Kartor över Nordafrika?

Kartor över Nordafrika?

Inläggav Blomqvist » 2007-07-29/20:21

Halloj! :)

Jag har vilda planer på att... -Ja, vad jag har för planer kan jag nog inte berätta utan att bli inspärrad på instutition.

Min fråga är som följer: Finns det några kartor över Nordafrika, dvs. Marrocko, Algeriet, Libyen, Tunisien, Egypten, osv?

Kartor över Iran och Turkiet eftersöks också.

-Kanske ska tillägga att jag har en Garmin 2820.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-29/22:06

Blomqvist;17413 skrev:Halloj! :)

Jag har vilda planer på att... -Ja, vad jag har för planer kan jag nog inte berätta utan att bli inspärrad på instutition.

Min fråga är som följer: Finns det några kartor över Nordafrika, dvs. Marrocko, Algeriet, Libyen, Tunisien, Egypten, osv?

Kartor över Iran och Turkiet eftersöks också.

-Kanske ska tillägga att jag har en Garmin 2820.


Det finns kartor över flertalet Nordafrikanska länder, men tyvärr handlar det då om topografiksa kartor och inte om vektorbaserade kartor med väginformation. Dvs du kan få reda på din aktuella position och få den plottad i kartbilden, men du kan inte få GPS:en att lägga upp en lämplig vägrutt åt dig, och inte heller få körinstruktioner typ 'kör till höger i rondellen om 200 meter'.
Om GPS:en har stöd för det, får du såklart också en 'spårlogg' så du kan se var du varit (jag tror 2820 har det, men jag har bara haft min ett par dagar så jag har inte hunnit undersöka den funktionen ännu).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-07-30/08:28

gunnare;17426 skrev:Det finns kartor över flertalet Nordafrikanska länder, men tyvärr handlar det då om topografiksa kartor och inte om vektorbaserade kartor med väginformation. Dvs du kan få reda på din aktuella position och få den plottad i kartbilden, men du kan inte få GPS:en att lägga upp en lämplig vägrutt åt dig, och inte heller få körinstruktioner typ 'kör till höger i rondellen om 200 meter'.
Om GPS:en har stöd för det, får du såklart också en 'spårlogg' så du kan se var du varit (jag tror 2820 har det, men jag har bara haft min ett par dagar så jag har inte hunnit undersöka den funktionen ännu).


Tack!

Men det borde ju gå att med dom kartorna lägga in way points och göra en rutt på datorn hemma som man sedan för över till GPS:en?

På det viset vet man ju i alla fall alltid åt vilket håll man ska.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-07-30/09:39

Blomqvist;17446 skrev:Tack!

Men det borde ju gå att med dom kartorna lägga in way points och göra en rutt på datorn hemma som man sedan för över till GPS:en?

På det viset vet man ju i alla fall alltid åt vilket håll man ska.


Du kommer faktiskt väldigt långt helt utan karta eller med någon av de enkla gratiskartorna.

Spår & waypoints skapar du med MapSource och verifierar med Google Earth. Du kan även skapa dem direkt i Google Earth. Ett spår kan innehålla upp till 500 eller 700 punkter beroende på GPS-modell. GPS'en kan lagra 15-20 spår och en hel massa waypoints.

Grundkravet är förståss att du inte gått på det halvreligiösa Zumo-är-bäst snacket utan köpt en mer seriös GPS. 276C, 278, 60CX eller 76CX krävs.

Som exempel kan nämnas att en gammal 276C kan lagra 3000 waypoints och 15 spår om 700 punkter vardera. Dessa 15 spår räcker för några veckors körning och 3000 waypoints räcker till samtliga byar du hinner med på flera månader. Utöver det så kan du lagra 50 st rutter bestående av raka streck mellan upp till 200 punkter per rutt.

Du kan alltså planera och lagra mycket detaljerad info i en 276C (eller 278) som räcker för ett par månaders körning. Och detta utan att köpa en enda karta.

Ett annat verktyg av intresse för att planera körning o obygden är Touratech's TTQV. Kolla in det.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-07-30/10:19

HMR;17458 skrev:Du kommer faktiskt väldigt långt helt utan karta eller med någon av de enkla gratiskartorna.

Grundkravet är förståss att du inte gått på det halvreligiösa Zumo-är-bäst snacket utan köpt en mer seriös GPS. 276C, 278, 60CX eller 76CX krävs.



Man tackar!

-Hur användbar är min Garmin 2820 i sammanhanget?
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-07-30/20:22

Blomqvist;17460 skrev:-Hur användbar är min Garmin 2820 i sammanhanget?

Generellt gäller att Street Pilot modellerna och Zumo är bäst när man kör på vägar som finns på kartan. Ju tätare trafik desto bättre är dom relativt sett. Många anser att SP2820 är Garmins bästa MC-GPS för mer trafikerade vägar.

SP2820 med sin relativt högupplösta kartbild kan lagra 2000 waypoints och 50 rutter med 200 punkter vardera så den är tämligen OK i sammanhanget. Största brister vid vildmarksanvändning är väl att den inte kan lagra namngivna spår och inte har inbyggt batteri.

(Kolla det där med 200 punkter per rutt genom att testa - jag är lite osäker på om det är 200 som är gränsen på 2820)
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst