2820 och dålig mottagning i stad?..

2820 och dålig mottagning i stad?..

Inläggav 365days » 2007-08-04/07:54

Nu har jag hunnit prova min 2820 under några veckor och den verkar fungera bra när man kommer ut från stan... även på mindre grusvägar i relativt tät terräng så fick jag tillräcklig mottagning.

Men nu till "frågan": Helsingfors består till en stor del av 6-7 våningshus och relativt smala gator, detta medför att jag inte kan hitta någon mottagning innan jag har åkt nån kilometer... Det känns lite fånigt att behöva stanna på vägen för att starta GPSn... Är det 2820 svaghet eller gäller det alla GPSer?

Två gånger så har jag åkt iväg hemifrån utan att satelit har hittats & då tog det säkert en tio minuter innan maskinen hitta något trots att jag hade åkt över en bro med milsvidd fri sikt...

/
365days
365days
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-07/13:45

Inläggav Peter Björkdahl » 2007-08-04/08:41

Det gäller nog alla gpser i någon omfattning. Kan du inte slå igån gpsen när du förbereder dig för avfärd t ex låser upp, sätter på hjälmen, handskar e t c


//Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Inläggav HMRHMR » 2007-08-04/10:11

Generellt gäller att äldre modeller såsom Quest, SP2820, 276C och 278 har en sämre GPS-mottagare och därför kräver dom perfekt riktad antenn.

Nyare modeller såsom Zumo och 60CX har en dramatiskt mycket bättre mottagare och sällan några mottagningsproblem.

  • Dels måste antennen vara nära exakt riktad i horisontalplanet. Dvs inom +-15 grader. Antennen på en SP3 eller 276C måste peka rakt upp medan ovansidan på en SP2820 måste vara horisontell.
  • Dels måste antennen placeras så att den ser så mycket horisont som möjligt. Föraren är det största problemet eftersom han skymmer en del av horisonten.

Lösningen kan vara att använda extern antenn för c:a 160 kr. En extern antenn är i sig inte bättre än den inbyggda men den ger större frihet i placeringen.

Montaget på bilden nedan fungerade dåligt p g a att antennen lutar för mycket.
Bild

Därför monterade jag en extern antenn. Placerad så långt ifrån föraren som möjligt.


Bild

I städer skyms ofta horisonten på sidorna av hus och bakåt av föraren. Jag rekommenderar att man kopplar in en SP2820 direkt mot MC-batteriet och inte via tändningen. Då kan man starta GPS'en utan att starta MC'n och flytta sig någon meter från MC'n så att man inte skymmer under uppstarten. Då brukar satelliterna hittas på mindre än en minut.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Tack för svaren

Inläggav 365days » 2007-08-04/16:10

Tack för svaren och bilderna, de förtydligade en möjlig lösning. Jag kör en långtur till i veckan så för vi se vad jag gör...

/365days
365days
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-07/13:45

Inläggav Hubbiken2 » 2007-08-06/11:02

nils-erik;17862 skrev:Har även hört att det kan vara besvärligt i vissa Alpdalar där för stor del av horisonten blir skymd.
Korrekt om man inte ha sateliter rakt upp utan på en lägre ellevation blir det strul. Egen erfarenhet från A och I som talar. Tät skog kan störa med.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

stå still!

Inläggav Gunnar Gustafsson » 2007-08-06/11:59

Stå still när den låser upp på de första satelliterna. Om man rör sig och får en störning i mottagning så måste den "börja om". Skriver jag att GPS ska ta emot 30s ostört från en satellit så kommer nog en mer detaljerad förklaring strax. (tror det är tre block som ska tas emot och det är 30sek totalt eller något).
Rör man sig så kan det ta betydligt längre tid att synka upp. När den väl har kontakt med flera så kan den tappa enstaka satelliter tillfälligt utan att det påverkar navigering. 3 är dock minimum, 4 för höjddata. När jag springer (honor/tjejer löper :D ) så väntar jag in 6-8 satelliter innan jag springer in i skogen med min ForeRunner.
Gunnar Gustafsson, Jönköping
Gunnar Gustafsson
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2005-02-11/16:58

Inläggav apersson850 » 2007-08-08/09:14

Gunnar har rätt.
För att riktigt förstå problemet vid uppstart kan det vara bra att veta att ephemeris data (precisa bandata) skickas ut i tre block, om vardera sex sekunder, var tionde sekund. Under de sex sekunder som ett block sänds är det alltså väsentligt att navigatorn har kontinuerlig mottagning från satelliterna. Blir ett block skadat, måste den vänta 30 sekunder, tills det sänds igen. Det spelar ingen roll i vilken ordning blocken tas emot, men alla måste tas emot, innan den satelliten kan användas. På en Garmin ser man att det är klart på att signalstyrkestapeln byter färg/blir ifylld.
Varje satellit skickar ut bandata bara för sig själv, så man måste ha bra mottagning under 30-40 sekunder för alla satelliter som ska användas.

Börjar man köra när denna process pågår, är risken naturligtvis stor att ett sexsekundersblock får något avbrott, och alltså blir odugligt. När väl bandata tagits emot, uppdateras positionen varje sekund. Då spelar ett avbrott varannan sekund ingen större roll, eftersom varje sekund är en avslutad process.
Det är därför det går mycket bättre att använda en Forerunner i skogen, om den redan har data för ett antal satelliter, när man ger sig in under träden. Då klarar den sig med mottagning någon/några sekunder, för att reda ut den aktuella positionen.

Med detta inlägg har även Gunnars spådom uppfyllts!
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst