Märkliga vägval av Zumo

Märkliga vägval av Zumo

Inläggav Wolfman » 2007-08-17/07:36

Det här inlägget gäller inte de så populära körningarna efter förinlagda rutter, utan den vanligaste biltillämpningen "ta mig till den här platsen så fort som möjligt".

Vid flera tillfällen så vill min Zumo lotsa mig en längre väg som ger mig en senare ankomsttid än vad som är nödvändigt. I samtliga fall har inställningen varit "kortaste restid".

Exempel 1: Från Märsta (Sthlm) till sommarstugan i skogen mellan Säter och Ludvika (Dalarna alltså) vill manicken att jag skall åka söderut till E18, följa denna till Västerås och därifrån köra till Ludvika och till sist orma mig småvägarna till destinationen. Beräknad restid 3h 20 min. Jag vet att om jag åker via Uppsala - Sala - väg 70 till Säter och sedan småvägar så är jag framme på 2h 30 min. Till och med när jag tvingar en rutt via Uppsala tycker han att det är bättre att vända ner till Enköping och Västerås igen...

Exempel 2: På väg hem (Märsta) från Västerås längs E18 så funderar jag på exakt vilken väg som är snabbast och begär "kör hem" mellan Enköping och Bålsta. Jag får förslaget att köra till Bro och vidare över Sigtuna. Sigtuna är jag med på, men jag vet själv att det finns en bra landsväg som genskjuter från Bålsta och väljer denna och låter rutten ligga kvar oomräknad. Mycket riktigt, när jag kommer ut på vägen från Bro har jag kapat restiden med 10 minuter enligt GPS:en själv!

Min slutsats är att det finns ingen möjlighet att lita på att GPS:en har valt den snabbaste vägen. Det är väl en sak när man har litet känsla för landskapet, men jag var nere i Hamburg och kryssade nyligen, och hade jag inte haft GPS:en så hade jag aldrig kommit igenom stan. Jag tyckte jag fick se väldigt exotiska platser, men jag kan omöjligt avgöra om det var en bra väg eller inte. Till saken hör att vid den tillämpningen ställer jag om visningen till "kurs uppåt" för att ha en chans att hitta rätt fil, och då försvinner överblicksperspektivet över rutten fullständigt bland alla täta korsningar...

Jag har alltid trott att GPS:en räknar ut det snabbaste alternativet grundat på vägarnas längd och hastighetsbegränsning enligt formeln s=v*t. Detta är uppenbarligen falskt. Jag har någonstans hört att GPS:en prioriterar motorväg om det finns sådan i närheten, men snabbaste väg måste ju ändå räknas på slutresultatet, inte på enskilda vägavsnitt?

Någon som känner igen problemet och har något förslag till lösning?
/Ulf
Ulf Sahlström
BMW R1200 GS Adv LC -14, R1100GS -95, Suzuki DR 650 SE -00
Användarvisningsbild
Wolfman
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1999-09-13/01:00

Inläggav Stefan Tjust » 2007-08-17/08:54

Jag har inga bra exempel, men känner ganska ofta att den gör lite märkliga vägval. Har hittills avskrivit känslan med att jag är nybörjare på GPS och att jag förmodligen inte har ställt in den rätt. Min fru och jag har använt den ganska mycket på bilsemester i sommar i södra Tyskland och Österike, för att hitta utflyktsmål. Fram kom vi ju alltid men oftast har en av oss suttit bredvid och följt med i bilatlasen, och vi har ofta undrat över vägvalen. Ibland har det varit så uppenbart att man följt kartan istället för att följa Zumon.
Börjar tro att jag valt fel GPS. Ruttplaneringen sägs ju funka bra med Mapsource men för mig personligen är det mer viktigt med att bara kunna knappa in en destination och få bra guidning.
Mvh Stefan
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Inläggav klabbarpan » 2007-08-17/15:10

Jag har upplevt samma problem ibland och kört efter eget huvud men när jag kollat i Mapsource hemma har det visat sig att min Zumo hade rätt.
Jag kan ta ett exempel, var på semestern i Stockholm och körde några gånger mellan Täby och Barkarby. Gammal Stockholmare som man är så känns det självklart att det är närmast och smidigast över Sollentuna. Zumon ville skicka mig ut på Norrtäljevägen, ner över Bergshamra och E4 upp till Akalla. Jag vägrade lyda den såklart...
Väl hemma kollade jag, det var lite längre, max 1 km, men defenitivt snabbare att lyda Zumon.
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav apersson850 » 2007-08-17/15:48

Det här kan man orda mycket om.
Börja med att läsa den här [url="http://www.gps.no/anm/templates/?a=863&z=0"]artikeln[/url]. Sen kan vi diskutera vidare därifrån.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-08-18/02:11

apersson850;18516 skrev:Det här kan man orda mycket om.
Börja med att läsa den här [url="http://www.gps.no/anm/templates/?a=863&z=0"]artikeln[/url]. Sen kan vi diskutera vidare därifrån.


Suverän artikel! :)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Hubbiken2 » 2007-08-18/07:50

apersson850;18516 skrev:Det här kan man orda mycket om.
Börja med att läsa den här [url="http://www.gps.no/anm/templates/?a=863&z=0"]artikeln[/url]. Sen kan vi diskutera vidare därifrån.


Välskriven artikel.
Fick en klart bättre förståelse för GPS:ns komplexitet.
Det kommer bli färre "Vad f-n gör den så för!"

mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Wolfman » 2007-08-20/13:41

Minsann, man lär sig något nytt varje dag! Bra artikel! Detta ger förvisso en inblick i hur GPSen "tänker", men i mina uppräknade exempel så vill jag ändå hävda att den borde ha kommit på bättre lösningar... Det kan nog tänkas att det är högre klassning på vägen över Enköping-Västerås-Ludvika än Uppsala-Sala-Säter och att den därför skulle förorda den, men när jag tvingar den att åka via Uppsala (som tipset är i artikeln) så vidhåller den ändå sitt puckade förslag!
Finns det någon algoritm som låter GPSen "lära" sig vilka vägar man oftast/helst åker? Jag tycker mig (möjligen) ha märkt att andra gången man ber om ett förslag på rutt till ett ställe dit man själv hittat bättre väg så blir det ofta "min" väg istället för den ursprungliga.

/Ulf
Ulf Sahlström
BMW R1200 GS Adv LC -14, R1100GS -95, Suzuki DR 650 SE -00
Användarvisningsbild
Wolfman
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1999-09-13/01:00

Inläggav David_N » 2007-08-20/14:00

Hejhopp!

Har märkt att det verkar vara en del små irriterande fel i kartdatat på City Navigator v9. Vissa vägar verkar vara inlagda felaktigt med något slags "avbrott" i, dvs GPSen ser dessa vägar som återvändsgränder. Som exempel vägrade min Zumo att lägga in rutt längs väg 55 över Jotunheimen i Norge, utan envisades med att få fram enorma omvägar istället.

Kan ju vara ngt sådant som gör att din GPS väljer "konstiga" vägar.

mvh David
David_N
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2007-04-22/16:56

Inläggav Stefan Tjust » 2007-08-20/17:59

apersson850;18516 skrev:Det här kan man orda mycket om.
Börja med att läsa den här [url="http://www.gps.no/anm/templates/?a=863&z=0"]artikeln[/url]. Sen kan vi diskutera vidare därifrån.


Åhå.....
Det blev ju inte så mycket kvar att diskutera vidare om. Möjligen en filosofisk OT-tråd om hur fel (eller ibland suveränt rätt) människans "Fuzzy logic" kan vara jämfört med matematiska algoritmer. Magkänslan är svår att överbevisa men jag får väl släppa lite på kontrollen och lita på GPS:en så får vi se om det går bättre.;)

Stefan
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-08-20/21:58

David_N;18639 skrev:Har märkt att det verkar vara en del små irriterande fel i kartdatat på City Navigator v9. Vissa vägar verkar vara inlagda felaktigt med något slags "avbrott" i, dvs GPSen ser dessa vägar som återvändsgränder. Som exempel vägrade min Zumo att lägga in rutt längs väg 55 över Jotunheimen i Norge, utan envisades med att få fram enorma omvägar istället.

Som Aperssons utmärkta sammanfattning visar så jobbar denna och liknande optimeringsalgoritmer på ett tämligen rakt fram & osofistikerat sätt. Inte mycket Fuzzy Logic där inte. (FL är en teknik som mer använder relativa och mindre exakta begrepp typ "det är GANSKA kallt så vi ökar värmen LITE GRAND"). Fördelen med den av Garmin använda tekniken är att den är snabb och i praktiken oftast når bra resultat.

Ett problem med Garmins ruttalgoritm är att den kräver korrekta kartdata. Varje vägstump har ett betydande antal attribut såsom typisk hastighet, tillåtna fordonstyper mm. Eftersom det finns miljoner vägstumpar så finns det med automatik tiotusentals fel. Ett enda fel i kartdata för en kritisk vägstump och rutten blir heltokig.

Det vanligaste ruttförstörande kartfelet jag stött på är avbrott mitt på en väg. Dvs väg saknas på något tiotal meter. Där vägrar GPS'en rutta. Jag har oxå stött på enkelriktad väg genom ett alppass. Där kan man bara rutta åt ena hållet. Ibland kan man tvinga igenom en rutt genom att ställa om fordonstypen till trampcykel.

Mycket vanligt är vägstumpar där ruttning sker endast efter det att flera tätt placerade ruttvägpunkter lagts in. Jag vet inte vad felet är men det skulle kanske kunna vara att vägens hastighet felaktigt satts till 0.001 km/h ?

Problemen minskar om man undviker att kryssa i några "undvik" rutor för ruttningen. Undvik kollektivkörfält tar bort rutter från vägar som felaktigt fått attributet kollektivkörfält. Undvik betalvägar tar bort både öresundsbron och färjorna till Danmark. Undvik U-sväng tar bort många alpserpentinvägar, etc.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst