Det här inlägget gäller inte de så populära körningarna efter förinlagda rutter, utan den vanligaste biltillämpningen "ta mig till den här platsen så fort som möjligt".
Vid flera tillfällen så vill min Zumo lotsa mig en längre väg som ger mig en senare ankomsttid än vad som är nödvändigt. I samtliga fall har inställningen varit "kortaste restid".
Exempel 1: Från Märsta (Sthlm) till sommarstugan i skogen mellan Säter och Ludvika (Dalarna alltså) vill manicken att jag skall åka söderut till E18, följa denna till Västerås och därifrån köra till Ludvika och till sist orma mig småvägarna till destinationen. Beräknad restid 3h 20 min. Jag vet att om jag åker via Uppsala - Sala - väg 70 till Säter och sedan småvägar så är jag framme på 2h 30 min. Till och med när jag tvingar en rutt via Uppsala tycker han att det är bättre att vända ner till Enköping och Västerås igen...
Exempel 2: På väg hem (Märsta) från Västerås längs E18 så funderar jag på exakt vilken väg som är snabbast och begär "kör hem" mellan Enköping och Bålsta. Jag får förslaget att köra till Bro och vidare över Sigtuna. Sigtuna är jag med på, men jag vet själv att det finns en bra landsväg som genskjuter från Bålsta och väljer denna och låter rutten ligga kvar oomräknad. Mycket riktigt, när jag kommer ut på vägen från Bro har jag kapat restiden med 10 minuter enligt GPS:en själv!
Min slutsats är att det finns ingen möjlighet att lita på att GPS:en har valt den snabbaste vägen. Det är väl en sak när man har litet känsla för landskapet, men jag var nere i Hamburg och kryssade nyligen, och hade jag inte haft GPS:en så hade jag aldrig kommit igenom stan. Jag tyckte jag fick se väldigt exotiska platser, men jag kan omöjligt avgöra om det var en bra väg eller inte. Till saken hör att vid den tillämpningen ställer jag om visningen till "kurs uppåt" för att ha en chans att hitta rätt fil, och då försvinner överblicksperspektivet över rutten fullständigt bland alla täta korsningar...
Jag har alltid trott att GPS:en räknar ut det snabbaste alternativet grundat på vägarnas längd och hastighetsbegränsning enligt formeln s=v*t. Detta är uppenbarligen falskt. Jag har någonstans hört att GPS:en prioriterar motorväg om det finns sådan i närheten, men snabbaste väg måste ju ändå räknas på slutresultatet, inte på enskilda vägavsnitt?
Någon som känner igen problemet och har något förslag till lösning?
/Ulf