strömsladd 2820

strömsladd 2820

Inläggav 2660158 » 2007-08-19/13:47

Jag har monterat på fäste från Touratech och en strömsladd som går från strömuttaget under sadeln på minhoj (GSA) upp till GPSen. Min fråga är om den kan sitta i strömuttaget i ur och skur utan problem? Känns som vatten och annan "skit" borde tränga sig in.... Eller ska jag helt enkelt dra runt lite eltape...?
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

strömsladd 2820

Inläggav pellenr12 » 2007-08-29/21:00

Hej,har oxo monterat samma kit på min r1200r, mc-kitet innehöll ingen propp till strömuttaget och eftersom detta "stänger"sig själv när du stänger av tändningen(efter ca 15 min enl.återförs.)valde jag att koppla direkt på batteriet,säkring fanns redan på pluskabeln,då kan dessutom kabeln dras snyggt nästan osynligt och sitta där permanent även då navin avmonteras,fäst upp med buntband, kan nämna att jag kompletterat med scala-rider bluetooth headset+bluetooth mobil (nokia)det funkar kanonbra ihop:) :
pellenr12
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-08-29/20:50

Se upp med lös kabel!

Inläggav Arne Löfving » 2007-08-30/21:10

Om det är samma typ av anslutning som till 2610 så ligger det spänning på de öppna polerna när man tar loss den från GPS'n.:(
- Inte bra om de kommer i kontakt med jord, typ styret el så. Sätt helst på den lösa skyddskåpan på kontakten när ni kopplar ifrån så slipper ni köpa nya säkringar stup i kvarten! :D
Medlem 2681075
Numera hopplöst hojlös...
Användarvisningsbild
Arne Löfving
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2007-05-10/17:56
Ort: Mölndal

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-30/22:51

boxter;18582 skrev:Jag har monterat på fäste från Touratech och en strömsladd som går från strömuttaget under sadeln på minhoj (GSA) upp till GPSen. Min fråga är om den kan sitta i strömuttaget i ur och skur utan problem? Känns som vatten och annan "skit" borde tränga sig in.... Eller ska jag helt enkelt dra runt lite eltape...?


ArneL;19219 skrev:Om det är samma typ av anslutning som till 2610 så ligger det spänning på de öppna polerna när man tar loss den från GPS'n.:(
- Inte bra om de kommer i kontakt med jord, typ styret el så. Sätt helst på den lösa skyddskåpan på kontakten när ni kopplar ifrån så slipper ni köpa nya säkringar stup i kvarten! :D


Jag har ett original Garmin-fäste till min 2820. På det finns det en slits man kan skjuta in strömsladdens 'plugg' i när navigatorn inte är monterad - då vet man var man har den, och det är ingen risk att den kortsluts mot jord nånstans på hojen.
Touratech-fästet verkar inte ha den finessen.
Dessutom gjorde jag så, att jag kapade den 'fria' änden av strömsladden och satte dit en cigg-plugg (en sån där kombinerad, som passar både i hojens original-strömuttag och i ett cigg-tändaruttag). Sen satte jag dit ett extra cigg-tändaruttag med lock nedanför instrumentpanelen, och drog matningen till det från det 'ordinarie' strömuttaget på hojen.
Normalt har jag min Garmin-strömsladd i cigg-uttaget, men om jag vill ta ur den går det på ett par sekunder. Jag kan också använda uttaget till att t ex ladda mobiltelefonen.
Cigg-plugg och uttag köpte jag på Clas Ohlson för ett par tior.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-08-31/06:38

Till att börja med så kan det vara lämpligt att fetta in alla kontakter och uttag med vattenfast fett. T ex vitt lithiumfett.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-31/08:45

HMR;19231 skrev:Till att börja med så kan det vara lämpligt att fetta in alla kontakter och uttag med vattenfast fett. T ex vitt lithiumfett.


Infettning är en bra idé för de anslutningar som 'sitter på plats', dvs de som man inte rör. Fettet applicerar man EFTER att man anslutit t ex kabelskor till en plint - idén är att hålla vatten och annat korrosivt borta från metallen i kontaktytorna.
Däremot är det inte så klyftigt att fetta in kontaktytorna på detaljer man tar bort och sätter dit, som till exempel anslutningen av strömsladden bakpå navigatorn. 'Vanligt' vattenfast fett är nämligen inte konduktivt, dvs det leder inte ström, och att använda fett på kontaktytorna kan därför ge problem i form av hög kontaktresistans eller avbrott. Konkret kan det bli värmeutveckling och/eller glapp! Det finns särskilt fett som är konduktivt (leder ström), men det är nog lite av överkurs på en motorcykel. http://www.2spi.com/catalog/vac/silver-filled-grease.shtml
Som sagt, spraya gärna litiumfett på permanenta kabelanslutningar (typexempel är startbatteriets poler), men undvik att få fett på kontaktytor som ansluts och tas loss.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-08-31/10:01

gunnare;19237 skrev:Infettning är en bra idé för de anslutningar som 'sitter på plats', dvs de som man inte rör. Fettet applicerar man EFTER att man anslutit t ex kabelskor till en plint - idén är att hålla vatten och annat korrosivt borta från metallen i kontaktytorna.
Däremot är det inte så klyftigt att fetta in kontaktytorna på detaljer man tar bort och sätter dit, som till exempel anslutningen av strömsladden bakpå navigatorn. 'Vanligt' vattenfast fett är nämligen inte konduktivt, dvs det leder inte ström, och att använda fett på kontaktytorna kan därför ge problem i form av hög kontaktresistans eller avbrott.


Flera års erfarenhet visar att det funkar bra i praktiken dock. Fettet hindrar kontakt i betydligt mindre omfattning än vad korrosion gör. Möjligen bör man undvika fetter som innehåller kemikalier som är avsedda att kemiskt reagera med metallytan. Typ molybydendisulfid.

På marknaden finns, fast jag vet inte var, speciellt kontaktfett att köpa.

För använde jag CRC556 men jag har funnit att vattenfast lithiumfett har bättre långtidsverkan.

På kontakter som inte skall delas ofta använder jag vanlig tunnflytande rostskyddsvax typ Tectyl.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Volvo...

Inläggav Mimmi » 2007-08-31/14:19

HMR;19242 skrev:På marknaden finns, fast jag vet inte var, speciellt kontaktfett att köpa.




... har ett speciellt kontaktfett, som man kan köpa i deras reservdelsbutiker. Jag är inte hemma för närvarande, så jag kan tyvärr inte upplysa om rd.numret. Men det fungerar utmärkt, även att feta in kontakterna ordentligt före att man kopplar sammman dem. För övrigt förekommer det väldigt ofta från fabrik infettade kontakter, där fettet är fyllt i kontakthuset före montering.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-31/17:23

Mimmi;19259 skrev:... har ett speciellt kontaktfett, som man kan köpa i deras reservdelsbutiker. Jag är inte hemma för närvarande, så jag kan tyvärr inte upplysa om rd.numret. Men det fungerar utmärkt, även att feta in kontakterna ordentligt före att man kopplar sammman dem. För övrigt förekommer det väldigt ofta från fabrik infettade kontakter, där fettet är fyllt i kontakthuset före montering.


Jo, det fungerar säkert oftast, tack vare att det i fordonssammanhang handlar om ganska okänslig utrustning som tål lite 'strömfladder' utan att protestera. I kombination med de relativt enkla kontaktdon som används, med råa kanter och högt anliggningstryck, blir det oftast tillräcklig kontakt TROTS fettet (inte tack vare!). Det är förvisso sant att oxid ställer till ännu mer trassel, men å andra sidan oxiderar det friskt ändå, eftersom fettet i praktiken skrapas bort på de ytor som är i kontakt med varandra. Fettet hindrar tyvärr inte heller galvanisk korrosion (som är det som 'käkar' 12V-kontaktdon värst) särskilt bra.
I lite mer krävande sammanhang (datorer och marininstrument, t ex) har man dels kontaktdon i korrosionssäkert utförande (guldpäterat t ex), dels använder man konduktivt fett för att skydda och smörja kontaktytor som behöver det.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst