Ett spår till en rutt??

Ett spår till en rutt??

Inläggav JAC » 2007-09-18/12:09

Jag undrar om ngn. vet om det går att i MapSource göra om ett spår till en route på ett snabbt och smidigt sätt, så att routen följer spåret och låser sig på vägen. (Spåret är ju ibland vid sidan av vägen pga av det kan ha varit en dålig satelittmottagning stundtals). Det går naturligtvis att följa spåret med en ny ruttritning, men det blir en massa delmål då och det tar lite tid, om spåret är långt och många vänster och höger.
(Kanske har varit uppe i forumet innan men jag hittar inget om detta).
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Göra rutt av ett spår.

Inläggav Tommy Blarck » 2007-09-18/17:49

Hej Fokker!
Jag har ställt frågan här tidigare, men kan inte länka till det inlägget.(Vet inte hur man gör.) :confused: Om du söker på "tommy spår" så hittar du tråden.

Hälsningar
Hälsningar Tommy

BMW R100GS/PD Classic 1995
BMW R1100R 1998
Tommy Blarck
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2003-03-10/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-09-18/17:52

Det korrekta sättet är faktiskt att manuellt lägga ut en rutt som följer spåret.

Jobba så att du först lägger en rutt från start till mål. Dvs bara två punkter. Därefter klickar du fast rutten mitt på spåret, därefter justerar du avvikelser genom att hela tiden knäppa fast de rutt segment som ligger fel mitt på motsvarande delsträcka av spåret.

Automatisk konvertering kan freeware programmet WinGDB göra. Dvs reducera först antal punkter i spåret med MapSource's spårfilter, skriv sedan ut spåret på en gdb-fil (typ2), konvertera med WinGDB, läs in rutten till MapSource. Men det funkar i praktiken inte så bra eftersom spåret sällan ligger exakt på vägen.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav JAC » 2007-09-18/19:22

Tack för svar. Jag misstänkte att det inte går att överföra spår till route på ett snabbt och smidigt sätt. (Har heller inte hittat det i MapSource Manualen). Jag brukar göra det manuellt precis som HMR beskriver. Tidsmässigt så blir det väl samma, som om man skall göra det med automatisk konvertering, samt reducera punkter i spåret och sen om det ännu inte blir korrekt och kanske ändå måste justera det.
Jag hittade nu Tommys tidigare fråga angående samma sak.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-09-23/21:08

Zumon är duktig på att göra detta i enheten direkt.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst