registrera om CN??

registrera om CN??

Inläggav Filip » 2007-10-01/19:53

Tjena allihopa!

Min dator strulade häromdagen, vilket resulterade i att jag bla förlorade min mapsource. Jag har nu lyckats fixa Mapsource igen, men nu måste jag bara lista ut hur jag får tillbaks min city Nav. i mapsource?? Jag försökte med att "unlock":a den, men det säger att min 8 siffriga kod redan är använd. :confused: ?

jag och kompisen delar på en CN, vi har varsin 60csx. Det gick ju på två gpser tills i somras. Men nu då?, jag har väl inte förlorat CN? Alla mina uppgifter finns registrerat på garmin.com, men jag föstår inte. Jag kan ju inte vara den enda som har råkat ut för detta!?
mvh / filip
Användarvisningsbild
Filip
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-01-17/21:24

Inläggav HMRHMR » 2007-10-01/20:16

Filip;21479 skrev:Tjena allihopa!

Min dator strulade häromdagen, vilket resulterade i att jag bla förlorade min mapsource. Jag har nu lyckats fixa Mapsource igen, men nu måste jag bara lista ut hur jag får tillbaks min city Nav. i mapsource?? Jag försökte med att "unlock":a den, men det säger att min 8 siffriga kod redan är använd. :confused: ?


Vad är problemet? :confused: Du behöver inte registrera om något. Det är bara att hämta din Unlock Code (25 tecken) från din senaste backup och knacka in den igen till MapSource.

F ö så finns din Unlock Code att hämta från http://www.garmin.com. Logga in igen med din 8-siffriga Registration Code (alternativt med ditt Userid/Password på my.garmin.com) och hämta koden.

Behöver jag påpeka att alla förnuftiga skriver ner sin Unlock Code på den gula lappen som medföljer kartlicensen och förvarar den i GPS'ens originalkartong tillsammans med övriga tillbehör. En förutsättning för att kunna sälja GPS'en i andra hand....
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Filip » 2007-10-01/20:32

ok..., jag går in i unlock, skriver in min 25 siffriga kod, men sen vill den att ja gskriver in en 7 siffrig registreringskod.

jag har en sådan, men den är 10 siffror, alltså funkar det ej. Jag har ju såklart inte CN på skiva här nu......men ska den behövas.? känns dumt att hålla på att fråga om så enkla saker för vissa men lite mer kluriga för mig.
Användarvisningsbild
Filip
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-01-17/21:24

Inläggav Filip » 2007-10-01/20:53

HMR, när du skriver "knacka in den i mapsource," är det under "lås upp kartor", o sen, vilket alternativ ska jag välja? väldigt tacksam för svar, det e så tråkigt när saker o ting inte funkar som dom ska!:o
Användarvisningsbild
Filip
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-01-17/21:24

Inläggav HMRHMR » 2007-10-02/06:50

Filip;21489 skrev:HMR, när du skriver "knacka in den i mapsource," är det under "lås upp kartor", o sen, vilket alternativ ska jag välja? väldigt tacksam för svar, det e så tråkigt när saker o ting inte funkar som dom ska!:o


Antag du har din Unlock Code om 25 tecken.

1. Starta MapSource
2. Välj Utilities > Unlock Maps i menyraden överst. Nu startar Unlock Wizard.
3. Välj Next i Unlock Wizard
4. Välj Yes, I have a 25-character unlock code och därefter Next.
5. Välj I have a 25-character Unlock Code, I will type it in och därefter Next.

Därefter är det bara att skriva in koden. Du kan lägga in flera koder för flera olika kartor och/eller olika GPS'er men bara en i taget.

[COLOR="Silver"]Tyvärr har jag bara engelsk MapSource på min PC men förhoppningsvis funkar instruktionen ovan ändå. Jag undviker systematiskt de svenska översättningarna eftersom de för det mesta är totalt förvirrade. Exempel: I en GPS har Off Route Recalculation som avser vilken åtgärd som skall utföras när man kör utanför given rutt översatts med Räkna om fågelvägen. I en och samma meny i en annan GPS förekommer två Kopiera med helt olika innebörd. Etc. [/COLOR]
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2007-10-02/09:56

Det går också att skicka ut alla i Mapsource installerade koder till en fil. Den förvarar man sen lämpligen på samma ställe som alla andra viktiga saker finns på. Den förnuftige gör ju backup på viktigheter i datorn också...
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2007-10-02/11:36

apersson850;21522 skrev:Det går också att skicka ut alla i Mapsource installerade koder till en fil. Den förvarar man sen lämpligen på samma ställe som alla andra viktiga saker finns på. Den förnuftige gör ju backup på viktigheter i datorn också...


Jo, det menyvalet finns under punkt 2 ovan. Så gör naturligtvis jag själv som har 23 st koder installerade. Att knacka in alla dom för hand blir lite tungt. Men för den som bara har en enda kod kanske det är säkrare att skriva ner koden på gula lappen eller på CD-fodralet?
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Filip » 2007-10-02/15:53

tack HMR! Jag gjorde så igår med,och min karta är upplåst, men hur i all världen får man in CN i mapsource igen?? mapsource använder nu endast sin base map.
Den säger lixom inget om CN, den säger bara att kartan är uppåst. CN ligger som en egen mapp i datorn,måste man köra igång skivan för att den skall komma tillbaks till mapsurce? stort tack för ditt engagemang!;)
Användarvisningsbild
Filip
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-01-17/21:24

Inläggav HMRHMR » 2007-10-02/16:14

Filip;21529 skrev:tack HMR! Jag gjorde så igår med,och min karta är upplåst, men hur i all världen får man in CN i mapsource igen?? mapsource använder nu endast sin base map.
Den säger lixom inget om CN, den säger bara att kartan är uppåst. CN ligger som en egen mapp i datorn,måste man köra igång skivan för att den skall komma tillbaks till mapsurce?

Det är nog någon pekare eller post i registry som är fel. Enklast är nog om du läser in kartan igen från CD-skivorna. Rimligen bör de då hamna på samma plats som förut.

När du har läst in alltihop så kolla vilken version av MapSource du har. Är det inte 6.13.4 så avsluta installationen med att uppgradera MapSource från http://www.garmin.com.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Filip » 2007-10-02/16:27

tack! jag ska genast ringa polaren och be honom skicka skivorna. just nu är de i göteborg! ännu en gång, tack - jag skickar ett inlägg när jag vet hur det gick. PS.Jag har fixat senast versionen på mapsource, så det är nog skivorna som datorn behöver.DS

OBS! ingen av er därute som ska sälja sina fina dakar:D ? om så e fallet, skicka mig ett pm!
Användarvisningsbild
Filip
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-01-17/21:24

Inläggav Göran Andersson » 2007-10-02/16:34

Filip;21531 skrev:tack! jag ska genast ringa polaren och be honom skicka skivorna. just nu är de i göteborg! ännu en gång, tack - jag skickar ett inlägg när jag vet hur det gick. PS.Jag har fixat senast versionen på mapsource, så det är nog skivorna som datorn behöver.DS

OBS! ingen av er därute som ska sälja sina fina dakar:D ? om så e fallet, skicka mig ett pm!


Gå in i visa menyn i Mapsource och klicka på visa GPS kartdetaljer
Användarvisningsbild
Göran Andersson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2001-09-27/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-10-02/17:56

gsgoran;21532 skrev:Gå in i visa menyn i Mapsource och klicka på visa GPS kartdetaljer

Samt sätt View > Detail > Highest. Eller vad det nu heter på svenska. Finns i samma meny som GPS Kartdetaljer. Det kan mycket väl vara GPS kartdetaljer enligt ovan som är hela problemet!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Filip » 2007-10-02/18:11

nix, så var inte fallet, det var redan inställt på highest!
Under samma meny kan man välja vilken kartprodukt man vill använda, och där finns ej CN med. Men jag testar med skivan när jag får den!
Användarvisningsbild
Filip
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-01-17/21:24

Inläggav apersson850 » 2007-10-02/22:36

Kan du inte välja den i menyn finns den inte med i registret. Att filerna ligger där hjälper inte. Mapsource använder poster i systemregistret för att veta var filerna är. Den kunnige kan patcha in rätt värden i registret, men det är känsligt, så det är inget jag tänker lära ut via fjärrmanövrering.

De på området kunnige kan ha nytta av den här mappen, som jag exporterat från mitt register.
Av någon anledning, som jag just nu inte begriper, verkar det bli ett extra mellanslag i ordet FamiliesNT. Det ska vara just så, inte Famil iesNT.

[SIZE="1"]Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREGarminMapSourceFamiliesNT]

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREGarminMapSourceFamiliesNTCity Navigator Europe NT v9]
"ID"=hex:c5,00
"IDX"="C:\Garmin\CNEURNT9\CNEURONT_v9.mdx"
"MDR"="C:\Garmin\CNEURNT9\CNEURONT9_mdr.img"

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREGarminMapSourceFamiliesNTCity Navigator Europe NT v91]
"Bmap"="C:\Garmin\CNEURNT9\CNEURONT_v9.img"
"Loc"="C:\Garmin\CNEURNT9\"
"Tdb"="C:\Garmin\CNEURNT9\CNEURONT_v9.tdb"
"Notice"="C:\Garmin\CNEURNT9\eula_SVE.txt"

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREGarminMapSourceFamiliesNTCity Navigator North America NT 2008]
"ID"=hex:f4,00
"IDX"="C:\Garmin\CNNANT2008\CNNANT2008.mdx"
"MDR"="C:\Garmin\CNNANT2008\CNNANT2008_mdr.img"
"TRF"="C:\Garmin\CNNANT2008\CNNANT2008_trf.trf"

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREGarminMapSourceFamiliesNTCity Navigator North America NT 20081]
"Bmap"="C:\Garmin\CNNANT2008\CNNANT2008.img"
"Loc"="C:\Garmin\CNNANT2008\"
"Tdb"="C:\Garmin\CNNANT2008\CNNANT2008.tdb"
"Notice"="C:\Garmin\CNNANT2008\eula_ENU.txt"

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREGarminMapSourceFamiliesNTCity Navigator North America NT v7]
"ID"=hex:7c,00
"IDX"="C:\Garmin\CNNANT7\CNNANT7.mdx"
"MDR"="C:\Garmin\CNNANT7\CNNANT7_mdr.img"

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREGarminMapSourceFamiliesNTCity Navigator North America NT v71]
"Bmap"="C:\Garmin\CNNANT7\CNNANT7.img"
"Loc"="C:\Garmin\CNNANT7\"
"Tdb"="C:\Garmin\CNNANT7\CNNANT7.tdb"
"Notice"="C:\Garmin\CNNANT7\eula_ENU.txt"[/SIZE]

Om ni nu ändå dubbelanvänder kartprodukten vore det väl all idé att göra en kopia av skivorna också??
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Filip » 2007-10-03/17:19

apersson850: ja du....det där kommer jag inte pilla på;) . jo, jag tänkte faktiskt att man skulle kunna göra en kopia på dem. Så vi båda har dem, för detta är väl inte sista gången som datorn strular! Men tack för infon om hur CN funkar!
Användarvisningsbild
Filip
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-01-17/21:24


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst