Fram med era 3D printers.....

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Fram med era 3D printers.....

Inläggav F800åkare » 2018-04-25/11:33

K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Fram med era 3D printers.....

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-25/12:34

En laser, som svetsar ihop metallpulver till en hållbar ram låter inte som en direkt billig apparat - särskilt inte med tanke på, att metallpulvret nog inte kan vara vad som helst utan behöver ha hög specifikation, för att resultatet skall bli bra. Men som exempel på, vad dagens teknologi kan åstadkomma, är det inte dumt.

På samma sätt låter det ju vettigt, att man kan rita en prototypram - eller vad man nu vill - i datorn och sedan "skriva ut den" i ett exemplar för att ha som testobjekt i utvecklingen av nya modeller, principer etc.

Det får mig att tänka på Ducati, som för något decennium sedan kom med en racer utan ram! Man hade helt enkelt gjort en stor, styv luftbox i kolfiber och i den monterat såväl styrhuvud som motor och bakram. Svingen har Ducati ofta lagrat i motorblockets bakdel, och jag tror, att det var så även med denna hoj.
Resultatet blev så lätt, att man kunde bli tvungen att tynga ner hojarna med barlast - och sådan kan placeras, där det passar bäst, beroende på bana, förare etc.

Artikeln tar upp, att mc-industrin inte på något sätt gått i bräschen här, och det är nog en generell iakttagelse. Åtskilliga moderniteter, som finns i dagens gatfordon, går att spåra tillbaka till flyget, där nytänkande ofta inneburit viktbesparing, lägre bränslekonsumtion mm mm. Då är det en paradoxal fördel, att den avsevärt resursfattigare mc-industrin kommer med sent på tåget, för så dags har en del av teknologins barnsjukdomar upptäckts och kurerats.
Att leda utvecklingen ger status och fördelar - men det kostar också, för då får man lösa diverse problem, som man inte kunnat förutse.

I Sverige är väl JAS 39 Gripen det kanske bästa exemplet i modern tid. Stig Holmström, som gjorde den allra första flygningen, beskrev planet som "mycket responsivt". Vad det ledde till, vet de flesta svenskar: Två spektakulära krascher, varav en i centrala Stockholm, där mirakulöst nog ingen kom till skada.
Saab modifierade det datoriserade styrsystemet, och därefter har det veterligen varit glest mellan krascherna. Jag antar, att om Holmström skulle ha fått chansen att flyga en senare version, hade omdömet blivit "inte lika responsivt" eller något ditåt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till S1000 - modeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst