Ventildans...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ventildans...

Inläggav rilles » 2010-02-19/22:53

Richard Sjögårdh
www.gettingaround.se
Användarvisningsbild
rilles
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2007-08-08/18:10

Re: Ventildans...

Inläggav Dennis Johansson » 2010-02-20/02:24

Det vi räknar med som vanlig användning är ju ren mekanisk misshandel.

Nu vågar man ju knappt köra till våren ;)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ventildans...

Inläggav Lars Westman » 2010-02-20/12:28

Helt otroligt att grejorna håller! Räknar jag rätt om jag säger att en ventil i en fyrtaktare på 14Krpm öppnar och stänger 58 gånger/sekund?

Filmen får i alla fall att inse att det inte är helt fel att byta olja ibland, för den har ett tufft jobb att hålla ihop en film mellan metalldelarna. Jag får också rätt dåligt samvete att jag kallstartade bilen i -18 i morse.... fast den varvade inte 14Krpm :-).
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ventildans...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-02-21/10:51

Lars Westman skrev: Räknar jag rätt om jag säger att en ventil i en fyrtaktare på 14Krpm öppnar och stänger 58 gånger/sekund?


Jag tror, att Du räknar fel. 14 000 rpm => 233,333 rps (varv per sekund). Eftersom kamaxlarna roterar med halva vevaxelns varvtal, borde rätt svar vara 116,67 ventilrörelser per sekund - vilket givetvis inte gör det hela mindre imponerande.

Men då bör vi ju inte glömma, att kolv och vevstake, som måste väga många gånger mer än ventilen och fjädrarna, alltså dels vänder dubbelt så ofta och dels väger många gånger mer.

Motorkonstruktörerna får svara på, hur bra moderna högprestandamotorer i längden klarar av höga varv och medföljande belastning - men jag är ändå glad för att ha en motor med mycket bra bottendrag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ventildans...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-02-21/12:04

Bror,
om det kan vara till någon slags lättnad, så öppnar och stänger sig ventilerna bara ca 75 gånger per sekund, när Du varvar ur Din K1200RS.<br>
För övrigt är det nog så, att vikten på kolvar och vevstakar inte har så stor betydelse i sammanhanget, även om det naturligvis är en fördel med låg vikt. <br>
Du har dock alldeles rätt i, att påkänningarna på vevpartiet är betydligt mer begränsande än ventilmekanismen för en kolvmotors varvtal. Det som är kritiskt är den maximala kolvaccelerationen - om accelerationen när kolven vänder nedåt är så stor, att gastrycket i förbränningsrummet inte orkar hålla kolvringarna pressade mot kolvringsspårets botten, får man 'kolvringsfladder'. Detta nöter dels väldigt på både kolvring och kolv rent mekaniskt, men framför allt läcker förbränningsgaser förbi ringen som snabbt blir överhettad, liksom övre delen av kolven.<br> Det tar inte många sekunder innan det smälter hål i kolven!<br>
Som tumregel brukar man säga, att detta fenomen börjar uppträda vid en medelkolvhastighet av ungefär 20 m/s, och blir riktigt kritiskt när man når 25 m/s. Att man använder det mätetalet beror på att det är proportionellt mot maximal kolvacceleration, och att det är enkelt att räkna fram med formeln S * r * 2 där S är slaglängden i meter, och r är varvtalet i varv per sekund. <br>
Det är främst av denna anledning högvarviga motorer är kortslagiga!<br><br>
Motorn i BMW S1000RR har en slagläng på 49,7 mm, och "redline" vid 14.000/min. Insatt i formeln ovan ger det 0,0497 * 233,33 * 2 = 23,193 m/s, alltså rätt nära de magiska 25 m/s som är absolut maximalt för extrema motorer i t ex F1 och Roadracing, där man inte behöver bekymra sig över lång livslängd och kan göra framför allt kolvringarna lätta.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ventildans...

Inläggav noh » 2010-02-21/15:27

Gunnar Elmgren skrev:...Det som är kritiskt är den maximala kolvaccelerationen - om accelerationen när kolven vänder nedåt är så stor, att gastrycket i förbränningsrummet inte orkar hålla kolvringarna pressade mot kolvringsspårets botten, får man 'kolvringsfladder'. Detta nöter dels väldigt på både kolvring och kolv rent mekaniskt, men framför allt läcker förbränningsgaser förbi ringen som snabbt blir överhettad, liksom övre delen av kolven.<br> Det tar inte många sekunder innan det smälter hål i kolven!<br>
Som tumregel brukar man säga, att detta fenomen börjar uppträda vid en medelkolvhastighet av ungefär 20 m/s, och blir riktigt kritiskt när man når 25 m/s. Att man använder det mätetalet beror på att det är proportionellt mot maximal kolvacceleration, ......

Helt riktigt och tilläggas kan att accelerationen i sin tur bestämmer den masskraft F som överförs på de mekaniska delarna, F=Massan * Accelerationen. Denna kraft ökar således om massan hos kolven är stor och/eller varvtalet högt.

Av intresse är kanske också att kraften F är långt större än kraften från förbränningen av drivmedlet. Detta ger i sin tur en annan väsentlig insikt, nämligen att vill man knäcka en motor görs det mycket enklare genom att övervarva den än genom att ge full gas. En motor tar således ingen större skada av att gå på fullgas, så länge man håller varvet inom rimliga gränser. Belastningen på växellåda och övriga delar i transmissionen, är däremot en annan fråga.
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Ventildans...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-02-21/15:33

[quote="Gunnar Elmgren"]Bror, om det kan vara till någon slags lättnad, så öppnar och stänger sig ventilerna bara ca 75 gånger per sekund, när Du varvar ur Din K1200RS. quote]

Jo, jag har räknat ut det - och eftersom jag sällan varvar maskinen över 5 000 (Varför skulle man göra det under touringkörning i Skandinavien?), kan de lata sig genom att öppna "bara" 40 gånger per sekund.

Den motprestation, som jag förväntar mig, är, att de skall jobba många år framåt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ventildans...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-02-22/10:08

Apropå motorkomponenters snabba rörlighet läste jag en artikel i ett 10 - 20 år gammalt nummer av MC-Nytt. Någon av deras journalister fick agera burkslav åt Bosse Rindar på dennes gamla SM-vinnare (eller hur det nu var). Skribenten konstaterade snabbt, att burkslavens lott inte var bekväm utan mycket ansträngande. Till detta kom, att racervarianten av dåtidens klassiska boxer varvade 8 000 rpm, vilket fick skribenten att konstatera, att på rakorna vände den ena kolven 133 gånger i sekunden ett par decimeter från hans ena tinning - en inte odelat behaglig tanke.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ventildans...

Inläggav Mimmi » 2010-02-22/13:02

Bror Gårdelöf skrev: // dåtidens klassiska boxer varvade 8 000 rpm, vilket fick skribenten att konstatera, att på rakorna vände den ena kolven 133 gånger i sekunden ett par decimeter från hans ena tinning - en inte odelat behaglig tanke.


Hej!<br><br>

Nej, det förstår jag med tanke på vad som kan hända med en BMWboxer... :mrgreen:

boxerproblem.jpg
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Ventildans...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-02-22/14:57

Gissningsvis hade skribenten inte sett den bilden, innan han kröp ned i sidvagnen!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ventildans...

Inläggav Ante » 2014-04-26/07:13

Mimmi skrev:
Bror Gårdelöf skrev: // dåtidens klassiska boxer varvade 8 000 rpm, vilket fick skribenten att konstatera, att på rakorna vände den ena kolven 133 gånger i sekunden ett par decimeter från hans ena tinning - en inte odelat behaglig tanke.


Hej!<br><br>

Nej, det förstår jag med tanke på vad som kan hända med en BMWboxer... :mrgreen:

boxerproblem.jpg



Ahahahahahahhaaa!!!!!!!!!, vilken jäkla skön bild :mrgreen: Hahhahahahahah!!!!!!
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03


Återgå till S1000 - modeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst