Under Premiärturen hann jag endast köra 3,1 mil innan treans växel fastnade och jag inte kunde lägga i någon annan växel. På verkstaden hos Two Wheels i Umeå finns dock Andreas som mekaniker, en sannerligen duktig kille med ögonen med sig.
Axeln
På växelpedalen sitter ett länkage till en axel. Denna axel går rakt igenom växellådan och kommer ut bakom kopplingen. Denna axel var problemet!
På bilden ovan ser vi de splines som skall sitta fast i växelpedals länkaget, längst ner på bilden. I andra änden, uppe på bilden, ser vi två plattor. Den övre plattan är fastsvetsad och den undre är rörlig och är nitad och fjäderbelastad så att den skall hålla sig i utskjutet läge.
På bilden ovan ser vi en närbild på de två plattorna. Den bakre plattan är som sagt rörlig och har även två piggar - "horn". Mellan dessa två piggar eller "horn" skall det finnas en av sex piggar som sitter på ett litet hjul. När då axeln vrids åt det ena eller andra hållet så greppar ett av hornen i hjulets piggar och hjulet snurrar och nästa växel läggs i.
Felet bestod i att den bakreplattan hade fastnat i det intryckta läget (se bilden ovan) vilket betyder att när hornen skall greppa piggarna på hjulet är de inte i läge utan axeln rör sig fritt utan att lägga i en ny växel.
En ny axel är beställd och kommer antingen i morgon onsdag eller på torsdag, beroende på om den finns i sverige eller tyskland.
Posta gärna frågor om något är oklart. Mvh Jonas