Sida 1 av 1

S1000RR - Växelproblem med lösning och bilder

InläggPostat: 2010-04-13/19:14
av Jonas

Under Premiärturen hann jag endast köra 3,1 mil innan treans växel fastnade och jag inte kunde lägga i någon annan växel. På verkstaden hos Two Wheels i Umeå finns dock Andreas som mekaniker, en sannerligen duktig kille med ögonen med sig.


Axeln


På växelpedalen sitter ett länkage till en axel. Denna axel går rakt igenom växellådan och kommer ut bakom kopplingen. Denna axel var problemet!


axeln


På bilden ovan ser vi de splines som skall sitta fast i växelpedals länkaget, längst ner på bilden. I andra änden, uppe på bilden, ser vi två plattor. Den övre plattan är fastsvetsad och den undre är rörlig och är nitad och fjäderbelastad så att den skall hålla sig i utskjutet läge.


plattorna


På bilden ovan ser vi en närbild på de två plattorna. Den bakre plattan är som sagt rörlig och har även två piggar - "horn". Mellan dessa två piggar eller "horn" skall det finnas en av sex piggar som sitter på ett litet hjul. När då axeln vrids åt det ena eller andra hållet så greppar ett av hornen i hjulets piggar och hjulet snurrar och nästa växel läggs i.


plattor2


Felet bestod i att den bakreplattan hade fastnat i det intryckta läget (se bilden ovan) vilket betyder att när hornen skall greppa piggarna på hjulet är de inte i läge utan axeln rör sig fritt utan att lägga i en ny växel.


En ny axel är beställd och kommer antingen i morgon onsdag eller på torsdag, beroende på om den finns i sverige eller tyskland.


Posta gärna frågor om något är oklart. Mvh Jonas


Re: S1000RR - Växelproblem med lösning och bilder

InläggPostat: 2010-04-13/19:18
av Kungen
Fattar...
Skönt att höra att det inte var totalhaveri.

//Lasse

Re: S1000RR - Växelproblem med lösning och bilder

InläggPostat: 2010-04-13/20:33
av 2x3m
Tack för uppdateringen, någon ide varför den fastnat?
för tajata toleranser, eller något som var trasigt?

Re: S1000RR - Växelproblem med lösning och bilder

InläggPostat: 2010-04-13/20:39
av Guzzi-Leif
Sitter rick-racken "ute i det fria" eller missuppfattade jag?
Trist att du hade sådan otur - hoppas du får delar snabbt!

Re: S1000RR - Växelproblem med lösning och bilder

InläggPostat: 2010-04-13/20:45
av Jonas
Andreas kvalificerade gissning är att; eftersom plattan svetsas fast i axeln på plats så kan den ha slagit sig. Detta skulle bidra till att den andra plattan som skall kunna röra sig fritt får mindre spelrum och kan kilas fast i det inskjutna läget.

Vi såg även tendenser till skrapmärken. Men dessa är på ett ställe där de inte borde utgöra något problem, möjligen kan de vara ett resultat av felet snarare än en orsak.

Ett annat fel skulle kunna vara grader på materiel. Antingen på niten eller plattan/plattorna. Detta kan vi inte se utan att plocka isär plattorna, och därför överlåts det till BMW Tyskland.

Tur i oturen så skedde växelproblemet under långsam inkörning på blött underlag. Hade det skett under andra omständigheter kunde jag gått omkull, precis som om man missar en växel i kritiskt läge, ex på bana.

Vi får hoppas att detta relativt enkla problem inte drabbar andra då konsekvenserna kan bli minst sagt jobbiga.

Re: S1000RR - Växelproblem med lösning och bilder

InläggPostat: 2010-04-13/20:47
av Jonas
Guzzi-Leif skrev:Sitter rick-racken "ute i det fria" eller missuppfattade jag?

Felet ser man först om man tar bort kopplingskåpan och tar bort kopplingen. Där bakom kan man se plattorna och hjulet med piggar som den ena plattan skall greppa.

Re: S1000RR - Växelproblem med lösning och bilder

InläggPostat: 2010-06-07/13:43
av Syss
Jonas skrev:
Guzzi-Leif skrev:Sitter rick-racken "ute i det fria" eller missuppfattade jag?

Felet ser man först om man tar bort kopplingskåpan och tar bort kopplingen. Där bakom kan man se plattorna och hjulet med piggar som den ena plattan skall greppa.



Hej Jonas!

Hur har det gått med din motorcykel nu när nästan 2 månader har passerat? Har allting funkat bra efter att delen kom?

Själv har jag kört någonstans runt 450 mil, säkerligen inte mest i Sverige, men jag har haft turen att inte ha några problem alls med min *peppar, peppar*

Med vänlig hälsning
//Syss

S1000RR - Växelproblem med lösning och bilder

InläggPostat: 2010-07-02/22:44
av Jonas
Har fungerat hur bra som helst! Nu med 368 mil varav 350 på bana.

Numera kör jag neddrevat fram, 15kugg istället för 17 original. Tanken är att drevningen skall passa våra svenska, något kortare banor som har en lägre toppfart.
Lägger nog på originaldrevet om jag skall köra på Monza! ;)