Tillbehör - erfarenheter och tips

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tillbehör - erfarenheter och tips

Inläggav Syss » 2010-06-07/10:09

Nu när man har en så fin hoj som det faktiskt går att köpa lite tillbehör till har jag passat på att göra just det.


De senast införskaffade prylarna är en hugger i kolfiber från Ilmberger (tack Kungen , den är faktiskt hyfsad :)) och CNC-frästa broms- och kopplingshandtag från AC Schnitzer. Ren porr, det kan jag lova!


Vad gäller huggern är den ca 6 cm längre än original, och som en del kanske har märkt smutsar hojen ner sig väldigt bra bak med originalhuggern. Hojen smutsar även ner mig rätt bra med originalhuggern - för att inte tala om när man kör på vått väglag, då man blir genomsur bara av skvättandet från bakhjulet. Eftersom jag nu inte riktigt representerar den vanlige motorcyklisten tror jag, utan varje tur jag är ute på blir en helg-touring om minst 60 mil, tenderar jag att köra på en och annan våt vägbana. Min slutsats var att jag borde försöka hitta något som hade bättre smuts- och stänkskydd än original-plastbiten. Jag hittade till sist huggern från Ilmberger och kan väl efter en tur genom regn nu i natt konstatera att skillnad blir, men frågan är hur stor. Inte så jättestor, iallafall vad gäller hur blöt jag själv blir om benen. Vad gäller smuts - jag ber att få återkomma när jag faktiskt har tittat efter hur smutsig min stackars Sarotea verkligen är. Efter att ha smort kedjan och tittat på min hjälm och toppkåpan kunde jag konstatera att jag har tagit död på cirka 1 miljon myggor i natt, alldeles själv, och jag tyckte det räckte som förklaring till att jag nu kommer att tillbringa hela måndagkvällen med motorcykeltvätt :)


Jag har som sagt även investerat i broms- och kopplingshandtag eftersom jag har små händer och tycker det är alldeles lagom med korta handtag :) Pluspoäng också för att de är justerbara, kopplingen tar väldigt långt ut på S1000RR, så risken för att man slinter finns ju. Dessutom är det grymt snyggt och finishen på handtagen från AC Schnitzer är gudomlig - bara att beställa! De ligger på 1268 kr/st och importeras till Sverige av G-Partners. Jag köpte dem på gamla jobbet, Bikestop i Linköping. Något ska ju Classe ha att göra när jag inte är där :)


I vart fall kan nämnas att det är simpelt att byta bromshandtag, inte lika simpelt att byta kopplingshandtag. Om den som monterar det nya kopplingshandtaget glömmer att flytta över det lilla metallblecket på originalhandtag, får det till följd att vare sig quickshiftern eller de olika effektlägena funkar - gör inte det! Om man sedan kommer på detta misstag klockan nio en söndagkväll när man har 25 mil hem om man kör motorväg, vilket man förstås inte vill göra, och dessutom redan har hunnit några mil på vägen hem, då blir man grinig. Eller iallafall blir jag det. Det blir ännu värre när man inte har originalhandtagen med sig på hojen, utan måste åka tillbaka och hämta dem för att sedan ställa sig på gatan i mörkret och felsöka. Tips : gör inte det. Flytta över blecket och montera det i rätt läge redan från början. :)


Nåväl, någon timme senare var vi äntligen på väg hem - med fungerande elektronikprylar på hojen! Det är också skälet till att jag var ute och natt-tourade med S1000RR. En inte alltför vanlig syn på de svenska vägarna, tror jag :)


Sambon, som kör K1200S, blev inte lika grinig när han upptäckte att givaren som gör att man kan starta motorcykeln med ettans växel ilagd om man drar in kopplingshandtaget, inte fungerar nu när han har bytt till AC Schnitzer-handtag. Han är å andra sidan lugnare än vad jag är redan från början :) Lyckas vi bara få hem hans originalhandtag från Linköping ska vi felsöka hans hoj också, men hans fel är inte lika stort som mitt var så vi orkade inte vända igen. :P


Slutsats : både handtagen och huggern är bra. Ännu bättre är det om man gör rätt!

Användarvisningsbild
Syss
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2010-01-26/08:52

Återgå till S1000 - modeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst