Sida 1 av 1

Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-06-08/14:56
av 2x3m

När jag kört hårt, och sedan stannar t.ex vid rödlyse, så är det totalt omöjligt att få i friläget.


Växelpedalen är stum, förutom lite flex från quick shiften, även om jag "ruckar" på hojen så går det inte att få i friläge. om jag på rull inför stopp, försöker, så går det lättare


Problemet uppstår som sagt bara efter hårdkörning, eller längre tids krypkörning i kö.


Växellådan var lite "tight" i början, men efter 10mil så har den fungerat finfint, tills nu,


Någon annan som upplevt samma sak?


Re: Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-06-08/15:16
av Gunnar Elmgren
Kan det vara så att kopplingen inte "löser" ordentligt när den är varm, utan ligger på och drar lite?

Re: Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-06-08/20:51
av 2x3m
Gunnar Elmgren skrev:Kan det vara så att kopplingen inte "löser" ordentligt när den är varm, utan ligger på och drar lite?


Det är inget som känns när jag står stilla med hojen.
Ska prova nästa gång jag får problemet, och är i närheten av hemmet, att ställa upp hojen på depåstödet
då borde det synas klart om kopplingen "klibbar"

Re: Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-06-08/21:04
av Roger Gross
OM kopplingen är rätt justerad och OM föreskriven oljekvalitet används, så kan felet vara av samma art som beskrivits i ord o bild längre upp i denna spalt. Dvs om den del av växelreglaget som drar stjärnhjulet är lite tight i toleransen blir den ännu tightare vid hög oljetemperatur. Ett par S1000RR har "drabbats" och BMW har lösningen.

Re: Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-06-15/07:23
av Root
Att den är kinkig att få i ettan kan jag hålla med om, men det verkar gälla flera BMW-hojar som jag provat (bl.a. F800s). Oftast tycker jag det är lättare att gå ner från tvåan till neutral än upp från ettan, får vara lätt på foten där. Skriv gärna om du kommer fram till om det faktiskt är något fel på den!

Re: Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-06-15/09:52
av Kovlingen
En liten fundering !

Det kan inte vara så att oljan blir överhettad och bränner fast
i de växelförande "prylarna" . Lamellerna även i risksonen .

Om man betänker hk-uttaget så är
det nog troligt att det genererar en hel del värme .

Att det kommer nu efter ett tags åkning är väl att det gasas
lite friskare och belastas hårdare .
Håkan

Re: Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-06-15/11:45
av Olle Nilsson
Om inte problemet är rent mekaniskt alltså toleransproblem i varmt tillstånd så kan det vara oljerelaterat
på effektstarka japaner finns det liknande tendenser som kan botas med byte av oljefabrikat.
Men i rimlighetens namn borde BMW ha koll på detta.Det hela handlar om oljetemperatur och hur stabil viskositet oljan håller.

Re: Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-06-15/12:00
av Kovlingen
Olle Nilsson skrev:Om inte problemet är rent mekaniskt alltså toleransproblem i varmt tillstånd så kan det vara oljerelaterat
på effektstarka japaner finns det liknanade tendenser som kan botas med byte av oljefabrikat.
Men i rimlighetens namn borde BMW ha koll på detta.Det hela handlar om oljetemperatur och hur stabil viskositet oljan håller.


Som jag sa ! Bara en liten fundering :)

Fråga 1: Hur varm/het blir oljan efter hårdkörning ?
Fråga 2: Hur het får oljan bli ? ? ?

Håller med på att dom borde nog ha koll på det men det finns ju
fler saker som dom inte har koll på så ! ! !
Håkan

Re: Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-06-23/20:45
av 2x3m
Gunnar Elmgren skrev:Kan det vara så att kopplingen inte "löser" ordentligt när den är varm, utan ligger på och drar lite?

Japp Gunnar, det är där problemet ligger, kopplingen ligger på lite när jag frikopplar.
nästan helt omöjligt att få i friläget när motortämpen är 95 plus, men slår jag av motorn så klickar friläget i lätt igen
Olje nivån är ok, och oljan som är i är den som BMW solna skvimpade i på 100mila servicen, kopplingen är rätt justerad.. ? Har nu kört 310 mil.
ska åka förbi solna och hör vad dom har att säga om detta

Re: Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-07-14/13:11
av Syss
2x3m skrev:
Olje nivån är ok, och oljan som är i är den som BMW solna skvimpade i på 100mila servicen, kopplingen är rätt justerad.. ? Har nu kört 310 mil.
ska åka förbi solna och hör vad dom har att säga om detta



Hej!

Har du fått svar från Solna? Min har gått ca 730 mil nu och jag känner av problemet du pratar om, men bara ibland.

Å andra sidan, på min förra hoj gick det aldrig att växla mera än en växel i taget utan att släppa ut kopplingen mellan, så jag tycker att det här är ett stort steg framåt! :roll:

Re: Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-07-14/17:23
av Kovlingen
Bara en fundering . ( 2 )

Vet inte hur kopplingen ser ut i hojen men antar att det sitter
flerskivigt lamellpaket . Vad händer om varje lamell utvidgas av
värmen ? Även om det är väldans lite . Skulle det kunna påverka ?

Nästa fundering är att det troligen finns en tillsats i oljan som ska vara bra
för våtkopplingar men kanske inte passar bra till denna hoj .

Håkan

Re: Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-07-14/21:54
av 2x3m
Bavaria Solna har nu tagit hand om hojen, dom har efter konsultation med Tysken, beslutat att ta en titt och prova ut några förslag på lösningar, justering av koppling ? ta isär koppling för att se om dom hittar nåt som e fel. Återkommer med vad dom hittar

Re: Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-07-15/07:26
av Olle Nilsson
Surt att göra detta mitt i finvädret hoppas det löser sig på bästa sätt!

Re: Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-07-22/00:26
av 2x3m
Lämnade in hojen till Bavaria Solna förra torsdagen, ringde upp dom på tisdag för att höra att dom bestämt sig för att byta kopplingen, ny beställd från Tyskland, nu återstår att se hur fort det går att få delarna från tyskland och hojen fixad.

Re: Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-07-30/22:38
av 2x3m
Nu e den fixad, koppling utbytt. Tid = 17 dagar på verkstad. pris= 0Kr
Har bara kört 35km med den, men än så länge funkar den finfint,
Passar på och berömmer Bavaria Solna (kalle) för att skött det hela klanderfritt.
Fick en lånehoj för provkörning (R1200GS) under tiden dom hade hojen, inte direkt jämförbar
hoj men en kul upplevelse

Re: Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-07-30/22:42
av Gunnar Elmgren
2x3m skrev:Nu e den fixad, koppling utbytt. Tid = 17 dagar på verkstad

Gott att höra att det löste sig! Fast det är väl surt att vara utan hojen 17 dagar mitt i hojsemester-säsongen, tur Du fick lånehoj under tiden!

Re: Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-07-30/23:20
av Kovlingen
Kul att höra att du har hojen igen men att ha en GS å åka på måste kännas som att åka Giraff ;)
Håkan
<BR><BR>
Förlåt mej alla GS-are men jag menade bara skillnaden mellan hojarna :D

Re: Problem att få i neutral när motor är varm

InläggPostat: 2010-08-01/00:24
av 2x3m
Kovlingen skrev:Kul att höra att du har hojen igen men att ha en GS å åka på måste kännas som att åka Giraff

Liknelsen med Giraff är på pricken ;) men måste säga att GS var en positiv överraskning, otroligt lättmanövrerad.
Jag var jätte impad när klubben hade avrostning på Gillinge banan, och alla GS åkare körde konbanan som en dans, men den hojen är fan byggd för konbanan och fantastiskt komfortabel att vistas på, men har jätte svårt för att cykeln vrider sig vid kraftig gaspådrag och motorbromsningar, och på bana finns det bara en.... S1000RR