Från kardan (R1200R) till kedja (S1000XR)???

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Från kardan (R1200R) till kedja (S1000XR)???

Inläggav Assar » 2016-09-01/06:52

Det är väl lika bra att krypa till korset och erkänna: Jag har aldrig haft en hoj med kedja.
Så. Nu var det gjort. Till sakfrågan.

Härom helgen var vi på Start2Ride och jag provkörde en S1000XR. Fantastiskt skön hoj, det finns stor risk för att det blir min nästa hoj. Men det finns ett 'aber'; Den har inte kardan, utan kedja.
Jag är liiiiite tveksam till att skaffa en kedjehoj efter att bara haft kardan. Det ska rengöras, smörjas, spännas ... har helt enkelt inte lust att hålla på med sånt. Jag vill köra! :-)

Hur ser du på den frågan?
Är det en reell issue överhuvudtaget? Eller ett hjärnspöke?
Vilken uppmärksamhet och omsorg krävs? Räcker det med årlig service och en koll på kedjespänningen då och då? Eller ska det pillas och gullas med den hela tiden?
Hur gör du?
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Från kardan (R1200R) till kedja (S1000XR)???

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-09-01/08:51

Nu är det nio år, sedan jag åkte kedjehoj (Aprilia RST 1000 Futura), men det var ju ingen rymdteknologi direkt. Handboken anger, hur man kollar och justerar kedjespänningen. Håll dock koll på, att länkarna inte skurit. (Förr eller senare gör de det, och då om inte förr är det dags att byta drivpaket.)
Väljer Du kedjepray, är det klokt att smörja, när Du kört klart för dagen. Då är kedjan varm, och smörjmedlet tränger in väl, varefter de flyktigare komponenterna avdunstar. Därmed finns mer kvar för att smörja, när Du åker iväg nästa gång.
Smörjer Du och genast kör vidare, hamnar mer smörjmedel i terrängen, och mindre blir kvar på kedjan.

Alternativt monterar Du en Scottoiler och slipper bekymra Dig om smörjningen - men fälgen och bakskylten blir smetiga. Kompisen kör med en sådan och anser den fungera utmärkt.
Som Gunnar påpekat tidigare, är en fördel med Scottoiler, att den olja, som stänker av, tar med sig en del lort, som man alltså slipper tvätta bort.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Från kardan (R1200R) till kedja (S1000XR)???

Inläggav Thomas Stadin » 2016-09-01/09:40

Att smörja kedjan tar max en minut om du har centralstöd, annars två från det att du tar fram sprayburken tills det att du ställer tillbaks den.
Kör du enbart asfalt och sprayar kedjan "regelbundet" får du ut minst 2.500 mil ur dagens drivpaket. Med regelbundet menar jag efter ca 40-50 mil eller om du kört en längre sträcka i regn. Justerar kedjespänningen behöver du göra under inkörningen av drivpaketet och därefter ca var 500:e mil. Man har hela vintern på sig för rengörning.
Allteftersom drivpaketet slits behöver du spänna kedjan och du ser i god tid när det blir dags för drivpaketbyte.
Till skillnad från kardan/slutväxelhaveri så kommer inte drivpakethaverierna plötsligt och hojen blir inte stående i veckor under mc-säsongen i väntan på delar.

Fixar du drivpaketbytet på egen hand kommer du undan med ett par tusenlappar i materialkostnad.
Addemoto.se säljer bra drivpaket till bra priser.

Då det gäller kedjespray så har Motorex en bra spray. Du köper en stor sprayburk samt en liten. Den lilla är återfyllningsbar och du kan ha med den på resan, tex under sadeln.
Återfyllningen sker enkelt från den stora sprayburken.

En annan fördel med kedjedrift är att du enkelt kan ändra utväxling på mc:n så att den mer passar din körstil.

Vad är fördelarna med kardan?

Jag hade hellre sett att min 1200GS haft kedja.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Från kardan (R1200R) till kedja (S1000XR)???

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-09-01/12:25

Thomas Stadin skrev:Jag hade hellre sett att min 1200GS haft kedja.

Du får väl fundera på en F 800 GS(A). ;) Här i klubben finns minst en, som anser, att det är den bästa hoj han haft - och då har han haft ett antal, inklusive en R 90 S och en K 1600 GT.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Från kardan (R1200R) till kedja (S1000XR)???

Inläggav Thomas Stadin » 2016-09-01/13:32

Bror Gårdelöf skrev:
Thomas Stadin skrev:Jag hade hellre sett att min 1200GS haft kedja.

Du får väl fundera på en F 800 GS(A). ;) Här i klubben finns minst en, som anser, att det är den bästa hoj han haft - och då har han haft ett antal, inklusive en R 90 S och en K 1600 GT.


Tack för tipset, men nej, nej! R 1200 GS/LC är den roligaste hoj jag haft så den byter jag inte bort. Tro inget annat! :)
F 800 är också en trevlig mc, men då de flesta av milen vi kör körs med passagerare och full packning på asfalt går 800:an tyvärr bort. Vi testade en sådan och fjädringen kändes väldigt vek med två på (utan packning) och passagerarsadeln verkade mest bestå av en tunn, smal film som lagts ovanpå bakskärmen.
Framdäcket är på 21" vilket gör att utbudet av asfaltsdäck är klart begränsat.

Däremot så är 800:an en fin grusvägshoj, men inom det segmentet har jag numera stirrat mig mer eller blind på den lättare Husqvarna 701 Enduro:

http://www.husqvarna-motorcycles.com/gb/news/701-enduro/

Nu blir jag nog banned ;(
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Från kardan (R1200R) till kedja (S1000XR)???

Inläggav Håkan » 2016-09-01/17:19

Assar skrev:Jag är liiiiite tveksam till att skaffa en kedjehoj efter att bara haft kardan. Det ska rengöras, smörjas, spännas ... har helt enkelt inte lust att hålla på med sånt. Jag vill köra! :-)

Hej.
Kardanen är en starkt bidragande orsak till att jag kör BMW MC. :D

Jag har även ett par veteranmotorcyklar. En av dom har tyvärr kedja. Det är ett dj-vla slaskande och trasslande med denna kätting när man skall köra en sväng. :cry:

Jag brukar säga så här:
Försök och sälj en bil, ny eller begagnad, och tala om för den tilltänkte köparen att han (hon) måste krypa under och smörja samt ibland även spänna en drivkedja, med någon intervall. :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Från kardan (R1200R) till kedja (S1000XR)???

Inläggav Austin » 2016-09-01/19:12

Många är tyvärr kvar i 60-talet då bmw var den "enda" hojen med kardandrift. Allt annat med kedja var skräp och det stämde till viss del.

Dagens O eller X ring kedjor håller om man bara håller dem rena utan överdrivet smörjande som bara bygger upp mer smuts. Fettet är inbyggt och stannar där i minst 3000/4000 mil.( Egen erfarenhet) även drev är av bättre kvalitet än för några år sedan.
En tunn dusch med WD 40 eller ett kedjespay vilket som helst, om man vill.
Torka av överskottet som håller sig fälgarna rena också. Den utvändiga smörjan är mest till för att rullarna inte skall rosta. Dreven far mer illa av mycket smörja. Grus samlas och perforerar ytorna och dreven slits fortare.

Gamla kedjor utan tätningsringar är en helt annan diskussion. :geek: Tar vi en annan gång......
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö


Återgå till S1000 - modeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst