Autoriserad BMW-verkstad i Stockholm...?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Autoriserad BMW-verkstad i Stockholm...?

Inläggav WebDoc » 2017-08-21/17:57

Jag har precis fått information om att Probike i Sollentuna kommer att upphöra som märkesverkstad för BMW från och med i September. :evil:
MC-proffsen har nyligen upphört. :cry:
AVA är inte heller auktoriserade för BMW. :(
Inte DinMC i Rotebro heller. :(
Detta betyder att Stockholm kommer att vara utan auktoriserad märkesverkstad för BMW.
Har frågat Svedea vad som händer om man klotar en BMW, vem tar hand om den? Inte fått svar ännu.
BMW har ännu inte informerat kunderna. :evil:
Så...vågar man köra BMW i Stockholm? Om inte ens de som säljer hojarna kan serva dem, vem gör det?
I ett geografiskt område som befolkas av ca 1/4 av Sveriges befolkning så kommer det alltså att saknas verkstäder med kompetens och auktorisation för våra hojar...vad gör jag nu? Sälja hojen och byta till Ducati/KTM/Suzuki/Honda o.s.v.??
Synpunkter någon?
/A
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: Autoriserad BMW-verkstad i Stockholm...?

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-08-21/20:26

Jag hade tagit det alldeles lugnt, klart det löser sig. Allt annat torde vara otänkbart.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Autoriserad BMW-verkstad i Stockholm...?

Inläggav WebDoc » 2017-08-21/20:53

Tack Magnus!
I tider av förtvivlan är en stadig, trygg och övertygande röst som en fyrbåk i natten.... :o
Jag väljer att tänka positivt och tro på din övertygelse...kan ändå inte köra hoj förrän nästa säsong pga av skador efter senaste kraschen! :ugeek:
Fortsättning följer...
/A
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: Autoriserad BMW-verkstad i Stockholm...?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-08-21/21:39

Probike kan fortfarande serva din BMW-hoj efter den tidpunkten.
Du får ingen stämpel, men du behöver inte stå still. Det känns ju onödigt.

Inom kort lär BMW själva meddela vem/vad som tar över såsom auktoriserad efter Probike.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Autoriserad BMW-verkstad i Stockholm...?

Inläggav vilde » 2017-08-21/21:41

WebDoc skrev:...........
Så...vågar man köra BMW i Stockholm? Om inte ens de som säljer hojarna kan serva dem, vem gör det?
I ett geografiskt område som befolkas av ca 1/4 av Sveriges befolkning så kommer det alltså att saknas verkstäder med kompetens och auktorisation för våra hojar...vad gör jag nu? Sälja hojen och byta till Ducati/KTM/Suzuki/Honda o.s.v.??
Synpunkter någon?
/A


Eftersom vi som bor på Landet, dvs utanför Stockholm funderar starkt på att bygga en hög och bastant mur runt just Stockholm för att få vara ifred och leva ett rikt och behagligt liv så råder jag dig att göra dig av med BMW:n. ;)
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Autoriserad BMW-verkstad i Stockholm...?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-08-21/22:38

[Off topic mode]
Was? Die Mauer?
https://www.youtube.com/watch?v=eMnGEalDUk4
[Off topic mode off]

För att inte vår egen moderator "Gunslinger Gunnar" ska trycka av så återgår jag till on topic.
Meddela först så vi utomsocknes som bor där hinner ut :mrgreen:

Allt kommer att ordna sig. Tålamod.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Autoriserad BMW-verkstad i Stockholm...?

Inläggav Peter Nordlund » 2017-08-22/11:24

MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Autoriserad BMW-verkstad i Stockholm...?

Inläggav WebDoc » 2017-08-22/14:41

Magnus hade rätt... :geek:
Case closed! :roll:
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: Autoriserad BMW-verkstad i Stockholm...?

Inläggav JANHA » 2017-08-22/20:57

Det kommer bli jättebra med DESMO Center i Stockholm och BMW.

DESMO hanterar redan i dag premiummärken gällande mc och bilar. Dom får mycket beröm av Ducati folk som är krävande kunder.

BMW passar perfekt in i deras märkesprofil.Betydligt bättre än BMW och HD........

OBS Jag har absolut inga egna intressen i DESMO Center. Bara positiv till att dom tar över märket.
Janne
JANHA
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2013-09-06/16:43

Re: Autoriserad BMW-verkstad i Stockholm...?

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-08-23/20:07

Inte lika kul för oss söder om stan som får en bra bit att åka.
Man tycker Stockholm borde vara stort nog för två godkända verkstäder. Göteborg är det tydligen utan problem.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Autoriserad BMW-verkstad i Stockholm...?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-08-23/20:38

Fredric Fredricson skrev:Inte lika kul för oss söder om stan som får en bra bit att åka.
Man tycker Stockholm borde vara stort nog för två godkända verkstäder. Göteborg är det tydligen utan problem.
/Fredric


Jo. Fast båda verkstäderna i Göteborg ligger på samma sida (dvs på Hisingen - vilket innebär ett helsicke med trafiken i rusningstid för den som inte bor på Hisingen).
Och upptagningsområdet är tämligen stort - Göteborg är närmast för mig, men jag har ändå 11 mil till bägge verkstäderna. Enkel resa alltså. Inklusive "flaskhals" över/under Göta Älv.
Hur långt är det mellan Sätra och Upplands Väsby? 3 mil? (Jo, jag vet att Essingeleden är en "pain in the ass", men hallå - se positivt på att det blir en bra lösning, förhoppningsvis med tillräcklig kapacitet!)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Autoriserad BMW-verkstad i Stockholm...?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-08-24/08:10

10 minuter med hojen till Upplands Väsby.
Jag förstår inte varför folk klagar? :mrgreen:

Hoppas att det blir gott om allt på det nya stället, dvs utrustning etc, vilken man kan få känna och klämma på.
Kanske blir det ett nytt smultronställe för mig.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Autoriserad BMW-verkstad i Stockholm...?

Inläggav Peter Nordlund » 2017-08-24/10:31

Själv hoppas jag på kvalitét i första hand och "rimliga" priser
kapacitet är också viktigt på service och försäljning.

Bonus vore bra sortiment.

Min erfarenhet av Bavaria solna när det fanns var att det kändes lite undanskuffat och litet sortiment, försäljarna var mest intresserad att sälja fortast möjligt och inte intresserad av att bygga upp någon relation, detta kan man tycka vad man vill om men jag som tekniskt okunnig kund vill åtminstone känna som att jag betyder något och att dom kan hjälpa mig på min nivå, dom var hyffsade men inte mer.

Probike var faktiskt lite bättre, hade inge problem men tyckte att dom var lite väl ointresserade när man kom in till dom, jag behöver inte serveras en Cappuchino när jag stegar in men inte en ett Hej eller komma fram en enda gång...
Service en gång och det var ok varken mer eller mindre, fixade en trasig packväcka och det var helt ok, köpte ett batteri och det gick bra, men ingen gång gjorde dom en millimeter över absoluta minimum och om det är nog får man bedöma själv.

Jag hoppas på det nya :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Autoriserad BMW-verkstad i Stockholm...?

Inläggav JANHA » 2017-08-24/11:26

Till de som har vägarna förbi Desmo Center:

Gå in, titta er omkring, prata med personalen, titta på deras verkstad......

Ingen behöver bli orolig :D
Janne
JANHA
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2013-09-06/16:43

Re: Autoriserad BMW-verkstad i Stockholm...?

Inläggav Assar » 2017-08-26/08:36

Efter att ha servat hojen hos MC-proffsen och ProBike i Stockholm bestämde jag mig för att göra 4000-milaservicen hos Bike i Trollhättan, eftersom jag ändå bara var 25 mil därifrån (!). Det ångrar jag INTE!

Fantastiskt bra bemötande, både vid bokning och vid genomförande. De kommunicerade med mig som kund på ett förstklassigt sätt, förklarade och berättade vad som skulle göras och hur de tänkte hantera det. Helt tvärt emot tidigare verkstäder som visat noll intresse av att kommunicera.
Prismässigt verkar de ligga ungefär som alla andra.
Efter service (nu i veckan) spinner hojen som en nöjd tiger. Den går och låter bättre än den nånsin gjort sen jag köpte den - 2014 vid 680 mil. Det KAN bero på att det var en 4000-milaservice, men jag kan inte se varför inte tidigare servicar skulle åstadkommit detsamma.

Om Desmo kan nå upp till standarden hos Bike Trollhättan så blir det toppen!
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Autoriserad BMW-verkstad i Stockholm...?

Inläggav Thomas BT » 2017-08-26/17:24

Jag bor också i Stockholm och har med både nuvarande och föregående BMW-cykel tagit mig till Kumla för service och reparation. Bra bemötande och service enligt min erfarenhet, även om det dyker upp ny handlare för våra hojar i Stockholm så kommer jag nog ändå fortsätta åka dit...
-----------------
R1200R -08
Användarvisningsbild
Thomas BT
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-06-26/20:41


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron