fredl skrev:Hej!
Jag och frugan håller på att ta körkort. Eftersom hon är ganska kort (1.59 / 50 kg) så kikar vi på någon i stil med F650GS med sänkningssats till henne eller kanske en F650CS om vi hittar en i gott skick (vi tittar endast på maskiner med ABS).
Tittar du på BMW så måste du tillbaka till klart före 2000 för att hitta någon utan ABS.
fredl skrev:Utav de nyare maskinerna har hon provat G310 (inte GS) och den fungerade storleksmässigt men vi vill gärna kunna åka lite grus med hojarna. Därför går GS varianten bort eftersom den blir så pass mycket högre.
Du skriver att ni kommer att åka 100-250 mil per år. Sett i ett generellt "klubbperspektiv" är det ganska lite. Innebär det att ni kommer att börja köra mer åt Off road/Enduro eller är det ff en övervägande del asfalt eftersom du skriver "lite grus"? Anledningen till frågan är att om "lite grus" innebär någon grusväg då och då så tror jag att du kan välja vilken hoj du vill. G310R (icke GS) fungerar alldeles utmärkt att åka "lite grus" med. Min yngste grabb (han har bara A2 kort idag) kör en sådan och vi har åkt på gemensam 200-mils semester genom Sverige där han körde den och jag en GS. Den funkar klockrent, inga problem. Är det off road/enduro som du syftar på så är det säkert så att verktyg för detta är generellt sett höga.
Bra med ett förtydligande från din sida.
fredl skrev:Bortsett från försäkringskostnaden, vilka kostnader kan man tänka sig på liknande maskiner? Vi tittar på maskiner som har gått mellan 1500 och 2500 mil. Vi kommer att köra någonstans kring 100-250 mil per år.
En återkommande kostnad oavsett vad du väljer är service som sker efter mil och/eller tid (årsvis) så du kommer att serva din hoj varje år för (gissingsvis) mellan 2500 och 6000 kr. Däck byts relativt ofta jämfört med bil och kan variera stort hur många mil du får ut. Om jag säger 1000 mil i snitt (kan vara mellan 300 och 2000 beronde på däck och körstil) och det kostar 2500 - 4500 monterat och klart per omgång så är det nog ett riktvärde för dig. Är det en kedjehoj tillkommer några ytterligare slitdelar som kedja och drev med kanske 2000 mils mellanrum, med din körsiffror kan du räkna det som en del av service ovan.
Till sist (och kanske den största posten) så är det väl värdeminskning, framförallt om det är en hoj som inte är lastgammal. Sänkta hojar är ett relativt nytt fenomen så då skulle jag vilja säga att min tumregel gäller och den är mellan 8 och 15% per år om du äger den i tre år och byter sedan.
Hoppas du inte blev skrämd men för min del är rimliga ingångsvärden i en kalkyl bättre än ett surt uppvaknande om en tid.
MVH MAgnus