Mimmi skrev:Hej!<br><br>
Det mesta är väl sagt i den här tråden, men jag vill inte nog poängtera vikten av det som några redan nämnt, nämligen att det är av yttersta vikt att INTE SEGDRA!<br>
Motorn skall snurra lätt och piggt, och kännas glad, och varven skall hållas uppe, naturligtvis på rimlig nivå, men ta det lite lugnt innan motorn är varm. Beträffande detta, se nästa stycke. <br><br>
Det har det dessutom talats om motortemperaturen, och att det viktigaste egentligen är oljans temperatur. vilket är helt korrekt. Men det har också nämnts att mätare saknas för detta, vilket i mina öron låter konstigt.<br><br>
Saknar R1200 verkligen temperaturmätare? Det fanns i vart fall redan på de allra flesta R1150, utrustade med FID. <br>br>
Och det fina i kråksången är att denna temperaturmätare anger oljetemperaturen, vilket är helt naturligt eftersom motorn är luft/oljekyld, vilket även nuvarande R1200 är.<br><br>
Dessutom vill jag tillägga att för bästa inslitning (låg oljeförbrukning framledes) skall man inte använda den förnämsta syntetoljan för tidigt, använd gärna en traditionell mineralolja de första 1000-1500 milen. Det förstör absolut inte motorn på något sätt, så länge oljan uppfyller tillverkarens krav på klassning, samt viskositet.<br><br>
Beträffande Tonys önskemål om att jag skall skriva lite om putsandets konst kan jag bara säga att det kommer, bara lugn!
Torgeir Nilsen skrev:Jag har varit på BMW fabriken och sett deras efterkontroll o "inkörning".
tanka, starta, i med ettan o bönngas genom hela lådan därefter en stund
i fullfart, racingnedväxlingar. Detta görs 2-3 gånger innan testpiloten är
nöjd. Klarar den det så skickas den vidare, knäppande av värme och
droppande av monteringsfett, om inte ställs den i skamvrån. E de nån
som tror att en tysk "kör in" sitt fordon, nej de jag har umgåtts med
kör hårt direkt men sköter förstås oljebyten o service. Det alla är ense
om är att undvika segdragning med låga varv o hög växel. Så har jag kört
mina 4 sista BMW hojar och alla går silkeslent o liten oljeförbrukning.
Torgeir
Torgeir Nilsen skrev:Jag har varit på BMW fabriken och sett deras efterkontroll o "inkörning".
tanka, starta, i med ettan o bönngas genom hela lådan därefter en stund
i fullfart, racingnedväxlingar. Detta görs 2-3 gånger innan testpiloten är
nöjd. Klarar den det så skickas den vidare, knäppande av värme och
droppande av monteringsfett, om inte ställs den i skamvrån. E de nån
som tror att en tysk "kör in" sitt fordon, nej de jag har umgåtts med
kör hårt direkt men sköter förstås oljebyten o service. Det alla är ense
om är att undvika segdragning med låga varv o hög växel. Så har jag kört
mina 4 sista BMW hojar och alla går silkeslent o liten oljeförbrukning.
Torgeir
Fredric Fredricson skrev:Hm jag har sett den där MotoMan sidan förr och har ett 5 invändningar mot den:
<br><br>
1. MotoMan verkar mest pyssla med racing. Vad är det som säger att det som går bra med en rejsmotor som körs en eller ett parsäsonger är det bästa för en som skall gå 10+ år och 5-10000 mil.
<br><br>
2. MotoMan verkar bara bry sig om kolvringarna. Det finns, som bekant, andra delar i en motor.
<br><br>
3. Vilka garantier ger MotoMan? Inga alls får man anta. BMW däremot får betala pengar om en motor går sönder under garantiperioden och det kan kosta dom godwill om den går sönder efter garantiperioden.
<br><br>
4. Vilka kvalifikationer har MotoMan (som BMWs ingenjörer inte har)? Det framgår inte av sidan.
<br><br>
5. Vemihel-te har designat hans websida? Hans brorson? Luktar 90-tal och utpressarbrev.
<br><br>
Internet är fullt med dårar och självutnämda experter som uttalar sig om än det ena än det andra. Det lustiga är att dom alltid antar att folk som dagligen pysslar med saken, i det här fallet motordesign, inte fattar nåt alls och har sovit under en sten medan material och ytbehandlingarna utvecklats och förfinats.
Ett typiskt kännetecken är att dom är HELT säkra på sin sak och att dom har "bevis" och teorier som för en lekman kan verka helt trovärdiga.
<br><br>
Personligen har jag sett allt för många såna för att ta deras synpunkter på allvar. Så jag sätter mina pengar på att BMW har rätt och okänd man på internet har fel. BMW sätter också sina pengar på det men okänd man på internet satsar inte en spänn.
<br><br>
/Fredric
<br><br>
PS.<br>
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.<br>
-- Bertrand Russell
Fredric Fredricson skrev:Hm jag har sett den där MotoMan sidan förr och har ett 5 invändningar mot den:
<br><br>
1. MotoMan verkar mest pyssla med racing. Vad är det som säger att det som går bra med en rejsmotor som körs en eller ett parsäsonger är det bästa för en som skall gå 10+ år och 5-10000 mil.
<br><br>
2. MotoMan verkar bara bry sig om kolvringarna. Det finns, som bekant, andra delar i en motor.
<br><br>
3. Vilka garantier ger MotoMan? Inga alls får man anta. BMW däremot får betala pengar om en motor går sönder under garantiperioden och det kan kosta dom godwill om den går sönder efter garantiperioden.
<br><br>
4. Vilka kvalifikationer har MotoMan (som BMWs ingenjörer inte har)? Det framgår inte av sidan.
<br><br>
5. Vemihel-te har designat hans websida? Hans brorson? Luktar 90-tal och utpressarbrev.
<br><br>
Internet är fullt med dårar och självutnämda experter som uttalar sig om än det ena än det andra. Det lustiga är att dom alltid antar att folk som dagligen pysslar med saken, i det här fallet motordesign, inte fattar nåt alls och har sovit under en sten medan material och ytbehandlingarna utvecklats och förfinats.
Ett typiskt kännetecken är att dom är HELT säkra på sin sak och att dom har "bevis" och teorier som för en lekman kan verka helt trovärdiga.
<br><br>
Personligen har jag sett allt för många såna för att ta deras synpunkter på allvar. Så jag sätter mina pengar på att BMW har rätt och okänd man på internet har fel. BMW sätter också sina pengar på det men okänd man på internet satsar inte en spänn.
<br><br>
/Fredric
<br><br>
PS.<br>
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.<br>
-- Bertrand Russell
Hasse Gustafsson skrev:Torgeir Nilsen skrev:Jag har varit på BMW fabriken och sett deras efterkontroll o "inkörning".
tanka, starta, i med ettan o bönngas genom hela lådan därefter en stund
i fullfart, racingnedväxlingar. Detta görs 2-3 gånger innan testpiloten är
nöjd. Klarar den det så skickas den vidare, knäppande av värme och
droppande av monteringsfett, om inte ställs den i skamvrån. E de nån
som tror att en tysk "kör in" sitt fordon, nej de jag har umgåtts med
kör hårt direkt men sköter förstås oljebyten o service. Det alla är ense
om är att undvika segdragning med låga varv o hög växel. Så har jag kört
mina 4 sista BMW hojar och alla går silkeslent o liten oljeförbrukning.
Torgeir
Hihi, den smockan tog bra på alla inkörningsfantaster
Sven Bergh skrev:Hasse Gustafsson skrev:Torgeir Nilsen skrev:Jag har varit på BMW fabriken och sett deras efterkontroll o "inkörning".
tanka, starta, i med ettan o bönngas genom hela lådan därefter en stund
i fullfart, racingnedväxlingar. Detta görs 2-3 gånger innan testpiloten är
nöjd. Klarar den det så skickas den vidare, knäppande av värme och
droppande av monteringsfett, om inte ställs den i skamvrån. E de nån
som tror att en tysk "kör in" sitt fordon, nej de jag har umgåtts med
kör hårt direkt men sköter förstås oljebyten o service. Det alla är ense
om är att undvika segdragning med låga varv o hög växel. Så har jag kört
mina 4 sista BMW hojar och alla går silkeslent o liten oljeförbrukning.
Torgeir
Hihi, den smockan tog bra på alla inkörningsfantaster
När jag höll på med offshore racing var rådet från Mercury Marine:
se till att motorn är varm och kör sedan skiten ur den=racetempo.
Hade många vurpor o.s.v. men aldrig motorproblem som härrörde från inkörningen.
Dennis Johansson skrev:Det bör vara en viss skillnad.
Inte så mycket på konstruktionen av själva motorn, utan hur den körs.
Båtmotorn har inte växel låda. Utan körs inom ett visst varvtalsområde hela tiden.
Propellrarna är anpassade efter det, och motorn bör väl inte inte komma in i farligt område, om propellrarna kommer ovanför vattnet, vilket de visserligen troligen gör i racing regelbundet.
Nu har jag inte kört så snabbgående propellerbåtar så ofta, och framförallt var det länge sedan, och det var ingen tävlingsbåt, men kan inte minnas att de påverkas av motorbroms på samma sätt som en bil / mc heller.
Pga av det ovan kanske kolvringar etc ej belastas på samma sätt, samt att en båtmotor är svår att segdra.
Orkar inte en båtmotor dra så blir det som om en mc inte orkar dra i lera, man kan inte då segdra sönder den. Den bara spinner.
Ända sättet jag kan tänka att man kan segdra sönder en båtmotor är väl att trassla in någon runt propeller / axel.
På en racerbåt med ytskärande propellrar, så kanske risken för övervarv är större?
Vad gäller segdrag eller motorbroms tror jag de är mindre påverkbara en vanliga propellrar. Och anledningen till att jag tror det, är pga att försvaret testade ytskärande på en 200 båt. Och nog gick den fortare, men man fick börja backa 2 ljusår innan för att inte angöra bryggan väl hårt, vilket flertalet fick erfara..
En ytskärande propeller är bara bra på en sak. Det är att få en båt att gå fort framåt. Till annan manövrering är de värdelösa.
Vanliga propellrar som är fasta, är fortfarande bättre på att köra framåt en bakåt, men bättre på att backa en ytskärande propellrar.
Vridbara propellerblad, populärt kallade Kameva propellrar efter dess tillverkare, ungefär som man kallar Jeep för terängbil, kan man slippa det med att propellrarna är sämre vid back manöver, dessutom är belastningen snällare mot motorn då propelleraxeln snurrar åt samma håll hela tiden och varvtalet inte ändras så mycket vid manövrering.
Båtmotorer annars, inombordare jobbar ju, tror jag, under ganska gynnsamma förhållanden, Vettiga varvtal och ganska konstant belastning. Kör man i höga vågor kan man visserligen känna varvtalsändringar och kavitation i båten.
De fel jag upplevde som maskinare / chief när jag gjorde lumpen i flottan som dieselråtta var att under hög sjö, kunde sediment blandas upp i dieseln och hamna i filtren. Men då vi hade dubbla förfilter, med bara ett i drift till var maskin, kunde man lätt gå ner i maskinrummet och skifta filter under drift och maskinerna varvade upp igen, så bytte man filter direkt, så var det andra klart för drift.
Annars är nog den största belastningen på en båtmotor när man växlar mellan fram & back kan jag tro. Men en fast propeller
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst