Inkörning av ny motor

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Mimmi » 2012-03-06/18:00

Hej!<br><br>

Det mesta är väl sagt i den här tråden, men jag vill inte nog poängtera vikten av det som några redan nämnt, nämligen att det är av yttersta vikt att INTE SEGDRA!<br>
Motorn skall snurra lätt och piggt, och kännas glad, och varven skall hållas uppe, naturligtvis på rimlig nivå, men ta det lite lugnt innan motorn är varm. Beträffande detta, se nästa stycke. <br><br>

Det har dessutom talats om motortemperaturen, och att det viktigaste egentligen är oljans temperatur. vilket är helt korrekt. Men det har också nämnts att mätare saknas för detta, vilket i mina öron låter konstigt.<br><br>

Saknar R1200 verkligen temperaturmätare? Det fanns i vart fall redan på de allra flesta R1150, utrustade med FID. <br>
Och det fina i kråksången är att denna temperaturmätare anger oljetemperaturen, vilket är helt naturligt eftersom motorn är luft/oljekyld, vilket även nuvarande R1200 är.<br><br>

Dessutom vill jag tillägga att för bästa inslitning (låg oljeförbrukning framledes) skall man inte använda den förnämsta syntetoljan för tidigt, använd gärna en traditionell mineralolja de första 1000-1500 milen. Det förstör absolut inte motorn på något sätt, så länge oljan uppfyller tillverkarens krav på klassning, samt viskositet.<br><br>

Beträffande Tonys önskemål om att jag skall skriva lite om putsandets konst kan jag bara säga att det kommer, bara lugn! :)
Senast redigerad av Mimmi 2012-03-08/17:22, redigerad totalt 2 gånger.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Torgeir Nilsen » 2012-03-07/00:28

Jag har varit på BMW fabriken och sett deras efterkontroll o "inkörning".
tanka, starta, i med ettan o bönngas genom hela lådan därefter en stund
i fullfart, racingnedväxlingar. Detta görs 2-3 gånger innan testpiloten är
nöjd. Klarar den det så skickas den vidare, knäppande av värme och
droppande av monteringsfett, om inte ställs den i skamvrån. E de nån
som tror att en tysk "kör in" sitt fordon, nej de jag har umgåtts med
kör hårt direkt men sköter förstås oljebyten o service. Det alla är ense
om är att undvika segdragning med låga varv o hög växel. Så har jag kört
mina 4 sista BMW hojar och alla går silkeslent o liten oljeförbrukning.
Torgeir
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Max Mad » 2012-03-07/01:59

Mimmi skrev:Hej!<br><br>

Det mesta är väl sagt i den här tråden, men jag vill inte nog poängtera vikten av det som några redan nämnt, nämligen att det är av yttersta vikt att INTE SEGDRA!<br>
Motorn skall snurra lätt och piggt, och kännas glad, och varven skall hållas uppe, naturligtvis på rimlig nivå, men ta det lite lugnt innan motorn är varm. Beträffande detta, se nästa stycke. <br><br>

Det har det dessutom talats om motortemperaturen, och att det viktigaste egentligen är oljans temperatur. vilket är helt korrekt. Men det har också nämnts att mätare saknas för detta, vilket i mina öron låter konstigt.<br><br>

Saknar R1200 verkligen temperaturmätare? Det fanns i vart fall redan på de allra flesta R1150, utrustade med FID. <br>br>
Och det fina i kråksången är att denna temperaturmätare anger oljetemperaturen, vilket är helt naturligt eftersom motorn är luft/oljekyld, vilket även nuvarande R1200 är.<br><br>

Dessutom vill jag tillägga att för bästa inslitning (låg oljeförbrukning framledes) skall man inte använda den förnämsta syntetoljan för tidigt, använd gärna en traditionell mineralolja de första 1000-1500 milen. Det förstör absolut inte motorn på något sätt, så länge oljan uppfyller tillverkarens krav på klassning, samt viskositet.<br><br>

Beträffande Tonys önskemål om att jag skall skriva lite om putsandets konst kan jag bara säga att det kommer, bara lugn! :)

Hej Mimmi , trevligt att ha dig på tråden !
Ser fram emot ditt inlägg där du redogör för putsandets ädla konst, jag får ladda ner det på datorn och spara för framtida bruk :) !
För att återgå till det som denna tråden handlar om och som du så tydligt påpekade, det mesta i detta ämne är nog redan sagt och jag skall följa uppmaningen om att motorn skall snurra lätt och piggt. Jag får göra som jag brukar göra, använda öronen, då brukar jag lättast kunna bedöma när motorn låter nöjd. Det är bara när jag når motorvarv som i min personliga uppfattning är extremt höga och då rör vi oss i intervallet omkring 6000 rpm och däröver, då blir det till att titta på varvräknaren, annars är det hörseln som jag förlitar mig på.
Sedan saknar inte R1200 någon temperaturmätare, i vart fall inte på min cykel, då jag har lagt till färddator. Jag var lite för snabb när jag spekulerade över huruvidare det fanns en temperaturmätare för oljan, som du så korrekt rättade och så är fallet.
Vad det avser mineralolja och dess kvalité ,så får jag titta i instuktionsboken om tillverkaren har någon rekommendation på en lämplig mineralolja för min cykel.
Tackar er alla för den ovärdeliga hjälp som ni gett mig för att lotsa fram mig till riktiga beslut vad det gäller val av motorcykel, personlig skyddsutrustning och inte minst inkörningen.
MVH;
Tony Johansson.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Max Mad » 2012-03-07/02:12

Torgeir Nilsen skrev:Jag har varit på BMW fabriken och sett deras efterkontroll o "inkörning".
tanka, starta, i med ettan o bönngas genom hela lådan därefter en stund
i fullfart, racingnedväxlingar. Detta görs 2-3 gånger innan testpiloten är
nöjd. Klarar den det så skickas den vidare
, knäppande av värme och
droppande av monteringsfett, om inte ställs den i skamvrån. E de nån
som tror att en tysk "kör in" sitt fordon, nej de jag har umgåtts med
kör hårt direkt men sköter förstås oljebyten o service. Det alla är ense
om är att undvika segdragning med låga varv o hög växel. Så har jag kört
mina 4 sista BMW hojar och alla går silkeslent o liten oljeförbrukning.
Torgeir

:shock:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Hasse Gustafsson » 2012-03-08/17:13

Torgeir Nilsen skrev:Jag har varit på BMW fabriken och sett deras efterkontroll o "inkörning".
tanka, starta, i med ettan o bönngas genom hela lådan därefter en stund
i fullfart, racingnedväxlingar. Detta görs 2-3 gånger innan testpiloten är
nöjd. Klarar den det så skickas den vidare, knäppande av värme och
droppande av monteringsfett, om inte ställs den i skamvrån. E de nån
som tror att en tysk "kör in" sitt fordon, nej de jag har umgåtts med
kör hårt direkt men sköter förstås oljebyten o service. Det alla är ense
om är att undvika segdragning med låga varv o hög växel. Så har jag kört
mina 4 sista BMW hojar och alla går silkeslent o liten oljeförbrukning.
Torgeir

Hihi, den smockan tog bra på alla inkörningsfantaster ;)
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-03-08/19:53

Hm jag har sett den där MotoMan sidan förr och har 5 invändningar mot den:
<br><br>
1. MotoMan verkar mest pyssla med racing. Vad är det som säger att det som går bra med en rejsmotor som körs en eller ett parsäsonger är det bästa för en som skall gå 10+ år och 5-10000 mil.
<br><br>
2. MotoMan verkar bara bry sig om kolvringarna. Det finns, som bekant, andra delar i en motor.
<br><br>
3. Vilka garantier ger MotoMan? Inga alls får man anta. BMW däremot får betala pengar om en motor går sönder under garantiperioden och det kan kosta dom godwill om den går sönder efter garantiperioden.
<br><br>
4. Vilka kvalifikationer har MotoMan (som BMWs ingenjörer inte har)? Det framgår inte av sidan.
<br><br>
5. Vemihel-te har designat hans websida? Hans brorson? Luktar 90-tal och utpressarbrev.
<br><br>
Internet är fullt med dårar och självutnämda experter som uttalar sig om än det ena än det andra. Det lustiga är att dom alltid antar att folk som dagligen pysslar med saken, i det här fallet motordesign, inte fattar nåt alls och har sovit under en sten medan material och ytbehandlingarna utvecklats och förfinats.
Ett typiskt kännetecken är att dom är HELT säkra på sin sak och att dom har "bevis" och teorier som för en lekman kan verka helt trovärdiga.
<br><br>
Personligen har jag sett allt för många såna för att ta deras synpunkter på allvar. Så jag sätter mina pengar på att BMW har rätt och okänd man på internet har fel. BMW sätter också sina pengar på det men okänd man på internet satsar inte en spänn.
<br><br>
/Fredric
<br><br>
PS.<br>
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.<br>
-- Bertrand Russell
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Max Mad » 2012-03-08/19:59

Fredric Fredricson skrev:Hm jag har sett den där MotoMan sidan förr och har ett 5 invändningar mot den:
<br><br>
1. MotoMan verkar mest pyssla med racing. Vad är det som säger att det som går bra med en rejsmotor som körs en eller ett parsäsonger är det bästa för en som skall gå 10+ år och 5-10000 mil.
<br><br>
2. MotoMan verkar bara bry sig om kolvringarna. Det finns, som bekant, andra delar i en motor.
<br><br>
3. Vilka garantier ger MotoMan? Inga alls får man anta. BMW däremot får betala pengar om en motor går sönder under garantiperioden och det kan kosta dom godwill om den går sönder efter garantiperioden.
<br><br>
4. Vilka kvalifikationer har MotoMan (som BMWs ingenjörer inte har)? Det framgår inte av sidan.
<br><br>
5. Vemihel-te har designat hans websida? Hans brorson? Luktar 90-tal och utpressarbrev.
<br><br>
Internet är fullt med dårar och självutnämda experter som uttalar sig om än det ena än det andra. Det lustiga är att dom alltid antar att folk som dagligen pysslar med saken, i det här fallet motordesign, inte fattar nåt alls och har sovit under en sten medan material och ytbehandlingarna utvecklats och förfinats.
Ett typiskt kännetecken är att dom är HELT säkra på sin sak och att dom har "bevis" och teorier som för en lekman kan verka helt trovärdiga.
<br><br>
Personligen har jag sett allt för många såna för att ta deras synpunkter på allvar. Så jag sätter mina pengar på att BMW har rätt och okänd man på internet har fel. BMW sätter också sina pengar på det men okänd man på internet satsar inte en spänn.
<br><br>
/Fredric
<br><br>
PS.<br>
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.<br>
-- Bertrand Russell

Jag tackar dig för denna brasklapp och avslutar med vad jag sagt tidigarew i denna tråden;
BMW vet nog vad dom sysslar med när dom rekommendera inkörningen som står i Manualen.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Max Mad » 2012-03-08/20:05

Fredric Fredricson skrev:Hm jag har sett den där MotoMan sidan förr och har ett 5 invändningar mot den:
<br><br>
1. MotoMan verkar mest pyssla med racing. Vad är det som säger att det som går bra med en rejsmotor som körs en eller ett parsäsonger är det bästa för en som skall gå 10+ år och 5-10000 mil.
<br><br>
2. MotoMan verkar bara bry sig om kolvringarna. Det finns, som bekant, andra delar i en motor.
<br><br>
3. Vilka garantier ger MotoMan? Inga alls får man anta. BMW däremot får betala pengar om en motor går sönder under garantiperioden och det kan kosta dom godwill om den går sönder efter garantiperioden.
<br><br>
4. Vilka kvalifikationer har MotoMan (som BMWs ingenjörer inte har)? Det framgår inte av sidan.
<br><br>
5. Vemihel-te har designat hans websida? Hans brorson? Luktar 90-tal och utpressarbrev.
<br><br>
Internet är fullt med dårar och självutnämda experter som uttalar sig om än det ena än det andra. Det lustiga är att dom alltid antar att folk som dagligen pysslar med saken, i det här fallet motordesign, inte fattar nåt alls och har sovit under en sten medan material och ytbehandlingarna utvecklats och förfinats.
Ett typiskt kännetecken är att dom är HELT säkra på sin sak och att dom har "bevis" och teorier som för en lekman kan verka helt trovärdiga.
<br><br>
Personligen har jag sett allt för många såna för att ta deras synpunkter på allvar. Så jag sätter mina pengar på att BMW har rätt och okänd man på internet har fel. BMW sätter också sina pengar på det men okänd man på internet satsar inte en spänn.
<br><br>
/Fredric
<br><br>
PS.<br>
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.<br>
-- Bertrand Russell

Jag tackar dig för denna brasklapp och avslutar med vad jag sagt tidigare i denna tråden;
BMW vet nog vad dom sysslar med när dom rekommenderar inkörningen som står i manualen. Därutöver, om man följer anvisningarna i manualen så gått det låter sig göras, så kan man med gott samvete åberopa garanti såväl som goodwill om så skulle behövas.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Sven Bergh » 2012-03-08/20:29

Hasse Gustafsson skrev:
Torgeir Nilsen skrev:Jag har varit på BMW fabriken och sett deras efterkontroll o "inkörning".
tanka, starta, i med ettan o bönngas genom hela lådan därefter en stund
i fullfart, racingnedväxlingar. Detta görs 2-3 gånger innan testpiloten är
nöjd. Klarar den det så skickas den vidare, knäppande av värme och
droppande av monteringsfett, om inte ställs den i skamvrån. E de nån
som tror att en tysk "kör in" sitt fordon, nej de jag har umgåtts med
kör hårt direkt men sköter förstås oljebyten o service. Det alla är ense
om är att undvika segdragning med låga varv o hög växel. Så har jag kört
mina 4 sista BMW hojar och alla går silkeslent o liten oljeförbrukning.
Torgeir

Hihi, den smockan tog bra på alla inkörningsfantaster ;)



När jag höll på med offshore racing var rådet från Mercury Marine:
se till att motorn är varm och kör sedan skiten ur den=racetempo.

Hade många vurpor o.s.v. men aldrig motorproblem som härrörde från inkörningen.
Sven Bergh
--------------
R 1200 R
Användarvisningsbild
Sven Bergh
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2008-09-26/17:30

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Max Mad » 2012-03-08/20:43

Sven Bergh skrev:
Hasse Gustafsson skrev:
Torgeir Nilsen skrev:Jag har varit på BMW fabriken och sett deras efterkontroll o "inkörning".
tanka, starta, i med ettan o bönngas genom hela lådan därefter en stund
i fullfart, racingnedväxlingar. Detta görs 2-3 gånger innan testpiloten är
nöjd. Klarar den det så skickas den vidare, knäppande av värme och
droppande av monteringsfett, om inte ställs den i skamvrån. E de nån
som tror att en tysk "kör in" sitt fordon, nej de jag har umgåtts med
kör hårt direkt men sköter förstås oljebyten o service. Det alla är ense
om är att undvika segdragning med låga varv o hög växel. Så har jag kört
mina 4 sista BMW hojar och alla går silkeslent o liten oljeförbrukning.
Torgeir

Hihi, den smockan tog bra på alla inkörningsfantaster ;)



När jag höll på med offshore racing var rådet från Mercury Marine:
se till att motorn är varm och kör sedan skiten ur den=racetempo.

Hade många vurpor o.s.v. men aldrig motorproblem som härrörde från inkörningen.

Hmm, kanske är det skillnad på båt motorer och mc motorer ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Dennis Johansson » 2012-03-10/07:34

Det bör vara en viss skillnad.</br>
Inte så mycket på konstruktionen av själva motorn, utan hur den körs.</br> </br>

Båtmotorn har inte växel låda. Utan körs inom ett visst varvtalsområde hela tiden. </br>
Propellrarna är anpassade efter det, och motorn bör väl inte inte komma in i farligt område, om propellrarna kommer ovanför vattnet, vilket de visserligen troligen gör i racing regelbundet.</br> </br>

Nu har jag inte kört så snabbgående propellerbåtar så ofta, och framförallt var det länge sedan, och det var ingen tävlingsbåt, men kan inte minnas att de påverkas av motorbroms på samma sätt som en bil / mc heller.</br></br>
Pga av det ovan kanske kolvringar etc ej belastas på samma sätt, samt att en båtmotor är svår att segdra.</br>
Orkar inte en båtmotor dra så blir det som om en mc inte orkar dra i lera, man kan inte då segdra sönder den. Den bara spinner.</br>
Ända sättet jag kan tänka att man kan segdra sönder en båtmotor är väl att trassla in någon runt propeller / axel.
På en racerbåt med ytskärande propellrar, så kanske risken för övervarv är större?</br>
Vad gäller segdrag eller motorbroms tror jag de är mindre påverkbara en vanliga propellrar. Och anledningen till att jag tror det, är pga att försvaret testade ytskärande på en 200 båt. Och nog gick den fortare, men man fick börja backa 2 ljusår innan för att inte angöra bryggan väl hårt, vilket flertalet fick erfara..</br>
En ytskärande propeller är bara bra på en sak. Det är att få en båt att gå fort framåt. Till annan manövrering är de värdelösa.</br>
Vanliga propellrar som är fasta, är fortfarande bättre på att köra framåt en bakåt, men bättre på att backa en ytskärande propellrar.</br>
Vridbara propellerblad, populärt kallade Kameva propellrar efter dess tillverkare, ungefär som man kallar Jeep för terängbil, kan man slippa det med att propellrarna är sämre vid back manöver, dessutom är belastningen snällare mot motorn då propelleraxeln snurrar åt samma håll hela tiden och varvtalet inte ändras så mycket vid manövrering.</br></br>

Båtmotorer annars, inombordare jobbar ju, tror jag, under ganska gynnsamma förhållanden, Vettiga varvtal och ganska konstant belastning. Kör man i höga vågor kan man visserligen känna varvtalsändringar och kavitation i båten. </br>
De fel jag upplevde som maskinare / chief när jag gjorde lumpen i flottan som dieselråtta var att under hög sjö, kunde sediment blandas upp i dieseln och hamna i filtren. Men då vi hade dubbla förfilter, med bara ett i drift till var maskin, kunde man lätt gå ner i maskinrummet och skifta filter under drift och maskinerna varvade upp igen, så bytte man filter direkt, så var det andra klart för drift.</br></br>

Annars är nog den största belastningen på en båtmotor när man växlar mellan fram & back kan jag tro. Men en fast propeller
Senast redigerad av Dennis Johansson 2012-03-10/10:20, redigerad totalt 1 gång.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Max Mad » 2012-03-10/09:38

Dennis Johansson skrev:Det bör vara en viss skillnad.
Inte så mycket på konstruktionen av själva motorn, utan hur den körs.

Båtmotorn har inte växel låda. Utan körs inom ett visst varvtalsområde hela tiden.
Propellrarna är anpassade efter det, och motorn bör väl inte inte komma in i farligt område, om propellrarna kommer ovanför vattnet, vilket de visserligen troligen gör i racing regelbundet.

Nu har jag inte kört så snabbgående propellerbåtar så ofta, och framförallt var det länge sedan, och det var ingen tävlingsbåt, men kan inte minnas att de påverkas av motorbroms på samma sätt som en bil / mc heller.
Pga av det ovan kanske kolvringar etc ej belastas på samma sätt, samt att en båtmotor är svår att segdra.
Orkar inte en båtmotor dra så blir det som om en mc inte orkar dra i lera, man kan inte då segdra sönder den. Den bara spinner.
Ända sättet jag kan tänka att man kan segdra sönder en båtmotor är väl att trassla in någon runt propeller / axel.
På en racerbåt med ytskärande propellrar, så kanske risken för övervarv är större?
Vad gäller segdrag eller motorbroms tror jag de är mindre påverkbara en vanliga propellrar. Och anledningen till att jag tror det, är pga att försvaret testade ytskärande på en 200 båt. Och nog gick den fortare, men man fick börja backa 2 ljusår innan för att inte angöra bryggan väl hårt, vilket flertalet fick erfara..
En ytskärande propeller är bara bra på en sak. Det är att få en båt att gå fort framåt. Till annan manövrering är de värdelösa.
Vanliga propellrar som är fasta, är fortfarande bättre på att köra framåt en bakåt, men bättre på att backa en ytskärande propellrar.
Vridbara propellerblad, populärt kallade Kameva propellrar efter dess tillverkare, ungefär som man kallar Jeep för terängbil, kan man slippa det med att propellrarna är sämre vid back manöver, dessutom är belastningen snällare mot motorn då propelleraxeln snurrar åt samma håll hela tiden och varvtalet inte ändras så mycket vid manövrering.

Båtmotorer annars, inombordare jobbar ju, tror jag, under ganska gynnsamma förhållanden, Vettiga varvtal och ganska konstant belastning. Kör man i höga vågor kan man visserligen känna varvtalsändringar och kavitation i båten.
De fel jag upplevde som maskinare / chief när jag gjorde lumpen i flottan som dieselråtta var att under hög sjö, kunde sediment blandas upp i dieseln och hamna i filtren. Men då vi hade dubbla förfilter, med bara ett i drift till var maskin, kunde man lätt gå ner i maskinrummet och skifta filter under drift och maskinerna varvade upp igen, så bytte man filter direkt, så var det andra klart för drift.

Annars är nog den största belastningen på en båtmotor när man växlar mellan fram & back kan jag tro. Men en fast propeller

Puh, det var en lååång harang ! :)
Jag kommer att avsluta mina inlägg med denna kommentar.
Jag är väldigt tacksam för den respons jag fått på mina frågor om hur man bäst kör in en ny motor och ärligt talat så är väl förvirringen hur det bäst låter sig göras lika stor som när jag började följa denna tråden :shock: .
Därav anledningen att detta kommer att bli mitt sista inlägg här.
Den slutsats jag kommit fram till är att följa BMW:s rekommendationer om hur man skall köra in motorn (inget " bönngasande " här inte :shock: )! Och jag kommer att byta olja och kvalitén på densamme, allt efter BMW:s rekommendationer, men avslutningsvis så vill jag ändå uttrycka min tacksamhet för den feedback som ni alla som kommenterar mina inlägg ger mig, det ger mig mycket (att fundera över ;) ). Jag kommer lika säkert som amen i kyrkan att återkomma vad det gäller andra spörsmål, men jag nöjer mig med vad som kommit fram i denna tråden.
MVH,
Tony Johansson.
Senast redigerad av Max Mad 2012-03-11/00:04, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Dennis Johansson » 2012-03-10/10:22

Det där med sidbrytning fungerar som det vill i detta forumet.
Men jag har fixat det manuellt nu i inlägget.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Kapten Stofil » 2012-03-18/21:05

Ett inte så värst vetenskapligt inlägg, men i alla fall ett exempel från industrin:
I början av 80-talet jobbade jag på Volvo PV motorutveckling, och vid ett tillfälle behövde jag en provmotor. Jag blev då tillsagd att köra in den enligt Jan-Olof Carlssons recept för en pigg motor med låg förbrukning och bra prestanda. Jag minns inte detaljerna, men det var något i stil med körning i bänk i 5 dygn, först ett halvt dygn lite lugnare med halvlast runt 300 varv (osäker på denna del), men sedan resten av tiden fullast i typ 5 min på 3000, 4000, 5000, 6000 varv, 10 min på 3000 varv halvlast för att svalna lite, sen fullast 3000, 4000, 5000, 6000 osv. om och om igen. Dvs i princip plåga skiten ur motorn :-) Fläkt för grenröret var nödvändigt, det blev rödhett.

Jag vet också att om man ville ha provbilar med bra emissionsvärden och låg förbrukning, så skickade man ut dem som lånebil med någon känd blyfot som skulle iväg långt över en långhelg. Att mesköra var inte frågan om, då fick man motorer med dåliga prestanda, höga emissioner och hög förbrukning.

Till saken hör kanske också att i princip alla där körde som biltjuvar, en del så till den grad att man undrade hur de bar sig åt för att komma fram levande. Indragna körkort var inte ovanligt.

/Jonas
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Daniel Bonnér » 2012-04-06/11:56

Hej samtliga!

En av mina vänner lyfter ut en ny hoj hos Bike i Trollhättan om ett par veckor och han kommer köra in den enligt "Motomans" koncept. Jag är inte helt hemma i trakterna runt Trollhättan och undrar om någon av er kan tipsa om en bra vägsträcka i närheten av Bike för att köras enligt Motomans rekommendation.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-06/12:49

Det närmaste jag kommer på i hastigheten är, att han kan köra mot Uddevalla, och vid infarten till den staden svänga norrut mot Bäckefors. Där finns en rejäl uppförslöpa, som borde funka. <BR><BR>Andra möjligheter är förstås Kallebäckslid i Göteborg och svackan öster om Falköping - men dit är det betydligt längre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Daniel Bonnér » 2012-04-06/13:23

Tack Bror, men om jag fattat upplägget rätt så har man ett litet fönster på 3-4 mil att utföra den föreslagna inkörningen på direkt efter första varmkörning? Den föreslagna sträckan ligger lite väl långt bort för detta.

Man kanske skulle leta upp lite småvägar i grannskapet runt Trollhättan och där försöka köra motorn piggt och rappt med variationer av acceleration och motorbroms innan man åter landar på Bike och skiftar oljan.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-04-06/13:54

Stallbackabron över Göta Älv lutar rätt bra...... men den är nog hastighetsbegränsad till 50 fortfarande, pga omfattande reparationsarbeten. Annars är det ju ganska platt i grannskapet, utom Halleberg och Hunneberg men där går det såvitt jag vet inga vägar som kan utnyttjas till accelerationsövningar.
Krokvägar finns det däremot gott om i grannskapet!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-06/14:31

Till Gandhi: Du har förstås rätt. Jag tänkte ett steg för långt och snöade in på Magnus Brobecks idé om inkörning i backe. <BR><BR>Snackar vi körning på kurvig väg, finns en utmärkt möjlighet "utanför knuten": Vägen väster om Göta Älv - förbi Hjärtum och Lilla Edet ner till Kungälv. Den är ungefär lika trivsam att köra, som E 45 öster om samma älv är tråkig, och kör man den "inspirerat" fram och tillbaka en eller två gånger, är nog saken klar.<BR><BR>En variant är att (också) köra från Lilla Edet mot Ljungskile - förbi Backamo. När man kommer till gamla E 6, öster om den nya motorvägen, vänder man och kör tillbaka samma väg - eller också kör man några kilometer mot Ljungskile och tar kort före samhället vänster mot Stenungsund. Före Stenungsund - vid Ödsmål - tar man vänster igen och kommer tillbaka till vägen mot Lilla Edet. Det är en påtagligt krokig vända - om än bitvis med något bucklig asfalt (men det ÄR asfalt hela vägen). <BR><BR>Därefter är det nog lagom att svänga tillbaka till Bike för byte av olja och filter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Inkörning av ny motor

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-06/15:11

Tyvärr är det så att de flesta vägar i närheten antingen inte är så branta eller så är de hastighetsbegränsade.
Men å andra sidan är det väl motorn som skall köras in och inte växel lådan.
Annars är det väl Magnus idé skum då de låga växlarna ej får jobba mycket.

I så fall skulle det fungera med backen som Gunnar talar om eller också backen vid slussen i T-hättan. De när duktigt brant.
Det finns någon backe mellan Hjärtum och Lilla Edit. Om inte annat en skaplig backe precis efter Lilla Edet mot Ljungskile också.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Föregående

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst