Spräckta lycktglas pga bilshampo???

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Spräckta lycktglas pga bilshampo???

Inläggav Mats Lagerblad » 2010-06-23/15:48

Jag upptäckte att jag hade fått märkliga sprickor i mitt lycktglas på min R1200R från 2007. Eftersom jag inte har fått grus-sprut på den blev jag förundrad och åkte till BMW. Servicekillen tyckte också att det såg märkligt ut så han tillkallade servicechefen som sa att det som hänt inte var ovanligt och att orsaken är att jag har använt "fel" rengöringsmedel när jag har tvättat den. Med "fel" menar han i princip alla tvätt- och avfettningsmedel som är de som inköps på macken eller liknande. Jag frågade hur det kunde komma sig och svaret var att materialet i glaset inte tål dessa vanliga rengöringsmedel utan blir skört och spricker av sig själv.


För mig låter det helt obegripligt hur BMW kan använda ett material som inte tål vanliga rengöringsmedel utan att spricka (notera dock att sprickorna inte uppkommer i samband med tvätten utan senare, när som helst...).


Jag frågade då servicechefen hur han ansåg att man skulle göra rent lycktglas (och kåpglas för den delen). Han berättade då att BMW har, för att komma ifrån detta problem, utvecklat ett eget rengöringsmedel som säljs på BMW till det facila priset av 170,- litern och levereras i en blomspruta...


Till detta kommer då att själva glaset inte kan köpas utan insats. Så dessa tvättmedel höjde "tvättkostnaderna" med 1.475,- + 170,- :-(


BOTTEN NAPP för BMW i denna fråga!!! En annars trogen och nöjd BMW-åkare.

Mats Lagerblad
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2009-10-20/22:39

Re: Spräckta lycktglas pga bilshampo???

Inläggav fogsvans » 2010-06-23/16:23

Trams. Hur i herrans namn skulle BMW kunna komma undan ett materialfelsansvar på sådana grunder, och i synnerhet bevisa det? Tänk på all skit som sprutar upp på lyktan.

Konsumentköplagen fungerar så att efter den egentliga garantitiden, där bevisbördan ligger på BMW, så kastas den om tills det treåriga skyddet gått ut. Kan man som konsument emellertid göra sannolikt att felet fanns där från början (den tröskeln är inte så hög) så åker bevisbördan tillbaka på näringsidkaren (BMW alltså) att bevisa att så inte var fallet.

Nu är väl din hoj så gammal att konsumentköplagens 3-åriga skydd gått ut, men jag skulle vilja höra BMW dra den valsen inför domstol om den vore lite yngre och du skulle dra fallet vidare. Det är inte lätt att få rättens ledamöter att skratta, men det här skulle definitivt vara ett gränsfall.
Ålder gör inte att du slutar leka, men att sluta leka gör dig gammal.
fogsvans
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2006-10-01/19:51

Re: Spräckta lycktglas pga bilshampo???

Inläggav Mimmi » 2010-06-23/16:30

Hej!<br><br>

Detta är ett icke ovanligt fenomen som uppträdde i samband med att flera tillverkare övergav glas som material i lyktglas. Baklampor på vissa bilar har varit/är också väldigt utsatta. <br>
Bland annat har Mazda haft problem med detta. Ett annat skräckexempel är strålkastarna på Mercedes-Benz W210, "Rostklasse". De ser ut att ha fått grå starr efter bara några år i trafik...<br>
Oftast är det dock avfettningsmedel som orsakar problemen. <br><br>

Enligt min erfarenhet är det vissa uttorkande ingredienser i rengöringsmedlen som orsakar detta. Jag har sedan många år för vana att behandla plast"glas" med plastrekonditioneringsmedel, typ vinylputs. Dessa medel innehåller mjukgörare, och bevarar "glas"ytan fin och fräsch, de blir inte matta och blacka i färgen som annars färgade bakljus- och blinkers "glas" lätt blir efter några år.<br><br>
På tal om BMWs förmåga att skylla ifrån sig tog de väl ändå priset för några år sedan, de skyllde då vissa växellådsproblem på att föraren inte använt BMWstövlar, utan mc-stövlar av annat fabrikat! :shock: :mrgreen:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Spräckta lycktglas pga bilshampo???

Inläggav hegu999 » 2010-06-23/16:40

För att få ned "tvättkostnaden" så kanske du kan se om försäkringen inte täcker den största delen av kostnaden? Finns ju ofta Glas försäkring med på halvförsäkringarna.
hegu999
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-05-08/13:18

Re: Spräckta lycktglas pga bilshampo???

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-06-23/16:46

Håller med Fogsvans. Att GLAS skulle vara så ömtåligt låter helt orimligt. Klarplast, däremot, kan bete sig så.(Dock väl knappast av konventionellt bilschampo? DET låter egendomligt.) Strålkastar"glaset" är kanske av plast?
Slutsats: Undvik konventionella avfettningsmedel på klarplast - på såväl hojen som hjälmen. Jag använde tidigare fönsterputs på visiret, som dock inom kort uppvisade mikrosprickor. Inga problem att se igenom - utom i motljus, då det blev klart besvärligt => nytt visir och (såp)vatten i fortsättningen.

Ett utmärkt alternativ - för hela hojen - är vanlig hederlig såpa. Det är billigt, miljövänligt och fungerar utmärkt som tvättmedel. På en annan tråd här på Forum beskrivs en avfettningsmetod, som verkar förnämlig. Blanda lika delar såpa och vatten och spraya på. Vänta gärna någon halvtimma och skölj sedan av. Resultatet kan vara förbluffande.

Tidigare, när jag åkte kedjehoj, använde jag oblandad såpa på en fuktad blå-vit (= icke repande) Scotch Brite på bakfälgen. Det fick bukt med minst 90 % av kladdet. Resterande kladd togs enkelt bort med en trasa, fuktad i fotogen.

För visiret (och för all del kåpglas och strålkastare) kan jag annars rekommendera Pledge möbelpolish i sprayburk - gammal känd produkt från SC Johnson, som vilken speceributik (och hojbutik) som helst kan ta hem på begäran. (Jag har hittills köpt det på ICA Maxi.) Det rengör ypperligt och kan faktiskt laga repor! Mitt två år gamla, kasseringsfärdiga pin-lock-visir (mycket mjuk och repkänslig plast) blev nästan som nytt efter en omsorgsfull behandling med Pledge. Förmodligen funkar flera andra liknande produkter lika bra, men av dem har jag ingen erfarenhet.

Några här på Forum använder vanligt bilvax till visiret och hävdar goda resultat.

Nu hjälper dessa råd förstås inte mot det problem, som Du redan har - men om inte BMW tydligt markerat i hojens instruktionsbok, att medlen si och så inte skall användas, bör Fogsvans' argumentation hålla rätt bra, så länge Du hållit Dig till konventionella bilvårdskemikalier.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Spräckta lycktglas pga bilshampo???

Inläggav Mats Lagerblad » 2010-06-24/12:24

Hej.!
Tack för all respons!
Det verkar ju som detta är ett "känt" problem till viss del.

Jag har nu kollat i handboken och där står det att andra rengöringmedel än BMWs inte ska användas då de kan skada delar av plast och svart lack - ren friskrivning för alla eventualiteter alltså!

Jag ringde också försäkringbolaget som direkt tog skadan! Mot 200,- + 20% av kostnaden i självrisk . Men det ger mig i alla fall tillbaka 1000,- :-)

Trevlig midsommar och kör med omdömme ;-)
Mats Lagerblad
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2009-10-20/22:39

Re: Spräckta lycktglas pga bilshampo???

Inläggav K 1200S » 2010-06-24/15:40

Det verkar vara ett gammalt problem. På min K 1200S 05:a tog det 1 år innan båda blinkersglasen såg ut som på bilden. Jag har aldrig använt avfett etc. Såpvatten är det som gäller. BMW tog reklamationen direkt.

Bild
//Ha en bra dag
Peter
Användarvisningsbild
K 1200S
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2009-02-28/10:29

Re: Spräckta lycktglas pga bilshampo???

Inläggav Bertil Runström » 2013-08-08/15:30

Många plastdetaljer har vid tillverkningen (formsprutning, formblåsning) fått inbyggda spänningar. De kan drabbas av ett inom plastbranschen välkänt problem, "stress cracking" eller spänningskorrosion på svenska. Bl.a. ytaktiva medel i tvättmedel, kan utlösa spänningarna. I början syns inget, men snart bildas sprickor som utökas efter hand. En gammal tvättbalja i plast har ofta sprickor kring ingötet (stället där plasten sprutats in) där spänningarna är som störst.
Problemet kan minskas om tillverkaren väljer en tåligare plastkvalitet och bättre tillverkningsbetingelser. Som konsument får man undvika starka ytaktiva medel, korta tvättiden och snabbt skölja av med rent vatten.
Bertil Runström
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 1988-08-08/01:00

Re: Spräckta lycktglas pga bilshampo???

Inläggav rolmato » 2013-08-16/15:47

Det är ett argument för att slippa ta garantiansvar.
Har kommit i kontakt med problemet på andra fordon också. Tillverkaren hävdar att det beror på kemikalier i bland annat spolarvätska som inte köpts på orginalverkstad. Har däremot inte hört om detta problem tidigare på fordon utan strålkastarspolning.
Glaset "linsen" beläggs med ett tunt lager lack som är ett skydd för plasten och om det blir sprickor i detta kan det tränga in vatten och med upprepade temperaturväxlingar blir det sprickor (enligt min övertygelse) utmattningssprickor.
Rolf Törnberg
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
rolmato
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2006-03-02/01:00
Ort: Göteborg


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst