Värmeslag

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Värmeslag

Inläggav Anders Balkedal » 2010-07-14/16:07

Har ni några bra tips hur man ska slippa få skallen ångkokt i den värmebölja vi har just nu. 35 grader i Skåne.


När man stannar vid ett rödljus, får man värme från solen ovanifrån och värme från motorn underifrån.


Det är lätt att lockas till att köra MC i alltför dålig utrustning. 


Man kan ju lägga hjälmen i frysen ett tag innan det är dags att köra t.ex.


Hur gör ni?


Hälsningar


Anders

Anders Balkedal
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2009-08-07/16:03

Re: Värmeslag

Inläggav Dennis Johansson » 2010-07-14/16:25

Jo jag gör det enkelt för mig i denna värmen.
Jag kör bil med ac istället :mrgreen:
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Värmeslag

Inläggav Kovlingen » 2010-07-14/17:06

xxxxx
Senast redigerad av Kovlingen 2010-09-07/08:00, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Värmeslag

Inläggav Håkan » 2010-07-15/06:41

Var en sväng till Norge i helgen som gick, körde i gassande sol...<br>
Tycker ventilationen i System 6 hjälmen fungerar aldeles utmärkt.<br>
<br>
Så mina råd är:<br>
Skaffa en hjälm med bra ventilation.<br>
Kan man, så undvik den varmaste perioden på dagen.<br>
Tumma inte på säkerheten.<br>
<br>
Bil med AC, har en sån, undviker den, tycker det är tråkigt att styra med ratt.<br>
Det beror väl på intresse.<br>
(Den används till transport av gods m.m. där MC ej är praktisk).<br>
Senast redigerad av Håkan 2010-07-15/09:45, redigerad totalt 1 gång.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Värmeslag

Inläggav Peot » 2010-07-15/07:00

jag har en (neon-)gul hjälm och svågern en svart. När man känner med handen så är min hjälm mycket svalare än hans vilket rimligtvis borde påverka tempen inne i hjälmen.
Det är svårt att hitta en medelväg mellan säkerhet och svalka med allvädersställ som ofta är vind & vattentäta.
Glöm dock inte att dricka vatten, MYCKET vatten!
Igår mötte jag 2st på en HD där föraren satt i shorts och bar överkropp och tjejen satt i en axelbandslös klänning och barfota. Bägge hade hjälm och jag undrade lite varför... ;)
Peo Thörnestad, Åkersberga
Honda XL1000VA Varadero -04
Garmin Zumo 660
Användarvisningsbild
Peot
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-08-29/20:56

Re: Värmeslag

Inläggav Olle Nilsson » 2010-07-15/07:20

Har svart allväderställ färgen är givetvis av betydelse men även fabrikat tydligen jackan som är en Richa är faktiskt ganska ok i värmen det är en lös innerdel som jag faktiskt aldrig använt.Däremot mina byxor Jofama är helt enkelt vidrigt varma mina 70 tals skinnbrallor är mycket skönare men saknar skydd.Har ingen öppen hjälm annars skulle den varit framme nu. Nej tumma inte på skyddskläderna i värmen låt bli att åka i stadsmiljö om det är möjligt väl uppe i fart är det ju ok nu också!
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Värmeslag

Inläggav Magnus Brobeck » 2010-07-15/08:47

BMW's Sommarjacka och byxor funkar bra - självfallet inget att vurpa med i 200 men så fort kör jag inte i stan eller när det är riktigt solvarmt ändå.

Så fort som luftttemperaturen i solen (eller skuggan för den delen) är över 37 så värmer (inte kyler) fartvinden mer ju fortare det går.

Anslagsskyddet vid en fullkrock är det ju knappast någon skillnad mellan kortbyxor och läder/allvädersställ - det är kas-skyddet som är bättre samt det som i sammanhanget kan räknas som att "dutta" i knät/armbågen.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Värmeslag

Inläggav Kovlingen » 2010-07-15/09:46

xxxxx
Senast redigerad av Kovlingen 2010-09-07/08:01, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Värmeslag

Inläggav Putte Johansson » 2010-07-15/22:08

Köpte allväderställ av fab Bullfighter när jag skulle börja pendla med Skotern 2009. Första stället i vuxen ålder och mina referenser var nog lite för få samtidigt som jag inte ville satsa för mycket i början (visste inte om jag skulle gilla 2-hjulsåkat).
Visst, jag gillar kvalitén i stället och efter att jag rivit bort ryggskyddet ur jackan och skaffat mig ett 'riktigt' så känner jag mig hyfsat välklädd.<BR><BR>
Men i den här värmen, är det en utmaning att åka i de här kläderna helt klart....<BR><BR>
Sneglar lite på Halvarsons saftey jacket level 2 med tanke på att komplettera med 2 olika ytterjackor, en för regn/kyla och en som släpper igenom luft. Men det är mycket pengar och jag har svårt att motivera ytterligare kostnader utöver den nya GS:en till frun som har noll förståelse för det här med hojar. Enligt Jofamas riktpriser handlar det om 6,5k ungefär för de 2 jackorna och säkerhetsstället.<BR><BR>
Vet inte om det finns vettiga alternativ eller om det är det här det skall kosta. Jag förstår att det är fel saker att snåla in på men finns det tips om vettiga alternativ till vettiga priser, tar jag tacksamt emot...<BR><BR>/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Värmeslag

Inläggav Mimmi » 2010-07-15/23:11

Hej!<br><br>
Jag använder sedan några månader tillbaka sidenunderkläder när jag kör mc. De är helt otroligt bekväma nu när det är riktigt varmt. Detta efter tips på SMC-Forum.<br>
De är varma när det är kallt, och svala när det är varmt. Förr höll jag på att förgås av värme bara temperaturen låg runt +20, nu är det skönt att köra när det är +25...<br>
Och ändå ventilerar (läs blåser) det ju minimalt på mig numera eftersom jag som väl de flesta läst köpt en K11LT.<br><br>

Jag kan verkligen rekommendera sidenunderställ vid mc-körning!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Värmeslag

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2010-07-16/16:20

Gloem inte att dricka mycket vatten helst med tillsats av ISOSTAR salt och mineraltabletter.
Koepte ett par camelbag's i Schweiz i maandags, behoever mycket vaetska i 30-35C vaermen.
Trixet. foeraren tar camelbagen paa magen passageraren paa ryggen.

/Tibbe i Antwerpen
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: Värmeslag

Inläggav Albert » 2010-07-17/18:47

Anders Balkedal skrev:<p>Har ni några bra tips hur man ska slippa få skallen ångkokt i den värmebölja vi har just nu. 35 grader i Skåne.</p>
<p>När man stannar vid ett rödljus, får man värme från solen ovanifrån och värme från motorn underifrån.</p>
<p>Det är lätt att lockas till att köra MC i alltför dålig utrustning. </p>
<p>Man kan ju lägga hjälmen i frysen ett tag innan det är dags att köra t.ex.</p>
<p>Hur gör ni?</p>
<p>Hälsningar</p>
<p>Anders</p>


Moderna hjälmar ventilerar mycket bättre än äldre... BMW System II är en plåga jmf Concept hjälmen.

Man kan ju göra som en viss kategori gjorde under 80-90:talen... de beklagade sig för sjukvården om problem med hårbotten... så fick de dispense från VV att bära hjälm... (= själv sanering mao).

Har funderat på om det skulle fungera med en fläkt som suger ur hjälmen.
Glas-Harry, Harry Johansson i Nybydal, hade(har?) friskluftsystem till sin hjälm. Kent "Professorn" Andersson hade friskluftintag till sin hjälm:
Bilagor
Kents luftintag.JPG
Kents moppe.JPG
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Värmeslag

Inläggav Kovlingen » 2010-07-17/20:45

xxxxx
Senast redigerad av Kovlingen 2010-09-07/08:03, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Värmeslag

Inläggav Peter Björkdahl » 2010-07-17/21:41

Nu pratar jag scooter och inte mc, men bibehållen "säkerhet" och med möjligen lite svettig rygg =
BMW C1 iklädd shorts, sandaler och cykelhjämn :-)

Den må ha vindrutetorkare men lämpligare fordon för heta sommardagar är svårt att finna.

//Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Re: Värmeslag

Inläggav Kovlingen » 2010-07-17/22:05

xxxxx
Senast redigerad av Kovlingen 2010-09-07/08:04, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Värmeslag

Inläggav Marie » 2010-07-17/22:31

Jag kan ju inte få i min skalle att det skulle vara för LITE ventilation i mc-hjälmar. <br><br>

Jag tycker tvärtom att alla nyare hjälmar har för MYCKET ventilation, även med helt stängda "spjäll". <br>
Det är ju tyvärr även med helt stängda spjäll orkanartat tvärdrag i de nyare hjälmmodellerna :evil: . När min nuvarande concept är utsliten måste jag väl sluta köra hoj...
Senast redigerad av Marie 2010-07-17/22:38, redigerad totalt 1 gång.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Värmeslag

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-07-17/22:37

Den här har varit uppe på Forumet förr, men förtjänar att uppmärksammas igen denna heta sommar....
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/LnEibndWyQU&amp;hl=sv_SE&amp;fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/LnEibndWyQU&amp;hl=sv_SE&amp;fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Värmeslag

Inläggav Putte Johansson » 2010-07-18/09:36

Gunnar Elmgren skrev:Den här har varit uppe på Forumet förr, men förtjänar att uppmärksammas igen denna heta sommar....
<BR><BR>
Hmmm. Vision kanske, men det kommer nog dröja innan man ser det på var mans hoj :-)
Och med det klädvalet han hade, vete sjuttsingen om det hade varit så varmt att åka ändå..<BR><BR>
/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Värmeslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-07-25/15:46

En dellösning på problemet har berörts ovan: Färgen på hjälmen. Redan i skolfysiken lärde man sig, att ljusa, blanka ytor reflekterar bort värme mycket bättre än matta och mörka - som i jämförelse nästan suger i sig värme.

ERGO: Blank, vit eller silverfärgad hjälm ger klara fördelar, vilket jag har viss färsk erfarenhet av efter två underbara - men soliga och bitvis mycket varma - veckor i Alperna. Detta var stundtals rejält svettigt, men ångkokt skalle var det aldrig tal om under min silverfärgade kruka.

En annan dellösning är hjälm med inbyggt solvisir - eller väl sittande brillor innanför visiret. Då kan man fälla upp originalvisiret och få lite svalka, när det går långsamt, utan att riskera skräp i ögonen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Värmeslag

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2010-07-27/14:52

Nyss hemkommen från en 4 veckors tur genom centraleuropa så dök det upp frågeställning om uttorkning och vad det kan göra med en MC förare.


Vi är ju inte så vana med uttorkning här uppe, men vi kan drabbas av både brist på vatten OCH brist på mineraler om vi som alla andra svettas ordentligt under en tid.


Lärde mig en test på uttorkning; nyp till om huden vid tummen och lyft upp skinnet, om det stannar kvar så är det hög tid att dricka och hamna i skuggan. Och inte bara dricka vatten utan få i sig salt och mineraler som t.ex. finns i ISOSTAR tabletter eller vätskeersättnings tabletter som finns på apoteket, kommer inte ihåg namnet just nu men dom vet på apoteken.
Utan vätska m.m. så blir man trött, grining och troligen långsam i reaktioner och omdöme.


Ett exempel: körde i förra veckan från Lille i Frankrike till Kiel ca. 650km i gassande värme och drack 3-4 L vatten med vätskeersättings tabletter i en camelbag på ryggen, kom fram och var relativt pigg. Har kört samma sträcka förut med bara en driksflaska i tankväskan och varit helt slut när jag kommit fram.
Vilken skillnad och vilket nöje att tillbringa kvällen med vännerna dessutom.


En välfylld camelbag är framtidens melodi för mig.

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: Värmeslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-07-27/18:19

Det finns en annan, mycket enkel mätmetod. Har Du inte kissat före lunch (efter morgondrillen, förstås), så har Du druckit för lite.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Värmeslag

Inläggav vaquero » 2010-07-29/00:50

OK, är ganska nybliven BMW ägare, strippad -83 RS 100 "latte", och lite kulturchockad här på forumet. Är det varmt så åker man väl med en jethjälm, eller...? Nu har jag bara en öppen hjälm så när det är kallt är det ju lite så där. Men cool är den, grön flakad Tommy 74:a.Annars klär jag mig efter vädret, jeansjacka eller skinnpaj och jeans eller skinnjeans och reebooks eller militärkängor, är väl vad jag kombinerar. Mötte ett gäng häromdan, +33 grader, alla hade rutor på sina moppar, hela tvångsställs kittet med slalompjäxor o telefonkioskhjälmar och ingen av dom log!! Det skall väl vara skönt och roligt att köra hoj. Se bara på chopper åkare, lykliga flugprickiga leenden på hemmabygda cleena hojjar med fyra kablar i hela elsystemet och kickstart. Jag försöker behålla den känslan fast det numera lutar frammåt på moppen. I allafall, ha en görsköön sommar o kör så de' ryker...
Användarvisningsbild
vaquero
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2009-11-23/13:15
Ort: Ljungskile

Re: Värmeslag

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2010-07-29/08:08

Och en bra sjukförsäkring hoppas jag!!!
Gissar att du skippar rejäla handskar osså, då det kan bli svettigt och ser inte så coolt ut.

Undrar hur du känner dig efter en ev. marksyning, dom inträffar faktiskt i verkligheten.
Men å andra sidan så är läkarna mycket skickliga på att transplantera hud och lappa ihop fötter.
Ingen känsel i handflatorna och fingrarna kan man väl leva med ..... eller.

MC-ställen är inte för syns skull, vi hatar dom lika mycket som chopperåkarna men vi tänker på våran framtid om olyckan skulle vara framme.

/Tibbe ( ca. 20.000 mil i sadeln på landsväg, autobahn ocgh grus )
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: Värmeslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-07-29/08:21

vaquero skrev: Är det varmt så åker man väl med en jethjälm, eller...? Nu har jag bara en öppen hjälm så när det är kallt är det ju lite så där. Men cool är den, grön flakad Tommy 74:a.Annars klär jag mig efter vädret, jeansjacka eller skinnpaj och jeans eller skinnjeans och reebooks eller militärkängor, är väl vad jag kombinerar.


Varför jethjälm i värme? Rätt integralkruka ger ypperlig ventilation även då. Men vill Du prompt få insekter i synen, är det Din ensak. Om Du med "Tommy 74" menar hjälmens tillverkningsår, kan Du nog (nästan) lika gärna åka barhuvad, för den krukan har passerat sitt bäst före-datum med minst två decennier.

Även klädvalet är förstås Din ensak, och jag är nog inte den ende, som undrar, fall hela Ditt inlägg är ett skämt. Det kan ju vara värt att minnas Abraham Lincolns ord: "Det är bättre att tiga och tas för en narr än att tala och bevisa det."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Värmeslag

Inläggav Håkan » 2010-07-29/09:50

Bror Gårdelöf skrev:
"Det är bättre att tiga och tas för en narr än att tala och bevisa det."

<br>
<br>
<br>
Väl hårda ord, Bror...<br>
<br>
Får hoppas du inte skrämmer bort vår nya forummedlem.<br>
<br>
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Värmeslag

Inläggav Magnus Brobeck » 2010-07-29/10:04

Oavsett klädsel - det är farligt att krocka/välta med MC!!

Det viktigaste skyddet sitter ALLTID på insidan av huvudet.

/M
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Värmeslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-07-29/11:46

Håkan skrev:Väl hårda ord, Bror...<br>
<br>
Får hoppas du inte skrämmer bort vår nya forummedlem.<br>
<br>


Men det var ju han, som började! Läs hans inlägg en gång till.

Sticker man ut hakan, får man vara beredd på en smäll - det gäller alla skribenter, inklusive mig själv. Och händer det, är man förstås i sin fulla rätt att leverera en ripost.

(Dessutom - SÅ allvarligt är det väl inte här på Forum?)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Värmeslag

Inläggav vaquero » 2010-07-29/11:50

Kulturchockad var det.. En eventuell marksyning låter ju inte alls roligt, så det skall jag nog inte prova på.
Japp, hjälmen är från -74, o stilig o välventilerad som bara den. Den gör sitt jobb, att hålla Harry Haffa nöjd. Att insidan är viktigast håller jag helt med om. Betrakta alla andra trafikanter som älgar som kan göra vadsomhelst närsomhelst. När man åker bredställ i 90 i dikeskanten med +20" gaffel o stel ram för att undvika en krock, så känner man verkligen att man lever, fortfarande. Visst, hojåkning är farligt, men det är ju ngt som jag ändå väljer att göra för att det är så roligt och inte något som jag får bita ihop o genomlida. En kalkylerad risk alltså, jag måste ju inte åka hoj, eller hur? Skall man maximera sin säkerhet så får man väl alltid färdas med buss, bo i en madrasserad o luftkonditionerad cell och möjligen spela mc spel på datorn. Absolut inte pyssla med hojar eller rida in unghästar. Och ja, jag har överlevt 40 år med hästar utan att äga en ridhjälm eller splitterväst Och jag både röker o dricker. Många har säkert helt andra åsikter om allt, men som man säger,"Åsikter är som r*vhål, alla har en o dom stinker" så jag bryr mig inte.
Ha'de'gött o kör så de' ryker
Användarvisningsbild
vaquero
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2009-11-23/13:15
Ort: Ljungskile

Re: Värmeslag

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-07-29/12:53

vaquero skrev:Kulturchockad var det..

Jag är också kulturchockad, fast åt andra hållet. Visst har vi vår personliga frihet att ta vilka risker vi önskar (så länge vi följer lagar och föreskrifter), men jag hoppas innerligt att ni inte är så många med samma kultur.... Hur konstigt det än kan förefalla, är jag - och troligen många med mig - rädd om alla hojåkare, och mån om att vi som grupp ska vara accepterade av myndigheter och icke-hojåkande medmänniskor. Det är dessutom i förlängningen en kostnadsfråga för oss alla, eftersom olyckor driver upp försäkringspremier och sjukvårdskostnader - jag har inte lust att betala för att Du ska få bete Dig dumdristigt, helt enkelt!<br>
Att det finns en subkultur som koketterar med riskbeteende är därför i mina ögon ganska trist, och jag kommer att argumentera för att alla ska använda vettig säkerhetsutrustning så länge jag orkar. Vore intressant att få några underbyggda argument från Din sida för motsatsen (och nu räknar jag inte argument som "känna att man lever" - det gör nämligen jag också, trots full rustning när jag kör).
<br><br>
vaquero skrev:När man åker bredställ i 90 i dikeskanten med +20" gaffel o stel ram för att undvika en krock, så känner man verkligen att man lever, fortfarande.

Och den dagen Din skicklighet som MC-förare inte räcker till för en sån manöver, så kommer Du verkligen att känna att Du lever. Om du lever alls, vill säga......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Värmeslag

Inläggav Konsument » 2010-07-29/14:11

Oseriöst inlägg redigerat/raderat.
Senast redigerad av Konsument 2010-07-29/14:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Värmeslag

Inläggav Kovlingen » 2010-07-29/14:22

xxxxx
Senast redigerad av Kovlingen 2010-09-07/08:05, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Värmeslag

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-07-29/14:43

Kovlingen skrev:.... Nu börjar det bli oseriöst ....

F-n vet vad som är seriöst i den här tråden - ibland undrar man om någon bara retas......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Värmeslag

Inläggav Kovlingen » 2010-07-29/14:54

xxxxx
Senast redigerad av Kovlingen 2010-09-07/08:06, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Värmeslag

Inläggav vaquero » 2010-07-29/17:02

Oj, att min lilla blänkare om avvikande klädsmak i värmen var så... Oseriös? O-PC kanske. Nu tillhör jag ju en dumdristig subkultur som koketterar med riskbeteende i dagens trafikmiljö, jag kör hoj. Helt i onödan bara för mitt eget höga nöjes skull. Jag använder hjälm, har körkort, försäkring, hojen besiktigad o i bra skick (personligen bekant med varje skruv o mutter o pryttel o svetsskarv på hojen och jag håller hastighetsgränserna, jo faktiskt. Orsakar min klädstil fler olyckor? Knappast. Svårare skador vid en eventuell olycka? Visst. Men statistiskt sett ligger nog min subsubsubkultur rätt bra till för att inte hamna i olycka till att börja med, med tanke på den löjligt låga försäkringen på långgaffeln. Och som sagt, alla vi hojåkare tar ju rätt höga kalkylerade risker så fort vi ger oss ut i trafiken vare sig vi piskar racehoj, tutar touringlok eller lufsar långgaffel. Nu blev jag ju förtjust i en gammal BMW o kollade därför in detta forum, men då mina personliga åsikter tydligen ligger utanför dom befästa ramarna och upplevs reta övriga välinordnade medlemmar, så tackar jag härmed för mig.

Ha'de'gött o kör så de'ryker
Användarvisningsbild
vaquero
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2009-11-23/13:15
Ort: Ljungskile

Re: Värmeslag

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-07-29/17:17

vaquero skrev:Nu blev jag ju förtjust i en gammal BMW o kollade därför in detta forum, men då mina personliga åsikter tydligen ligger utanför dom befästa ramarna och upplevs reta övriga välinordnade medlemmar, så tackar jag härmed för mig. Ha'de'gött o kör så de'ryker

Vänta nu lite.... Du sticker ut hakan (och jag tror inte det är omedvetet!) och raljerar över oss "välordnade", som (på rätt goda grunder) tycker att det är vettigt att minimera skaderisken, när man nu envisas med att ägna sig åt en i alla händelser riskfylld aktivitet. Men när Du får mothugg tjurar Du till och "tackar för Dig"? Du gör ju som Du vill (vilket Du med all önskvärd tydlighet redan uttryckt), men det vore verkligen intressant att få ta del av Dina egna (förhoppningsvis väl genomtänkta) bevekelsegrunder för att inte skydda Din kropp så gott det går, om nu olyckan skulle vara framme?<br>
Jag är uppriktigt intresserad av olika tänkesätt, läser gärna det Du skriver och respekterar Din ståndpunkt så länge den är allvarligt menad - men jag kommer sannolikt inte att hålla med. Precis som Du troligen inte kommer att hålla med mig. OK?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Värmeslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-07-29/18:07

Gunnar Elmgren skrev: Och den dagen Din skicklighet som MC-förare inte räcker till för en sån manöver, så kommer Du verkligen att känna att Du lever. Om du lever alls, vill säga......


Eller som skämtet säger: "Rökare är också människor - fast inte lika länge."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Värmeslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-07-29/18:13

vaquero skrev: "Åsikter är som r*vhål, alla har en o dom stinker" så jag bryr mig inte.
Ha'de'gött o kör så de' ryker



I så fall - varför skriver Du på Forum över huvud taget?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Värmeslag

Inläggav Putte Johansson » 2010-07-29/21:41

Jag måste nog ställa mig fullt ut bakom Gunnars välformulerade svar.<BR><BR>
Vaquero må ha sin fulla rätt att ha en avvikande åsikt och även om ett forum som hanterar särintressen drar väl åsiktsmässigt åt lite enkelriktning så varför gå in på ett BMW-forum och göra ett uttalande som knappast är väntat passera utan mothugg och sedan känna sig så pass trampad på tårna att man lämnar forumet för att man blir bemött - hur tänkte du då???<BR><BR>
Nåväl debatt är alltid bra och alla åsikter bör vara välkomna och öppna för ifrågasättande, det är liksom grunden för ett diskussionsforum.<BR><BR>
/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Värmeslag

Inläggav Marie » 2010-07-29/23:59

Nog tycker jag att Vaquero har mycket bra och sunda åsikter! Friheten måste faktiskt värnas till varje pris däruppe i trygghetsnarkomanernas förlovade land.<br><br>

Enligt min uppfattning är hjälmens huvud(sic!)uppgift att hålla Harry Haffas fingrar borta från bötesblocket. Och mer utrustning än så föreskriver - Gud ske lov - ännu inte svensk lag. Snarare borde även det kravet tas bort fortast möjligt. <br><br>

Jag hoppas dock att Vaquero är väldigt rädd om sin grönflake Tommy -74, för råkar den ut för minsta lilla stöt, så lär han få sopa upp resterna. Och det vore väl synd på en sådan raritet?<br><br>

:roll: :shock: ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Värmeslag

Inläggav Putte Johansson » 2010-07-30/07:20

Har man inte behov av att skydda sitt huvud, får man väl i alla fall hoppas att man använder knäskydd<BR>
- Knäna skall ni väl använda varje dag i alla fall :-D<BR><BR>

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Värmeslag

Inläggav Anders i Urskogen » 2010-07-30/09:21

Jag är benägen att hålla med både Vaquera och Marie. För någon tid sedan fick jag följande skrivelse och jag log stort när jag hade läst den.<br><br>

Det VAR bättre förr<br>

Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss som var barn på 60-70-talet inte ha överlevt. Våra barnsängar var målade med blybaserad färg. Vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, dörrar eller skåp och när vi cyklade bar ingen av oss hjälm. Vi drack vatten från trädgårdsslangen och inte ur flaskor. <br><br>

Vi åt bröd med smör, drack läsk med socker i men blev aldrig överviktiga därför att vi alltid var ute och lekte. Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska utan att någon dog av det. <br><br>

Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker och körde i full fart nedför backen, bara för att lite senare komma på att vi hade glömt att sätta på bromsar. Efter några turer i diket lärde vi oss att lösa problemet. <br><br>

Vi gick ut tidigt om morgonen för att leka ute hela dagen och kom hem först när gatubelysningen tändes. Ingen kunde få fatt i oss på hela dagen - ingen mobiltelefon.<br><br>

Vi hade inget Playstation, Nintendo eller X-box - på det hela taget inga TV-spel, inte 99 TV-kanaler, inget surround-sound, inga mobiltelefoner, hemdatorer eller chatrooms på internet. Vi hade vänner! Vi gick ut och fann dem. <br><br>

Vi ramlade ner från träd, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder, men ingen blev stämd efter dessa olyckor. Det var olyckor. Inga andra kunde få skulden, bara vi själva. Kommer du ihåg olyckorna? Vi slogs, blev gula och blå och lärde oss att komma över det. <br><br>

Vi hittade på lekar med pinnar och tennisbollar och åt jord och gräs. Trots alla varningar var det inte många ögon som blev utstuckna och gräset växte inte inuti oss resten av våra liv. Vi cyklade hem till varandra, bankade på dörren, gick rakt in och blandade oss i samtalet. <br><br>

Vissa elever var inte så kvicka som andra i skolan så de föll igenom och var tvungna att gå om ett år. <br><br>

Denna generation har fostrat några av de mest riskvilliga, de bästa problemlösare och investerare någonsin. De sista 50 åren har varit en explosion av nya ideér. Vi hade frihet, fiasko, succeér och ansvar och vi lärde oss att förhålla oss till alltihop. Och du är en av dem. <br><br>

Grattis! <br><br>

Sänd detta vidare till andra som upplevde den stora lycka att växa upp som barn innan myndigheter och andra säkerhetstalibaner reglerade sönder våra liv till vårat eget bästa. <br><br>

Det goda livet var vårt. <br>
Anders i Urskogen
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2007-09-16/07:24

Re: Värmeslag

Inläggav Håkan » 2010-07-30/10:58

Anders i Urskogen skrev:Jag är benägen att hålla med både Vaquera och Marie. För någon tid sedan fick jag följande skrivelse och jag log stort när jag hade läst den.<br><br>

Det VAR bättre förr<br>

Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss som var barn på 60-70-talet inte ha överlevt.......................................................................................................<br><br>

Grattis! <br><br>

<br><br>

Det goda livet var vårt. <br>

<br><br>

Tycker det är synd att Vaquera lämnat oss.....<br><br>

Det här borde vara ett forum för alla som kör BMW MC.<br><br>
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Värmeslag

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-07-30/11:17

Håkan skrev:Tycker det är synd att Vaquera lämnat oss.....<br>
Det här borde vara ett forum för alla som kör BMW MC.

Instämmer! Kunde ha blivit en uppfriskande debatt, om inte annat - jag håller inte med Vaquero i sak, men är beredd att kämpa för hans rätt att uttrycka sin åsikt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Värmeslag

Inläggav Lars Gidlöf » 2010-07-30/12:03

Helt rätt, i ett forum ska alla få ha sina åsikter och även ha rätten uttrycka dessa.

Sen kan man ju undra hur kloka en del medlemmar är med sina inlägg, eller så har de redan fått det som denna tråd egentligen handlade om, Värmeslag.

Nej,inser att man inte har särskilt mycket gemensamt med övriga medlemmar förutom att man kör MC av samma fabrikat så har jag beslutat att istället för dessa hundringar till Svenska BMW MC klubben varje år så gör pengarna mycket mer nytta hos någon organisation som gör någon nytta för de som inte är så lyckligt lottade att kunna köra MC, t ex Cancerfonden eller Trafikskadefonden,(hoppas det dock går att ringmärka mitt bidrag så att det inte går till någon som kört MC utan skydd.

Det finns ingen chans man kan avsluta medlemskapet i förtid och få det "återstående" pengarna tillbaka eller att klubben sätter in mina "återstående pengar på någon av nämnda fonder?
R1200GSA -10
Ex R1150R-01, K1200RS-04, K1200LT-05, R1200GSA-07, R1200GSA-08
Lars Gidlöf
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2001-06-19/01:00

Re: Värmeslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-07-30/12:44

Håkan skrev:Tycker det är synd att Vaquera lämnat oss.....<br>
Det här borde vara ett forum för alla som kör BMW MC.


Detta ÄR väl ett Forum för alla, som kör BMW-hoj? Veterligen har ingen blivit utslängd från det - såvida inte webmaster funnit inläggen direkt kränkande. Då är det dessutom inläggen - inte skribenten - som tas bort.

Om däremot någon skribent själv väljer att lämna Forum, måste det vara vederbörandes egen ensak, oavsett orsaken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Värmeslag

Inläggav Björn Johnson » 2010-07-30/18:00

När jag gjorde mitt första inlägg någonsin på detta forum (det gamla i och för sig) var det en enkel fråga som istället för att bli vänligt besvarad möttes med en sur kommentar om att inlägget hade gjorts i fel del av forumet (F radtwins då det egentligen borde ha varit i R boxermodeller). Där och då kunde mitt intresse för att delta aktivt i forumet ha ändat men jag bet ihop och tänkte att om jag någonsin får möjlighet att själv svara på någons fösta foruminlägg så skall det i alla fall inte vara på det viset.
<BR><BR>
Signaturen "vaquero" blir nu kanske inte äldre än de tre inlägg han(?) har gjort och det tycker jag i så fall är väldigt synd eftersom jag tror att forumet mår bra av nya och aktiva medlemmar som inte nödvändigtvis alltid tycker likadant eller för den delen kör motorcyklar av märket BMW. När jag läser vaquero's första inlägg upplever jag det inte som provocerande, var och en har väl egentligen rätt att klä sig hur man vill när man kör hoj så länge det faller inom lagens råmärken? Sen kan man förstås ha synpunkter på hur man bör klä sig när man kör motorcykel men att mer eller mindre direkt idiotförklara och benämna någon som "narr" gör ju inte debattklimatet någon större tjänst.
<BR><BR>
Att köra motorcykel är farligt och skulle rent förnuftsmässigt helst undvikas helt och hållet, men så är det ju det där med känslorna. Har faktiskt för mig att det är Abraham Lincoln som också har sagt att "Det är inte åren i ditt liv som räknas, utan livet i dina år" och det är i alla fall en av anledningarna till att jag kör motorcykel.
<BR><BR>
Kort sagt: var rädd om nya forummedlemmar och läs inte allt som "Djävulen läser Bibeln" för då självdör nog debatten till slut.
<BR><BR>
Med bästa forumhälsningar,
<BR><BR>
Björn
Senast redigerad av Björn Johnson 2010-07-30/21:55, redigerad totalt 1 gång.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Värmeslag

Inläggav Anders Balkedal » 2010-07-30/18:37

Tack för alla tips. Om man skall försöka summera tipsen verkar det inte finnas någon jättenkel lösning.
Välventilerad blank och vit hjälm verkar vara det som gäller. Dricka mycket vätska och använda kalsonger av siden. (varför man ska ha kalsonger på huvudet förstår jag ju inte... ;) )
Vid dagens deltagande i Sverigeresan mellan Röstånga och Smygehuk var inte värmen ett av de större problemen. Däremot kunde det vara lite torrare, men det var roligt att komma fram, som de säger i "Ring så spelar vi", till Smygehuk. Tack Skåne D15 för en trevlig rutt genom Skåne. Nu vänder Sverigeresan mot norr.

//Anders
Anders Balkedal
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2009-08-07/16:03

Re: Värmeslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-07-30/19:06

Björn Johnson skrev: När jag gjorde mitt första inlägg någonsin på detta forum (det gamla i och för sig) var det en enkel fråga som istället för att bli vänligt besvarad möttes med en sur kommentar om att inlägget hade gjorts i fel del av forumet ...

När jag läser vaquero's första inlägg upplever jag det inte som provocerande ..... men att mer eller mindre direkt idiotförklara och benämna någon som "narr" gör ju inte debattklimatet någon större tjänst.

Att köra motorcykel är farligt och skulle rent förnuftsmässigt helst undvikas helt och hållet, men så är det ju det där med känslorna. Har faktiskt för mig att det är Abraham Lincoln som också har sagt att "Det är inte åren i ditt liv som räknas, utan livet i dina år" och det är i alla fall en av anledningarna till att jag kör motorcykel.


Bäste Björn!

Ditt ovan nämnda första inlägg var väl knappast avsett som provokation och verkar ha fått ett löjeväckande surmagat bemötande.

Till skillnad från Dig uppfattar jag Vaqueros inlägg som en provokation (alternativt ett nästan osannolikt aningslöst inlägg???), men därom verkar det meningslöst att träta.

Begreppet "narr" är inte så entydigt, som det kan verka. I de medeltida hoven kunde narren säga obehagliga sanningar, utan att fursten, hovet eller gästerna tog illa upp. De KUNDE egentligen inte ta illa upp, för det vore ju löjligt att ta illa vid sig av, vad narren sade eller gjorde.

Baksidan av detta är förstås just, att narren inte tas på allvar, även om han råkar säga obekväma sanningar.

Naturligtvis får var och en här på Forum avgöra, hur han eller hon uppfattar Vaqueros inlägg - och reagera därefter.

Ditt Lincolncitat kände jag inte till, men jag håller med honom.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Värmeslag

Inläggav Kovlingen » 2010-07-30/19:24

xxxxx
Senast redigerad av Kovlingen 2010-09-07/08:07, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Värmeslag

Inläggav Putte Johansson » 2010-07-30/21:02

Björn Johnson skrev:När jag gjorde mitt första inlägg någonsin på detta forum (det gamla i och för sig) var det en enkel fråga som istället för att bli vänligt besvarad möttes med en sur kommentar om att inlägget hade gjorts i fel del av forumet (F radtwins då det egentligen borde ha varit i R boxermodeller). Där och då kunde mitt intresse för att delta aktivt i forumet ha ändat men jag bet ihop och tänkte att om jag någonsin får möjlighet att själv svara på någons fösta foruminlägg så skall det i alla fall inte vara på det viset.
<BR>
Självklart har du rätt. Dock läste jag en hel del inlägg här innan jag postade mitt första (nyligen). Jag upplever nog jargongen som rätt bra och rumsren. Sen skiljer sig knappast det här forumet så mycket på blandningen av medlemmar om man jämför med andra hojforum som sporthoj och SMC, mest för att många 'går igen' i samtliga...
<BR><BR>
Björn Johnson skrev:Signaturen "vaquero" blir nu kanske inte äldre än de tre inlägg han(?) har gjort och det tycker jag i så fall är väldigt synd eftersom jag tror att forumet mår bra av nya och aktiva medlemmar som inte nödvändigtvis alltid tycker likadant eller för den delen kör motorcyklar av märket BMW. När jag läser vaquero's första inlägg upplever jag det inte som provocerande, var och en har väl egentligen rätt att klä sig hur man vill när man kör hoj så länge det faller inom lagens råmärken? Sen kan man förstås ha synpunkter på hur man bör klä sig när man kör motorcykel men att mer eller mindre direkt idiotförklara och benämna någon som "narr" gör ju inte debattklimatet någon större tjänst.
<BR>
Här håller jag nog med Bror Gårdelöf att 'vaquero' med avsikt provocerade, vilket han knappast är ensam om, men det som möjligtvis gör honom aningen mer unik, är att han inte förväntade sig svar med avvikande åsikt.
Om han därmed känner sig trampad på tårna och vill lämna forumet, ja det är synd, men ett beslut han måste ta själv och det kommer inte göra mig sömnlös. Istället anser jag, som de flesta verkar vilja yttra, att alla åsikter skall vara välkomna. Om du sedan registrerar dig på ett hästforum och börjar med att tala om att det är jobbigt med alla människor som luktar häst, då får du ev förvänta dig mothugg (även om du kan få medhåll i ett annat forum).<BR><BR>
Björn Johnson skrev:PS Radbrytningen verkar inte fungera varför textmassan blir onödigt stor men det går väl att läsa i alla fall...
<BR>

Gunnar hjälpte mig genom svar i ett inlägg när jag hade samma problem:
Bild<BR><BR>/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Nästa

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 1 gäst