tvätta hojen?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

tvätta hojen?

Inläggav malaurin » 2010-10-21/22:21

Ja, hur gör man då? Alltså vilka medel rekommenderas, högtryck, vattenslang eller hink, osv? Hur får man tex rent kylflänsarna på boxern som nu är gråa av smuts, osv? Alla tips mottages tacksamt!



Mvh Markus

R1150RT ’00
(F650GS '01)
(BMW R850R '03)
Saab 9-5 2,0 BioPower '00
Användarvisningsbild
malaurin
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-05-20/21:31
Ort: Partille

Re: tvätta hojen?

Inläggav Konsument » 2010-10-21/23:04

När jag gör rent grusverktyget så är en diskborste till god hjälp vid svåråtkomliga ställen, vinklar och vrår. Använder lite blandat engångs/vax-biltema svamp, grönsåpa och bilschampo. Ibland kombination av de två första.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: tvätta hojen?

Inläggav Håkan » 2010-10-22/08:29

Såpa och varmt vatten är bra.<br>

Sen är det miljövännligt, också...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: tvätta hojen?

Inläggav Kovlingen » 2010-10-22/09:33

Här kommer en bra putsnisse/a-tråd . Låt dej bländas :)
Håkan

viewtopic.php?f=218&t=8819&st=0&sk=t&sd=a&hilit=WD40
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: tvätta hojen?

Inläggav DEGE1 » 2010-10-22/19:23

Håkan skrev:Såpa och varmt vatten är bra.<br>

Sen är det miljövännligt, också...


Jag trodde såpa var absolut förbjudet på lackade ytor då det gärna smälter bort vaxet och lämnar den lackande ytan helt oskyddad...för visst vaxar ni era cyklar? :-)

Min vespa, som får grymt mycket kärlek, tvättar jag med vaxschampo. Kromen hinner aldrig rosta/bli smutsig så den ser jag bara till att hålla torr och torkar rent fingeravtryck.
Motorn kör jag motortvätt på, ungefär varannan gång jag tvättar, vilket alltså blir ca en gång i veckan.

Vespans motorblock är gjuten i aluminium med rätt grova porer. Det är ett mindre h-vete att får rent. Testade med kraftigt utspädd citronsyra i våras. Blev toppenfint, men det gäller att man inte får det på korrsionkänsliga ställen för då är det adjöken.
Sen är det gnugg med trasa, diskborste, frugans eller ungarnas tandborste osv. Det gamla vanliga alltså.

BMW:n, som jag precis köpt, ska få lite kärlek i helgen. Dock inte lika mycket som vespan brukar få. Då blir frun galen. BMW köptes just för att jag inte skulle putsa så mycket på vespan...tänk att hon gick på den lätta. :roll:


:D
Vespa GTV 250 -07 (portofino green)
BMW k1200RS -98 (grey) Vroooommmm....
DEGE1
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2010-10-11/10:29

Re: tvätta hojen?

Inläggav Olle Ahlsen » 2010-10-22/21:33

En suverän metod som jag fick lära mig av mina MC-kompisar Börje och Thomas, (jag trodde de skojade..).
Köp en tryckbehållare ( finns på Jula) ca 5-10 lit. Blanda kraftig såpblandning 40-50% såpa. Speja detta på hojen (kommer åt överallt), låt verka i ca 15-20 min , därefter bortspolning med slang. Mer smutsade partier kan emellanåt få angripa med borste och spola därefter. Lätt som en plätt och dessutom miljövänligt!
PS numera gör jag samma med bilen funkar också.
Såpan verkar ge nåt skyddande lager så nästa gång du tvättar blir ännu lättare att få bort smuts.
Lycka till
Olle Ahlsén
D7 ABC län
BMW MC-klubben Sverige
BMW S1000R
KTM690
Användarvisningsbild
Olle Ahlsen
 
Inlägg: 348
Blev medlem: 1997-07-07/01:00

Re: tvätta hojen?

Inläggav DEGE1 » 2010-10-29/10:10

Olle Ahlsen skrev:En suverän metod som jag fick lära mig av mina MC-kompisar Börje och Thomas, (jag trodde de skojade..).
Köp en tryckbehållare ( finns på Jula) ca 5-10 lit. Blanda kraftig såpblandning 40-50% såpa. Speja detta på hojen (kommer åt överallt), låt verka i ca 15-20 min , därefter bortspolning med slang. Mer smutsade partier kan emellanåt få angripa med borste och spola därefter. Lätt som en plätt och dessutom miljövänligt!
PS numera gör jag samma med bilen funkar också.
Såpan verkar ge nåt skyddande lager så nästa gång du tvättar blir ännu lättare att få bort smuts.
Lycka till


De hotar med fint väder i helgen i mina trakter. Ska testa ditt tips på BMW:n. :-)
Vespa GTV 250 -07 (portofino green)
BMW k1200RS -98 (grey) Vroooommmm....
DEGE1
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2010-10-11/10:29

Re: tvätta hojen?

Inläggav malaurin » 2010-10-31/21:17

just nu är det dessutom rea på Jula på just en sådan trycksprayflaska, 39 spänn.
R1150RT ’00
(F650GS '01)
(BMW R850R '03)
Saab 9-5 2,0 BioPower '00
Användarvisningsbild
malaurin
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-05-20/21:31
Ort: Partille

Re: tvätta hojen?

Inläggav FKA1200C » 2011-05-12/21:19

Olle Ahlsen skrev:En suverän metod som jag fick lära mig av mina MC-kompisar Börje och Thomas, (jag trodde de skojade..).
Köp en tryckbehållare ( finns på Jula) ca 5-10 lit. Blanda kraftig såpblandning 40-50% såpa. Speja detta på hojen (kommer åt överallt), låt verka i ca 15-20 min , därefter bortspolning med slang. Mer smutsade partier kan emellanåt få angripa med borste och spola därefter. Lätt som en plätt och dessutom miljövänligt!
PS numera gör jag samma med bilen funkar också.
Såpan verkar ge nåt skyddande lager så nästa gång du tvättar blir ännu lättare att få bort smuts.
Lycka till

Det är det fettstila jag är orolig för. Vad är risken att blandningen kryper in på ställen där den inte skall vara, lager m.m.?
Edit:
lägga fetstil i kommentarer funkade inget vidare så...

(kommer åt överallt)
Användarvisningsbild
FKA1200C
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2008-10-19/10:36

Re: tvätta hojen?

Inläggav anonym1 » 2011-05-12/21:44

1200C skrev:Det är det fettstila jag är orolig för. Vad är risken att blandningen kryper in på ställen där den inte skall vara, lager m.m.?


Det borde väl inte vara värre än något annat rengöringsmedel?
anonym1
 

Re: tvätta hojen?

Inläggav Putte Johansson » 2011-05-13/09:18

Jag testade Olles metod och jag kan inte rekommendera den :-(<BR><BR>
Jodå, jag blandade 50/50 vatten och grönsåpa, och lät det sitta en kvar, och spolade av.
Resultatet blev verkligen toppen men eftersom cykeln blev så snygg så eftertorkade jag med en vettexduk och när jag kom till fälgen bak så jag till min förskräckelse en plåbit som satt 17mm instucken i däcket.<BR><BR>

Så Olles metod kostade mig 1400 i ett nytt däck.<BR><BR>

Nej skämt & sidor. Det blev verkligen rent och jag rekommenderar starkt att testa. Mycket miljöovänligt avfettningsmedel kan sparas med grönsåpa istället.
Kostnaden är inte så farlig och knappast dyrare än avfettning heller.
Visst kan man behöva gå på med en mjuk borste där det är extremskitit, men det får jag göra även med traditionell avfettning.<BR><BR>

Det som jag reagerat på är att stannar man vid ett rödljus och cykeln är varm så doftar det grönsåpa om den trots en noggran avsköljning.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: tvätta hojen?

Inläggav Kalle_B » 2011-05-13/14:41

Jag har testat Olles metod (som för övrigt är beskriven i senaste Bumsen.)
Tycker det funkade utmärkt.
Jag använder högtryckstvätt för att spola av, men jag har ett ställbart munstycke som aldrig går på högsta tryck.
Dessutom varierar jag avståndet mellan munstycket och hojen beroende på vilken del jag spolar av.

Jag är ingen vän av att peta med borstar på svåråtkomliga ställen - den här metoden kommer att användas mycket i framtiden. :)
Användarvisningsbild
Kalle_B
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-10-27/01:00

Re: tvätta hojen?

Inläggav Marie » 2011-05-13/15:54

Det låter ju fruktansvärt om Olles metod skulle vara så effektiv!<br><br>

Då blir det ju ännu svårare att vara det miljösvin jag njuter av att vara. <br><br>

För mig är det ju en självklarhet att ju mera petrokemiskt en avfettning luktar, desto effektivare är den enligt min åsikt... <br>
Och då snålar jag verkligen inte gärna med kemikalierna heller, för rent skall det bli, utan fysisk ansträngning..... :P
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: tvätta hojen?

Inläggav FKA1200C » 2011-05-13/16:50

pribus skrev:
1200C skrev:Det är det fettstila jag är orolig för. Vad är risken att blandningen kryper in på ställen där den inte skall vara, lager m.m.?


Det borde väl inte vara värre än något annat rengöringsmedel?

Touché
Användarvisningsbild
FKA1200C
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2008-10-19/10:36

Re: tvätta hojen?

Inläggav FKA1200C » 2011-05-13/17:00

Marie skrev:Det låter ju fruktansvärt om Olles metod skulle vara så effektiv!<br><br>
Då blir det ju ännu svårare att vara det miljösvin jag njuter av att vara. <br><br>
För mig är det ju en självklarhet att ju mera petrokemiskt en avfettning luktar, desto effektivare är den enligt min åsikt... <br>
Och då snålar jag verkligen inte gärna med kemikalierna heller, för rent skall det bli, utan fysisk ansträngning..... :P

:lol:
You'll Never Walk Alone
(...och jag som trodde att jag var ensam om att ha liknande åsikter)
Användarvisningsbild
FKA1200C
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2008-10-19/10:36

Re: tvätta hojen?

Inläggav Dennis Johansson » 2011-05-13/20:20

Det jag skulle vilja veta är om hur Såpan påverkar plast i längden.

Avfettningsmedel har ju en förmåga att torka ur det "fett / mjukgörare" som normalt finns i plast.
Det innebär då att plasten kommer att bli spröd i förtid. Vilket innebär att den förutom att den riskerar att spricka i fästöron etc kanske även tappar syn lyster och färg fortare.

Kommer även Såpan att göra detta.
Såpa är ju såpass starkt att man inte bör tvätta parkettgolv med den t.ex. Vilket jag fick reda på för sent. Lacken är nu mattare.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: tvätta hojen?

Inläggav Putte Johansson » 2011-05-13/22:04

Marie skrev:Det låter ju fruktansvärt om Olles metod skulle vara så effektiv!<br><br>

Då blir det ju ännu svårare att vara det miljösvin jag njuter av att vara. <br><br>

För mig är det ju en självklarhet att ju mera petrokemiskt en avfettning luktar, desto effektivare är den enligt min åsikt... <br>
Och då snålar jag verkligen inte gärna med kemikalierna heller, för rent skall det bli, utan fysisk ansträngning..... :P

Tack Marie.
Skulle alla ha samma åsikt, skulle miljödebatten självdö för inga debatter skulle föras.<br><br>

Så fortsätt att förespråka onyttan med miljövård, onyttan med att tänka säkerhet, onyttan med att bry sig i andra, det är den formen av argument som får dina motståndare att växa.<br><br>

Sen hur illa det än må kännas så är du en miljövän genom att du trots att inte gynnar slit och slängsamhället utan de facto brukar och förbrukar det som du äger. Det kommer en tid då samhället behöver ställa om sig till att inte producera mer och mer av det vi redan har och knappast behöver mer av.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: tvätta hojen?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-05-13/22:10

Dennis Johansson skrev:Såpa är ju såpass starkt att man inte bör tvätta parkettgolv med den t.ex. Vilket jag fick reda på för sent. Lacken är nu mattare.

Låter konstigt. Såpa är ju mycket snällt mot huden - och ofta ett utmärkt medel att rengöra oljiga händer med. Huden förblir avsevärt mjukare än av intensivt gnuggande med tvål eller diverse rengöringsmedel. Eller som en skribent formulerade det vid städning av huset: "Efter en omgång i såphinken är händerna lena som barnstjärtar." Skulle ett parkettgolv inte klara det?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: tvätta hojen?

Inläggav Putte Johansson » 2011-05-13/22:13

Dennis Johansson skrev:Det jag skulle vilja veta är om hur Såpan påverkar plast i längden.

Avfettningsmedel har ju en förmåga att torka ur det "fett / mjukgörare" som normalt finns i plast.
Det innebär då att plasten kommer att bli spröd i förtid. Vilket innebär att den förutom att den riskerar att spricka i fästöron etc kanske även tappar syn lyster och färg fortare.

Kommer även Såpan att göra detta.
Såpa är ju såpass starkt att man inte bör tvätta parkettgolv med den t.ex. Vilket jag fick reda på för sent. Lacken är nu mattare.
<BR><BR>

Sunda tankar. Jag har tänkt dem själv.
Magkänslan säger mig att såpan knappast är agressivare än petroliumbaserad avfettning, men som Olle skrev tidigare i tråden, verkar smutsen fästa sämre efter en såp-tvätt och det talar väl för att man inte sköljer bort såpan fullständigt.<BR><BR>

Framtiden får utvisa. Jag kommer nog att köra med såpan och den dagen jag ser negativa effekter, lär jag inte missa att dela med mig av de erfarenheterna.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: tvätta hojen?

Inläggav Putte Johansson » 2011-05-13/22:19

Bror Gårdelöf skrev:
Dennis Johansson skrev:Såpa är ju såpass starkt att man inte bör tvätta parkettgolv med den t.ex. Vilket jag fick reda på för sent. Lacken är nu mattare.

Låter konstigt. Såpa är ju mycket snällt mot huden - och ofta ett utmärkt medel att rengöra oljiga händer med. Huden förblir avsevärt mjukare än av intensivt gnuggande med tvål eller diverse rengöringsmedel. Eller som en skribent formulerade det vid städning av huset: "Efter en omgång i såphinken är händerna lena som barnstjärtar." Skulle ett parkettgolv inte klara det?
<BR><BR>

Grönsåpa utvinns ut tallolja, så jag tror knappast att det egentligen är stark. Snarare är det nog att grönsåpan är agressiv mot fett och det vill du nog inte köra på parketten.<BR><BR>

MEN det är helt och hållet baserat på gissningar och saknar alla former av belägg från min sida.<BR><BR>

Tvättresultatet är hur som helst imponerande.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: tvätta hojen?

Inläggav HåkanH » 2011-05-14/10:58

Grönsåpa ? ? Jag eller rättare sagt min fru har gulsåpa i tvättstugan!
Vad är det som skiljer? Går det lika bra med gulsåpa eller ? :?
Okunnig..tvättmedel och tvättstugor har jag alltid hållit mig långt ifrån! :D
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: tvätta hojen?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-14/11:03

HåkanH skrev:Vad är det som skiljer?

Det som skiljer är.... färgen!<br><br>
Använd Du lugnt den gula, det funkar exakt lika bra (eller dåligt).<br>
Tips: Vill Du komma billigt undan, säljer bl a Willy:s den alldeles utmärkta Eldorado såpa för 11:90 per flaska - jag köpte 5 flaskor häromdan.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: tvätta hojen?

Inläggav Marie » 2011-05-14/13:15

HåkanH skrev:Okunnig..tvättmedel och tvättstugor har jag alltid hållit mig långt ifrån! :D



Bekvämast så, eller? :evil: ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: tvätta hojen?

Inläggav Kovlingen » 2011-05-14/13:26

Tvättstugor och dammsugare är väl onödigt att lära sej ? ( Oooops Förlåt OT:n )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: tvätta hojen?

Inläggav HåkanH » 2011-05-14/14:23

Tack Gunnar för svar!

Marie skrev:Bekvämast så, eller? :evil: ;)


Bekvämt å bekvämt...jag kallar det smart arbetsfördelning! ;)

Kovlingen skrev:Tvättstugor och dammsugare är väl onödigt att lära sej ? ( Oooops Förlåt OT:n )


Yes!! Instämmer...men köns/marktjänst-debatter är det väl säkrast att vi tar i annan tråd! :D
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: tvätta hojen?

Inläggav petegbg » 2011-05-14/19:08

Provade med såpa i höstas, men tyvärr har jag inte tillgång till högtryckstvätt. :( Resultatet blev inget vidare. Det fick bli svamp o en hink varmvatten som vanligt. Lite WD 40 på dom värsta ställena gjorde susen.
Peter Göteborg
    R1150GS Adventure
    petegbg
     
    Inlägg: 61
    Blev medlem: 2010-10-05/20:48

    Re: tvätta hojen?

    Inläggav Hasse Gustafsson » 2011-05-19/06:00

    Nu har jag provat att tvätta med såpa. Ingrodd olja går inte bort, där måste man
    använda avfettning fortfarande.
    Sedan ska man inte vara där det är asfalt, såpan löser upp en del av tjäran i asfalten.
    Inte så kul att upptäcka det försent på sin nyanlagda garageplan :cry:
    Grus eller betongyta rekommenderas!
    R90s -75,såld
    R1200GS -10
    Hasse Gustafsson
     
    Inlägg: 838
    Blev medlem: 2008-11-16/22:16

    Re: tvätta hojen?

    Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-05-19/18:54

    Aha! Måhända bidrog det till vår gamla asfaltplans ytterligare åldrande, men den var hur som helst i sådant skick, att garageplanen lades om med sandgranitsten härom året. Och det lär väl såpan inte rå på!
    Användarvisningsbild
    Bror Gårdelöf
     
    Inlägg: 17110
    Blev medlem: 2007-11-29/01:00
    Ort: Linköping

    Re: tvätta hojen?

    Inläggav Motormannen » 2011-07-10/18:29

    Drar upp denna gamla tråd igen för lite frågor...

    På R1100RT (antar att det är likadant på de flesta BMWs) finns det ju två gigantiska bromsskivor fram som försvårar rengöring av fälgen, hur gör ni för att komma åt alla skrymslen och vrår? Särskilt svårt är det med ekrarna och längst in på det som omsluter hjullagret, har en sån där tvättvante från Biltema men även fast jag inte har snickarhänder så är det ju inte det lättaste!

    Finns det förresten rekondfirmor som även tar sig an MC? Latmasken kan ju sätta in ibland! :P
    BMW R1100RT -97

    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren :)
    Användarvisningsbild
    Motormannen
     
    Inlägg: 25
    Blev medlem: 2011-06-05/11:03

    Re: tvätta hojen?

    Inläggav Kovlingen » 2011-07-10/19:10

    R1200R
    Användarvisningsbild
    Kovlingen
     
    Inlägg: 16847
    Blev medlem: 2009-04-15/22:49
    Ort: D3 Nära Sundsvall


    Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

    Vilka är online

    Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst