Nåt jag missat tydligen.
Fredric Fredricson skrev:Om jag inte tar helt fel så ser vi i den här historien, förutom tekniska misslyckanden, ett exempel på tröga byråkratiska kvarnar....
<br><br>
Tjugo år senare ... dyker det upp en hoj på förbanden som känns gammal från början med en automatlåda som ökar komplexiteten och antagligen minskar driftsäkerheten.
<br><br>
/Fredric
Bror Gårdelöf skrev: "Bättre att lyss till den sträng, som brast, än att aldrig spänna en båge"
Så länge man kör den ett tag efter att den startat, ger allt eller inget på gasrullen samt låter den stå ett tag efter att man stängt av den så är det inga bekymmer. Sedan finns det saker som att inte kicka med ojordat stift att tänka på. Visst underhållsbehov på slungkopplingen men den håller ett antal hundra mil utan att behöva "sajpas". I normal skogsterräng som inte innehåller för djup myr så räcker de 16(?) hk till att ta sig fram med. Men hålla grusbustakt med moderna offroadare är lite jobbigt. Toppar väl 110-120 någonstans om den får en stund på sig. Stryktålig sak. Bromsarna är inget att hurra över.Bror Gårdelöf skrev: Var dess ersättare, Qvarnan, en så dålig produkt? Det får andra, som kan detta, svara på. Den civila automatlådemaskinen firade i alla fall triumfer i dåtidens endurotävlingar.
Konsument skrev:... och jag som trodde det hette "bättre lyss till den säng som brast än att aldrig sätta på någon ... ;-D
I normal skogsterräng som inte innehåller för djup myr så räcker de 16(?) hk till att ta sig fram med. Men hålla grusbustakt med moderna offroadare är lite jobbigt. Toppar väl 110-120 någonstans om den får en stund på sig. Stryktålig sak. Bromsarna är inget att hurra över.
Nils-Erik Ringlander skrev:Stod det inte i den ursprungliga specificationen att motorn skulle fortsätta gå oavsett om cykeln låg upp-och-ner eller inte ?
Bror Gårdelöf skrev:Det är ju en FRANSK helikopter!
Bror Gårdelöf skrev:Då är vi två.
Bror Gårdelöf skrev:Till det Du skriver kan läggas, att Vertolen dessutom är rymlig som en stor skåpbil, medan Super Puma är betydligt trängre. Åtskilliga svårt sjuka människor har genom åren flugits till något av våra universitetssjukhus, liggande i en ordinarie intensivvårdssäng, som rullats in och surrats i en Vertol tillsammans med en hel del kringutrustning. Vad jag har hört, kan man inte ens fantisera om det i en Super Puma.
Bror Gårdelöf skrev:Mja - det undrar jag. Däremot går det utmärkt att lasta in en ambulans i ett Herculesplan, och det görs då och då. Under min tid som ambulansöverläkare i Östergötland provade vi ut detta praktiskt. <BR><BR>
Bror Gårdelöf skrev:Det låter mera troligt - också ur den synvinkeln, att Herculesplanet inte direkt är någon vinthund, men det är snabbare och har längre räckvidd är en Vertol - apropå det Du skriver om flygning till Island etc. Dit är det ju en bit.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst