Vad är detta??

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Vad är detta??

Inläggav Magnus Jinstrand » 2010-10-23/21:47

Nåt jag missat tydligen.





Bilagor
hägglunds.jpg
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Vad är detta??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-23/22:01

Gissar på den motorcykel, som Hägglunds tog fram till Armén. Den hade bl. a. enkelsving och ENKEL"GAFFEL". Båda hjulen hade samma dimensioner, så att däcken skulle kunna användas såväl fram som bak, och framhjulsbyte/punkareparation skulle gå snabbt att fixa. Dessutom vill jag minnas, att hojen hade automatlåda.<BR><BR>Dock tror jag, att den var slö och tung, och kontraktet gick till en annan leverantör - gissningsvis Husqvarna. <BR>Men jag kan ha fel rakt igenom.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2010-10-24/07:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad är detta??

Inläggav Konsument » 2010-10-23/22:43

http://www.fmck.se/motorcyklar/qvarna%2 ... storik.htm

"Hägglundaren" - världens märkligaste motorcykel.
Det hade gått fyra år när det stod klart att motorcykeln från AB Hägglunds & Söner i Ö-vik var ensam kvar och att det var "Häggon" som skulle göra lumpen roligare. Det fanns då inte mycket kvar av prototypen som Hägglunds presenterade i Sveg våren -72.
Motorn var ny. Ursprunget var en 293 cc Sachsmotor som bytts ut till en 345 cc Rotax och framgaffeln inte längre enbent. Kraftöverföringen var dock principiellt densamma - remvariator system DAF med sluttransmission kardan.

Hägglunds fick alltså ordern från Försvarsmakten. Med utvecklingshjälp av motocross-världsmästaren Bill Nilsson skulle man få ordning på "remjohan" . Men motorcykeln var inte bra. Motorljudet var besvärande, vibrationerna likaså och kurstabiliteten inte den bästa, trots gaffelbyte. Det fanns fler fel. Hjulen blev ovala, bakfjädringen under-dimensionerad och åtskilliga stag och fotpinnar lossnade. Luftintaget täpptes igen när man körde med passagerare. Men det störta felet, det som så småningom fällde avgörandet, var remmen. Livslängden på variatorremmen var så kort som 90 km. Den blev helt enkelt för varm. Då variatorremmen gick av slog bakhjulet tvärstopp och det är ju ingen höjdare precis. För att undvika olyckor när detta hände tvingades man montera in ett frihjul just i anslutning till kardanen.

Hägglundaren dog innan den föddes
Det stod helt klart att frihjulet och Häggons strålande aptit på variatorremmar inte kunde accepteras i seriebeställningen på 3000 - 6000 maskiner som ingick i offerten.
Man kan nog säga att Hägglundaren dog innan den föddes. Det blev körförbud på hela provserien och i en pressrelease meddelade Försvarets Materielverk att AB Hägglund & Söner begärt att få överlåta sitt kontrakt på utvecklingen av Sveriges nya armémotorcykel till Husqvarna AB.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad är detta??

Inläggav Fredric Fredricson » 2010-10-24/12:56

Om jag inte tar helt fel så ser vi i den här historien, förutom tekniska misslyckanden, ett exempel på tröga byråkratiska kvarnar som malt så sakta att mjölet som kommer ut redan möglat.
<br><br>
Försvaret gör en utredning i början av sextiotalet och fram till att en ny, modern, MC behövs så att beväringarna skall slippa koka kork till kopplingen ute i skogen. Man ser att motorcyklismen minskat och antar att detta kommer att fortsätta så i slutet av sjuttiotalet, när hojen skall finnas på förbanden, kommer det inte finnas några nyinryckta som kan köra MC. Hojen måste alltså ha automatlåda.
<br><br>
Tjugo år senare och, förmodar jag, ett par år senare än vad man tänkt sig dyker det upp en hoj på förbanden som känns gammal från början med en automatlåda som ökar komplexiteten och antagligen minskar driftsäkerheten.
<br><br>
/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad är detta??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-24/17:13

Fredric Fredricson skrev:Om jag inte tar helt fel så ser vi i den här historien, förutom tekniska misslyckanden, ett exempel på tröga byråkratiska kvarnar....
<br><br>
Tjugo år senare ... dyker det upp en hoj på förbanden som känns gammal från början med en automatlåda som ökar komplexiteten och antagligen minskar driftsäkerheten.
<br><br>
/Fredric

Du har nog tyvärr rätt i det. Försvarsmakten brukar ju framhållas som ett föredöme vid materielinköp, eftersom man a) från början har en idé om, vad man vill ha, samt b) ser till materielens hela livscykel under i regel ett par decennier. Sådant är man inte bortskämd med i den offentliga sektorn i övrigt. <BR><BR>Arméns motorcykelinköp verkar dock inte ha följt den mallen. Den gamla Jawan var knappast bäst, ens när den köptes, men den den var billig - på papperet. Snart nog lärde man sig, att Jawan kördes på samma villkor som en Jaguar - man behövde två; en på vägen och en på verkstaden. <BR><BR>Antagligen ville man undvika något liknande, när nästa hoj skulle köpas. Länken ovan anger ju kravspecifikationen - som onekligen var rätt speciell. Hägglunds nytänkande är intressant, och hade grejorna visat sig hålla, kunde maskinen ha blivit en stor framgång. "Bättre att lyss till den sträng, som brast, än att aldrig spänna en båge" (vilket i detta fall dessutom blir en oavsiktlig vits). Nu tillhör den i stället motorcykelhistoriens kuriosakabinett. <BR><BR>Men Hägglundaren hamnade ju aldrig på förbanden utan lades ned dessförinnan. Var dess ersättare, Qvarnan, en så dålig produkt? Det får andra, som kan detta, svara på. Den civila automatlådemaskinen firade i alla fall triumfer i dåtidens endurotävlingar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad är detta??

Inläggav Konsument » 2010-10-24/21:30

Bror Gårdelöf skrev: "Bättre att lyss till den sträng, som brast, än att aldrig spänna en båge"

... och jag som trodde det hette "bättre lyss till den säng som brast än att aldrig sätta på någon ... ;-D

Bror Gårdelöf skrev: Var dess ersättare, Qvarnan, en så dålig produkt? Det får andra, som kan detta, svara på. Den civila automatlådemaskinen firade i alla fall triumfer i dåtidens endurotävlingar.
Så länge man kör den ett tag efter att den startat, ger allt eller inget på gasrullen samt låter den stå ett tag efter att man stängt av den så är det inga bekymmer. Sedan finns det saker som att inte kicka med ojordat stift att tänka på. Visst underhållsbehov på slungkopplingen men den håller ett antal hundra mil utan att behöva "sajpas". I normal skogsterräng som inte innehåller för djup myr så räcker de 16(?) hk till att ta sig fram med. Men hålla grusbustakt med moderna offroadare är lite jobbigt. Toppar väl 110-120 någonstans om den får en stund på sig. Stryktålig sak. Bromsarna är inget att hurra över.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad är detta??

Inläggav Albert » 2010-10-24/22:51

Var den inte liksom sprungen ur DAF ?
<br>
Har ett vagt minne från nått radio-program på 70:talet om "lånad" teknologi från Holland (variomatiken) innan Volvo köpte upp DAF. Navlösningen var väl också lånad? Svagt minne av att det fanns liknande konstruktion tidigare. Var det inte Jawa eller DKW som hade den navlösningen redan under WWII? Har för mig att jag läst/hört om att BMW köpte(?) upp patented om navlösningen och det blev resultatet K75-100.
<br>
Var inte mc intresserad på den tiden, så min uppmärksamhet var nog inte så där super... kanske minns fel...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Vad är detta??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-25/09:27

Konsument skrev:... och jag som trodde det hette "bättre lyss till den säng som brast än att aldrig sätta på någon ... ;-D
I normal skogsterräng som inte innehåller för djup myr så räcker de 16(?) hk till att ta sig fram med. Men hålla grusbustakt med moderna offroadare är lite jobbigt. Toppar väl 110-120 någonstans om den får en stund på sig. Stryktålig sak. Bromsarna är inget att hurra över.

Då verkar det, som att Armén fick stryka prestandakravet med två personer på hojen, accelerationsförmåga etc. <BR><BR>En tredje variant på ovan citerade sats hörde jag i ett spex för snart 40 år sedan: "Bättre lyss till den tarm, som brast, än att aldrig spänna en mage"- varpå den frossande munken Capricciosa föll död ner.<BR><BR>Till Albert; Variomatic är ju DAF från början. Huruvida resten av nymodigheterna var stulna idéer, eller om Hägglunds tänkte själva, vet jag inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad är detta??

Inläggav Kovlingen » 2010-10-25/09:36

Eftersom det ska vara lite motor idet så tar vi väl :

Bättre att lyss till den slang som brast , än att aldrig pumpa ett däck :oops:

( Ja Ja ! Den var dålig ! ha ha )

Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad är detta??

Inläggav Konsument » 2010-10-25/12:52

Vet inte... däremot var jag med om att vända en 258:a upp och ned, pumpade ur den, i med stiftet och kickade igång den... insåg då varför kröken hängde i fjädrar.... small till och rök tämligen bra men sedan gick den... ingen aning om vad som den maskinen varit med om men i alla fall inte mycket fullgas... :-D

16 tvåtakts-hästar räcker längre än man kan tro även med två personer och kanske t.o.m. en hund uppsuttna. Automatlådan är suverän när man lärt sig växla den. Bara att, bokstavligen, stå på! Inget letande efter växelspak... gillade det!

Men vibrationsfri är den inte...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad är detta??

Inläggav neutral » 2012-04-26/21:42

Nils-Erik Ringlander skrev:Stod det inte i den ursprungliga specificationen att motorn skulle fortsätta gå oavsett om cykeln låg upp-och-ner eller inte ?


Det har aldrig varit något problem med tvåtaktare och det är enbart förgasarkonstruktionen som bestämmer vilka vinklar som kan erbjudas. Finns en anledning till att motorsågar är tvåtakt (förutom hög effekt i litet format förstås), en fyrtaktare skulle skära av oljebrist. :)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Vad är detta??

Inläggav Lars Westman » 2012-04-26/21:51

Gjorde inte försvaret ett ungefär lika misslyckat försök med ett gäng helikoptrar man vill ha på sitt eget speciella vis innan man gav upp och handlade färdiga Super Pumor från jänkarna?
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Vad är detta??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-27/07:41

Super Puma från jänkarna? Det är ju en FRANSK helikopter!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad är detta??

Inläggav Marie » 2012-04-27/07:52

Bror Gårdelöf skrev:Det är ju en FRANSK helikopter!



Oh du milde!<br><br>

FRANSK! <br><br>

Skall vi återgå till 1950-talets haveristatistik hos flygvapnet?<br><br>

Fransk kvalitet har väl samma goda rykte som det brittiska köket?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Vad är detta??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-27/08:00

Mja - Super Puma har väl vid det här laget tjänstgjort inom Försvarsmakten i ett par decennier(?) - och börjar måhända bli lite gammal(?). (Björn vet detta bättre.) Gammal behöver dock inte betyda dålig. Vertolhelikoptrarna och Herculesplanen är ju i jämförelse med Super Puma närmast antikviteter, men de duger uppenbarligen fortfarande att flyga med - även om jag gissar, att Vertolerna är dyra i drift. <BR><BR>Hur som helst har Super Puma veterligen inte uppvisat någon alarmerande haveristatistik - och den svenska haveristatistiken under 1950-talet kan nog mer skyllas på dålig pilotutbildning än på dåliga flygplan. I alla fall påstod kursledaren det, när jag 1985 gick Flygvapnets mycket trevliga kurs i flygmedicin.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2012-04-27/08:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad är detta??

Inläggav Marie » 2012-04-27/08:02

Jag lider inte av fördomar.<br>
Jag njuter av dem ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Vad är detta??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-27/08:04

Då är vi två.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad är detta??

Inläggav Roma55 » 2012-04-27/13:27

Bror Gårdelöf skrev:Då är vi två.


Livet blir ju mycket enklare när man vet hur allting är och skall vara. Slipper blanda in en massa andra parametrar :D
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Re: Vad är detta??

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-27/17:18

SuperPuma är väl en beprövad helikopter som svenska försvaret valt att ersätta HKP4 med. Det vill säga det som var efterföljaren till bananhelikoptern som också har två rotorer.
Alla som flyger HKP inom försvaret var dock inte jätteglada över den utvecklingen.
Om jag förstått det hela riktigt måste alla vanliga helikoptrar t.ex. lyfta mot vinden. Det behövde inte bananhelikoptern. Den är inte heller lika känslig för hur man lastar den vad jag förstått.
Det var Ju Boing Vertol som kom med modellen. Men de flesta inom svenska försvaret skall ha haft licensbyggda ex. av HKP 4 från Kawazaki i Japan. De skulle dessutom ha högre kvalitet.

Man får säga vad man vill. Men Japanerna är duktiga.

Det finns en större variant av Vertol helikoptern också som heter Chinook. Eller ngt sådant.
Men lika stor och tark som ryssarnas helikopter finns inte.
De har nog det största av det mesta. Ubåtar t.ex.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vad är detta??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-27/17:56

Till det Du skriver kan läggas, att Vertolen dessutom är rymlig som en stor skåpbil, medan Super Puma är betydligt trängre. Åtskilliga svårt sjuka människor har genom åren flugits till något av våra universitetssjukhus, liggande i en ordinarie intensivvårdssäng, som rullats in och surrats i en Vertol tillsammans med en hel del kringutrustning. Vad jag har hört, kan man inte ens fantisera om det i en Super Puma.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad är detta??

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-27/18:51

Bror Gårdelöf skrev:Till det Du skriver kan läggas, att Vertolen dessutom är rymlig som en stor skåpbil, medan Super Puma är betydligt trängre. Åtskilliga svårt sjuka människor har genom åren flugits till något av våra universitetssjukhus, liggande i en ordinarie intensivvårdssäng, som rullats in och surrats i en Vertol tillsammans med en hel del kringutrustning. Vad jag har hört, kan man inte ens fantisera om det i en Super Puma.


Inte bara en sjukvårds säng.
Detta får även Björn rätta mig med, men jag tror man får in en Ambulans i helikoptern. I en HKP 4 alltså

Ett rykte jag hört var att Sverige hjälpte en svårt sjuk lite pojke en gång som ej kunde kopplas bort från Ambulansen så en HKP4 flög till om det var Island eller Färöarna eller nåt och lastade ambulansen som sedan flögs till England där han kunde få en specialist vård han behövde....
Men detta är ngt jag hört och som är luddigt och flera år gammalt dessutom.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vad är detta??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-27/19:13

Mja - det undrar jag. Däremot går det utmärkt att lasta in en ambulans i ett Herculesplan, och det görs då och då. Under min tid som ambulansöverläkare i Östergötland provade vi ut detta praktiskt. <BR><BR>Senare skapades ett system, där man kan lasta in en ambulans, som kompletterats med extra smittskyddsåtgärder, i nämnda flygplan för att flyga vart som helst i Skandinavien och hämta patienter med extremt smittsamma och farliga åkommor - som Lassafeber, Ebola- och Marburgsjuka - för transport till högisoleringsenheten på infektionskliniken i Linköping. <BR>Före ilastning ikläder sig ambulansbesättningen "rymddräkter" och hämtar sedan patienten, som läggs i ambulansen, som sedan "förseglas" och körs in i planet. Systemets begränsning är i praktiken ambulansbesättningens behov av mat, dryck och toalettbesök, för "rymddräkterna" tas inte av för något alls, förrän patienten lämnas av i Linköping. (Så i extremfallet får de väl vackert kissa på sig inne i dräkterna!) Å andra sidan kommer man ju en bra bit på ett antal timmar i detta system.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad är detta??

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-28/05:31

Bror Gårdelöf skrev:Mja - det undrar jag. Däremot går det utmärkt att lasta in en ambulans i ett Herculesplan, och det görs då och då. Under min tid som ambulansöverläkare i Östergötland provade vi ut detta praktiskt. <BR><BR>


Den sjukvårds transporten jag misstänkte gjort med en HKP4 kan ju kanske gjorts med ett Hercules då?

Tyvärr har jag en lätt skadad teflonhjärna där det mesta verkar rinna av ;)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vad är detta??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-28/07:15

Det låter mera troligt - också ur den synvinkeln, att Herculesplanet inte direkt är någon vinthund, men det är snabbare och har längre räckvidd är en Vertol - apropå det Du skriver om flygning till Island etc. Dit är det ju en bit.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad är detta??

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-28/08:26

Bror Gårdelöf skrev:Det låter mera troligt - också ur den synvinkeln, att Herculesplanet inte direkt är någon vinthund, men det är snabbare och har längre räckvidd är en Vertol - apropå det Du skriver om flygning till Island etc. Dit är det ju en bit.

Precis därför skrev jag att jag inte vart helt säker på uppgifterna...
Misstänkte också att bränslet skulle bli knapert.

Vad jag har för mig så bodde den där pojken i ett ngt sämre bebyggt område, där start och landning skulle ske var inte direkt av Säve standard vad jag förstog.
En HKP kan ju landa och starta nästan överallt där det inte är geggamoja.
Och ett Hercules kan troligen starta och landa på liknande underlag, bara lite längre startsträcka ;)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vad är detta??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-28/15:08

Fallet Du beskriver kan ha varit fråga om en extremt svår lunginflammation, som inte går att klara i ens den mest sofistikerade moderna respirator. Då kan man tillgripa ECMO - ExtraCorporeal MembranOxygenering, "lungmaskinbehandling". Sådan är extremt dyr (minst 75 000:-/dygn!) men kan rädda liv, så att patienten återgår till full hälsa. <BR>Det finns ett europeiskt närverk för ECMO, så när vi ringer till Karolinska Sjukhuset för att diskutera ECMO, kan svaret bli: "Vi har fullt, men vi fixar plats." Så kommer deras ECMO-gäng efter några timmar, kopplar upp patienten i sin avancerade utrustning och ombesörjer sedan transporten till någon ledig ECMO-plats i Nordeuropa. Sålunda har vi i Linköping haft ECMO-patienter i Danmark, Nordtydskland och Storbritannien - ett rätt fascinerande exempel på, vad avancerad intensivvårdsteknologi och genomtänkta transportresurser kan åstadkomma i ett närverk av toppspecialister.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Sv: Vad är detta??

Inläggav Lars Westman » 2012-04-28/18:33

Snacka om OT :-) :-)

OK. Det var Black Hawk jag tänkte på, inte Super Puma istället för det havererade projektet "Helikopter 14"

Sent from my Sony Xperia S using Tapatalk 2
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Vad är detta??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-28/21:59

Och då är vi onekligen tillbaka till jänkarna. :-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst