Lurendräjare/falskköpare?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav stockis » 2011-02-02/13:59

Hejsan


Säljer min fars gamla bmw på forumet och har fått ett svar av en holländsk man. Allt verkar lite suspekt så jag undrar om någon annan har råkat ut för något liknande? Bifogar mailet han skickade men döljer summor och hans namn.


 


Greetings  ,



The price is good and I am very comfortable with the sum. i would love
to make a quick purchase considering the price of d  Bike.


payment would be made by my attorney in sweden  , he as  agreed to
effect payment of the sum of ****** kroner  to ensure that you reserve IT
 for me . I am also capable of taking care of shipping , if you
don't mind,i would like you to send me your full name, mailing address
and phone number so that a swedish bank draft payment of the sum of
******** kr could be sent to you.


On the cashing of the check at your bank, you can then reserve the sum
deposit of *********kr  for the  bike,i would email you my   agents
details  As soon as you have received the check. So if you are good
with the offer and the mode of the transaction I would like you to send
your information so that the check could be issued as soon as possible
. Hope to read from you soon.
rgds
Van *****

stockis
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-11-15/10:57

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav fogsvans » 2011-02-02/14:32

Klassisk scam. <BR>
När banken konstaterar att den holländska banken inte infriar betalningen dras det preliminärt bokförda beloppet från ditt konto och du kan inte göra ett skit år saken och hojen är sedan flera dagar försvunnen.
Skriv till vederbörande att hans "Swedish attorney" är välkommen att hälsa på dig med kontanter eller på annat sätt agera på vederbörligt sätt för ett ombud, annars får det vara.
Ålder gör inte att du slutar leka, men att sluta leka gör dig gammal.
fogsvans
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2006-10-01/19:51

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav FlashGordon » 2011-02-02/21:38

Har fått liknande erbjudanden. Fast inte från personer i Holland utan de brukar bo i något afrikansk land.
Detta är en ny typ av Nigeriabrev. Du får en check som betalning som senare visar sig sakna täckning och du får betala tillbaka till din bank.
Det är bara att strunta i sådana strunt mail. Att han har en advokat förvånar mig inte.
Det är nog många som är efter denna skojare.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Kjell-Anders » 2011-02-11/19:34

Jag är förundersökningsledare på en bedrägerirotel. Det är inte hojen de är ute efter, bara dina pengar. De "råkar" alltid skicka dubbelt så mycket pengar som du begär och ber dig sedan returnera mellanskillnaden. Banken löser först in checken men hör sedan av sig när den visar sig sakna teckning eller liknande. Ekonomiskt ansvarig är du...

Sälj hellre hojen billigt till någon som betalar kontant eller med postväxel!

Skriv avtal ang. provkörningen (hur länge den får pågå samt vägval, följ gärna med på annat fordon). Om du blir blåst och "köparen" drar iväg gäller inte försäkringen annars, eftersom du frivilligt lämnat ifrån dig besittningen av fordonet.
Självfallet ska du identifiera spekulanten med körkort, du riskerar annars ovanpå allt annat att åtalas för medhjälp till olovlig körning om vederbörande inte har behörighet.
Användarvisningsbild
Kjell-Anders
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2008-06-27/20:49

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Konsument » 2011-02-11/22:06

Kjell-Anders skrev:Självfallet ska du identifiera spekulanten med körkort...
Är det ok att lägga beslag på provkörarens körkort samtidigt som jag åker först enligt fastställd testväg? Jag har dessutom idé om att inte möta upp ensam till en provkörare. Ok taktik?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-11/22:38

Kjell-Anders skrev:Jag är förundersökningsledare på en bedrägerirotel. Det är inte hojen de är ute efter, bara dina pengar. De "råkar" alltid skicka dubbelt så mycket pengar som du begär och ber dig sedan returnera mellanskillnaden. Banken löser först in checken men hör sedan av sig när den visar sig sakna teckning eller liknande. Ekonomiskt ansvarig är du.

Alltid lär man sig något nytt. Menar Du alltså, att jag kan komma med en check till banken, som löser in den, varpå jag i god tro går därifrån och utgår från, att allt är utagerat - varpå banken kan kontakta mig och kräva pengarna tillbaka? Hur länge måste jag vänta för att vara säker på, att banken inte hör av sig?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-02-12/04:18

Bror Gårdelöf skrev:
Kjell-Anders skrev:Jag är förundersökningsledare på en bedrägerirotel. Det är inte hojen de är ute efter, bara dina pengar. De "råkar" alltid skicka dubbelt så mycket pengar som du begär och ber dig sedan returnera mellanskillnaden. Banken löser först in checken men hör sedan av sig när den visar sig sakna teckning eller liknande. Ekonomiskt ansvarig är du.

Alltid lär man sig något nytt. Menar Du alltså, att jag kan komma med en check till banken, som löser in den, varpå jag i god tro går därifrån och utgår från, att allt är utagerat - varpå banken kan kontakta mig och kräva pengarna tillbaka? Hur länge måste jag vänta för att vara säker på, att banken inte hör av sig?

Hur länge vet jag inte men det kan nog ta ett antal dagar eller veckor enligt min personliga erfarenheter av att, helt legitimt, försöka skicka pengar till utlandet.

En variant av det här bedrägeriet diskuterades på AutoPower för en tid sedan. Där säger sig köparen vilja köpa fordonet och säger att han ordnat transport och skickar en check på pengar för fordonet och transporten samt anger ett konto som du skall sätta in pengarna för transporten (som du alltså blir blåst på när checken studsar).

Regeln är väl att inte acceptera nån annan betalningsform än en som man är helt bekväm med.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav julius » 2011-02-12/06:26

En lösning, som i alla fall har fungerat för mig, är att vid provkörning helt enkelt fråga om vederbörande har pengar med sig och helt enkelt begära att spekulanten tillfälligt "lånar" ut dom till dig under provkörningen. Då kan du vara ganska säker på att både spekulant och fordon kommer tillbaka....
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-12/11:53

julius skrev:En lösning, som i alla fall har fungerat för mig, är att vid provkörning helt enkelt fråga om vederbörande har pengar med sig och helt enkelt begära att spekulanten tillfälligt "lånar" ut dom till dig under provkörningen. Då kan du vara ganska säker på att både spekulant och fordon kommer tillbaka....

Jo, det är ju en självklar lösning - att man tar hela köpesumman i pant! Dock kan det ju finns spekulanter, som inte vill, eftersom lurendrejeriet då kan tänkas gå åt andra hållet - dvs att säljaren visar sig vara ohederlig och inte lämnar tillbaka pengarna, samtidigt som hojen visar sig vara ett vrak. <BR><BR>När vi är inne på det spåret, läste jag för övrigt om en variant på panten: Spekulanten lämnade bilen i pant under provturen - varpå han aldrig återkom, och bilen naturligtvis var stulen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Mats Liifv » 2011-02-12/12:25

Har en hoj ute på Blocket just nu. Vid fem olika tillfällen har jag, mitt i nätterna, fått SMS på engelska Dessa har varit snarlika i sin utformning. De sägs komma från oerhört intresserade spekulanter vilka vill ha svar till anonyma mailadresser. Känns självklart att det är rena bedrägeriförsök så jag har inte ens svarat. Detta har varit ett nytt förfaringssätt som jag personligen inte råkat ut för tidigare.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-02-12/12:59

Det är väl en sak med sådana rena bedrägeriförsök som trådskaparen och flera andra utsatts för - det gäller helt enkelt att vara "sunt skeptisk" till alla bud som inte föregås av rimliga kontakter från "spekulantens" sida. En seriös köpare betalar inte osett, eller i alla fall inte utan att kontrollera objektet (och säljaren!) någorlunda noggrant. Skojarna har förvisso stor fantasi, så man ska aldrig säga att man inte kan bli lurad, men det som beskrivits luktar skumt lång väg och det bevisas väl om inte annat av att man drar öronen åt sig som säljare.<br><br>

En helt annan ska är det där med provkörning av spekulanter som faktiskt kommer och tittar på objektet.
Är det en bil är det ju ganska enkelt - ta spekulantens körkort i "pant", lämna det hemma och följ med i bilen under provturen.<br>
En hoj är ju inte lika enkelt att följa med på - jag tro inte jag skulle vilja heller, att åka bakpå med en okänd förare känns en smula läskigt minst sagt.<br>
Ta körkortet i pant känns självklart, och har man en till hoj till hands är det väl bra att åka med.
Viktigt är också att kolla med sitt försäkringsbolag vad som gäller - dels att försäkringen tillåter en "utomstående" förare, dels vilka åtgärder man måste vidta för att få ersättning om spekulanten trots allt sticker iväg med hojen. Min egen försäkring gäller med förhöjd självrisk om föraren är yngre än 50 år och/eller om föraren inte tillhör hushållet - jag kan nog tänka mig att begära självriskbeloppet i deposition, innan provkörning sker. För ren stöld gäller, att spekulanten ska skriva på en försäkran att han lånat hojen för provkörning och lovar att komma tillbaka inom viss tid/körsträcka.<br>
Att jag sen föredrar att lita på människor är ett handikapp jag får leva med - jag har hittills i livet aldrig blivit blåst av någon som "känts pålitlig", men däremot åkt på ett par smällar (inga stora, tack och lov) då jag låtit mig övertalas av sådana som jag från början varit misstänksam mot. Magkänslan är inte att förakta, och trots allt är ju de allra flesta människor pålitliga, hederliga och "justa".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Peot » 2011-02-12/13:31

På TV går just nu en serie som heter "Sofias änglar". Dom åker runt och hjälper folk som på ett eller annat sätt råkar illa ut. Nu i veckan handlade programmet om en kille som skulle sälja sin mc och åkte med bakpå när kunden skulle provköra. Kunden kör omkull på lösgrus i en kurva och säljaren bryter ryggen och blev förlamad från bröstkorgen och ner!!! Kunden klarade sig oskadd.
För min del skulle jag ALDRIG åka med någon som jag inte känner!
Peo Thörnestad, Åkersberga
Honda XL1000VA Varadero -04
Garmin Zumo 660
Användarvisningsbild
Peot
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-08-29/20:56

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-02-12/14:26

Jag har för egen del aldrig sålt något fordon till okända bara till folk i
bekantskapskretsen, sen att dom kommer med gliringar att dom har fått
köpa nya däck mm efter några år får man ta. Nej antingen har jag kört dom
till skrotstadiet eller så har jag bytt upp mig via handlare, det känns tryggare.
Sedan har jag alltid känt mig okomfortabel i prut och förhandlingsdelen.
Kostar ett fordon de o de så betalar jag det, punkt. Sedan skall man ju alltid
ha en del tillbehör, ev hjälm mm och där kan jag vara rätt envis. Handlaren
vet ju att affären är hemma om han släpper på det, och bägge är nöjda.
För övrigt tycker jag att denna tråd är mycket viktig och värdefull, och
en av de bästa jag läst på detta exellenta forum. Tack för ordet.
Torgeir Nilsen
Torslanda
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Kovlingen » 2011-02-12/14:37

Kanske ta ett foto på provköraren också ! Inget kort = Ingen test , åsså behålla körkortet .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Marie » 2011-02-13/01:02

Torgeir Nilsen skrev:Sedan har jag alltid känt mig okomfortabel i prut och förhandlingsdelen.
Kostar ett fordon de o de så betalar jag det, punkt.


Skojar du Torgeir?<br><br>

Att pruta är väl den första plikt man har mot sin egen plånbok?<br><br>

Jag kan få för mig att pruta var som helst. I julas prutade jag ner fläskfilén till halva priset hos ICA. <br><br>

Och senast jag köpte bil var den nyss nedsatt från 79900 till 49900. Jag var på prutarhumör så jag konstaterade att de inte skulle få mer än 25 papp av en "bilhandlare", och lade upp 30000 på skrivbordet. Telefonsamtal till försäljningschefen; Nix. Samlade ihop sedlarna, stoppade dem i fickan och gick. I dörren blev jag hejdad och det blev affär på 30000.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-02-13/01:41

Ja jag vet att jag har en svaghet där, men jag klarar inte av att pruta men jag gör ju det indirekt genom att kräva tillbehör mm? Min äldre bror och min salig far är/var duktiga på det. En gång i min ungdom skulle jag absolut bara ha
en Dodge Dart med V8. Farsan var med och i halva sitt yrkesliv arbetat som bilmekaniker och andra halvan på
Motormännen med tester och utbildning. Han ledde för övrigt nån av dom första kurserna för kvinnor i bil-kunskap.
Det var ju inte så vanligt med kvinnor bakom ratten på 60-talet. Dodge Dart var det ja, jag hade bokat in 4-5
besök. På 2 av dessa gick han inte ens ur bilen, han sa bara:Kör! Några tittade han på och en fick tom starta,
han sa tack o vände på klacken. Hörde du inte att ramlagerna var slut sa han till mig som bara hade hört ett
gött muller. Vi kom hem med en Ford Taunus combi!!! Visserligen med en V6 men ändå! Den var lämplig för
mig såsom blivande förälder tyckte han, och det visade sig vara en riktigt bra bil som jag hade i 4-5 år.
Men nån jänk med V8 blev det inte förrän långt senare. En Pontiac GTO cab-66 som jag fortfarande har
kvar och får mullra lite med på sommaren. Nu med K16 så är det ju inte läge att pruta man får istället
vara glad för att man har ett kontrakt, men nästa år då skall jag ta mig tusingen slå av minst 500:-.
Torgeir Nilsen
Torslanda
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Olle Nilsson » 2011-02-13/08:48

Det här med prutning hos en handlare i Småland på det glada 80 talet så skulle jag byta in min Gs 750 mot den då nya GS 1000 G han gick inte ens ut från kontoret för att titta på inbytet konstaterade genom fönstret att det var en ovanlig färg.När vi började prata pris skilde det 7000 kr när vi kom ner under 5000 tystnade han och började skriva buden på lappar som han puttade över bordet det hela slutade med 4000 kr inkl väskor och clip on styre.
När jag kom tillbaka för hundramilaservice så var han lite putt min Gs var importerad från usa så det var ekerhjul och enkelskiva fram.Idag hade det absolut varit ett plus i samlarkretsar men då skulle alla ha fula gjutna hjul.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Kovlingen » 2011-02-13/08:55

[quote="Marie"]Att pruta är väl den första plikt man har mot sin egen plånbok?[quote]
Samma här . Jag försöker pruta på allt . ( Smilie )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-13/09:12

En av hojarna som jag skulle sälja var när jag var ganska orutinerad fortfarande på att köra mc och jag var inte van vid den nya hojen ännu att jag skulle kunna haka på med den.

Så jag bad min kompis om hjälp. HAn hade en betydligt motorstarkare mc en den som var till salu och hade jobbat som mc bud i landets huvudstad. Och de som träffat på dem, märker snart att de kör som om de stulit fordonet.
Och det gjordes upp en sträcka.
Väl tillbaks sade min vän att den potentiella köparen verkade dra på mera en att bara se hur den gick... Men med ca 30 hk i den knarren och ca 100 hk i kompisens varadero som dessutom kör som en tjyv, hade den potentiella köparen inte en chans att haka av polaren.
Men han köpte den inte heller.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-13/10:29

Gunnar Elmgren skrev:Ta körkortet i pant känns självklart, och har man en till hoj till hands är det väl bra att åka med.

Enda haken med det är, att även körkortet kan vara förfalskat!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-02-13/12:00

Bror Gårdelöf skrev:
Gunnar Elmgren skrev:Ta körkortet i pant känns självklart, och har man en till hoj till hands är det väl bra att åka med.

Enda haken med det är, att även körkortet kan vara förfalskat!

Kanske inte vanligt, men visst får man vara på sin vakt..... mot bovar som är så förslagna att de använder en falsk identitet för att lura till sig en motorcykel är det nog svårt att värja sig.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-13/14:21

Håller helt med Dig. Kommentaren var mest till för, att man skall hålla även den möjligheten i minnet. Håller också helt med Dig om det där med magkänslan, vad gäller spekulanterna - även om den också kan göra, att man går på en och annan rejäl mina. <BR><BR>Eller som det heter i mitt skrå: "Den kliniska blicken har tagit livet av fler patienter än någon sjukdom."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Kovlingen » 2011-02-13/14:36

En sak kan ju vara att kolla ev köpares körkort och först se om denne är behörig att köra hoj .
I samma veva tala om att körkortet lämnas i pant medan´provkörning göres .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-02-13/15:36

Bror Gårdelöf skrev:Håller helt med Dig. Kommentaren var mest till för, att man skall hålla även den möjligheten i minnet. Håller också helt med Dig om det där med magkänslan, vad gäller spekulanterna - även om den också kan göra, att man går på en och annan rejäl mina.

Så sant. Men hellre riskerar jag att gå på en mina någon gång i livet, än att stänga in mig i misstänksamhet mot alla medmänniskor!
Kovlingen skrev:En sak kan ju vara att kolla ev köpares körkort och först se om denne är behörig att köra hoj . I samma veva tala om att körkortet lämnas i pant medan´provkörning göres

Precis så brukar jag göra. Vill inte spekulanten godta det, kickar min misstänksamhet igång och då blir det nog ingen provkörning......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav fogsvans » 2011-02-14/02:35

Senast det begavs sig så hade jag mycket lite soppa i hojen och informerade provköraren om detta och att det skulle inte räcka mer än en mil. Detta plus att jag följde efter på min betydligt snabbare hoj var tillräckligt. Visserligen skulle det kanske inte avskräcka om någon hade dragit rakt ut i spenaten och vanisnneskört, men det kändes inte som om provköraren var sådan och det gick bra,
Ålder gör inte att du slutar leka, men att sluta leka gör dig gammal.
fogsvans
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2006-10-01/19:51

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav FlashGordon » 2011-02-14/21:16

DE senaste inläggen har handlat om en inhemsk typ av bedrägeri som förmodligen är ovanlig och det går att enklare förhålla sig till eftersom det är en person man man träffar.
Det trådskaparen startar med och som jag har drabbats av när jag de sista året försökt sälja saker är internetbedragare.
Både när jag sålde en Canon 5D och en K1200RS fick jag sådana erbjudanden. Efter att varit på nätet sedan före WWW fanns så är jag allmänt misstänksam. De erbjudanden jag fick var för lika de gamla Nigeria-breven.
Det handlande om att det var brist på begagnade kameror och motorcyklar i Afrika. Därför ville man köpa mina grejor och jag skulle skicka dem till söderut på min bekostnad när jag fått en check från deras bank med en summa som täckte köpeskilling inklusive frakt. Jag säljer inte mycket grejor så här var det i 100% av fallen de senaste 2 åren som jag fick erbjudanden.
Tittar man på dessa affärer så har givetvis checken ingen täckning och lär studsa inom 90 dagar när din bank inte får några pengar.
Här kan man inte behålla några körkort och det spelar ingen roll hur snabb MC man har.
Här gäller det att vara normalt skeptiskt och förstå att om det är för bra för att vara sant så är det scam.
Får man dessa erbjudanden så är de bara att nonchalera. Inget att ens svara på eftersom de då får bekräftelse på att ens email fungerar och kan använda den för spam.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Konsument » 2011-03-26/10:51

Med tanke på http://www.falskakk.se/ så kan det vara lämpligt att ringa fabror blå och be dem kontrollera körkortsnr mot personnummer innan provkörning dessutom... trist värld vi lever i ur den synvinkeln...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav rolmato » 2011-04-02/15:46

Hej,
Jag har blivit kontakat vid en bilförsäljning samma tillvägagångssätt och han skulle köpa bilen till sin fru och som tack för hjälpen skulle jag få extra betalt. Har även haft en i Göteborg som försökte att få nycklarna samtidigt som han väntade på försäkringspengar. Vi skulle skriva en fullmakt för att föra överpengarna dagen efter. Han var inte intresserad då jag lovade nycklarna när jag fått betalt.
Se upp där ute det finns alltid någon som vill ha dina pengar. 8-)
Rolf Törnberg
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
rolmato
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2006-03-02/01:00
Ort: Göteborg

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-04-02/16:48

Det verkar finnas ett gäng skojare, som har satt i system att "dammsuga" annons-sajter som Blocket, och direkt en annons kommer upp försöka snärja annonsören.<br>
Jag har på sistone annonserat ut dels min K1200GT (fick den såld igår, till en mycket sympatisk herre i Västerås), dels en halvgammal men fin bil (BMW 528iA -98).<br>
Det tog inte mer än högst någon timme innan det började trilla in SMS från länder som Irland, Moldavien och Nederländerna, med uppmaningar om att kontakta en fullkomligt anonym mailadress - affären var nämligen så gott som klar, det var precis vad dom letat efter och dom var villiga att göra affär på stört.
Sådana SMS är ju ganska lätta att förstå att dom är bluff, så det är bara att ignorera.<br>
Svårare är den när det kommer mail från folk som vill ha mer bilder och alla uppgifter. Jag svarar vänligt men bestämt, att det varken skickas mer bilder eller registreringsnummer till folk utan efternamn med anonyma mailadresser, och i bästa fall ett mobilnummer till ett oregistrerat kontantkort - påfallande ofta får man träff på dessa mobilnummer om man "googlar" dom. Det man hittar är köpesannonser i flera olika namn - eventuellt också säljesannonser med en bil eller motorcykel som bjuds ut lång under marknadsvärdet.
Här rör det sig sannolikt om "annonstjuvar" - dom stjäl bilder och bilens/MC:ns identitet, och ett par månader senare annonseras den ut till underpris, helt utan den verklige ägarens vetskap.<br>
Telefonnumret i annonsen går till "skummisen", som utger sig för att vara ägaren och har jättebråttom att sälja. Han vill ha handpenning insatt på sitt konto för att reservera bilen/MC:n - har han tur får han den handpenningen från flera "köpare", som sedan förgäves vill fullfölja affären med den rättmätige ägaren, som självklart varken satt ut annonsen eller är intresserad av att sälja till det utsatta priset.<br><br>

Det är för att i möjligaste mån gardera sig mot sådan falsarier, som det är klokt att inte sätta ut registreringsnumret i en säljesannons. Man bör heller inte maila eller tala om dessa uppgifter till någon som inte vill uppge ett efternamn, och åtminstone ett telefonnummer som går att identifiera.<br>
Påfallande ofta svalnar intresset direkt, när man begär att få en någorlunda verifierbar identitet på "spekulanten".....<br><br>

Trist att detta satts i system - Blocket och andra annonssajter är hårt drabbade, och det är förbaskat irriterande att behöva vara misstänksam och kanske riskera att avfärda en eller annan seriös spekulant....
<br>Fast är man seriös har man knappast anledning att smyga med vem man är, så alla som försöker vara "halvanonyma" går bort direkt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Marie » 2011-04-02/19:44

Å andra sidan, Gunnar, ringer jag av princip ALDRIG på en annons där inte registreringsnumret syns, hur bra priset än är.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-04-02/20:00

Marie skrev:Å andra sidan, Gunnar, ringer jag av princip ALDRIG på en annons där inte registreringsnumret syns, hur bra priset än är.

Så har jag också tänkt tidigare, men numera nöjer jag mig med att jag får registreringsnumret vid förfrågan. Får jag det inte då, trots att jag själv ALLTID uppger både för- och efternamn samt ett verifierbart telefonnummer - då drar jag öronen åt mig. Och likaväl som jag vill veta identiteten på den som vill köpa något av mig, vill jag veta identiteten på den som vill sälja något till mig. Annars får det vara.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Kovlingen » 2011-04-02/22:44

Finns bra botemedel mot sådant lurendrejeri ! Heter visst AK4 tror jag .

Ser inte ut som polismakten bryr sej i förbyggande syfte utan att man väntar tills
fler har blitt blåsta . Va f-n är EU bra till . Finns det ingen samordning bland länderna ?

Lättare att skaffa poäng genom att ta ett par fartsyndare och en överförfriskad :=((
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav larswildmarker » 2011-08-17/22:37

Marie skrev:Å andra sidan, Gunnar, ringer jag av princip ALDRIG på en annons där inte registreringsnumret syns, hur bra priset än är.



Inte jag heller och finns det inga bilder på hojen ifråga drar jag åt mig öronen.


På denna sida finner Ni allt om Export av fordon
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... av-fordon/


Det är som sagt lite att tänka på.
larswildmarker
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2011-05-03/21:12

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Björne » 2011-09-01/14:22

Har råkat ut för liknande försök när jag skulle sälja en bil på blocket. I det här fallet var det ett försök från England.
Finns bara ett sätt att gardera sig: Se till att spekulanten kommer i egen person, ta hela köpesumman i pant vid ev. provkörning, samt se till att ha någon mer med dig som kan "backa upp" om en hotfull situation uppstår.

Alla eventuella förslag som berör överföringar av pengar på något sätt är bara att glömma.

Björne
Hälsningar

Björne

K 1600 GTL Exclusive-14
F 700 GS-13
K 1200 S-05
Björne
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2011-07-06/09:54

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-09-01/15:41

Fast - om köparen har med sig Internetbankdosa och laptop (eller ber att få låna säljarens dator) och sedan går in på sitt eget konto, varpå man själv bevittnar, att beloppet förs över till det egna kontot - kan man då bli blåst lik förbannat? <BR><BR>Jag har varit med om, att bekanta gjort upp affärer på det sättet några gånger, och det har inte krånglat. Men de kanske hade tur? (I båda fallen rörde det sig om högst trovärdigt folk - men å andra sidan är ju den skicklige bedragarens kännemärke, att han är förtroendeingivande!) <BR><BR>Sedan har jag också en gång sålt en hoj, där köparen fört över beloppet till mitt bankkonto, INNAN han hämtade hojen! Så jag kanske också är förtroendeingivande?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-09-01/18:08

Bror Gårdelöf skrev:Fast - om köparen har med sig Internetbankdosa och laptop (eller ber att få låna säljarens dator) och sedan går in på sitt eget konto, varpå man själv bevittnar, att beloppet förs över till det egna kontot - kan man då bli blåst lik förbannat?

Japp, det går att återkalla ett överföringsuppdrag i efterhand.
Har avsändare och mottagare samma bank, har man normalt någon timme eller två på sig att återkalla uppdraget. Har avsändare och mottagare olika banker, går det att återkalla överföringsuppdrag hela innevarande bankdag.
Det enda absolut säkra sättet är, att köparen kommer med in på säljarens bankkontor och sätter in pengarna kontant eller med en växel.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Kovlingen » 2011-09-01/18:20

När jag köpte min hoj blev det ett gemensamt besök på banken där
köpeskillingen bytte konto rakt av . Mycket enkelt och svårt att bli lurad .
En seriös köpare har nog inget att invända mot detta .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-09-01/19:33

Bra. Då vet jag det. Enda haken med Kovlingens resonemang är förstås, att åtskilliga affärer väl görs på helger - men det är ju de resandes ensak.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Lurendräjare/falskköpare?

Inläggav Kovlingen » 2011-09-02/10:16

Helg tycker inte jag är en ursäkt utan då är det bara att slanta upp direkt .
Går ju att ta ut pengar på banken (än så länge) och ha med sej .
Det var jag som köpare som tyckte att affären skulle göras på banken å då slapp
jag släpa på en massa kontanter eller nått annat . ( Bekvämt )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst