Hej alla trevliga vänner!
Jag har plötsligt upptäckt ett problem! ett stort problem med gashandatget, kan ni hjälpa mig? Jag har (som ni vet) en BMW K 1100 LT ABS POLIS 1995. Den har tyvärr tidvis stått utomhus denna vinter, och nu när jag nu skulle ta en första tur på den, efter vintern, så sitter gashandatget nästan helt fast!!! Hur ska jag förklara detta, ja, om ni tänker er att ni gasar och släpper gashandatget, så skall gashandtaget gå tillbaka av sig själv "skuva sig tillbaka" till ursprungsläget, till ingen gas. Men gashandtaget stannar kvar på den gasningen man dragit upp den till, och sedan sitter den kvar/fast där, till dess att man vrider det tillbaka, inte "helt bra" kanske. Dess utom så går det så trögt att gasa, så efter en tur på någon mil, så var jag rent trött i armen/handleden, nästan kramp. Så trögt går det att vrida på gashandtaget!
I höstas var det inget problem alls med den, och nu verkar det som om gashandtaget har "rostat fast" eller kraftigt kärvar på något sätt.
Hur kan jag konstatera själv, vad det är för fel/fel orsak?
(det verkar som om viren löper fritt och lätt, problemet verkar vara från själva handtaget. det verkar även som om "gummit" på gasmandtaget, släpar emot "stoppet" på änden på styret. Jag vek undan gummit en bit från kanten runt om, så att gummit inte längre släpade mot kanten, men det gick lika trögt endå. Fast nu verkar hela gummi handtaget ha lossnat...)
Jag antar att jag måste "plocka isär" gashandtaget och "smörja upp det" och göra rent. Men hur plockar jag isär det, och vilka skruvar mm skall jag lossa?
Jag vill inte gärna "ha sönder" något under operationen, och inte heller skapa mig ett större problem än vad jag redan har, exempelvis genom att "råka" göra åverkan på något tillhörande handbomsen etcetera...
Jag är van att skruva och fixa, men inte på en BMW MC, så jag tar gärna emot alla tipps och råd jag kan få!
Ju mer detajerade råd, ju bättre!
Jag har googlat för att försöka hitta en "ritning" eller "spräng skiss" på gashandtaget, men jag hittar ingen bra. Har ni hittat någon? (jag hittade denna, men det var inte så mycket om själva gashandtaget:
http://www.dch.co.za/motorbikes/K1100Man/K1100LT.pdf )
Jag vet inte om det har någon betydelse i samanhanget, men detta är ju en före detta Polis mc, och den har därför en "skruv" som man kan skruva ned i gashandatget, för att få gashandtaget att ej gå tillbaka (då tidens konstant fart hållare). Men jag har provat att skruva bort denna skruv helt från gashandtaget, men det går lika trögt att gasa ändå...
Mycket tacksam för Alla råd och tipps som jag kan få, för detta kan jag inte lösa helt själv, utan Er hjälp!
PS. Som svar på Brors fråga: Jag bor i Tyresö utanför Stockholm, och jo, det lutar åt en R1200RT från 2005