Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-19/05:37

Vad roligt!
Du måste ha testat en R1200GS, vilket flera här skrev att du borde testa.
Den finns med lite mera skydd för knäna i adv. varianten. Men då blir den högre. Den får då en bredare tank som täcker upp mera, samt en högre ruta och vindavisare på var sida.
Jag har inte den men då jag har en vanlig R12ooGS och kompletterat med en tourtaech tankväska som heter VP 45, har jag konstaterat att vindskyddet vid knäna blivit bättre då den har en pung på var sida.

Det skulle inte alls vara konstigt om du skulle gilla touringmodellen du beskrev.
MVH
Dennis
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-04-19/08:13

Hej, jag har haft 3 GS o 2 RT alltid samtidigt och min uppfattning är att GS är mer allround. Du kan
köra asfalt men även seriöst grusbus med sladd o uppställ. Men komfort o vindskydd är inget vidare
men väldigt lätt, smidig o rolig att köra. RT är helt annorlunda med mycket komfort o vindskydd
en riktig långfärdsmaskin men ändå relativt smidig i stadstrafik. Tror att den nya modellen kom 04,
mina var 05 och 07. Jag är 193 och satt väl skyddad, det är bara att ställa den el styrda rutan i för
dig optimalt läge, jag hade även en liten Touratech vindavvisare på toppen, funkade bra. Det är
en fin/svår balansgång innan en Mc blir en "Bil". Men underbar motor o ett härligt ljud. Då jag inte
servar eller meckar själv så vet jag inte vilken som är bäst i det avseendet. Men jag tror att R har
en fördel kontra K. Jag har nu köpt en K 16 bara för att jag vill ha en sexa nån gång i livet. Men
det var absolut inget fel på RT. Den modellen har givit mig många sköna mil och fina upplevelser.
Köpte även en ny 1150 RT-03, den tycker jag faktiskt är snyggare än dom nya modellerna, bytte till
en 1200 LT-04 men det var för mycket "Buss" för mig. Prova en RT, jag tror du kommer att gilla den.
Torgeir Nilsen
Torslanda
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav anonym1 » 2011-04-19/11:44

Det var nog, som redan sagts, en R1200GS du testade. 8-) Det ÄR en smidig hoj.
<br><br>
Det är ganska enkelt att få ett bättre väder-/vindskydd på GS:en. Man kan montera ett par små vindavvisare (Adventure-vingar) på sidorna och byta ut originalrutan mot en Givi Airflow AF330. Detta gör en väsentlig skillnad, både när det gäller vindbrus och turbulens.
anonym1
 

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-04-19/11:56

Utifrån Dina tidigare inlägg, och när nu boxerspisen fallit Dig i smaken, är det självklart, att Du skall provköra en R 1200 RT. Den har mycket goda förutsättningar för att visa sig vara, vad Du söker. <BR><BR>Och om den inte är det, är det bara att leta vidare.<BR><BR>Till detta kan läggas två saker: Enligt min åsikt är backspeglarna på R 1200 RT suveräna - även om det kan vara lite ovant att ha dem så långt ner. När jag kört cykeln har de alltid varit kristallklara och givit mycket bra bild av läget bakom cykeln. Samtidigt trycker de undan fartvind och regn från händerna. <BR><BR>Jag kör inte grus själv, men ett par bekanta, som åker RT, har konstaterat, att den cykeln inte alls är bortkommen på grus. Med kåporna på verkar den lite "buss", men i grund och botten är det ju mer, som förenar den med en GS, än vad som skiljer - och kåporna är inte SÅ fruktansvärt tunga, så den lurar ögat.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2011-04-19/12:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Marie » 2011-04-19/12:13

Jo det var ju det jag skrev redan från början. Kan du förlika dig med den primitiva antikviteten som boxermotorn utgör, så är RT ett gott alternativ. <br><br>

Men inte förstår jag hur någon som upplevt den enda riktiga mc-motorn BMW byggt - den längsmonterade radfyran - kan ta det djupa steget ned till en boxer...... (reservation för K1600 som jag ännu inte haft förmånen att prova) ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-04-20/11:50

Jo jag har själv ägt en Nimbus, förlåt RS-02 och den gillade jag skarpt. Men dom står sig
slätt mot en K16 och det skriver jag inte för att jag fick möjlighet införvärva en dylik.
Utan pröva en själv, du/ni kommer att uppleva en helt my dimension. Jag trodde inte ens
i min vildaste fantasi att det skulle vara så nytt att uppleva den motorn, den har sånt vrid
att man nästan inte behöver 4, 5:ans växel. Kom på mig själv att flera ggr så låg jag
på 6:an i ca 30 km i en rondell och drog upp till marchfart utan att växla. Kände liksom
att jag glömt nåt, javisst ja växla, men där var det tomt! En snabb koll på indikatorn
den var ju redan på högsta växeln, hänt flera gånger. Provkör!
För att återgå till ämnet så håller jag med om att backspeglarna var suveräna med ett
undantag, om man har en packrulle på tvären där bak på sadeln så blir sikten helt skymd,
men löste detta med att montera höga speglar också, fästhålen finns redan. Sedan ställde
jag in den nedre vänstra att täcka"döda vinkeln".
Torgeir
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-04-20/12:08

Till raderna i mitt senaste inlägg ovan kommer förstås det självklara i, att om Din budget är begränsad, räcker pengarna kanske inte till en R 1200 RT (för att inte tala om en K 1600!), men 1100/1150-modellerna bör vara intressanta - och de är inte heller kattskit.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Magnus Brobeck » 2011-04-20/12:52

Jag har bytt mellan K och R ett antal gånger och båda motorerna har sin charm, sina förtjänster och sina brister så det getingboet ger jag mig INTE in i. Nu senast så var det från en K1300GT till en R1200GSAdventure och visst är det skillnad. <BR><br>

Draget i en K1300GT är makalöst men det blir inte riktigt att man sitter och bara luffar fram och trivs med livet, man letar hela tiden efter något att köra om så att man får vrida en aning på rullen, på R1200 så är det lite rist o rusk men det är ganska behagligt att bara sitta där och filosofera i vårvädret. Vilket som är bäst - hade jag råd skulle jag ta bägge, skulle jag tvingas att välja en och aldrig mer byta så blev det nog en R maskin trots allt. K1600 har jag ingen åsikt om men den är väl minst 100´dyrare än det maxtak på 110' som du har satt.<BR><br>

Nu var ju frågan om bästa touringmaskin och det är väl ingen tvekan om att bland topp fem (troligen topp tre men skriver jag det så blir det väl religiöst krig igen) finns R1200RT, R1200GS/A och någon/några maskiner till.
Kan man förlika sig med R-motorns egenheter och till och med lära sig älska dessa är det ett säkert val att välja någon av dessa.<BR><br>

RT ger dig bra vindskydd och komfort och du kompromissar på allsidigheten, grus är möjligt men inte hemmabana. Suveräna packväskor, excellent tankväska - utmärkta backspeglar, komfort i alla väder är några saker som jag kan gå i god för. <BR>
GS/A ger dig allroundegenskaper, du behöver bara vända för de värsta dynghålen (har jag förstått) och kompromissar på väder och vindskydd. Jag har i all ärlighet mindre erfarenhet av denna maskinen även om det är en sådan som jag kör nu. Bra på allt men inte bäst på något är väl en sammanfattning.<BR><br>

Detta bygger jag på erfarenheter från 4st RT ( K75, R -100, R1150 och R1200 motorer) samt några RS och en GT av K modell. <BR><br>
Beroende på vad du önskar dig:<br>
Är det bra vindskydd och samtidigt lättsvängt - lär dig älska R1200RT<br>
Är det allsidighet och flexibilitet - Lär dig älska R1200GS/A<br>
Är det GT touring på kontinenten (Autozug är för veklingar) så är K1200/1300GT svårslagna - du lär älska den i samma ögonblick som du har provat att vrida på gasen. Det är en "nära sexuell upplevelse".<br>
LT har du själv avskrivit och den har jag aldrig provat så jag vet inte mycket om den. Jag har i vart fall sett Janne Hammarström visa vad den går för på bana och då "skyller man själv" på "Omoget beteende - jag kör på säkerhet" när man inte hänger med. ;-)<BR><br>

MVH Magnus<BR><br>

PS Alla hojarna ovan utom möjligtvis K1300GT men väl 1200GT kan du få tag på som begagnad inom ditt prisspann DS
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Janne Hammarström » 2011-04-20/23:36

Tack för de fina orden Magnus det var roligt att höra. :mrgreen: Var det på mittsverigebanan eller Kinnekulle?
Ha en glad påsk!
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Magnus Brobeck » 2011-04-21/09:08

Janne Hammarström skrev:Tack för de fina orden Magnus det var roligt att höra. :mrgreen: Var det på mittsverigebanan eller Kinnekulle?
Ha en glad påsk!


Mittsverigebanan - det finns väl även bildbevis ;-)<br><br>

För att fortsätta på mitt svar angående R1200RT <br><br>

Om det är en R 1200 RT, eller dito som jag skall titta på. Är det någon modell typ eller årsmodell som jag speciellt skall titta på då? <br>

Om budgeten tillåter så skulle jag välja en R1200, 1150 är givetvis helt OK men ... det är ett avsevärt lyft på många plan med 1200 motorn. Det vill säga det är 2005 eler senare.<br><br>

Något typ eller modell standard fel att se upp för? Från och med vilken årsmodell har denna de "flesta" moderna funktionerna på? Etcetera? :o <br>

Det finns inga jättefel "som alla har" enligt mina erfarenheter och som sagts ovan 2005 eller senare är bäst. Självklart är det lite småjusteringar från år till år men den största uppdateringen kom 2010och det är fortfarande mer av en facelift än något annat. (Det blev nya toppar på motorn och 5NM extra över i princip hela registret.)<br><br>

Jag är givetvis mycket tacksam för all vägledning och tipps samt förslag som jag kan få! :!: OBS! Det hjälper INTE mig, om ni nu börjar att åter igen fajtas om K vs R motorns vara eller icke vara! Jag förstår att det finns två läger i detta, och att det alltid kan vara "kul" att mun huggas lite om detta.<br>

Självklart är KR-motorn utan all konkurrens överlägsen allt!! ;-)<br><br>

Men förklara då istället vad som är FÖRDELEN med R allternativt K motorns egenskaper samt vilken som är driftsäkrast, billigast i Service på verkstad, samt vilken som är lättast för mig att serva själv hemma, om man är "normalbegåvad" som jag på att mecka med MC själv? :oops: Jag tackar Er alla på förhand för hjälpen! <br><br>


R = Charm och karaktär<br>
K = Pulver, lågvarvsegenskaper (1(2)500 varv på 6an till fullgas utan problem)<br>
Lättservad, ingen egen erfarenhet men nog verkar boxern vara mera lättillgänglig när man inte behöver strippa av 20 kg plast för att justera ventilerna säger en amatör.<br><br>

När du sedan har bestämt dig (efter ytterligare lite velande ;-) ) för en R1200RT (för jag är övertygad om att du kommer att hamna där med din kravlista) så är följande utrustning klart värdehöjande. OBS ordningen är min egen och viktigast står längst upp. <br><br>

1. ESA (inte en hoj till utan ESA)<br>
2. Färddator (jag är siffernörd och vill veta allt om medelfart/förbrukning/sträcka kvar osv.)<br>
3. Xenonljus - jag tror att det är från 2008 som man kan få detta men då är vi nog över 110' (Så att man är ett ljushuvud)<br>
4. Antispinn och däcktryckskontroll (Känns bra för den förståndiga imagen)<br>
5. Inget<br>
6. Inget<br>
7. V'ärmesäte (funkar kanonbra när man inte behöver den, när det regnar och är kallt vänder den på Goretexfenomenet och trycker in vatten i brallorna :( )<br>
7. Fartkontroll (Alt 1. Jag rodnar fortfarande varje gång jag tänker på att jag hade det på K1300GT och tyckte det var bekvämt - det är ju för f-n MC vi talar om. Alt 2. Jag fiser när jag själv vill och behöver ingen speciell kontroll för detta.)<br>
8. Allt som jag har glömt för att det verkade för ointressant att ens tänka på - t.ex Radio/Stereo för 12000:- *confused* <br>

MVH Magnus (my 2cent)
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-04-21/09:57

Magnus Brobeck skrev:3. Xenonljus - jag tror att det är från 2008 som man kan få detta men då är vi nog över 110' (Så att man är ett ljushuvud)
<br>
Ber om ursäkt för "besserwissrandet", men R1200RT har aldrig funnits att få med Xenon-ljus.<br>
De enda BMW-hojar där detta funnits som extrautrustning är, mig veterligen, K1200GT 06-08/K1300GT samt de sista årsmodellerna av K1200LT (och då endast på halvljuset). <br>
På K1600GT/GLT är Xenon-halvljus standard.
<br><br>
I allt övrigt instämmer jag med Magnus - med Din kravlista är det definitivt R1200RT som hamnar närmast!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Marie » 2011-04-21/10:28

Magnus Brobeck skrev:Lättservad, ingen egen erfarenhet men nog verkar boxern vara mera lättillgänglig när man inte behöver strippa av 20 kg plast för att justera ventilerna säger en amatör.

Sen är det ju frågan om hur ofta man behöver justera dessa ventiler? <br>Justera varannan vecka som på R eller bara kontrollera ventilspelet sådär vartannat år som på en K..... ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Magnus Brobeck » 2011-04-21/12:57

@Gunnar - bugar och bockar, vet inte var jag fick det ifrån men när jag skrev det så blev jag plötsligt övertygad om att optionen hade funnits. :oops:
<br><br>
@Marie - så var vi där med K och R igen! Jag blir :x och kontaktar forumets :ugeek: som :arrow: både dig och mig eftesom jag just nu har använt 5 smileys ;-)
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-04-21/18:36

Och precis, när slutsatsen börjar bli, att Du letar efter en R 1200 RT, lägger Fredric ut annonsen om en fin K 1200 RS på "Säljes" här på Forum. Nu var ju inte K 1200 GT, vad Du sökte, så det är väl inte troligt, att en RS med hög ruta och höjt styre faller Dig i smaken heller.<BR>Det framgår inte, var Du bor, så det är omöjligt för mig att veta, ifall en sväng till Fredrik är ett geografiskt långskott - men det kan Du ju lätt avgöra själv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Ricard Hult » 2011-04-21/23:03

Hej alla trevliga vänner!

Jag har plötsligt upptäckt ett problem! ett stort problem med gashandatget, kan ni hjälpa mig?

Jag har (som ni vet) en BMW K 1100 LT ABS POLIS 1995. Den har tyvärr tidvis stått utomhus denna vinter, och nu när jag nu skulle ta en första tur på den, efter vintern, så sitter gashandatget nästan helt fast!!! Hur ska jag förklara detta, ja, om ni tänker er att ni gasar och släpper gashandatget, så skall gashandtaget gå tillbaka av sig själv "skuva sig tillbaka" till ursprungsläget, till ingen gas. Men gashandtaget stannar kvar på den gasningen man dragit upp den till, och sedan sitter den kvar/fast där, till dess att man vrider det tillbaka, inte "helt bra" kanske. Dess utom så går det så trögt att gasa, så efter en tur på någon mil, så var jag rent trött i armen/handleden, nästan kramp. Så trögt går det att vrida på gashandtaget!

I höstas var det inget problem alls med den, och nu verkar det som om gashandtaget har "rostat fast" eller kraftigt kärvar på något sätt.

Hur kan jag konstatera själv, vad det är för fel/fel orsak?

(det verkar som om viren löper fritt och lätt, problemet verkar vara från själva handtaget. det verkar även som om "gummit" på gasmandtaget, släpar emot "stoppet" på änden på styret. Jag vek undan gummit en bit från kanten runt om, så att gummit inte längre släpade mot kanten, men det gick lika trögt endå. Fast nu verkar hela gummi handtaget ha lossnat...)

Jag antar att jag måste "plocka isär" gashandtaget och "smörja upp det" och göra rent. Men hur plockar jag isär det, och vilka skruvar mm skall jag lossa?

Jag vill inte gärna "ha sönder" något under operationen, och inte heller skapa mig ett större problem än vad jag redan har, exempelvis genom att "råka" göra åverkan på något tillhörande handbomsen etcetera...

Jag är van att skruva och fixa, men inte på en BMW MC, så jag tar gärna emot alla tipps och råd jag kan få!

Ju mer detajerade råd, ju bättre!

Jag har googlat för att försöka hitta en "ritning" eller "spräng skiss" på gashandtaget, men jag hittar ingen bra. Har ni hittat någon? (jag hittade denna, men det var inte så mycket om själva gashandtaget: http://www.dch.co.za/motorbikes/K1100Man/K1100LT.pdf )

Jag vet inte om det har någon betydelse i samanhanget, men detta är ju en före detta Polis mc, och den har därför en "skruv" som man kan skruva ned i gashandatget, för att få gashandtaget att ej gå tillbaka (då tidens konstant fart hållare). Men jag har provat att skruva bort denna skruv helt från gashandtaget, men det går lika trögt att gasa ändå...

Mycket tacksam för Alla råd och tipps som jag kan få, för detta kan jag inte lösa helt själv, utan Er hjälp!

PS. Som svar på Brors fråga: Jag bor i Tyresö utanför Stockholm, och jo, det lutar åt en R1200RT från 2005 :-)
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window!
Användarvisningsbild
Ricard Hult
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2011-04-05/22:43

Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Göran Ekman » 2011-04-22/09:36

Magnus Brobeck skrev: Jag blir :x och kontaktar forumets :ugeek: som :arrow: både dig och mig eftesom jag just nu har använt 5 smileys ;-)

Ja nu är det nära!
Men okej - Får väl passera eftersom det är påsk...
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Ricard Hult » 2011-04-23/18:04

Jag har kommit fram till att jag behåller min gamla MC i år!

Får se om jag kanske upp gradera till en nyare MC till nästa år...

Jag vill härmed tacka Er alla som har gett mig så många och goda råd!

Trevlig sommar!!!
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window!
Användarvisningsbild
Ricard Hult
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2011-04-05/22:43

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Max Mad » 2011-06-15/14:14

Marie skrev:Då har jag nog bara två modellserier att föreslå dig...<br><br>

Att fortsätta med LT, antingen i form av en sen, icke-snut, K1100LT SE alt Highline eller uppgradera till K1200LT.<br><br>

Kan du efter att ha kört den turbinsmidiga radfyran trots allt tänka dig det primitiva skakelseverk som boxrarna utgör, så borde även R1150RT eller R1200RT kunna komma i fråga också.<br><br>

Sen finns väl kanske även tanken att klippa till med storsläggan, K1600GTL...

Skakelseverk ?
Jag har fått uppfattningen att fördelen med boxermotorn är just att den till sin konstruktion reducerar vibrationer ???
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Föregående

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst