Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Ricard Hult » 2011-04-05/23:34

Hej! Jag är ny här, och behöver er hjälp med att komma fram till vilken Touring BMW jag skall köpa?


Jag har fått tipps om att det är en BMW som jag skall köpa, om det är Touring eller lungn glidar åkning som är mitt största ösnskemål, vilket det är.


Jag har även fått tipps om att gå med i er BMW klubb (vilket jag skall göra), för att här finns det många duktiga och snälla mäniskor som gärna hjälper en MC ammatör i nöd med tipps och råd!


Jag har idag en före detta Polis BMW, modell K 1100 LT från 1996. Den fungerar bra, men jag vill ha något lite modernare, och som ser lite snyggare ut, en vad en "hand" målad Polis hojj gör... (se min profil bild).


Jag har tittat på olika annonser på följande modeller: K och R motor modeller av 1100 LT, 1200 LT/RT/GT med olika årsmodeller från 1999 till 2007. Alla ser ju "fina ut på bild", men vad är det igentligen som skilljer dessa typ modeller och års modeller åt? Vilken skall man köpa och varför just den typmodellen och årsmodellen???


Det jag är ute efter, är en MC som ger mycket bra vindskydd (jag är lång, 190 cm + hjälm, och vill ej ha vidbrus i pannan). Jag vill sitta extremt bekvämt och avslappnat (rakt upp, absolut inte hängande frammåt på styret). Jag bor i Stockholm, så det är även mycket viktigt att den är smidig och lätt manuvrerad (eftersom att man behöver kryssa sig fram mellan bilar i de stillastående köerna i rusningstid). Givetvis vill jag även att det skall vara en MC som är "beprövad" och pålitlig utan "barn sjukdomar eller standard fel", för vem vill ha cyckeln på verkstad stup i ett...


Min budget är "flytande", för jag hade först tänkt att sattsa max 50 000 SEK på en "ny" MC, men jag upptäkte ganska snart att om jag ville ha en lite "nyare" MC, så behövs det kanske mer pengar... Om ni kan övertyga mig om att det är tottalt sett är en mycket "bättre" affär, om jag betalar mer, så är mitt absoluta max budget belopp 110 000 SEK (det finns väl alltid någon bank som vill låna ut pengar).


Jag vill köpa en MC så snart som möjligt, så jag är mycket tacksam för alla tipps och råd som jag kan få från er!


Jag tackar på förhand för er hjälp och önskar alla en riktigt härlig vår och sommar! :-)


 


Oj, oj oj, vad många svar och tipps som jag redan har fått, och det har inte gått mer än cirka 9 timmar sedan jag ställde min fråga till er... Imponerande!


OK, jag skall således köpa en K motor (har jag nu bestämt mig för).


Anders: Du föreslog en K1200rs, men rs, betyder inte det att man "hänger" framåtlutad mot styret? Jag har en dålig rygg, så jag måste tyvärr nu för tiden sitta "rak" upp på hojjen. Vilken sitt ställninng har man på en sådan modell?


Marie: Jag har tittat på K1600GTL, och det är en otroligt fin MC, men jag har tyvärr inte den ekonomin, så även fast jag skulle vilja köpa den, så har jag inte råd.


Kan någon även förklara för mig vad det är för skillnad på alla dessa bokstavs kombinationer på BMW 1200 modellerna så som LT, RT, GT, RS..... Vad har de för betydelse för mitt val av Touring hojj?


Är även mycket intresserad av vilka årsmodeller av respektiva 1200 cc som man skall akta sig för, respektive vilka som är säkra (so Ej har "typ" fel eller andra kännda problem)?


Jag är Er mycket tacksam för alla svar och tipps som jag kan få, så att jag kan välja "rätt hojj" och får en fin MC sommar med den! :-)


 


OK! Så om jag förstår Er alla rätt, så skall jag i första hand titta på en K1200GT!


Jag ser att det finns en dito mc till salu på en annons här på eran sida, enligt nedan länk: http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic.php?f=213&t=11506&sid=25f7b3b5f72da36b3136b4dea7183f4b


Men denna mc i denna annons kostar 90 000 SEK, är det ett representativt pris för denna modell??? För 10 000 till, så får man en dito av den "nya" modellen, med tuffare kåpor, och mer lull lull, vilket i så fall känns som en bättre affär, eller?


Om det är så att man "borde" kunna köpa en tidig dito mc (som jag antar att det är den, som finns på bilden i denna annons, eller?), för typ 50 - 60 000 SEK, då håller jag med om att det är en bättre affär, och då gillar jag den idén skarpt! :D


 Jag har nu även kollat med min bank, och jag får endast låna max 60 000 SEK där, så en mc för 100 000 SEK, känns lite mer avlägsen idag... Om inte det är någon av er som har ett bra tipps på hur man kan låna "hela" beloppet på den nya mc. För banken ville att man skall ha en viss mängd "kontant", och då spricker det helt med en mc för typ 100 000 SEK för mig :o


Jag är mycket tacksam för fler råd och förslag från Er alla på ovan angående en K1200GT! :)

Senast redigerad av Ricard Hult 2011-04-08/00:23, redigerad totalt 2 gånger.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window!
Användarvisningsbild
Ricard Hult
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2011-04-05/22:43

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Marie » 2011-04-05/23:56

Då har jag nog bara två modellserier att föreslå dig...<br><br>

Att fortsätta med LT, antingen i form av en sen, icke-snut, K1100LT SE alt Highline eller uppgradera till K1200LT.<br><br>

Kan du efter att ha kört den turbinsmidiga radfyran trots allt tänka dig det primitiva skakelseverk som boxrarna utgör, så borde även R1150RT eller R1200RT kunna komma i fråga också.<br><br>

Sen finns väl kanske även tanken att klippa till med storsläggan, K1600GTL...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Kovlingen » 2011-04-06/04:42

Jag har bara ett råd och det är att du åker ut till handlare , kolla prislappen och provkör .
Vad vi på forumet tycker är bäst kanske inte stämmer för dej .
Alla BMW-hojarna går nog fint att använda till touring ,
Det är ju ganska roligt att köra också så provkörning är ju inte så betungande .

Lycka till med letandet !
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav rogerfolhammar » 2011-04-06/06:06

Dessutom har ju faktiskt R1200GS också vunnit tester som touringhoj (MCN t ex).
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav M-Anders » 2011-04-06/06:54

Marie skrev:Då har jag nog bara två modellserier att föreslå dig...<br><br>

Att fortsätta med LT, antingen i form av en sen, icke-snut, K1100LT SE alt Highline eller uppgradera till K1200LT.<br><br>

Kan du efter att ha kört den turbinsmidiga radfyran trots allt tänka dig det primitiva skakelseverk som boxrarna utgör, så borde även R1150RT eller R1200RT kunna komma i fråga också.<br><br>

Sen finns väl kanske även tanken att klippa till med storsläggan, K1600GTL...


Kan bara instämma med Marie, man kan inte byta ner sig till en R maskin efter å ha kört en K maskin.

De går INTE

Men kolla också på k1200rs, fram till 2005 (tro jag sen vred dom motorn) suverän motor och suverän hoj att köra, själv ligger jag vid 2 meter strecket och sitter obehindrat 2 timmar, fördelen är framför allt den ser sportigare ut, roligare att köra enkel att meka med och det finns gott om hojar, med fördel om dom är importerade :)
Något dyrare i försäkring, men det är värt det.

Men MARIE....INTE stor slägga på 1600GT/GTL.....du får nog åka o kolla på en sån...därefter tar du fram PLAST släggan :(

mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav rogerfolhammar » 2011-04-06/07:43

Äsch! radfyror hit och radfyror dit. Det har jag i bilen. Kan man inte åka touring med en charmigt ruff tvåpipa va?? Jag kan...
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Kovlingen » 2011-04-06/07:52

M-Anders skrev: man kan inte byta ner sig till en R maskin efter å ha kört en K maskin.

Jasså ! Är det klasskillnader på hojarna nu . Så man åker finhoj när det står K på emblemet ? ?
Det märks ju att jag är en fattig"lapp" då när jag åker R-maskin .
Fattiglappen .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav M-Anders » 2011-04-06/08:04

Kovlingen skrev:
M-Anders skrev: man kan inte byta ner sig till en R maskin efter å ha kört en K maskin.

Jasså ! Är det klasskillnader på hojarna nu . Så man åker finhoj när det står K på emblemet ? ?
Det märks ju att jag är en fattig"lapp" då när jag åker R-maskin .
Fattiglappen .


:) :) :) Härligt...som jag ser det är det tvärtom.....K maskierna bara går och gååår och gåååååår..

Om inte annat syns det på antalet inlägg och innehållet i dessa på forumet ;)

Som sagt bara går och gååår och gåååååår....en evighets maskin.....

Kram på er ;)
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Kovlingen » 2011-04-06/08:28

Jahaja ! Det är därför du har 2 st då ? En på verkstad medan den andra gååååååår å gåååååååår :=)
Jag klarar mej med EN R-maskin vilket är tur för en fattig"lapp" :=))
( Förlåt att jag seglar iväg i tråden ! Mycke' OT blev de' )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-04-06/08:43

Hej och varmt välkommen till Forumet!<br><br>

Att ge råd om vilken hoj Du ska välja är nog nästan omöjligt.<br>
Till att börja med är Dina huvudönskemål - bekväm körställning och bra vindskydd å ena sidan, och smidighet i stökig stadstrafik å andra sidan, i princip omöjliga att förena i en och samma motorcykel.
Det enda jag kan tänka mig täcker allt detta är någon form av skoter, t ex en BMW C1.
Förvisso ett utmärkt transportmedel för kortare resor, men knappast en motorcykel man kör för nöjes skull - och att ta den på touringsemester är nog inte att tänka på för de flesta.<br><br>

Den maskin Du har är helt klart bekväm och ger gott vindskydd - pratar vi om "riktiga" motorcyklar får Du nog svårt att hitta något som är bättre (eller ens lika bra) i det avseendet.<br>
Av någorlunda moderna BMW-maskiner vill jag nog påstå att Du har R1200RT och K1200LT att välja på för att få något som uppfyller de önskemålen. Tyvärr är väl ingen av dessa något under av smidighet i stadstrafik, men åtminstone R1200RT är väl aningen bättre än Din nuvarande K1100LT.<br><br>

Kan Du tänka Dig att pruta lite på framför allt vindskyddet, så kanske en R1200GS är "Din" maskin. Du är ju ganska lång, så hojens storlek bör inte utgöra ett problem, och GS:en är faktiskt riktigt riktigt smidig att hantera. Duger bra på långfärd också, och sittkomforten är suverän. Vindskyddet är dock sämre än på "kåp-maskinerna", och en del förare har problem med vindturbulens runt hjälmen. GS Adventure ger lite bättre vind- och väderskydd, men är tyngre och inte riktigt lika lätthanterlig.<br>
Vill Du ha en ännu smidigare hoj i stadstrafik, kanske F800GS eller "lillebror" F650GS (Twin-modellen, fr o m årsmodell -08) kan vara värda att kika på. Otroligt mångsidiga och lättkörda cyklar med fullt tillräcklig prestanda - bättre har jag svårt att tänka mig i stadstrafik.<br>
Väder- och vindskyddet är dock ett skämt, de hojarna behöver kompletteras med större vindruta och kanske lite andra skydd för att ens komma i närheten av Dina önskemål.
<br><br>
En underskattad modell, om man är ute efter en smidig tourer, är annars F800ST. Snygg, modern, snabb och smidig maskin, en utmärkt kompromiss om man vill köra långt på snabba vägar. Körställningen är dock lite mer åt "sport-touring", dvs lite framåtlutad, och vindrutan är ganska låg så något vindskydd runt huvudet ska man inte räkna med. Dock kommer luftstömmen ganska lågt, så är man lång så finns goda chanser att hjälmen hamnar i "ren" (icke-turbulent) luftström vilket faktiskt oftast ger lägre ljudnivå inne i krukan än om man har en högre ruta som skapar turbulens (vilket nästa alla gör).
<br><br>
Andra alternativ i ungefär samma stil som F800ST är de större K1200RS, K1200GT (som finns i två generationer - 2002-2004 är det samma hoj som K1200RS fast lite mer komfortinriktad. 2006 kom "nya" modellen med tvärställd radfyra och helt nytt chassi och design, den hojen blev K1300GT från 2009).
<br><br>
Dock är det bara Du själv som kan avgöra vad Du trivs med - detta är bara tips på vad Du kan kika på utifrån Dina önskemål. Rådet blir som alltid - provkör, provsitt, fundera, kläm och vrid och vänd på allting. Chansen är stor att Du fastnar för en helt annan hoj än Dina "rationella" önskemål pekar ut. Motorcykeln är ju ett nöje och ett njutningsmedel, och sådan ska väljas mer med hjärtat än med förnuft och rationella kriterier - köp det Du själv gillar och känner att Du "vill ha", så kommer Du att bli nöjd med Ditt val. Låter Du bara förnuftet styra blir det nog en skoter....... och hur kul är det?
<br><br>
Lycka till med Ditt hojval - skriv gärna och berätta vad Du kikar på och provkör, så kommer Du garanterat att få mängder med kommentarer, åsikter och tips av olika kvalitet och riktning.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Mimmi » 2011-04-06/09:02

Hej!<br><br>
Kul att Du hittat hit.<br>
Att ge råd i sådana här saker är svårt, alla har vi våra preferenser om hur en mc skall vara. Som exempel så var jag för några år sedan villrådig om vad jag skulle ersätta min dåvarande maskin med. Här på Forum var det ju som vanligt ett evigt hyllande av R och i synnerhet GS. Jag tog åt mig av råden, och köpte en R 1150GS. Jag har aldrig haft en mc som jag vantrivts så mycket med...<br>
Så svälj inte okritiskt allt, utan tänk själv, och välj med hjärtat! Det är ju Du som både betalar och skall leva med den mc Du väljer!<br><br>

Men några tankar tänker jag ändå delge Dig.<br>
Efter att ha läst Dina önskemål, och med hänsyn till vad Du räknar som ekonomiskt möjligt tycker jag att Du kan titta på en K12LT. En sådan finns utannonserad här: viewtopic.php?f=213&t=13590
<br>
Att köpa en R 1100RT eller R1150RT vore inte på något sätt att byta upp sig från K11 LT. Skall det vara en R erfordras minst att Du väljer R 1200RT. <br>

Personligen så ser jag ingen anledning att gå ifrån en K11, såvida du inte tröttnat på just det exemplaret, men det går fortfarande kanske att hitta riktigt fina maskiner. Själv lyckades jag med det för ett år sedan.
Att en R XX skulle vara smidigare i stadstrafik än K 11 håller inte jag med om. I jämförelse med åtminstone R 1150GS är min K 11LT ett under av smidighet i sådana lägen.<br>
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav anonym1 » 2011-04-06/09:04

Kovlingen skrev:
M-Anders skrev: man kan inte byta ner sig till en R maskin efter å ha kört en K maskin.

Jasså ! Är det klasskillnader på hojarna nu . Så man åker finhoj när det står K på emblemet ? ?
Det märks ju att jag är en fattig"lapp" då när jag åker R-maskin .
Fattiglappen .


Det är enkelt Kovling:
<br>
K = Krass körupplevelse
<br>
R = Rolig körupplevelse
<br>
<br>
Men för att gå tillbaka till ämnet, jag har en R1200GS, kompletterad med en Givi AF330-ruta och adventure-vingar. Det funkar bra i de flesta vädersituationer, överlägset bättre än originalrutan. Jag är 189 cm lång, förresten.
<br>
Körställningen är upprätt och skonsam för min stundtals ömma rygg. Dessutom är det lätt att stå och köra en stund på längre turer för att räta lite på knäna.
<br>
Jag har aldrig kört något av BMW:s stora touringlok, men jag har svårt att tro att de är roliga i tät stadstrafik.
anonym1
 

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-04-06/09:44

[quote="PaxNod"]Jag har idag en före detta Polis BMW, modell K 1100 LT från 1996. Den fungerar bra, men jag vill ha något lite modernare, och som ser lite snyggare ut, en vad en "hand" målad Polis hojj gör.
Jag vill sitta extremt bekvämt och avslappnat (rakt upp, absolut inte hängande frammåt på styret). Givetvis vill jag även att det skall vara en MC som är "beprövad" och pålitlig utan "barn sjukdomar eller standard fel". [quote]
<BR><BR>Även jag hälsar välkommen hit. Du kan - bokstavligt talat! - råka sitta på en utmärkt och inte så dyr lösning. Flera bidragsgivare på detta Forum höjer just K 1100 LT till skyarna som en av BMW:s mest lyckade modeller - med utmärkt vindskydd och förarkomfort. OM Din maskin är i fint maskinellt skick, skulle en lösning kunna vara att låta ett proffs lacka om den! <BR>Självklart kan endast Du själv - och Din kunniga mekaniker - avgöra, om detta är en rimlig investering. <BR><BR>K 1200 RS är inte så framåtlutad, som Du tror, så den kan bli en trivsam upptäckt, när Du provkör. Tar Du en sådan från tidigt 2000-tal och framåt, får Du en milt uttryckt utprovad hoj. (Jodå, det finns typfel på den modellen också, men de flesta verkar bara gå och gå och gå - givetvis med rätt skötsel.) <BR><BR>Själv gjorde jag en hundramilatur på en R 1200 RT för ett par år sedan. Utmärkt maskin med upprätt körställning - men jag upptäckte efter ett tag, att jag satt som en hösäck på den och blev trött i ryggen! Det sker i stort sett aldrig på K 1200 RS. <BR><BR>Som vanligt kan endast den, som faktiskt kör, avgöra, vad som är bäst för honom/henne - men som jag brukar skriva: Prövotiden är en fröjd!<BR>Och vi är alla nyfikna på, vad Du kommer att köpa. Glöm inte att berätta för oss. :-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav rogerfolhammar » 2011-04-06/10:23

Jag upptäckte något lustigt på väg hem från BMW-träffen på AVA i går. När jag kom ut för att starta upp hojen hade det börjat regna. Det regnade hela vägen hem, över Essingeleden och E4 till Lapplands Väsby.

Döm om min förvåning när jag kliver av hojen och konstaterar att kläderna är torra.... UTANPÅ!!! På min förra hoj, en H-D Road King med en vindruta stor som ett ordinärt skyltfönster i Gallerian, var jag plaskvåt bara det visade sig moln på himlen. Skorna, som gömde sig bakom cylindrarna var nästan torra, kläderna snustorra. det enda som dragit åt sig lite fukt var handskarna, trots handtagsskydden.

Det kan tillägga att jag hade samma kläder att åka i på bägge hojarna.

Kan det vara så att den lilla fjolliga GS-kåpan verkligen gör ett bra jobb, i a f för mig som är 172 cm????
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-04-06/15:27

Inte alls omöjligt. K 1200 RS har förvisso en helt annan form, men den är inte direkt något skyltfönster, den heller. 2009 körde jag från Hamburg till Kiel och valde fel - dvs regnstället fick ligga kvar i packväskorna, och enligt Murphy's lag började det regna ordentligt, kort efter att vi svängt ut på Autobahn. Det var bara att köra vidare. När vi kom fram till färjeläget i Kiel, sken solen igen - och såväl jag som skinnstället var helt torra! Så visst kan Din GS ha fungerat på samma sätt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Taurus » 2011-04-06/17:30

Välkommen till klubben :-)


Förstår ditt problem då ingen hoj har "allt".
Har själv haft två R1200RT (-05 och -06), kört K1200LT -04 en hel del och har numera en K1100LT/SE -94.
Med tanke på hur du tänker köra och din längd tycker jag du ska främst fundera på:


R1200T

- Jag upplever den som mycket smidig i stadstrafik (tyvärr är krypkörning jobbig pga att 1ans växel är för högt växlad tom modell -09).
- Motorgången är mycket lugnare än K1100/1200LT. K1100/1200LT är aldrig stressade men kan upplevas så då motorljudet gör att du hela tiden vill växla till 6an... som inte finns.
- Den väger mindre än K1100 och betydligt mindre än K1200LT och känns bättre balanserad.
- Med ESA (tillbehör) kan du under färd ändra dämpning mellan NORMAL/SPORT/COMFORT och justera för last inför färd. Skulle du tex börja köra mer aktivt är det en grej som gör att hojen kan anpassas till din körning.
- Med låg sadel bör hela du hamna bakom rutan i högsta läget. Evt även med standardsadel i nedre läget.


Och i andra hand:

K1200LT
- Mycket bra komfort, framför allt för passagerare
- Bra balans men med många kilon att hantera i stadstrafik
- Inte lika lugn motorgång som R1200RT


Men som de andra skriver: Provkör alla modeller du funderar på. Enda sättet att veta.

Lycka till i valet & kvalet.
PS: Och väljer du bara på snygghet så finns bara en... R1200RT ;-) :DS

// Taurus
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-04-06/17:53

Detta är inte lätt, det är väldigt roligt att byta hoj men bara om man prickar rätt.
Har flera gånger hamnat i Mimmis position att hojen var ett felval för mig, men det
märker man kanske först framåt höstkanten och så börjar cirkusen igen nästa år.
Den enda modell som jag köpt 2 av är 1200 RT och den passade mina 193 cm perfekt.
Nu väntar jag på min K16 GTL och anledningen till bytet är ju mestadels den 6 cyl
motorn men också att det är kul att pröva nått nytt och jag hoppas verkligen att den
passar mig. Provkör, provkör. Det är ändå en stor risk att du ångrar dig men du måste
chansa till viss del. Idealet vore ju att få prova hojen under 1 vecka men der går ju
aldrig en säljare med på. Provkör, provkör, magkänsla o chansa. Eller köp en scoter.
Torgeir Nilsen
Torslanda
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-04-06/21:35

Till det, som Taurus skriver ovan, kan läggas, att K 1200 LT är femväxlad, medan RS- och GT-modellerna i samma familj är sexväxlade. Jag studsade till rejält inför påståendet, att motorn skulle "uppmana till uppväxling", för mitt intryck från RS är det rakt motsatta! Just det fina låg- och mellanregistret är en av de saker, som jag uppskattar allra mest - och 3 300 rpm i hundra knyck är inte störande jobbigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Sven-Gunnar » 2011-04-07/08:12

Försök få tillfälle att provköra en K1200GT av den första modellen. Fortfarande en modern motorcykel men relativt billig i inköp. Bra vindskydd och tämligen smidig i stan om man plockar av packväskorna. Telelevergaffel och utmärkta bromsar. Bra drag och mjuk motorgång.
//Sven-Gunnar
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav FlashGordon » 2011-04-07/08:32

Håller med föregående.
Har haft en R110RT, K1200RS och nu en K1200GT-2008.
Jag var länge inne på att uppgradera min K1200RS till en K1200GT av 2003-2004 års modell.
Sedan tog ha begäret över och jag köpte den nya modellen.
Så här i efterhand är jag nöjd men kan konstatera att när det gäller körglädje så är de båda modellerna väldigt lika. Den nya har fler "bells and whistles" men dessa är knappast värt den stora prisskillnaden.
Den gamla raka fyran och den nya radfyran har båda sina för och nackdelar. Väger man in dessa tycker jag att det blir dött lopp.
Så skall man köpa med hjärnan så är K1200GT av gamla modellen nog den BMW touringmodell som ger mest valuta för pengarna och en underbar reskamrat.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Taurus » 2011-04-07/11:41

Bror Gårdelöf skrev:Till det, som Taurus skriver ovan, kan läggas, att K 1200 LT är femväxlad, medan RS- och GT-modellerna i samma familj är sexväxlade. Jag studsade till rejält inför påståendet, att motorn skulle "uppmana till uppväxling", för mitt intryck från RS är det rakt motsatta! Just det fina låg- och mellanregistret är en av de saker, som jag uppskattar allra mest - och 3 300 rpm i hundra knyck är inte störande jobbigt.


Borde varit tydligare, även om jag bara skrev K1100/1200LT... ;-)
Håller med om att K1200RS/GT med sina sex växlar är lugnare i gången än ovanstående.
Och motorerna har syverän flexibilitet och styrka.
// Taurus
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav M-Anders » 2011-04-07/13:30

Taurus skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Till det, som Taurus skriver ovan, kan läggas, att K 1200 LT är femväxlad, medan RS- och GT-modellerna i samma familj är sexväxlade. Jag studsade till rejält inför påståendet, att motorn skulle "uppmana till uppväxling", för mitt intryck från RS är det rakt motsatta! Just det fina låg- och mellanregistret är en av de saker, som jag uppskattar allra mest - och 3 300 rpm i hundra knyck är inte störande jobbigt.


Borde varit tydligare, även om jag bara skrev K1100/1200LT... ;-)
Håller med om att K1200RS/GT med sina sex växlar är lugnare i gången än ovanstående.
Och motorerna har syverän flexibilitet och styrka.
// Taurus



ja,,,de va lite virus på tråden, men nu e vi tillbaka i matchen....K maskiner ska de va, boxer å 2 cylindrigt tillhör -70 talet :) skakar o vibrera o rycker å smäller :) OCH...saknar MANLIGT ljud uj uj uj

mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav anonym1 » 2011-04-07/13:37

M-Anders skrev:ja,,,de va lite virus på tråden, men nu e vi tillbaka i matchen....K maskiner ska de va, boxer å 2 cylindrigt tillhör -70 talet :) skakar o vibrera o rycker å smäller :) OCH...saknar MANLIGT ljud uj uj uj

mvh Anders


Ska det inte märkas att det är en maskin man kör, går det väl lika bra att sitta hemma i fåtöljen och titta på motorykelvideos? (Kanske köra med skruvdragaren samtidigt så att det låter som en K-maskin). :mrgreen:
anonym1
 

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Kovlingen » 2011-04-07/13:41

M-Anders skrev: boxer å 2 cylindrigt tillhör -70 talet :) skakar o vibrera o rycker å smäller :) OCH...saknar MANLIGT ljud uj uj ujmvh Anders

Undrar vi inte har en Rögle-supporter på forumet . Kanske "nån" där nere som smittat av sej . LOL ! !
( Var som alla andra ! Köp en GS eller en K-maskin ) :=))))))
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav M-Anders » 2011-04-07/18:08

pribus skrev:
M-Anders skrev:ja,,,de va lite virus på tråden, men nu e vi tillbaka i matchen....K maskiner ska de va, boxer å 2 cylindrigt tillhör -70 talet :) skakar o vibrera o rycker å smäller :) OCH...saknar MANLIGT ljud uj uj uj

mvh Anders


Ska det inte märkas att det är en maskin man kör, går det väl lika bra att sitta hemma i fåtöljen och titta på motorykelvideos? (Kanske köra med skruvdragaren samtidigt så att det låter som en K-maskin). :mrgreen:


Då känner du inte det enorma momentet på låga varv. ;) som K maskiner har..
kram
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-04-08/18:14

Jag är också K-ägare och trivs förträffligt med det. I denna diskussion kan jag inte låta bli reflektionen, att skruvdragare för proffs har ett sjusärdeles vridmoment - liksom elmotorer i allmänhet - så analogin är inte så dum, även om den nog inte var tänkt på det viset.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav anonym1 » 2011-04-08/19:27

Bror Gårdelöf skrev:Jag är också K-ägare och trivs förträffligt med det. I denna diskussion kan jag inte låta bli reflektionen, att skruvdragare för proffs har ett sjusärdeles vridmoment - liksom elmotorer i allmänhet - så analogin är inte så dum, även om den nog inte var tänkt på det viset.


Jodå, det är rätt. Släng sedan in en pneumatisk mutterdragare för heavy duty, så har du boxern ;)
Senast redigerad av anonym1 2011-04-08/19:41, redigerad totalt 1 gång.
anonym1
 

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-04-08/19:40

No comment. :-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav M-Anders » 2011-04-09/06:05

Haaaaaaaaaaan har aldrig prova en K - Maskin

:):):)
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-04-09/08:56

PaxNod! Du har väl förmodligen redan följt den, men om inte: Titta på tråden "Wolfgang är utsläppt", där Mimmi Gryckner redogör för sitt arbete med att topprenovera just en K 1100 LT. Nu var ju den cykeln i mycket fint skick, redan när hon köpte den, medan en f.d. polishoj väl fått göra hårdare tjänst i tillvaron, så Era utgångspunkter är knappast jämförbara. Dessutom är hon en mekaniker utöver det vanliga (fast det kanske Du också är?) <BR>Hur som helst är det aldrig fel att vare sig se sig om eller tänka utanför lådan, som det väl numera heter på svenska.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav anonym1 » 2011-04-09/09:27

M-Anders skrev:Haaaaaaaaaaan har aldrig prova en K - Maskin

:):):)


Jag spar det tills jag blir pensionär, då jag även ska ta upp golf och boule. Tills vidare kör jag motorcykel för nöjes skull (och har radfyra i bilen, för ren transport A -> B). ;)
<br>
<br>
Att det finns tekniska konstruktioner som är snyggare, effektivare, eller överglänser andra, är en sak, men ser man på alla 1-, 2-, 3- och 4-cylindriga motorcyklar jag har kört så har jag faktiskt haft roligare ju färre cylindrar hojen har haft. Mer liv i maskinen, så att säga. Back to basic. Sån är jag.
<br>
<br>
Sedan vidhåller jag fortfarande att R1200GS är ett utmärkt alternativ för trådstartaren att prova. Särskilt med tanke på stadstrafiken.
anonym1
 

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Rolf Reigans » 2011-04-09/16:48

Jag följer passivt med bland de olika inläggen, där det är meningen att PaxNod förhoppningsvis kommer att få möjlighet att bilda sig en uppfattning som han skall inrikta sig mot vid val av en lämplig Touringmaskin.
Hoppas det kommer att gå bra!

Här och där kan jag dock skönja ett både intensivt och glatt resonemang om vad som är att föredra - R- eller K-maskiner...?! Ja, säg det..
Jag kör själv en R 1200 GS och skall egentligen inte uttala mig eftersom jag valt den modellen endast för mig själv. Jag har inte valt den för någon annan, inte heller p.g.a. någon annans uttalande eller omdöme.
När resan började inom BMW så var det R 60 (inledning 70-talet). Efter långt uppehåll så hittade jag 2004 en K 1200 RS av årsmodell -01. Som alla nyheter var även denna en underbar upplevelse - ända tills det blev dags att utforska omgivningarna. Bytte 2006 till en ny R 1200 GS vilken jag blev förskräckt över vid den första kontakten. Jag uppfattade att bakhjulet flyttade sig en liten bit i sidled varje gång jag växlade med endera gaspådrag eller gassläpp (uppväxl. resp. nedväxl.) Tyckte det kändes förfärligt och ställde tillbaka MC'n efter provkörning.
ALDRIG att detta kunde vara ett alternativ!

14 dagar senare var jag där igen, men nu med en aningen tydligare och mera ödmjuk inställning.
MC'n gick fantastiskt bra i samtliga av de provkörningsområden jag släppte ut den på. Jag återvände i full karriär och beställning skrevs.
Körde knappt 3000 mil på 2,5 säsonger varefter jag ville prova något mera. Blev en K 1200 R Sport -07. En sjuhelsikes maskin med resurser långt över vad jag någonsin kommer att behöva. Roligt på alla sätt, men jag saknade hela tiden min f.d. parhäst GS.
Därför köpte jag en ny 2010 sedan jag sålt min R Sport. Känner att frälsningen är nära igen. Jag är oerhört nöjd!
--------------------
Det här med "surret" mellan GS- och K-förare är ju rent nonsens. Det är väl bra att modellerna finns, eftersom de tycks erbjuda var och en vad de vill ha. Men det behöver väl inte betyda att alla andra också vill ha samma sak, eller...?!

På somrarna brukar jag ibland lufta en trevlig bil, nämligen en Z4 3,0 si Roadster. Som sagt - en trevlig bil.
Emellertid finns liknande forum typ BMW klubben Sverige även för bilister. Här har Z-bilar (Z3 och Z4) ett eget avsnitt. Det som det mesta handlar om är inlägg som berör nonchalans gentemot den "andra" sidan från den "egna" sidan, dvs. för eller mot Z3 resp. Z4.

Även den sidan liknar mest en form av "Kindergarten" för påstått vuxna.
-----------------------
Lycka till PaxNod med den MC du förhoppningsvis fastnar för!
Rolf Reigans
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-02-03/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Ricard Hult » 2011-04-12/11:17

Hej och tack för alla era goda råd och tipps!

Jag var igår ute och provkörde en BMW K 1200 GT (som jag var helt säker på att jag skulle köpa, skulle bara som en ren formalitet, göra en kort provkörning först...), den modell som jag tolkde att ni rekomenderade mig att köpa/prova. Se denna länk till hojjen jag provkörde: http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_k_1 ... ?ca=11&w=3 ).

Det var en BMW K 1200 GT från 2004 (enligt säljaren). Cyckeln såg välvårdad ut, och den gick utav bara fan! Men sitt ställningen, var en ren katastrof!!! Dess utom så fick jag all fart vind rakt på halsen, även med vindrutan uppe i sitt högsta läge! :shock:

Jag vill absolut EJ hänga framåtlutad på styret, eller sitta på mina hälar... Jag vill sitta med cirka 90 graders vinkel i både benen och ryggen (vilket jag gör på min nuvarande K 1100 LT).

Finns det någon "version/årsmodell" av K 1200 GT, som man kan sitta på i 90 grader med benen och ryggen?

Eller är det bara LT versionerna som har den sittställningen, och i så fall vilken årsmodell är "modern" av dem?

Tacksam för alla råd och tipps som jag kan få! :)
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window!
Användarvisningsbild
Ricard Hult
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2011-04-05/22:43

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav M-Anders » 2011-04-12/12:06

Vet inte om du går över till en 1200LT hur det ser ut.
Men jag känner inte igen riktigt det du beskriver och jag ligger vid 2 meters strecket, kan inte säga jag sitter speciellt framåt lutad, och sadel kan du justera upp 2,5 cm, jag anser nog körställningen vara likvärdig med min 1100LT, inte helt men nästan.
,
Jag har fått intryck av att sadeln är bekvämare på RS Maskinen än GT, men det är ju en smaksak
,
Att vinden träffar beror på "hålet" i vindsskärmen, det som sitter över mätarna, men det fixar med med en plexiglas skiva så avleder man luft flödet och då slipper man den "lilla" turbo läns som blir bakom skärmen också.
,
Du vet BMW bygger bara en bra grundmaskin ;) , sen får man justera lite både här o där för det ska bli RIKTIGT bekvämt.
,
men jag åker en RS, så den bode vara "mindre" bekväm.
,
Men de känns OTROLIGT skönt du håller dig kvar med en K maskin, och visst finns det moment och kraft :) ett "okänte begrepp för "Boxer boysen" och sen DU......lyssna på ljudet när du börjar dra lite....tjenare snacka om muller mellan benen...
,
Du vet lägg dig på 1100 rpm. på sexans växel......sen e de bara å gasa.....till låååååångt över 250 blås.....de säger ju ALLT ;)

mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-04-12/12:30

Hej, gå in på "Motorcycle Ergonomics"
Där kan du provsitta all väpldens hojar virituellt. Ställ in på metric skalan, knappa in din längd
och prova dig fram. Du kan även höja eller sänka sadelhöjd, lägga ett oändligt antal hojar
över varandra och bara scrolla dig fram. Benvinkeln visar sig automatiskt. Mycket bra sida.
Torgeir Nilsen
Torslanda
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-04-12/13:55

PaxNod skrev:Det var en BMW K 1200 GT från 2004.... Men sitt ställningen, var en ren katastrof!!!

Finns det någon "version/årsmodell" av K 1200 GT, som man kan sitta på i 90 grader med benen och ryggen?

Den enda K 1200 GT, som jag kan tänka mig, och som skulle kunna möta Dina krav, är den nya versionen med tvärställd radfyra - på 1200 (eller 1300) kubik - men då får Du förstås slanta upp mer pengar. <BR><BR>Annars gissar jag, att enbart 1200 LT möter Dina krav, avseende K-modeller (och så förstås K 1600 - men då snackar vi HELT ANDRA belopp!) <BR><BR>Om Du nu inte låst på just en K- modell, så titta på R 1100/1150/1200 RT. Att dess motorkaraktär är annorlunda torde ha framgått mycket tydligt ovan, och det är bara Du själv, som kan avgöra, om det är acceptabelt. <BR>Själv gjorde jag alltså en hundramilaresa på en R 1200 RT för ett par år sedan och tyckte, att cykeln var härlig - men jag satt för upprätt, vilket i mitt fall blev som en hösäck i längden, dvs jag blev trött i vekryggen. <BR>Men den kan vara precis, vad Du söker ur ergonomisk synpunkt! <BR><BR> R 1100/1150/1200 GS (ev. Adventure) är en annan given möjlighet. Ett helt annat koncept, men körställningen är upprätt - och till skillnad från mig lär Du inte ha några som helst problem med att sätta fötterna i backen, när Du grenslat den cykeln.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Kovlingen » 2011-04-12/14:07

M-Anders skrev: moment och kraft :) ett "okänte begrepp för "Boxer boysen" och sen DU.....
.lyssna på ljudet när du börjar dra lite....tjenare snacka om muller mellan benen..

Behövs bara 2 st . Finnss nog vrid så det räcker . Har du lagerknack eller vad är det som lever om ?
Tagit bort luftburken kanske :=)) 4 st mopedkolvar kan väl inte skapa muller !
Kanske nått annat som låter illa där nere . Har du käkat ärtsoppa kanske ! !
BMW = Boxermotor . Resterande.................................... !
Förlåt ! Nu var jag där och OT:a igen :=(( ( Men det var inte jag som startade :=)) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav anonym1 » 2011-04-12/14:23

Bra tips från Torgeir, länk: http://cycle-ergo.com/

Välj modell och mata in dina mått.

Glöm inte att titta på andra alternativ än de lite mossiga K-maskinerna också ;)
anonym1
 

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-04-12/14:33

Med all respekt för antropometri etc, när man väljer hoj, är det ju inte hela sanningen. Om jag, som är 177 cm lång, tyckte, att jag satt som en hösäck på en R 1200 RT, borde en närmare två meter lång förare ha ännu värre problem i den vägen. Men så fungerar vi ju inte. I stället har vi olika kroppshållning mm. mm, dvs en betydligt längre förare än jag kan trivas utmärkt på nämnda hoj - och att RT-modellerna år efter år efter år har en trogen kundkrets torde säga en hel del. <BR><BR>Rådet kvarstår: Prova, prova, prova. R 1200 RT (och GS/A) är ju i full produktion, så de modellerna kan man få provköra hos närmaste BMW-handlare - så vet man, om de (1100/1150/1200) är något att kika vidare på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-04-12/15:57

PaxNod skrev:Kan någon även förklara för mig vad det är för skillnad på alla dessa bokstavs kombinationer på BMW 1200 modellerna så som LT, RT, GT, RS..... Vad har de för betydelse för mitt val av Touring hojj?

Jag tror inte, att Du någonsin fick svar på frågan ovan - i Ditt allra första inlägg. Bokstavsbeteckningarna EFTER modellsiffran betyder: <BR><BR>R = Roadster (nakenhoj). <BR>GS = GeländeSport (= allroundhoj på svengelska - skrevs tidigare G/S och tolkades då som Gelände/Strasse, dvs terräng/väg.) GSA eller GS/A är Adventure-modellen av samma hoj, "med allt", bara att packa och åka till Vladivostok eller Kapstaden för den, som så önskar. <BR>RS betydde en gång i tiden RennSport (racing), men sedan några decennier brukar det uttolkas ReiseSport, eftersom maskinerna sedan länge definitivt inte duger till racing, men väl till mycket annat. <BR>S = Sport. <BR>ST = SportTourer. <BR>RT = ReiseTourer. <BR>GT = Grand Tourer. <BR>LT = LuxusTourer. <BR>CL (fanns en boxermodell under några år) = Cruiser Luxus.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav M-Anders » 2011-04-12/16:57

Kovlingen skrev:
M-Anders skrev: moment och kraft :) ett "okänte begrepp för "Boxer boysen" och sen DU.....
.lyssna på ljudet när du börjar dra lite....tjenare snacka om muller mellan benen..

Behövs bara 2 st . Finnss nog vrid så det räcker . Har du lagerknack eller vad är det som lever om ?
Tagit bort luftburken kanske :=)) 4 st mopedkolvar kan väl inte skapa muller !
Kanske nått annat som låter illa där nere . Har du käkat ärtsoppa kanske ! !
BMW = Boxermotor . Resterande.................................... !
Förlåt ! Nu var jag där och OT:a igen :=(( ( Men det var inte jag som startade :=)) )


Det är helt lugnt, det är ironi :)

kram Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Kovlingen » 2011-04-12/17:56

Tog du mitt på allvar då HA HA ? Det är ju bara blodigt krig . Mao. lugnt :=)))))
Nää nu håller vi oss i tråden . Hade Gött! http://www.youtube.com/watch?v=JZ9KtuRHXRc
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Ricard Hult » 2011-04-14/00:42

Nu har jag varit på BMW i Solna och provkört en begagnad K1200GT från 2006.

Den var i mycket gott skick och hade alla tillbehör, inklusive höga rutan mm.

Min första reaktion på cykeln var att med standard sittsen monterad, så satt man ej helt bra (och hård som en planka att sitta på). Men ben vinkeln och sitt ställningen var helt ok! När jag sedan kom ut på vägen, så fick jag åter igen vind draget mitt i pannan, även i det högsta läget! I 110 kmh brölade det ordentligt, och ju närmare 200 kmh som jag körde den, ju plågsammare var det (behöver jag säga att jag inte köpte mc´n).

Visst var det en mycket fin mc, och den gick utav bara fan, och hade bra väghållning och såg fin ut, men jag klarar inte av att ha fartvinden rakt i pannan/hjälmen, det bara är så.

Jag talade med säljaren där på BMW och frågade honom vilken BMW modell som har liknande "vind skydd" som min k1100LT. Han svarade att det finns ingen som har det! Man gör inga cyklar längre med så stora kåpor och så breda och höga kåp glas. Stämmer det???

I så fall har jag bara två alternativ att välja på, som jag ser det. Antingen lackar jag om min Polis BMW i någon trevlig färg, eller så får jag köpa en "färdigmålad" annan K1100LT (och sälja min Polis mc), vilket är mest ekonomiskt tror ni?

Vad kostar det att lacka om en hel mc, och har ni något tipps på en bra men billig lackerare i "närheten" av Stockholm (eller kan man göra det själv hemma i garget, eller kommer att det bli lika fult igen, men i en annan färg...)?

Om jag rustar upp, målar om och fixar och donar på denna Polis mc, så lär jag väll knappast få tillbaka dom pengarna vid en eventuell försäljning, eller hur?

Jag tar tacksamt emot alla tipps och råd!

Tack på förhand :-)
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window!
Användarvisningsbild
Ricard Hult
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2011-04-05/22:43

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Marie » 2011-04-14/01:16

Alltså är vi tillbaka på det råd jag gav dig i trådens början.....<br>
viewtopic.php?p=86539#p86539 <br><br>

Gamla K1100LT är i mångt och mycket den bästa hoj BMW byggt hittills, i synnerhet vad avser aerodynamiken på förarplats.

Jag TROR att den bästa affären är att sälja snuthojen och köpa en fin civil hoj. En gång snuthoj - alltid snuthoj.<br><br>

Tyvärr är det så att polisen lyckas köra sönder saker på sina hojar som ingen annan lyckas kvadda. Om det beror på att de står stilla och väntar på syndare för att sedan starta upp och ge järnet direkt för att komma ifatt vill jag låta vara osagt, men duktiga BMW-verkstäder har sagt just att snuthojar drabbas av fel som ingen annan drabbas av. Och det sätter sina spår även i tredje- och fjärdehandsvärdet...<br><br>

Trots detta skulle jag själv kunna tänka mig att köpa en snut-LT som vinterhoj (att ersätta Yamahan). Men i så fall skall den inte vara nämnvärt avrustad. Texten "Polis" måste naturligtvis bort och blåljusen kopplas bort, men i övrigt vara så original som möjligt, för bästa framkomlighet och smidighet i trafiken...... ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-04-14/08:45

Vad jag förstår så gillade Du K1200GT i allt övrigt, utom vindskyddet.<br>
Jag förstår Dig - standardvindrutan på den maskinen är inte bra på att hålla undan luftströmmarna från hjälmen, och den höga rutan är inte mycket bättre den.<br>
Det finns dock botemedel mot detta!<br>
För en ganska rimlig summa kan man köpa en bättre ruta, som nog uppfyller Dina krav (även om det kanske inte blir riktigt lika vindstilla bakom kåpan som på en K1100LT).<br>
På min (nyss sålda) K1200GT -06 monterade jag en V-streamruta från Z-technik:<br>
http://shop.ztechnik.com/cgi-bin/ztech/results?search_model=bm-072<br>
Körde med den i tre säsonger, och var mycket nöjd med den. Med "lagom" upphissad ruta kunde jag ligga i 150 km/h med helt öppet visir.<br>
Ännu bättre skydd kan Du få med en hög ruta från Aeroflow:<br>
http://www.aeroflowscreens.com/K1200GT.htm<br>
En sådan hade jag på hojen innan, en K1200RS -00 - den rutan var nästan för bra i min smak, för den gick inte att ställa in så det fläktade när det var riktigt varmt.<br><br>

Beträffande den "hårda" sadeln, så bytte man utförande på K1200GT:s sadel någon gång under 2007. Det går att byta till det nyare, bekvämare utförandet om det inte redan är gjort. Jag fick sadeln på min utbytt till det senare utförandet utan kostnad, det var en kampanj BMW hade där man bytte sadeln åt de ägare som klagade på "träsmak därbak". Ska Du köpa en GT, kolla så sadeln är utbytt!<br>
Om jag inte minns fel, ska även sadeln från K1300GT passa - den är ännu lite bekvämare.<br><br>

Om Du trots allt kommer fram till att Du ska fortsätta åka K1100LT, instämmer jag med Marie - sälj "polishojen" och hitta en riktigt fin privatkörd hoj istället - kostnaden för omlackering och andra modifieringar får Du sannolikt inte igen, och en polis-MC får som sagt rejält med stryk "i tjänsten".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Mimmi » 2011-04-14/12:54

Hej, PaxNod!<br><br><br>

Har Du inte tittat på en K12LT? Alltså av den modellen som jag tipsade om i början av tråden.<br><br>

Vind- och väderskyddet är suveränt på K11LT, och försäljaren som sade att det inte finns dess like i dag har sannolikt rätt. Samma sak har jag hört från många av varann oberoende inom BMW.<br><br>

Det har inte enbart med rutans storlek att skaffa, det är i högsta grad avhängigt utformningen. Om man tar måtten på K11LT-rutan så är den De facto mindre än många andra rutor, men dess utformning tillsammans med kåpan gör den så effektiv. Att den är justerbar inom vida gränser är det som verkligen gör helheten så bra. Det räcker med att ändra rutan några mm för att gå från dragighet till vindstilla, eller från turbulens till tystnad och lä. Detta kan man få göra ofta beroende på hastighet och vindriktning. Det som är perfekt ena stunden kanske inte är det i nästa ögonblick. <br>
Fasta rutor är enligt min egen erfarenhet aldrig så bra i alla situationer som en justerbar.<br><br>

Att snygga till Din nuvarande lönar sig aldrig ekonomiskt, och har Du inga starka känslomässiga bindningar till den, så sälj av den, och skaffa en annan.<br><br>

Men vill du ha en K11, så är det nog hög tid att börja leta efter ett fint exemplar. De blir inte yngre, och många ägare eftersätter skötsel och underhåll mer och mer ju äldre mc:n är. Och det är inte många ägare som är lika fanatiskt pedantiska med sina mc som jag är med min egen K11, Wolfgang. För det finns fortfarande bra och fina exemplar kvar.<br>
Hur en så´n ser ut kan Du se, om Du inte redan gjort det, i min tråd <br><br>

viewtopic.php?f=219&t=13618 <br><br>

Men den är inte till salu...<br><br>

Jag hittade en som som av bilden och upplysningarna att döma verkar vara ett bra ex. Men man vet ju inte förrän efter en noggrann inspektion.<br><br>

http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_k_1 ... ?ca=16&w=3 <br><br>

Men, är det nu så att Du vill ha en K11, så köp en sådan, oavsett om många tycker de är omoderna. Mitt viktigaste råd är: KÖP MED HJÄRTAT!<br>
Hur Du än gör, och vad Du än väljer, så önskar jag lycka till i sökandet och hoppas verkligen att Du blir nöjd med vad det än månde bliva som Du köper!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-04-18/16:09

Om Du vill ha en K1100LT så kanske denna kan vara något: http://www.blocket.se/vasternorrland/BMW_k1100_LTSE_33323463.htm?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Mimmi » 2011-04-18/17:24

Hej!<br><br>

WOW! En tvillingbror till Wolfgang! :) <br>
Jag vet inte om det är sant, men jag hörde en gång att det inte såldes fler än 7 eller 8 Highlinemodeller i Sverige, och att det kommit in minst en efterimporterad begagnad. Men ovanliga är de i vilket fall som helst. Jag tror inte jag sett någon mer än min i verkligheten...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Mimmi » 2011-04-18/17:33

Hej!<br><br>

Jag kollade nu upp den LT:n. Den är efterimporterad 2004, och således har jag fortfarande inte stött på någon mer svensksåld än Wolfgang, vad nu egentligen det har för betydelse.... <br>Dessutom har denna ett lägre chassienummer än Wolfgang, så den kan inte vara en -98 som det står i annonsen, utan en -97, precis som Wolfgang, som är tillverkad sommaren -97, men inte registrerad förrän första gången -98, men det gör ju honom inte till en -98 för det.<br>
Man måste ta uppgifter i annonser med en nypa salt...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Hjälp önskas för val av rätt Touring BMW!

Inläggav Ricard Hult » 2011-04-19/01:24

Hej på er igen alla snälla, trevliga och hjälpsamma med människor!

Nu har jag varit och provkört en BMW K1200LT 2003 (se länk: http://www.avamc.se/fordon/3644-wgz384.html ) och en BMW k1200GT 2006 (se länk: http://www.avamc.se/fordon/3643-azy535.html ) på AVA MC i Stockholm. :D


Så här tyckte jag om K1200LT: Jag tyckte extremt mycket om sittställningen och vindskyddet (i 170kh hade jag visiret på hjälmen halft öppen, och det var nästan helt vindstilla bakom kåpglaset, OTROLIGT!!!) samt den tysta och smidiga växellådan och motorn. Det var ju som att sitta i fin soffan framför TV, och se naturen rusa förbi, bekvämt och avslappnat. Kändes helt stadig och stabbil även i farter +180kh, men då började det att "blåsa" lite. :)


Men va det roligt att köra den? Nej, det var skit tråkigt! Allt gick på rälls, när man gungade lite sävligt fram i trafiken. Det "hände" ingen ting... Förstår Ni vad jag menar? Det var ingen MC känsla längre, det var mer som att åka bil med två hjul. :cry:


Så här tyckte jag om K1200GT: Sportig och aktiv körställning. Mycket smidigare och "direkt" styrd. Rappare motor och kvickare respons på allt. Ganska bra sittställning, men åter igen fick jag mycket av fartvinden i pannan, trotts att denna MC var utrustad med ett "tredje part" ännu högre kåpglas, än BMW förhöjda kåpglas. Sittsen var stenhård, och började bli obekväm redan efter 15 minuter på hojjen... Denna motor var lite för "hettsig" för min smak. På minner mig mycket om min gamla Husqvarna 250CC Cross motorcykel som jag hedde en gång i tiden. Den var också hettsig, så att man fick passa sig så att man inte gasade för mycket, för då gick den direkt upp på bak hjulet och/eller slog runt! :o


Men va inte den bra då? Nej, den motorn kommer jag aldrig att bli kompis med, alldeles för hetsig för min nuvarande smak. Visst va det väldigt kul att köra slalom mellan bilarna på Södertälje vägen, men det är inte någon bra aktivitet, om man vill över leva hela sommaren ut. :shock:


Men nu skall ni höra vad säljaren föreslog att jag borde prova istället! :mrgreen:


En BMW K1200RT 2011. ;)


Tyvärr så hade de ingen sådan inne till salu, så jag fick prova en med samma motor, men med lite mer Offroad Look (vet inte vad modellen hette, men den såg ut som en Cross MC på Steroider. Den va kanon!!! :lol:


Så vad tyckte jag om BMW R1200XX Boxermotorn? Jag gillade den skarpt! Gillade den lugna och vridstarka motorn och fina växellådan. Kraften fanns och räckte till, så att få upp den i 200kh var inga problem. Extremt bra ballans och lätt manövrerad, även i långsam fart och tät trafik!!! Jag satt väldigt bra på den! Men denna modell saknade sidokåpor helt, och topp kåpan var löjligt låg, så jag fick viddraget helt i bröstet. Cyckeln skakade även lite iriterande mycket, och det resulterade i att det var väldigt svårt att se något i backspeglarna. 8-)


Är det den cykeln som jag skall ha? Ja, jag tror det, men med stora kåpor och hög ruta!!! Eller vad säger Ni??? :?:


Om det är en R 1200 RT, eller dito som jag skall titta på. Är det någon modell typ eller årsmodell som jag speciellt skall titta på då? Något typ eller modell standard fel att se upp för? Från och med vilken årsmodell har denna de "flesta" moderna funktionerna på? Etcetera? :o


Jag är givetvis mycket tacksam för all vägledning och tipps samt förslag som jag kan få! :!:


OBS! Det hjälper INTE mig, om ni nu börjar att åter igen fajtas om K vs R motorns vara eller icke vara! Jag förstår att det finns två läger i detta, och att det alltid kan vara "kul" att mun huggas lite om detta. Men förklara då istället vad som är FÖRDELEN med R allternativt K motorns egenskaper samt vilken som är driftsäkrast, billigast i Service på verkstad, samt vilken som är lättast för mig att serva själv hemma, om man är "normalbegåvad" som jag på att mecka med MC själv? :oops:


Jag tackar Er alla på förhand för hjälpen! :idea:
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window!
Användarvisningsbild
Ricard Hult
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2011-04-05/22:43

Nästa

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst