Min första BMW

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Min första BMW

Inläggav ixi65 » 2011-05-02/20:26

Är på jakt efter en K 1200 RS, har varit och provkört en 98a. Det enda jag kunde upptäcka var att vänster packbox i gaffelbenet läckte . Dax för byte alltså, vet någon vad det kan kosta att få bytt på verkstad (man byter väl båda när man ändå håller på?). Allternativet är att fixa själv, finns det bra svensk literatur för ändamålet (kan inte tyska!!)? Har inte tummen mitt i örat, klarar mycket själv.


Cykeln var importerad av nuvarande ägaren från Tyskland, där han själv hade arbetat och kört till o från jobbet. Han hade gjort nödvändiga servicar själv, olje- och filterbyten, batteribyte och byte av slitdelar. Ingen ventilkontroll eller andra större arbeten/reparationer. ABS fungerade liksom Värmehandtagen, kändes helmaffig att köra men så himla tung!! Vid gasavslag blev den väldigt understyrd åt höger, vänjer man sig? Är 196cm så det blir att sänka fotpinnarna och skaffa högre kåpglas. Någon som vet vad sänkningssats kostar till förarpinnar resp. skjusspinnar?


Har tänkt kika på en 01 också, vad skiljer dessa årgångar åt? Tror att antal hk är till 01ans fördel?


Vad behöver jag tänka på, annat än svettning mellan gearbox-koppling, att bromsvätska har bytts vart annat år, fungerande kylfläkt? Tänker på modellrelaterade problem och inte i allmänhet för en begagnad cykel.


Båda cyklarna har gått ca 4300 mil.

ixi65
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-05-02/19:39

Re: Min första BMW

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-02/21:04

Hej och varmt välkommen till Forumet!<br><br>

K1200RS är väldigt mycket hoj för pengarna, nästan oavsett årsmodell.
Det finns egentligen bara två utföranden - årsmodellerna 97-00 är tekniskt identiska, och till årsmodell -01 kom en "facelift" med något annorlunda kåpa, större vindruta, lägre fotpinnar och delintegral ABS-bromsar med servo.<br>
Maskinellt är samtliga årgångar identiska, motoreffekten är 130 hk (utom på "strypta" exemplar som jag har för mig är på 97 hk).<br><br>

Att byta packboxar i framgaffeln är en enkel operation - som Du skriver bör bägge bytas samtidigt.
Framgaffeln har ju ingen fjädrande/stötdämpande funktion (det sitter i den centrala Telelever-stötdämparen), utan är bara till för att låta hjulet röra sig upp och ned. Oljan i framgaffeln är alltså bara till för smörjning, men den ska såklart stanna i gaffelbenen och inte läcka förbi packboxarna.....
<br><br>
Kontroll av ventilspelet (men inte justering, för det krävs specialverktyg) kan man göra själv som någorlunda händig "hemmamekaniker", liksom de flesta andra servicearbeten - det enda som kan vara lite pyssligt är bromsvätskebyte på hojar med delintegral/servobromsar.<br>
En till känslig detalj finns, förutom de Du redan räknat upp; paralever-lagren. Det är koniska nållager, som sitter i "leden" mellan kardanrör/baksving och slutväxelhuset. Klen konstruktion, som behöver justeras och fettas in varje säsong för att inte börja glappa. Inte särskilt svårt eller dyrt att byta, men glappar det är det ett skäl att pruta ett par tusenlappar. Märks om man ställer hojen på centralstödet, fattar bakhjulet med bägge händerna "kvart i tre" och vickar, samtidigt som någon annan känner med fingrarna på ömse sidor om ledens gummibälg.<br><br>

På en 98:a går det utmärkt att montera de lägre fotpinnarna från de nyare årsmodellerna, de passar direkt i fästena. Fotpinnarnas fästen går dessutom att montera i två olika höjdlägen, och sadeln går även den att sätta i två höjdlägen.<br><br>

Ska Du ha en större/högre ruta för att slippa turbulens, kan jag varmt rekommendera Aeroflow - troligen behöver Du den höga varianten med Din längd. Jag hade låg Aeroflow-ruta på min f.d. K1200RS -00, och det är den bästa ruta jag haft på någon hoj över huvud taget.<br><br>

Lycka till med hojköpet - tveka inte att fråga mer i Forumet, alltid finns det någon som kan ge svar!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min första BMW

Inläggav JErkers » 2011-05-02/23:15

Hur mycket behöver man plocka isär för att byta packboxarna? Måste man plocka bort hela framgaffeln eller räcker det med övre eller nedre delen?
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Min första BMW

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-03/07:38

Jerkers skrev:Hur mycket behöver man plocka isär för att byta packboxarna? Måste man plocka bort hela framgaffeln eller räcker det med övre eller nedre delen?
<br>
Enklast är nog att ta bort hela gaffelbenet. Det är inte så mycket att skruva - framhjulet och stänkskärmen måste bort såklart, och bromsoket (plus ABS-sensorn på det vänstra gaffelbenet). Sen sitter det bara med en klämskruv i gaffelkronan, och med två skruvar i nedre gaffelbryggan.<br>
Tar man ett gaffelben i taget blir det enklare att få tillbaka grejorna, eftersom allt då sitter kvar "i läge".<br><br>
Fram till 09/98 hade K1200RS en Marzocchi-gaffel. Till den säljer BMW bara kompletta satser med packbox, låsring och dammtätning - är man ändå där och grejar är det lika bra att ta allt på en gång (nr 5 på denna bild). Plus att man självklart passar på att byta oljan i gaffelbenen, det ska vara gaffelolja SAE10. <br> <br>
Från och med 09/98 (dvs från och med årsmodell -99) bytte man till en framgaffel från Showa - till den finns alla delar att köpa separat enligt denna bild - även här skulle jag själv välja att byta alltihop, alltså nr 3, 4 och 5 på bilden.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Min första BMW

Inläggav Mimmi » 2011-05-03/11:45

Hej!

Eftersom K12:an det handlar om i tråden är nyköpt i Tyskland är det mycket troligt att den är i det strypta 98 hkr utförandet. De hade en "frivillig" överenskommelse om max 100hkr på den tiden.
Kanske värt att kontrollera?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Min första BMW

Inläggav petegbg » 2011-05-03/13:15

Jerkers skrev:Hur mycket behöver man plocka isär för att byta packboxarna? Måste man plocka bort hela framgaffeln eller räcker det med övre eller nedre delen?



Jag bytte mina packboxar i helgen. Jag använde mig av ett tips på ett brittiskt forum. Det gick väldigt snabbt o smidigt. Dock saknar jag deras special verktyg för packboxen så jag värmde upp gaffeln (Med sambons hårtork.) och då släppte packningarna lättare.

Kolla länken nedan. Tror du måste regga dig för att se alla bilderna.

http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=97873&highlight=fork+seal
Bilagor
dscn1639nw9.jpg
Peter Göteborg
    R1150GS Adventure
    petegbg
     
    Inlägg: 61
    Blev medlem: 2010-10-05/20:48

    Re: Min första BMW

    Inläggav JErkers » 2011-05-03/18:54

    Tack för en mycket bra länk Peter. tror dock inte att jag klarar av operationen på bara 10 minuter, det lär nog ta uppåt en vecka i anspråk. Först måste jag beställa delarna 3, 4 & 5 enligt vad Gunnar rekommenderar och vänta på att de kommer... Sen måste jag våndas ett par dagar... Sen går det säkert att utföra arbetet på en eftermiddag eller två :-)
    /Jens Erkers
    D6
    Rosita: F650GS Dakar -04
    Filippa: F800GS -13
    Användarvisningsbild
    JErkers
     
    Inlägg: 837
    Blev medlem: 2010-06-07/09:56
    Ort: Borlänge

    Re: Min första BMW

    Inläggav petegbg » 2011-05-03/19:24

    Jerkers skrev:Tack för en mycket bra länk Peter. tror dock inte att jag klarar av operationen på bara 10 minuter, det lär nog ta uppåt en vecka i anspråk. Först måste jag beställa delarna 3, 4 & 5 enligt vad Gunnar rekommenderar och vänta på att de kommer... Sen måste jag våndas ett par dagar... Sen går det säkert att utföra arbetet på en eftermiddag eller två :-)


    Jag tror att Gunnar av misstag har förväxlat din mc i samband med ix65 inlägg. Det blev lite röring. Du kör väl en r1150gs och inte en K1200 rs? Det ända du förmodligen behöver byta är packboxarna, men det är lika bra att byta ut alla andra detaljer som Gunnar skriver när du ändå håller på. Om du inte har bråttom kan du ju alltid ta isär det först så ser du vilka delar som du behöver byta ut.BMW brukar få hem delarna rätt fort.

    http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0415&mospid=51758&btnr=31_0530&hg=31&fg=10&lang=sv

    Köp del 3,4,5 och 6. Del 3 och 5 kan ha blivit rostangripna under åren. Packboxarna i bmw´n är förövrigt likadana som i en honda CB750 från 70-talet. Så vill du spara några slantar så kan du beställa dom istället. :)
    Peter Göteborg
      R1150GS Adventure
      petegbg
       
      Inlägg: 61
      Blev medlem: 2010-10-05/20:48

      Re: Min första BMW

      Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-03/19:44

      Jo,
      jag utgick mycket riktigt från att frågan gällde K1200RS, eftersom det är trådens ämne.
      Konstruktionen är dock snarlik på R1150GS - vet faktiskt inte om det finns plats att dra upp de inre gaffelrören på en K1200RS utan att demontera framhjul och hela gaffelbenet, men jag tror att det sitter en del kåpor ivägen för den manövern. Jag tog i alla fall loss hela gaffelbenen då jag bytte på min f.d. K1200RS för några år sedan.
      På en GS ser det ju väldigt enkelt ut!
      /// Gunnar Elmgren
      R1200GS
      F650GS
      R90S
      CRF250L
      701 E
      Hva M24
      Användarvisningsbild
      Gunnar Elmgren
       
      Inlägg: 10768
      Blev medlem: 2007-05-22/01:00

      Re: Min första BMW

      Inläggav JErkers » 2011-05-03/20:17

      OK, en del mer eller mindre. Lika bra att ha justa grejer när man ändå håller på =)
      /Jens Erkers
      D6
      Rosita: F650GS Dakar -04
      Filippa: F800GS -13
      Användarvisningsbild
      JErkers
       
      Inlägg: 837
      Blev medlem: 2010-06-07/09:56
      Ort: Borlänge

      Re: Min första BMW

      Inläggav ixi65 » 2011-05-05/13:55

      Har hittat denna, 01a.
      BMW K1200RS
      Mätarställning: 6723 mil
      Info: ABS bromsar, Värmehandtag, Justerbar ruta, Farthållare, Sidoväskor, Toppbox, 3 månaders SMR Garanti. Nyservad före leverans. 52.000kr.
      Jag tycker priset verkar vettigt, kanske går att pruta några kronor?
      Behöver man tänka på något speciellt vid det miltalet?
      Bilagor
      BMW_01.jpg
      ixi65
       
      Inlägg: 5
      Blev medlem: 2011-05-02/19:39

      Re: Min första BMW

      Inläggav Mimmi » 2011-05-05/15:01

      Hej!<br><br>

      Miltalet är inget att säga om, en BMW som inte misshandlas och som sköts ordentligt går åtminstone 30.000 mil utan problem.<br><br>

      Men en sak vore bra om Du kunde kontrollera med föregående ägare. Och det är om kopplingen är utbytt, och i samband med detta eventuella tätningar och packboxar. Det är nämligen så att vissa av K12 har haft problem med kopplingen beroende på att olja läckt ut på lamellen. Några här i klubben har fått byta koppling just på grund av detta. <br>
      Det verkar som om det var på de tidiga modellerna detta var "vanligt". Men jag vet inte i så fall när svagheten blev avhjälpt på fabriken. Men det kan säkert någon annan svara på.<br><br>

      Men det sägs vara en så härlig maskin att jag inte skulle tveka att köpa en även fast jag känner till detta, om jag nu skulle vara intresserad av att byta, vilket jag inte är.
      Marie-Louise Grückner
      Nie die goldene Mitte,
      immer volles Risiko!

      Användarvisningsbild
      Mimmi
       
      Inlägg: 6452
      Blev medlem: 2004-09-15/01:00

      Re: Min första BMW

      Inläggav ixi65 » 2011-05-05/16:21

      Fredric, har kollat din annons. Fin cykel! Tyvärr ca 10.000 för mycket för mig. De jag hittar finns så himla långt bort, den på bilden var tingad. Försäljaren hade lovat hålla den tills på lördag. Jag kollar vidare och förhoppningsvis hittar jag min nya kompis snart :-)
      ixi65
       
      Inlägg: 5
      Blev medlem: 2011-05-02/19:39

      Re: Min första BMW

      Inläggav Mimmi » 2011-05-05/17:08

      ixi65 skrev:Fredric, har kollat din annons. Fin cykel! Tyvärr ca 10.000 för mycket för mig. //

      <br><br>

      Hej "ixi"!<br><br>

      Har Du försökt pruta på Fredrics K12?<br>
      Bara ett litet tips...
      Senast redigerad av Mimmi 2011-05-05/17:38, redigerad totalt 1 gång.
      Marie-Louise Grückner
      Nie die goldene Mitte,
      immer volles Risiko!

      Användarvisningsbild
      Mimmi
       
      Inlägg: 6452
      Blev medlem: 2004-09-15/01:00

      Re: Min första BMW

      Inläggav Rolf Reigans » 2011-05-05/17:23

      98 eller 130 hk motoreffekt i en K1200RS har egentligen ingen större betydelse - så länge ingen har för avsikt att köra bana eller dragrace med den. Effekten 98 hk kommer vid drygt 7000 rpm medan det krävs nästan 9000 rpm för att släppa lös alla 130 hk. Som en följd av detta kommer även vridet i den strypta att bli både trevligare och mera användbart vid all mer eller mindre normal körning.
      Rolf Reigans
       
      Inlägg: 34
      Blev medlem: 2006-02-03/01:00

      Re: Min första BMW

      Inläggav ixi65 » 2011-05-05/21:27

      Jo då Mimmi, bud är lagt nu.

      Var ute o kollade på en K1200RS nu i kväll. En 01a som gått 4300mil. Totalintrycket var väl en 6 av 10. ABSlampan blinkade hela tiden, va kan vara fel då? En annan lustig sak, alla symbolerna på handtagen var bortblekta, som om den stått för mycket i solen. Till och med en del skruvar var rostiga, den verkade ha stått mycket ute. Bakom helkåpan skymtade en hel del skit (smuts), verkade inte vara rengjord där på länge (ni K1200RS ägare, plockar ni bort o rengör där inne?). Satt styrdämpare på, vid hållare för gaffelbena nere i kåpan. Är det orginal? Han hade även ett Remus system på, med kat. Mycket mullrigare än orginal förstås. Han hade begärt 52000kr, med då ABSen verkade knasa så blev det ingen affär nu iaf. Bad honom höra av sig om han fixade ABSen.
      Ang. hästkrafter så är det en akademisk fråga för min del. är väl sköldpaddan i sagan och inte Haren. Men det får gärna mullra lite ;-)
      Så, jag förtsätter mitt sökande
      ixi65
       
      Inlägg: 5
      Blev medlem: 2011-05-02/19:39

      Re: Min första BMW

      Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-05/21:53

      Ok, för att börja uppifrån:<br>
      - ABS-lampa som blinkar är illavarslande i största allmänhet. Det ska vara två lampor - om dessa blinkar växelvis, kan det vara så enkelt att batteriet är klent (väldigt dåligt laddat, eller i dålig kondition).
      Det görs nämligen en "systemtest" av ABS:en då tändningen slås på, och är batterispänningen för låg så orkar inte testen igenom. Lätt att konstatera genom att köra en liten bit, stanna och stänga av motorn för att sedan starta om den (vänta 4-5 sekunder med att starta motorn efter att tändningen slagits på). Slocknar ABS-lamporna då är det troligen batteriet som behöver bytas, eller i bästa fall bara laddas.<br><br>
      - Bortblekta symboler på handtagen tyder mycket riktigt på att hojen stått mycket ute. Rostiga skruvar likaså.<br>
      - Smuts innanför kåpan signalerar att hojen inte fått särskilt kärleksfull omvårdnad.<br>
      - Styrdämpare är original - kolla så den inte läcker olja, och att den dämpar utan "glapp" då man vänder riktning på rörelsen. Dämparen behövs för att hojen ska vara stadig i högre farter, och den är ganska dyr att byta.<br><br>
      52.000 låter spontant för mycket för en hoj med krånglande ABS och med tydliga indikationer på vanvård. Hojen bör kollas väldigt noga, och priset bör nog ner en bit om den ska vara ett OK köp.
      /// Gunnar Elmgren
      R1200GS
      F650GS
      R90S
      CRF250L
      701 E
      Hva M24
      Användarvisningsbild
      Gunnar Elmgren
       
      Inlägg: 10768
      Blev medlem: 2007-05-22/01:00

      Re: Min första BMW

      Inläggav ixi65 » 2011-05-10/11:47

      Det här tog ju oväntad vändning!
      HIttade äntligen min hoj, i Fagersta. (skylten i Fagersta välkommnade oss med "Fagersta, där du får livstid") hoppas inte dom som bor där känner så??
      Nå iaf, då suget till slut blev för stort så började jag snegla på andra märken (ni börjar ana vart detta är på väg). Upptäckte Tigern, den verkade vara en hoj med klös. Efter provkörning och kontroll så bestämde jag mig. Så alla ni BMWåkare, det blev en Triumph Tiger 955i. Har allt jag ville ha, väskor o toppbox, motorskyddsbågar, slipon (mappat). Endast 2ägare varav den sista sedan 2004, den var mycket välvårdad!
      Tack iaf för alla goda råd och ha en trevlig sommar!

      Hälsn Conny
      Bilagor
      maj_o_som..kopia.JPG
      ixi65
       
      Inlägg: 5
      Blev medlem: 2011-05-02/19:39

      Re: Min första BMW

      Inläggav JErkers » 2011-05-16/17:05

      petegbg skrev:
      Jerkers skrev:Hur mycket behöver man plocka isär för att byta packboxarna? Måste man plocka bort hela framgaffeln eller räcker det med övre eller nedre delen?



      Jag bytte mina packboxar i helgen. Jag använde mig av ett tips på ett brittiskt forum. Det gick väldigt snabbt o smidigt. Dock saknar jag deras special verktyg för packboxen så jag värmde upp gaffeln (Med sambons hårtork.) och då släppte packningarna lättare.

      Kolla länken nedan. Tror du måste regga dig för att se alla bilderna.

      http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=97873&highlight=fork+seal



        Nu har jag också bytt den vänstra packboxen. Planen var att byta både vänster och höger men jag upptäckte två längsgående repor på det inre röret så jag spar delarna till den högra gaffeln ifall jag behöver byta igen. Tyvärr kostar ett nytt inre rör 3-4 långa (del 1 på http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0415&mospid=51758&btnr=31_0527&hg=31&fg=10). Någon som vet om det går att renovera istället och i så fall vem som kan göra detta?


          Annars gick arbetet enkelt efter att ha jobbat efter länken du bifogade. Det enda krångliga var att komma åt dräneringen i gaffelbenet. Man är tvungen att lossa hjulet för ovanför axeln sitter dräneringen. Detta gick dock att komma åt utan att demontera varken bromsok, hastighetsmätarvajer eller annat. Packboxen hade två kraftiga märken kl 6 & kl 12, jag misstänker att gaffeln bottnade i ett tjälskott tidigare i våras.


            Nu längtar jag efter bättre väder så att jag kan kontrollera om bytet av packbox blev bra eller om jag har en ny utgift att se fram emot :o
            /Jens Erkers
            D6
            Rosita: F650GS Dakar -04
            Filippa: F800GS -13
            Användarvisningsbild
            JErkers
             
            Inlägg: 837
            Blev medlem: 2010-06-07/09:56
            Ort: Borlänge

            Re: Min första BMW

            Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-05-16/18:00

            ixi65 skrev:HIttade äntligen min hoj ... en Triumph Tiger 955i. Har allt jag ville ha.

            Grattis till en fin hoj! <BR>"Vive la difference!"
            Användarvisningsbild
            Bror Gårdelöf
             
            Inlägg: 17121
            Blev medlem: 2007-11-29/01:00
            Ort: Linköping

            Re: Min första BMW

            Inläggav Dennis Johansson » 2011-05-17/23:21

            JAg vet att man kan ta bort små repor med bryne eller möjligen våt slippapper.
            Det gäller väl dock att inte ytbehandlingen syns igenom....
            Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
            Användarvisningsbild
            Dennis Johansson
             
            Inlägg: 4762
            Blev medlem: 2008-10-12/05:20


            Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

            Vilka är online

            Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst