Är på jakt efter en K 1200 RS, har varit och provkört en 98a. Det enda jag kunde upptäcka var att vänster packbox i gaffelbenet läckte . Dax för byte alltså, vet någon vad det kan kosta att få bytt på verkstad (man byter väl båda när man ändå håller på?). Allternativet är att fixa själv, finns det bra svensk literatur för ändamålet (kan inte tyska!!)? Har inte tummen mitt i örat, klarar mycket själv.
Cykeln var importerad av nuvarande ägaren från Tyskland, där han själv hade arbetat och kört till o från jobbet. Han hade gjort nödvändiga servicar själv, olje- och filterbyten, batteribyte och byte av slitdelar. Ingen ventilkontroll eller andra större arbeten/reparationer. ABS fungerade liksom Värmehandtagen, kändes helmaffig att köra men så himla tung!! Vid gasavslag blev den väldigt understyrd åt höger, vänjer man sig? Är 196cm så det blir att sänka fotpinnarna och skaffa högre kåpglas. Någon som vet vad sänkningssats kostar till förarpinnar resp. skjusspinnar?
Har tänkt kika på en 01 också, vad skiljer dessa årgångar åt? Tror att antal hk är till 01ans fördel?
Vad behöver jag tänka på, annat än svettning mellan gearbox-koppling, att bromsvätska har bytts vart annat år, fungerande kylfläkt? Tänker på modellrelaterade problem och inte i allmänhet för en begagnad cykel.
Båda cyklarna har gått ca 4300 mil.