IF: "Don't You worry 'bout a thing!" - I do worry!

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

IF: "Don't You worry 'bout a thing!" - I do worry!

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2011-05-08/17:28

Hei!


Etter noen tids fravær fra dette forumet er jeg tilbake.  De som har vært her en stund kan kanskje huske mit forrige nick: Baggen.  (Dere forstod norsk sist jeg var her, håper dere fortsatt gjør det, så jeg ikke må ta en "Skavlan".


Jeg har vært innom for å lese fra tid til annen, men ikke skrevet noe.  Men nå har jeg fått et problem som kanskje noen her kan hjelpe meg med?


I påsken hadde jeg et lite uhell.  Jeg veltet med sykkelen.  Helt udramatisk egentlig, men det blir jo alltid litt småskader når man har "close encounter of the worst kind" med Terra Firma.



Skraper på venstre sidekoffert og BMW-emblemet har falt av:




Skade på venstre ventildeksel:




Skraper på venstre speil:


Her sere dere problemet.  De andre skadene er bare kosmetiske, men noe har blitt slått skjevt, så speilet sitter ikke ordentlig fast i clipsene, men jeg sikrer det med duct tape.  Antageligvis må både venstre kåpehalvpart og en del av instrumentpanelet/cockpit også byttes.



Jeg anmeldte skaden på IF's webside, og etter noen dager kom beskjed om at de dekker skadene, mot en egenandel.  So far so good!  De opplyser om at om jeg trenger bergning kan jeg ringe et oppgitt telefonnummer, til tross for at jeg allerede har opplyst at sykkelen er kjørbar.


Det opplyses også at de vil besiktige sykkelen før reparasjon påbegynnes, så jeg må be verkstedet om å ringe IF for besiktning.



Men nå begynner det.  Jeg sender en ny mail til IF og spør om de kan anbefale et verksted.  Jeg får ikke svar.  Jeg finner da ut at GMC i Karlstad er autorisert BMW-verksted, så jeg ringer dem.


Joda, de kan se på skadene og reparere, jeg kan komme på fredag 29. april så de kan se på skadene.  Jeg sier at IF vil besiktige skaden og at de må ringe IF.  Første svar er at det er bilprovningen som besiktiger.  Nei, sier jeg, IF vil se på skadene.  OK, sier de da.


Fredag drar jeg til verkstedet i Karlstad, jeg bor i Årjäng så det er 10 mil å kjøre.  På verkstedet ser de på skadene og sier at de skal bestille delene og ringe meg når de har fått dem.  Men representanten fra IF, spør jeg, hvor er han?  Dere skulle jo ringe IF.  Nei det hadde de ikke gjort, så de ringer ham mens jeg venter.  Han har ikke tid til å komme, men kan komme på mandag.  Jeg svarer at jeg er i Karlstad nå, og kan ikke drive og kjøre 10 mil annenhver dag.  Da tar mannen på verkstedet bilder av skadene og skal vise til representanten fra IF på mandagen.


Jeg sender nå en ny mail til IF og spør om hvordan jeg skal komme meg hjem fra Karlstad hvis jeg leverer sykkelen til reparasjon.  Det er som sagt 10 mil mellom Karlstad og Årjäng, og det er ikke akkuat 15-minutters frekvens på kollektivforbindelsene.  Jeg får en ny henvisning til telefonnummeret for berging.  Men det er ikke brgning jeg er ute etter, det jeg spør om er om de dekker transport for meg hjem etter at jeg har levert sykkelen i Karlstad for reparasjon og tilbake til Karlstad nå jeg skal hente den.  Det vil ikke være store penger så det er egentlig ikke noe økonomisk stort problem, jeg irriterer meg mer ogver at de ikke kan svare på det jeg spør om.


Nå har jeg i hodet to reklamefilmer fra IF som går på TV, den ene av en bil som har kollidert med et tre, og den andre av et hus der et tre har falt over huset.  Det kommer et band og synger og spiller "Don't You worry 'bout a thing" og før sangen er over er skadene fikset.


På websiden der man melder inn skade står det også at IF skal ta seg av resten.


Hittil har IF:


a: sagt at de skal dekke skaden


b: ingenting mer.  Jeg vet nå ikke hva som skjer videre, i morgen skal jeg ringe til verkstedet i Karlsatd for å høre om de vet noe, de har heller ikke ringt etter at IF-rep var der for en uke siden.


Tre dager etter at jeg hadde vært hos verkstedet i Karlstad (og de hade snakket med IF) kom det svar fra IF om at de iikke hadde noe verksted å anbefale.


Noen har som har erfaring fra lignende tilfelle?  I do worry about a few things.  Jeg vil ha sykkelen fikset, ingen penger eller noe annet.  Det er en 96 R1100RT, ikke noen ny sak, men den er like god og like fin som da den rullet ut fra samlebåndet, og sånn vil jeg ha den igjen.






Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: IF: "Don't You worry 'bout a thing!" - I do worry!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-05-08/20:26

Min spontana reflektion, när jag läst Din text ovan, är, att man knappast kan räkna med, att försäkringsbolagets besiktningsman skall befinna sig hos verkstaden, när man svänger in dit med fordonet, utan det får man vackert lämna där och förvänta sig några dagars handläggningstid. Så var det, när jag för några år sedan lämnade in min Aprilia efter en vippning på en parkeringsplats ("asfalten" visade sig vara tämligen löst oljegrus) - liksom när sonen synat en betongpelare med fronten på vår bil, vilket den inte mådde särskilt bra av. <BR><BR>Hemresan - och resan tillbaka till verkstaden, när allt är klart - får man nog vackert räkna med att lösa själv, såväl praktiskt som ekonomiskt, såvida inte något annat framgår av försäkringsvillkoren. <BR><BR>Verkstadens påstående, att bilprovningen skall sköta besiktningen i ett fall som detta(!), beror rimligen på något sorts missförstånd, men det klarade Ni ju ut.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: IF: "Don't You worry 'bout a thing!" - I do worry!

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2011-05-09/07:30

Nå var vel poenget jeg prøvde å få frem at jeg ikke bare "svängde in med fordonet", men prøvde å avtale en tid med verkstedet, der de hadde avtalt med forikringsmannen at han også skulle være tilstede.

Man "svänger inta bara innom" et verkstad som ligger ti mil unna.

Men om IF-representanten aksepterer bildematerialet verkstedet tok, så er vel det OK uansett. Hvis ikke hadde de vel tatt kontakt? Det var vel igrunnen det jeg var ute etter andres erfaringer på.


Om jeg selv må besørge egen reise til/fra verkstedet, skal jeg vel alltid klare det. Men da mener jeg at IF tar munnen litt for full med å reklamere med at de tar seg av alt, "Don't You worry 'bout a thing"?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: IF: "Don't You worry 'bout a thing!" - I do worry!

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2011-05-09/08:14

Jeg ser at jeg må være litt tydeligere på en sak. Jeg har ikke noe problem med GMC i Karlstad og verkstedet. Det virker som et bra og seriøst firma med trivelige medarbeidere.

Men de virket så uforberedt når jeg sa at IF ville besiktige skaden, som om de aldri hadde vært med på dette før. Dette ble ikke håndtert bra, og det er derfor jeg spør dere andre her på forumet om dere har noen erfaringer, er dette noe nytt fra IF, og hva kan man forvente når det ikke ble helt korrekt?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: IF: "Don't You worry 'bout a thing!" - I do worry!

Inläggav Magnus Brobeck » 2011-05-09/08:25

Jag har aldrig sett en IF representant i samband med en skadebesiktning, är det en auktoriserad verkstad är dom normalt betrodda att bedöma och ta lite foton som dokumentation. För mig är det du beskriver exakt vad jag skulle förvänta mig och ett väldigt kundtillvänt system, man sliper passa tiden som en IF tjänsteman kan vara på plats.<br>
Jag har ju haft tillfälle att möta "Svenne", som Hagen skriver om i senaste Bumsen, två gånger senaste åren. En gång när "Svenne" övade vänstertrafik (om vi skulle återinföra det antar jag) och en gång när mitt stannande för Rött ljus och detta ansågs som onödigt defensiv körning. Jag stannade men inte bilen bakom. <br><br>

Båda gångerna har mig veterligen inte IF varit på plats utan några digitalbilder via mail från verkstaden har varit sättet att dokumentera skadan. Vid inget av tillfällena har det varit det minsta problem med relationen till IF utan perfekt service och snabbt.<br><br>

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: IF: "Don't You worry 'bout a thing!" - I do worry!

Inläggav Magnus von Melen » 2011-05-09/08:57

Det verkar skilja, om inte annat mellan bolag. Bilsport och Mc ville besiktiga ducatin själva innan verkstan fick börja reparera den i höstas.
Sen att reparationen gick på i princip samma pengar som jag gett för den är ju en annan sak. Och att jag fick mer än jag gett för den när jag efteråt sålde den gjorde ju inte mig ledsen.

Funderar på om if besiktigade 1200gs:n jag välte på autobahn. Jag tror att dom hade skadereglerare ute den gången men det törs jag inte säga säkert.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: IF: "Don't You worry 'bout a thing!" - I do worry!

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2011-05-25/11:32

Update:

Da har det gått nesten 4 uker siden jeg var på verkstedet. Jeg har ingenting hørt fra verkstedet, og ingenting fra IF!

Jeg ringte derfor til verkstedet og spurte om de snart hadde fått delene og kunne reparere, men de hadde ikke gjort noe, for de ventet på beskjed fra IF!

Don't You worry 'bout a thing?

Jeg har gjort nøyaktig det jeg har blitt bedt om å gjøre av IF og verkstedet og ingenting skjer!
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: IF: "Don't You worry 'bout a thing!" - I do worry!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-05-25/18:36

Utifrån Dina erfarenheter verkar det klokt att byta BÅDE verkstad och försäkringsbolag! En verkstad, som sitter på händerna i en månad, förtjänar inte att få behålla den kunden - och ett försäkringsbolag, som inte får tummen ur, förtjänar det inte heller!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: IF: "Don't You worry 'bout a thing!" - I do worry!

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2011-05-25/19:18

Er det ingen forsikringskontakt for IF som er inne og leser på dette forumet? Eller har vedkommende lest og holder kjeft?

Den er forsikret gjennom BMW-MC-klubbens avtale. Er det ingen i klubbens styre som tar seg av kontakten med IF?

Jeg er medlem av en annen entusiastbilklubb (i Sverige) og der er både klubbens forsikringskontakt og IF's kontaktperson publisert på medlemssidene. De er kanksje det her også, men jeg har ikke klart å finne noen opplysninger om det.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: IF: "Don't You worry 'bout a thing!" - I do worry!

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2011-05-25/19:21

P.S. Sendte e-mail til DO også i begynnelsen av mai, men har ikke fått svar. Tenkte at jeg kanskje kunne få litt tips vedr. verkstedet ettersom verksted og DO er i Karlstad.

Er det mulig å få vite hvordan man kan få kontakt med vedkommende i IF som har med BMW-MC-forsikringen å gjøre? Er det noen her som har kontaktopplysninger?
Senast redigerad av Odd Arne Kjørstad 2011-05-25/19:36, redigerad totalt 1 gång.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: IF: "Don't You worry 'bout a thing!" - I do worry!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-25/19:24

Nja, IF-försäkringen har inget med BMW MC-klubben Sverige att göra - sedan ett antal år är det en märkesförsäkring, i samarbete mellan IF och BMW Sverige.
Det hindrar ju inte att Du borde få bra service, vilket både verkstad och försäkringsbolag uppenbart misslyckats med.
Skriv ett brev till IF och beskriv vad som hänt, och kräv att få skadan reglerad omgående - och försök hitta en annan verkstad.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: IF: "Don't You worry 'bout a thing!" - I do worry!

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2011-05-25/19:28

Gunnar Elmgren skrev:Nja, IF-försäkringen har inget med BMW MC-klubben Sverige att göra - sedan ett antal år är det en märkesförsäkring, i samarbete mellan IF och BMW Sverige.


OK, det er min misforståelse.

Bilklubben jeg er med i har kontakten med IF og kan være kontakt og hjelpe til ved behov overfor IF, trodde det fungerte slik her også. Da må jeg endre min strategi. Har jo forsåvidt en email-korrespondanse gående med IF, men det er vanlige saksbehandlere, det ser ut som kunnskapsnivå og fullmakter er på callcenter-nivå.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: IF: "Don't You worry 'bout a thing!" - I do worry!

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2011-06-21/09:09

Update:

I går ringte jeg igjen til GMC. Da fikk jeg vite at IF hadde gitt endelig "GO" pr. e-mail til GMC sist fredag.

Ettersom vi nå er midt i høysesongen for MC, og sykkelen er kjørbar, har jge blitt enig med GMC om at jeg kjører med sykkelen som den er i sommer, og leverer inn den til høsten for reparasjon, vinteropplag og da kan de jo også ta service.

Jeg er IKKE særlig imponert, hverken av GMC eller IF. De kommer nok til å levere det de skal, men kaster bort kundens tid og tålmodighet.

Men når det har blitt som det har blitt, kommer det sikkert til å bli bra og jeg henter ut en tipp-topp sykkel neste vår.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst