Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

Inläggav Ricard Hult » 2011-05-15/01:09

Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???



Jag vill köpa en Kommunikationsradio för att använda mellan min motorcykel och till min son på sin MC (vi får uppenbarligen köpa två enheter, antar jag). Vi har två BMW K1100LT från mitten av 1990 talet och vi har båda moderna intergralhjälmar. Vi kommer att köra i alla hastigheter, men vanligtvis omkring 90-160 kmh.



Vad skall vi köpa för att det skall gå bra att höra och kommunisera med varandra enligt ovan?



Jag vet inte om det finns "trådlösa" hörlurar, men om det finns, så vill gärna få förslag på både trådlösa och med tråd.



Gärna förslag på både "budget" varianter, samt riktigt bra lösningar, som fungerar i "alla" lägen.


Om det finns "röst styrda" enheter, eller som är full "duplex" (så att man kan tala i "munnen" på varandra), så är även de mycket intressanta!



Jag är tacksam för all hjälp och tipps som jag kan få i ärendet!

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window!
Användarvisningsbild
Ricard Hult
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2011-04-05/22:43

Re: Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

Inläggav Dennis Johansson » 2011-05-15/04:33

JAg vill ge ett tips om att söka i forumet.
Det finns redan mycket skrivet om detta.
Då ni tydligen aldrig blir fler en två kanske blåtandsgrejer är bästa valet.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-15/09:07

Vi har provat 3 olika varianter - först för kontakt vid övningskörning, då sambon skulle ta sitt MC-kort, och sedan för att kunna prata med varandra då vi är ute och åker tillsammans.<br><br>

Första varianten var billiga PMR-apparater från Clas Ohlson, med MC-headsetfrån samma firma. Kostnad sammanlagt var kanske 500 spänn.<br>
Det fungerade rent tekniskt, hörbarheten var bra och räckvidden så god att vi aldrig "tappade kontakten". Men..... sladdar är ett otyg. Dels går det en kabel från apparaten till hjälmen, dels en till "talknappen" man sätter på styret. Vi provade både att ha PMR-apparaten fastsatt på hojen, och att ha den i innerfickan på jackan - oavsett vilket, så fanns problemet med att en sladd skulle i och ur så fort man steg på eller av hojen. <br>
Jag gav upp när de klena sladdarna började gå sönder vid pluggarna och där de gick in i hjälmarna.
En avgörande nackdel var också, att PMR-radion måste "öppnas" för sändning med en knapp - talstyrning fanns på apparaterna, men var omöjlig att ställa in så den fungerade i alla hastigheter (antingen öppnade den själv av vindbruset, eller så fick man skrika sig fördärvad i lägre farter för att få den att öppna).<br>
Dessutom är det ju inte duplex, vilket kan göra det lite vanskligt att hålla en konversation.
<br><br>
Nästa variant var ett Bluetooth-set från Interphone (de verkar inte finnas på marknaden längre) - det var de enda som fanns då med räckvidd för "Bike-to-Bike"-kommunikation (vill minnas att vi köpte dom 2007).<br>
Fungerade riktigt bra, men hade dålig batteritid och bara en högtalare i hjälmen - kass för mig som har nedsatt hörsel, jag behöver ljudet i båda öronen. När kabeln i högtalarbommen gick av på den ena enheten efter något år (den fick stryk av att klämmas av hjälmens "bogvisir" varenda gång hjälmen stängdes), hade Cardo Scala Q2 lanserats, med räckvidd på 200-300 m och dubbla högtalare i hjälmen ( Ljudet är dock i mono).<br>
Vi köpte sådana, och de går in på sin fjärde säsong i år - fungerar fortfarande utmärkt, har en batteritid som gott och väl räcker för en hel dags körning och dessutom inbyggd FM-radio, om man skulle känna för att lyssna på nyheter eller så. Klart värda sitt pris!<br>
För den som vill lyssna på musikspelare kanske "storebror" Cardo Scala G4 är bättre - den har stereoljud via Bluetooth (A2DP) och ska ha riktigt bra ljud, och dessutom bättre räckvidd och batteritid. G4-enheterna är dock betydligt klumpigare än Q2, och det är tveksamt om de är värda det ganska stora prispåslaget mot Q2.
<br><br>
Våra Q2:or får hänga med tills vi köper nya hjälmar - då får det bli Schuberth C3-hjälmar med Schuberts egen SRC, som i princip är en Scala G4 inbyggd i hjälmkragen (Cardo tillverkar SRC åt Schuberth, och den är kompatibel med både Q2 och G4).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

Inläggav Dennis Johansson » 2011-05-15/09:30

JAg håller med Gunnar om att det är mycket kabel till det trådbundna.


Skall man ha blåtands grejer verkar det vara Cardo som gäller numera, då många använder dem och man får större möjlighet vad gäller kompabiliteten.
Dock så funkar det inte om ngån kommer förbi med en Nolan hjälm med inbyggt system, för det passar inte ihop med cardo.
Sedan är det ju räckvidden.
Vet ej hur cardo G4 funkar. Men 200 meter tycker jag är för kort. hamnar man i Norge med omkörningar etc på kurviga fjordvägar vill jag kunna få kontakt även om det är långt i mellan.
Sedan begränsningen med att man max kan vara 3 pers som kör ihop eller två hojar med passagerare. Varför man då kan vara 4 pers fattar jag inte.
Detta är ju också skit. i dagsläget när jag kör är vi oftast 3. Skulle någon av oss få en passagerare med oss eller det kommer med en person till, räcker inte systemet för alla.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

Inläggav JErkers » 2011-05-15/09:37

Hej.

Jag har ett intercomsystem från Autocom som jag är mycket nöjd med. Det är trådbundet men anslutningarna är robusta och efter 3 år ser de fortfarande ut som nya. De har tyvärr inte funnits representerade i Sverige på några år men nu finns de i Lysekil http://www.mcinterkom.se/sv/autocom/. Det finns kompletta system för bike-to-bike och vill man komplettera i efterhand med andra enheter så är det inga problem. Att koppla i och ur en kabel ser jag inte heller som något problem - sitter jag på hojen sitter jag still och går jag av tar jag av mig hjälmen. Dessutom är det skönt att slippa tänka på att ha en massa batterier i reserv när man är ute.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-15/09:47

Dennis Johansson skrev:Men 200 meter tycker jag är för kort. hamnar man i Norge med omkörningar etc på kurviga fjordvägar vill jag kunna få kontakt även om det är långt i mellan.

Vi körde i Norge i somras (Sognefjell, Geiranger och Trollstigen bl a), och ingen gång tappade vi kontakten pga omkörningar eller annat. 200 m är väl räckvidden "i sämsta fall" på Q2 - för det mesta når den 300-400 m. Vill man ha mer än så har G4 ännu bättre räckvidd. F.ö. - tappar man bort varandra helt kan man ju ringa, om man som vi har mobiltelefonerna anslutna till headseten.

Jerkers skrev:Dessutom är det skönt att slippa tänka på att ha en massa batterier i reserv när man är ute.
Som jag skrev - med Q2 har i alla fall jag inte lyckats köra slut på batteriet under en dags körning (med i stor sett konstant öppen intecom-kanal). Batterierna är inbyggda och går inte att komma åt, men jag har 12V-laddare till Q2:orna så det går att ladda enheten från hojen om det skulle behövas.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

Inläggav Dennis Johansson » 2011-05-15/11:58

Jerkers skrev:Hej.

Jag har ett intercomsystem från Autocom som jag är mycket nöjd med. Det är trådbundet men anslutningarna är robusta och efter 3 år ser de fortfarande ut som nya. De har tyvärr inte funnits representerade i Sverige på några år men nu finns de i Lysekil http://www.mcinterkom.se/sv/autocom/. Det finns kompletta system för bike-to-bike och vill man komplettera i efterhand med andra enheter så är det inga problem. Att koppla i och ur en kabel ser jag inte heller som något problem - sitter jag på hojen sitter jag still och går jag av tar jag av mig hjälmen. Dessutom är det skönt att slippa tänka på att ha en massa batterier i reserv när man är ute.


JAg har allt klurat på detta också.
Om man då skall kunna använda en sådan har jag lite frågor.

Var placerar du burken. Det tar ju lite plats?
HAr Touratech slutat sälja dem?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

Inläggav JErkers » 2011-05-15/14:26

Dennis Johansson skrev:
JAg har allt klurat på detta också.
Om man då skall kunna använda en sådan har jag lite frågor.

Var placerar du burken. Det tar ju lite plats?
HAr Touratech slutat sälja dem?


    Ja, Touratech har slutat sälja Autocom. Jag hade tur och köpte därifrån på en höstrea dom hade för några år sedan. Jag har min "centralenhet" placerad uppepå luftburken och det fungerar fint. Under intrimningsperioden låg den i tankväskan men efter att alla volymer etc var injusterat till belåtenhet så gömde jag undan den. Det fungerar så bra att jag i princip glömmer bort att den finns, den bara är!
    /Jens Erkers
    D6
    Rosita: F650GS Dakar -04
    Filippa: F800GS -13
    Användarvisningsbild
    JErkers
     
    Inlägg: 837
    Blev medlem: 2010-06-07/09:56
    Ort: Borlänge

    Re: Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

    Inläggav Dennis Johansson » 2011-05-15/14:29

    Skumt att de sluta sälja den.

    Hmm undrar nog vart jag kan placera en sådan på R1200GS?
    Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
    Användarvisningsbild
    Dennis Johansson
     
    Inlägg: 4762
    Blev medlem: 2008-10-12/05:20

    Re: Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

    Inläggav Anders L Johansson » 2011-05-15/17:10

    Monterade Autocom superpro automatic för några dagar sedan, styrenheten passar som handen handsken i verktygsfacket på min GS, mycket nöjd med systemet.

    Anders
    Anders L Johansson
     
    Inlägg: 6
    Blev medlem: 2009-08-22/16:11

    Re: Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

    Inläggav Nallelufs » 2011-05-16/01:43

    Hej alla.

    Har försökt att dela upp detta stycke i olika delar men all text slås tyvärr ihop i en enda textmassa som är svår att läsa. Kan tyvärr inte göra något åt det.

    Men jag vill också gärna berätta om hur sambon och jag har löst kommunikationsproblemet på vår 1150 GS. Vi åker mycket långturer runt i Europa och är ofta borta 2 månader per resa. Vi började som Gunnar med 2 st Walkie/Talkie i innerfickan på MC-jackorna med en sladd upp till inbyggt headset i hjälmen. Tror att jag köpte sladdar och headset på Kjell & Co.

    Funkade bra i det hela, och jag kunde kommunicera med sambon när hon var inne på macken t.ex. Räckvidden var upp till ca 3 km vid fri sikt. Problemet var ju som Gunnar säger just de klena sladdarna. Sambon hade sin ”sändarknapp” i handsken och jag hade en kontakt monterad under vänster handtag på styret med en ca 50 cm sladd med vattentät skarvkontakt. Från dubbelkontakten på radion i innerfickan gick sedan två kablar ut, en upp genom halslinningen som kopplades till hjälmens anslutning, och en genom vänster armlinning ut till sladden på styret. Den sladden hängde ner ca 30 cm så man kunde röra vänster arm ganska obehindrat.

    Man vande sig snabbt med att ansluta sig, trots lite pyssel med sladdarna. Det här systemet funkade upp till ca 110 km/h. Sedan hade sambon svårt att höra mig, men jag hörde henne. Jag har tidigare varit flygare och är mera van än henne att höra dålig kommunikationsradio. Men som sagt, systemet hade sina brister, nämligen:

    1. Endast i simplexkommunikation, dvs man fick inte prata i munnen på varandra, utan vänta på ”Apollopipet” från radion att motparten hade pratat klart.

    2. Knöligt att prata när man samtidigt skulle hantera koppling och sändarknapp på styret.

    3. Men det värsta var att alltid släpa på laddare för två Walkie/Talkies upp på hotellrum, tillsammans med laddare för kamera och mobiler och… ja jag vet inte vad. Vi hade med oss en stor förgreningskontakt eftersom det oftast bara fanns ett uttag på hotellrummen, samt adaptrar för alla sorts uttag. Det blir lätt ”mycket pinaler” i tankväskan, och ett himla laddande varje kväll.

    Vi gav därför upp det systemet efter en resa Portugal/Spanien runt, och sökte för förra året ett annat system. Kollade på olika Bluetooth-system, men då var vi där igen med att släpa på laddare och ha ”laddproblemen” åter. Det är lätt att glömma att ladda grejorna och så står man där utan kommunikation.

    På MC-mässan i Älvsjö 2009 träffade jag försäljningschefen för AutoCom i England, och han demade då deras produkter som jag föll för. Speciellt för ljudkvaliten och kvaliten på kontakter/anslutningar. Väntade några månader på att deras senaste system Autocom Superpro Automatic skulle komma ut på marknaden för det var det systemet som jag ville ha. Men vi hann inte få det till våren 2009 utan först på våren 2010 köpte jag det i London för nästan halva priset som Touratech då skulle ha.

    Förra sommaren körde vi Korsika/Sardinien (rekommenderas varmt!) och systemet var helt perfekt. Visserligen har vi även nu var sin kabel , men det är massor med fördelar med Autocoms system, nämligen:

    1 Helt perfekt ljud upp till … ja över 170 km/h har jag inte kört.

    2 Helt vox-styrt, dvs INGA sändarknappar, så fort nån pratar öppnar brusspärren och man hör sig själv och motparten helt perfekt. Full Duplex. Man kan tala i normal samtalston utan att skrika eller höja rösten i de bommikrofoner som följde med i satsen och som jag har monterat i våra Shoie Multitech hjälmar.

    3 Kraftiga sladdar, bara en enda spirallindad att hålla reda på innanför jackan, med ordentliga kontakter, helt vattentäta, mellan hjälm och anslutningsuttagen på MC:n. Jag har mitt uttag monterat på tankväskans infästning precis framför sadeln, och sambon har sin anslutning på en kabelanslutning som mynnar mellan sadlarna. Klick/Klack, bara att jacka in sig, slå på tändningen och allt funkar superbra med perfekt ljud oavsett hastighet.

    4 Inget mera släpa iväg för att ladda. Så fort man slår på tändningen är allt igång. Det tycker vi är det bästa, och problemet med en enda sladd köper vi då lätt.

    5 Systemet har anslutningar för telefoner, GPS:er, Mp3-spelare, extra Walkie/Talkie för kommunikation med andra hojar, men då krävs ju återigen en sändarknapp på styret. Volymen regleras helt automatiskt för dessa och ljud prioriteras enligt ett speciellt schema. Var och en av oss kan lyssna oberoende på ovan angivna tbh.

    6 Systemet är SMART och har ALLA möjliga inställningsmöjligheter och volymen regleras automatiskt efter farten, och är HELT TYST när ingen pratar.
    Detta system kan vi därför varmt rekommendera. Nackdelar är väl att vi inte kan kommunicera när vi klivit av hojen men då tar vi istället av oss hjälmarna och pratar normalt.
    Användarvisningsbild
    Nallelufs
     
    Inlägg: 10
    Blev medlem: 1991-01-31/01:00

    Re: Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

    Inläggav Arnstein » 2011-05-16/07:48

    Jeg har hatt Autocom i 6-7 år og er enig i at det har fungert uten problem. I 2010 koplet jeg til kommunikasjonsradio for bike-to-bike og det fungerte også godt. Jeg bruker ikke sendeknapp for bike-to-bike bare vox-funksjonen. Jeg har ikke kommunikasjonsradioen koplet slik at den lader på sykkelen, slik at jeg må ta den med inn om kvelden og lade den. Dette er et system som fungerer absolutt helt problemfritt. Jeg har en R1200Rt 2009, og kan om jeg vil høre på vanlig radio, høre insgruksjoner fra GPS, snakke med den jeg har med bakpå, bruke mobiltelefonen og bruke bike-to-bike for å snakke med andre jeg kjører sammen med. En kan naturligvis velge bort noen av disse mulighetene.
    Arnstein
     
    Inlägg: 81
    Blev medlem: 2009-06-24/21:03

    Re: Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

    Inläggav Colpea » 2011-05-22/23:37

    Vi köpte Schuberts SRC-system förra sommaren som passar perfekt i Schubert C2- och C3-hjälmar. De är kompatibla med Scala G4 men max 3 kan vara ihopkopplade (men jag antar att man kan "seriekoppla" ett större gäng, eller?). Räckvidd vid fri sikt minst 500 m, vid kurvig väg ca 300 meter. Inga billiga grejor dock, minst 2.500 kr/enhet.
    Användarvisningsbild
    Colpea
     
    Inlägg: 13
    Blev medlem: 2005-02-14/01:00

    Re: Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

    Inläggav P-O. Gunnar » 2011-05-23/11:20

    Köpte ett set med BT Interphone (som nu heter 4Bikers) på Handelsboden för några år sedan.
    Det har funkat bra för det mesta, med hyfsad räckvidd (200-500 m. beroende på terräng). Lite risig ljudkvalitét när farten ökar, men det verkar vara starkt beroende på typ av hjälm och mikrofonens läge.
    Det enda jag brottas med just nu är att få GPS:en att funka parallellt. Jag får in ljudet ibland, men det verkar som att när den är i "samtalsläge" (dvs. kommunikation med annan förare) så klarar inte GPS:en av att "bryta in" med röstinstruktionerna. I så fall måste jag manuellt trycka på telefonknappen, och sedan får inte den andra föraren prata med mig så att den kanalen öppnas igen. Ska testa vidare med det här och se om jag kan klura ut någon lösning...
    Annars har ju det andra systemet de säljer, "Sena", fått mycket beröm för ljudkvalitén. Jag har dock ingen egen erfarenhet av det eller hört med någon som använder det.
    Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
    R1250GSA
    Användarvisningsbild
    P-O. Gunnar
     
    Inlägg: 181
    Blev medlem: 2010-12-29/17:17

    Re: Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

    Inläggav sting » 2011-05-27/10:49

    Ska du ENDAST koppla samman 2 hjälmar med räckvidd "ett par hundra meter" så torde inte problemet vara oöverstigligt. Utmaningarna kommer när man senare "bara" ska ansluta något ytterligare i samma teknik t.ex en passagerarhjälm, och/eller en GPS med både musik & "turn by turn" instruktioner samt för att riktigt utmana tekniken lägga till en telefon. I det maxade scenariot är oddsen ganska små att allt funkar klockrent, om man kör allt på blåtand. Personligen föredrar jag att inte ha direktkontakt mellan cyklarna (då används telefon om det skulle behövas) - på så vis får vi ju lite att prata om efter turen. :-)
    Användarvisningsbild
    sting
     
    Inlägg: 27
    Blev medlem: 2011-02-28/10:13

    Re: Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

    Inläggav Ricard Hult » 2011-06-12/22:50

    Nu har jag köpt 2 stycken enheter Cardo Scala Rider G4 och koppla dem samman med 1 stycken Schuberth SRC System för C3 hjälm. Jag har nu monterat in dem i alla hjälmarna och kopplat samman dem och synkat dem trådlöst med varandra. Vi var 2 förare med 1 passagerare vid dagens test körning. Förare nummer 1 (jag själv) hade Schuberth SRC och förare nummer 2 hade Cardo Scala Rider G4 (med mikrofon bom, samt även min passagerare). Förare till förare, fungerade kanon, men jag till min passagerare fungerade undermåligt... Dock hörde förare 2 min passagerare bra, och vise versa... men jag hade således en mestadels mycket brusig och/eller knastrig och dålig ljud kvalitet med min passagerare! Är det någon av Er som har någon lösning eller tipps på detta ovan fenomen? Jag köpte där efter ytterligare 1 Cardo Scala Rider G4 till förare tvås passagerare (intergral varianten, med mikrofon som klistras fast fram i hjälmen, till skillnad mot de övriga 3 ovan som har bom mikrofon) . Enligt tillverkaren Cardo som tillverkar samtliga ovan intercom, så skall man kunna koppla samman 3 förare, alternativt 2 förare med 1 eller 2 passagerare. Nu testade vi igen, och nu med 2 förare och 2 passagerare. Passagerare nummer 2 (den nyköpta enheten) kunde inte kommunisera med någon, och ingen kunde höra denne! Vi lus läste instuktionen i manualen, provade igen, men samma dystra resultat som ovan. Vi körde då tillbaka till affären (MC Varuhuset i Stockholm) som vi köpt enheterna på för att få hjälp och råd med att få det hela att fungera enligt deras reklam och instruktioner i manualen, men de sa att de hade aldrig provat att synka 4 enheter med varandra, och att vi i och med detta var duktigare på detta än vad de var... "god service"??? Vet någon av Er hur man får detta att fungera eller har någon haft liknande problem, eller vet ni vart man kan få hjälp med detta? Tacksam för alla synpunkter och råd! Med vänliga hälsningar PaxNod. PS. Skrämmande kort räckvidd mellan Scala Rider G4 och Schuberth SRC System, endast cirka 300 meter med fri sikt, och ännu kortare när natur eller byggnader skymmer sikten mellan förarna...
    Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window!
    Användarvisningsbild
    Ricard Hult
     
    Inlägg: 79
    Blev medlem: 2011-04-05/22:43

    Re: Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

    Inläggav Dennis Johansson » 2011-06-13/03:26

    Oj då!
    JAg kan inte det där bra heller, men för att få info om grejerna laddade jag ner en manual från nätet tidigare och kom fram till att vid 4 st enheter kan man inte prata i mun på varandra utan det blir att en av enheterna måste koppla upp och anropa en annan och sedan koppla tillbaks igen.

    Det där med räckvidden var intressant då andra här sagt betydligt längre avstånd, medan jag hört dessa siffror du nämner också.
    JAg är inte helt övertygad om att det skulle vara bättre med blåtand en PMR, så denna tråden kommer följas med stort intresse.
    Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
    Användarvisningsbild
    Dennis Johansson
     
    Inlägg: 4762
    Blev medlem: 2008-10-12/05:20

    Re: Vilken Kommunikationsradio (MC till MC) ska jag köpa???

    Inläggav Ricard Hult » 2011-06-28/10:19

    Ni finner mer information om ovan, på denna länk: viewtopic.php?f=274&t=14259&st=0&sk=t&sd=a ;)
    Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window!
    Användarvisningsbild
    Ricard Hult
     
    Inlägg: 79
    Blev medlem: 2011-04-05/22:43


    Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

    Vilka är online

    Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst