Har någon provat Scala Rider G4 med Schuberth SRC System C3?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Har någon provat Scala Rider G4 med Schuberth SRC System C3?

Inläggav Ricard Hult » 2011-06-02/15:02

Jag funderar på att köpa 2 stycken enheter Cardo Scala Rider G4 och koppla dem samman med 1 stycken Schuberth SRC System för C3 hjälm, har någon testat hur bra detta fungerar tillsammans?


Hade tänkt köra med två till tre förare som kommunicerar med varandra, alternativt 1 Schuberth förare och 1 Scala passagerare på samma hojj, samt 1 Scala förare på en annan hojj. Någon som har testat detta och eller har hört hur kompatibelt och eller hur bra detta kommer att fungera?


Med vänliga hälsningar PaxNod.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window!
Användarvisningsbild
Ricard Hult
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2011-04-05/22:43

Re: Har någon provat Scala Rider G4 med Schuberth SRC System C3?

Inläggav FlashGordon » 2011-06-02/15:11

Jag har bara gjort ett kort test när jag just köpt min SRC till C" hjälmen.
Jag åkte med några som hade både Cardo G4 och SRC. Vi lyckades para ihop systemen på nolltid eftersom de kunde hur man gjorde och under resten av resan i Hamburg fungerade allt över förväntan.
Tror du inte kan misslyckas med det systemet.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Har någon provat Scala Rider G4 med Schuberth SRC System C3?

Inläggav Ricard Hult » 2011-06-12/22:38

Nu har jag köpt 2 stycken enheter Cardo Scala Rider G4 och koppla dem samman med 1 stycken Schuberth SRC System för C3 hjälm. Jag har nu monterat in dem i alla hjälmarna och kopplat samman dem och synkat dem trådlöst med varandra. Vi var 2 förare med 1 passagerare vid dagens test körning. Förare nummer 1 (jag själv) hade Schuberth SRC och förare nummer 2 hade Cardo Scala Rider G4 (med mikrofon bom, samt även min passagerare). Förare till förare, fungerade kanon, men jag till min passagerare fungerade undermåligt... Dock hörde förare 2 min passagerare bra, och vise versa... men jag hade således en mestadels mycket brusig och/eller knastrig och dålig ljud kvalitet med min passagerare! någon av Er som har någon lösning eller tipps på detta ovan fenomen? Jag köpte där efter ytterligare 1 Cardo Scala Rider G4 till förare tvås passagerare (intergral varianten, med mikrofon som klistras fast fram i hjälmen, till skillnad mot de övriga 3 ovan som har bom mikrofon) . Enligt tillverkaren Cardo som tillverkar samtliga ovan intercom, så skall man kunna koppla samman 3 förare, alternativt 2 förare med 1 eller 2 passagerare. Nu testade vi igen, och nu med 2 förare och 2 passagerare. Passagerare nummer 2 (den nyköpta enheten) kunde inte kommunisera med någon, och ingen kunde höra denne! Vi lus läste instuktionen i manualen, provade igen, men samma dystra resultat som ovan. Vi körde då tillbaka till affären (MC Varuhuset i Stockholm) som vi köpt enheterna på för att få hjälp och råd med att få det hela att fungera enligt deras reklam och instruktioner i manualen, men de sa att de hade aldrig provat att synka 4 enheter med varandra, och att vi i och med detta var duktigare på detta än vad de var... "god service"??? Vet någon hur man får detta att fungera eller har någon haft liknande problem, eller vet ni vart man kan få hjälp med detta? Tacksam för alla synpunkter och råd! Med vänliga hälsningar PaxNod. PS. Skrämmande kort räckvidd mellan Scala Rider G4 och Schuberth SRC System, endast cirka 300 meter med fri sikt, och ännu kortare när natur eller byggnader skymmer sikten mellan förarna...
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window!
Användarvisningsbild
Ricard Hult
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2011-04-05/22:43

Re: Har någon provat Scala Rider G4 med Schuberth SRC System C3?

Inläggav FlashGordon » 2011-06-13/14:12

Såvitt jag vet kan dessa utrustningar endast koppla 3 samtidiga användare.
Det finns bara 2 kanaler att tillgå och med dig själv blir detta 3 samtidiga användare.
När man har kommunikation med 3 samtidiga finns det också begränsningar med hur man kan använda telefon eller ljud från GPS.
Se sidan 28 i SRC-manualen för engelska
Det beskrivs på tyskt vis ganska ingående.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Har någon provat Scala Rider G4 med Schuberth SRC System C3?

Inläggav Ricard Hult » 2011-06-28/10:18

Ni finner mer information om ovan, på denna länk: viewtopic.php?f=274&t=14259 ;)
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window!
Användarvisningsbild
Ricard Hult
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2011-04-05/22:43


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst