Tips inför kommande inköp av Mc.

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-17/14:52

Kovlingen skrev:
Myfunclub skrev:Det enda den fattige har gott om, är ont om pengar. :)

Inte låter det det som att du kommer att lida svältdöden om man ser till inköpslistan :=)

Det blir hårda förhandlingar.
:mrgreen:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-17/14:54

Får hänvisa till ett tidigare inlägg på tråden, postat av Mimmi.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Kovlingen » 2011-06-17/14:54

Finns ju alt. skivbromslås med larm . Går att ta med om du byter hoj .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-17/14:57

NI förstår ju själva varför jag älskar detta forum !!!
:idea:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Kovlingen » 2011-06-17/14:58

Mi 2
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-17/15:10

"När jag var ung, trodde jag att pengar betydde allt. Nu när jag är gammal, vet jag att det är så."
-Oscar Wilde-
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-06-17/22:51

Myfunclub skrev:Med tanke på Maries ovilja mot boxermotorer så hämtade jag detta på Wikipedia;
Boxermotorn har, gentemot V-motorn, fördelen att rörelsen blir fullständigt balanserad. Då kolven på ena sidan åker inåt, åker den inåt även på motsatt sida. Dessa motorer kan därför köras ganska mjukt och vibrationsfritt i fyrtakt, oavsett antalet cylindrar. Till Mimmi; jag har inte kontrollerat källan till påståendet,utan hänvisar till Wikipedia.

Kommentarer ?

Teoretiskt gäller detta om kolvarna löper på samma linje men i praktiken är det svårt att åstadkomma en sådan boxer och BMW har inte lyckats. Om du tittar ovanifrån så ser du att cyllindrarna har en offset på 5-10 cm.

Vibrationer kommer också från att vevaxeln omväxlande accelererar och retarderar, och det är svårt att bygga bort vilken motor man än har men problemet minskar med ökande antal cylindrar.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Marie » 2011-06-18/00:27

Fredric Fredricson skrev:
Myfunclub skrev:Med tanke på Maries ovilja mot boxermotorer så hämtade jag detta på Wikipedia;
Boxermotorn har, gentemot V-motorn, fördelen att rörelsen blir fullständigt balanserad. Då kolven på ena sidan åker inåt, åker den inåt även på motsatt sida. Dessa motorer kan därför köras ganska mjukt och vibrationsfritt i fyrtakt, oavsett antalet cylindrar. Till Mimmi; jag har inte kontrollerat källan till påståendet,utan hänvisar till Wikipedia.

Kommentarer ?

Teoretiskt gäller detta om kolvarna löper på samma linje men i praktiken är det svårt att åstadkomma en sådan boxer och BMW har inte lyckats. Om du tittar ovanifrån så ser du att cyllindrarna har en offset på 5-10 cm.

Vibrationer kommer också från att vevaxeln omväxlande accelererar och retarderar, och det är svårt att bygga bort vilken motor man än har men problemet minskar med ökande antal cylindrar.

/Fredric

Helt klart är den vibrerande boxern ändå ett underverk av fin gångkultur jämfört med amerikanska skakelseverk i form av tvåcylindriga V-motorer....<br>
Allt handlar om vad man jämför med.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav rogerfolhammar » 2011-06-18/10:41

Marie skrev:
Fredric Fredricson skrev:
Myfunclub skrev:
/Fredric

Helt klart är den vibrerande boxern ändå ett underverk av fin gångkultur jämfört med amerikanska skakelseverk i form av tvåcylindriga V-motorer....<br>
Allt handlar om vad man jämför med.


Hardley Parkinson Motion Company

Värst var i alla fall de högfrekventa vibbarna på min gamla V-max. Efter 7,5-8 mil vad jag tvungen att stanna och sätta fart på blodomloppet. Tankens storlek hade ingen betydelse alls för aktionsradien på den hojen.

Med Road King kunde jag åka 15 mil annan det var dags. De långslagiga vibbarna är inget större problem när man kommer över tomgångsvarv.

Med R1200GS kommer tanken: Va? Är det redan dags att tanka?? Kan utan tvekan ligga 30 mil utan att kliva av.
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Marie » 2011-06-18/12:38

Just det. Det handlar så oerhört mycket om vad man jämför med, och de personliga preferensena.<br><br>

Vissa motorer är av rema konstruktionsskäl i prinsip omöjliga att få vibrationsfria, som t.ex. Harry Parkinssons tvåcylindriga V-motor med udda vald vinkel mellan cylindrarna.<br>
BMWs boxer går att få relativt mjuk med god synkning av spjällhusen, och har tämligen lågfrekvent vibration. En rak sexa är till sin natur bland det bästa man kan få för vettiga pengar, men även BMWs raka fyra i de klassiska K-maskinerna kan bli näst intill turbinlik med god spjällsynkning, detta tack vare att utgående axel i motorn, roterar motsatt mot vevaxeln.<br><br>

Jag är väl miljöskadad av de professorer och föreläsare som undervisade mig en gång i tiden. För mig är en perfekt motor omärkbar frånsett effektutvecklingen. Den skal vara tyst och vibrationsfri i största möjliga utsträckning. Och det ljud som trots allt finns skall vara så fritt från märkbara förbränningspulser som möjligt. Vridmomentkurvan skall vara så flack som möjligt för bästa körbarhet, och i synnerhet skall den ligga mycket högt även vid varvtal strax över tomgångsvarv.<br>
Jag vet att en del tycker att sådana motorer känns intetsägande och "könlösa" och talar föraktfullt om "japanska symaskiner", men för mig är just den silkesmjuka karaktären det yttersta beviset på ett väl utfört ingenjörsjobb.<br><br>

Hade motorcykeln varit en prioriterad utgiftspost i min budget, så hade jag övervägt en hoj med rak sexa, alltså K1600GT/GTL (sannolikt GTL eftersom jag prioriterar komfort före hanterbarhet). Att jag skriver "övervägt" beror på att jag inte förstår varför BMW försämrat sina konstruktioner genom att införa våtkoppling och tvärställd motor. Tvärställda motorer är lika fel på motorcyklar som på bilar.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-18/13:25

Marie skrev:Jag är väl miljöskadad av de professorer och föreläsare som undervisade mig en gång i tiden. För mig är en perfekt motor omärkbar frånsett effektutvecklingen. Den skal vara tyst och vibrationsfri i största möjliga utsträckning. Och det ljud som trots allt finns skall vara så fritt från märkbara förbränningspulser som möjligt. Vridmomentkurvan skall vara så flack som möjligt för bästa körbarhet, och i synnerhet skall den ligga mycket högt även vid varvtal strax över tomgångsvarv.<br>
Jag vet att en del tycker att sådana motorer känns intetsägande och "könlösa" och talar föraktfullt om "japanska symaskiner", men för mig är just den silkesmjuka karaktären det yttersta beviset på ett väl utfört ingenjörsjobb.

Låter som om du beskriver en eldriven motorcykel.
;)
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-11-13/13:55

Låt mig göra ett förtydligande;
Jag planerar långsiktigt. För mig betalar sig kvalitèt (nästan) alltid över tid. eftersom det i de flesta förekommande sammanhang alltid kommer nya modeller som ersättare för föregående med bättre prestanda osv,(det kallas för utveckling) så kan man om man är lagd åt det hållet, alltid byta upp sig varje eller vart annat år. Jag är inte sådan. Min motorcykel kommer med största sannolikhet inte resa jorden runt, men jag kommer med all sannolikhet att åka på vägar där asfalten tagit slut. Jag tänker köpa en motorcykel för att behålla den, åka ut på kontinenten (och vem vet,kanske till en annan kontinent). Mitt val (efter att tittat på HD Electra glide Ultra, Honda Pan Europea 1300 och Yamaha Fj 1300) har mitt val till sist utfallit till BMW R1200 GS/A.
Därav anledningen till att jag sedan kort tid frekventerat detta forum. Svaret är givet, men utifrån ovanstående kriterier så kan väl beslutet inte anses vara oavvägt, eller ?
Behöver verkligen all hjälp jag kan få, för att inte ångra mig sedan.
Sedan kan jag kort nämna att jag inte är purung längre och kravet på bekvämlighet har börjat smyga sig på, även om jag inte drar mig för att sova under bar himmel om väderleken tillåter det. I sovsäck, skall tilläggas !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-11-13/15:27

Har då beställt en R 1200 GS/A inför säsongen -12 :D
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Magnus Brobeck » 2011-11-13/22:19

Grattis till en kanonhoj.

Välkommen i gänget med andra ord och likaså hoppas jag du tycker att klubbgemenskapen skulle vara värd att njuta.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-11-13/22:43

Tackar för dessa värmande ord. Har f ö funderat på ett medlemskap, men just nu så är det mycket att betala. Återkommer om den saken vad det lider. Om inte annat,så får jag anledning att frekventera forumet framledes ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-11-13/23:08

Tänkte ge en kort (!) sammanfattning av vad jag har lagt till på hojen utöver det som finns med som standard,för att få lite feedback inför kommande kompletteringar:




· Komfortpaket
ESA enduro
Dimljus
Färddator
Kromat avgassystem
LED-Blinkers

· Säkerhetspaket
Däcktrycks kontroll
ASC Enduro

Larm


Väskpaket
Alu sidoväskor
Alu toppbox
Ryggstöd
Hållare toppbox
Kodade lås

Inner väskor x3 st


Därtill så har jag beställt cigarettuttag (12 V uttag).

Det som jag tänker komplettera med därefter blir en GPS. Det lutar åt en Zumo 660 och en låsbar hållare från Tourateck. har kollat lite på tillbehör(-sprislistan) hos Tourateck, och fy tusan vad dyrt det är med små enkla saker ! Ta t ex plattan för fotstödet. Tänker också på ett kapell. Har läst på annanstans i forumet att Biltema har prisvärda sådana.
Sedan tillkommer den personliga skyddsutrustningen. Hoppas att jag kan göra några bra affärer på MC mässan i Göteborg -12.
Senast redigerad av Max Mad 2011-11-14/09:57, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Putte Johansson » 2011-11-14/06:30

Tony Johansson skrev:Tänker också på ett kapell. Har läst på annanstans i forumet att Biltema har prisvärda sådana.

Jag kör Biltemas MC-kapell både på BMW:n och Skotern. runt 250:-, beroende på storlek får nog anses som prisvärt. Extremt vädertåliga och verkar hålla hur länge som helst.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-11-14/12:08

Marie skrev: En rak sexa är till sin natur bland det bästa man kan få för vettiga pengar, men även BMWs raka fyra i de klassiska K-maskinerna kan bli näst intill turbinlik med god spjällsynkning, detta tack vare att utgående axel i motorn, roterar motsatt mot vevaxeln. ...

Hade motorcykeln varit en prioriterad utgiftspost i min budget, så hade jag övervägt en hoj med rak sexa, alltså K1600GT/GTL.

Denna tråd har jag missat. Därav den sena kommentaren.<BR>Fast skall Du titta på saken ur rent konstruktionsmässig synvinkel, borde väl en boxersexa vara ÄNNU bättre. ERGO: En Guldvinge, vars komfortaspekt dessutom torde vara höjd över all diskussion. <BR><BR>Sedan begriper jag inte Din aversion mot motorcykelmotorer med tvärställd vevaxel. Den längsställda vevens svaghet är ju reaktionskrafterna vid av- och pådrag, som ger tippning i sidled. Med tvärställd vev tippar hojen framåt/bakåt, vilket föraren inte märker något av. <BR><BR>Detta sagt håller jag med om, att på första generationens K-modeller har BMW lyckats minska denna sidotippning till försumbarhet just genom att vända rotationsriktningen på utgående axel. <BR><BR>Kuriosa: BMW var inte först. Redan 1978 kom Hondas CX, "Plastgrisen" - v-twinnen med längsställd vev. Även den hade motroterande växellåda, och sidotippningen vid av- respektive pådrag kunde märkas, om man stod stilla, men aldrig under färd. Jag vet, för jag åkte Honda GL 500 Silver Wing i två komfortabla år.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Marie » 2011-11-14/20:51

En boxer blir inte lika bra som en rak motor. Sen har tvärställda raka motorer en del svagheter, Dels blir de onödigt breda, dels blir de ännu bredare om de har torrlamellkoppling (vilket av naturliga skäl är att föredra framför våta kopplingar- onödig förorening av oljan t.ex.) och dels har man en onödig effektförlust genom en extra vinkelväxel.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav julius » 2011-11-14/21:35

Som ett litet inlägg i debatten om motroterande växellådor mm så hade Hondas guldvinge detta -75 och innebar som säkert alla vet att "tippningseffekter" helt försvann. Vill t o m minnas att generatorn roterade åt motsatt håll för att eliminerara denna effekt.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Dennis Johansson » 2011-11-14/23:04

Som vi här kan se finns det andra innovatörer en BMW.

Det har slagits på trumman för att BMW numera utöver ABS och kombibromsar även har antispinn.
Men Oj då. Honda Pan European 1100 hade allt detta för länge sedan. Att det inte blev antispinn på 1300 skyller de på att en kundundersökning visade att det inte fanns intresse.... de kanske bara var före sin tid..

Att det sedan inte skulle vara optimalt att låta kopplingen snurra i samma olja som resten av motor och växellåda som Marie skriver, stämmer säkert, speciellt i teorin.
Att det i praktiken skulle påverka livslängden på motorn etc, vet ju inte stämmer. Numera är ju en majoritet av alla motorer konstruerade så. Och det funkar! Det kanske även sparar vikt. Till och med Ducati har våtkoppling numera.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-11-15/01:44

Att hojen skulle vicka lite i sidled när man torrgasar kan kanske upplevas som störande för en del men det har i praktiken ingen som helst betydelse. När man kör märks det inte alls.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Dennis Johansson » 2011-11-15/02:52

Körde en R1200S boxer cup en gång när jag ägde Honda.
Och jämfört med den GS jag har nu är det som natt å dag.
Min GS är lätt körd. Den andra var elak, och svår körd. Och den drog verkligen åt höger även vid acc.
Men man vänjer väl sig kan jag tro.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-11-15/10:23

Marie skrev:En boxer blir inte lika bra som en rak motor. Sen har tvärställda raka motorer en del svagheter, Dels blir de onödigt breda, dels blir de ännu bredare om de har torrlamellkoppling (vilket av naturliga skäl är att föredra framför våta kopplingar- onödig förorening av oljan t.ex.) och dels har man en onödig effektförlust genom en extra vinkelväxel.

Intressant! Att raka sexor går mjukt är ju väl känt, men vad har Du för tekniskt/vetenskapligt belägg för, att en boxersexa inte blir lika bra? (Jag är inte ute efter att träta. Jag vill bara ha reda på fakta.) Boxerns stora principiella fördelar är rimligen låg tyngdpunkt, samt att påfrestningarna på vevaxel och -lager kommer från två diametralt motsatta håll, vilket borde ge förutsättningar för mycket fin utbalansering. <BR><BR>Du kör ju själv på en K-maskin med liggande motor. Är den så mycket smalare än en modern, vätskekyld, tvärställd fyra? Svågerns Yamaha FJR 1300 A ter sig definitivt inte bredare än min egen K 1200 RS. <BR><BR>Vad gäller våtkoppling på hojmotorer, torde väl, precis som Dennis skriver, detta vara intressant i teorin, men har det någon faktisk betydelse? <BR><BR>Och med motorer som den i FJR 1300 A, andra generationens K-fyror, Kawasakis 1400 GTR etc. lär effektförlusten från ytterligare en vinkelväxel inte spela någon störande roll. (Som Stora Motorcykelkatalogen konstaterade, när nya K 1200 GT introducerades (2006?), och effekten sänkts i jämförelse med K 1200 S: "Det finns att ta av.") Dessa cyklar är ju inte till för hysteriskt banåkande utan för snabb och bekväm touring.<BR><BR>Till Fredrik: Jag håller inte med Dig. Snabb acceleration, avdrag och uppväxling på två arbetskamraters R 1150 R resp. R 850 R ger en mycket märkbar sidotippning, som får cyklarna att kränga till på vägen. Mellangas vid nedväxling ger samma effekt, fast åt andra hållet. <BR>Samma manövrer på en RT ger däremot betydligt mildare effekter, men så väger ju den modellen åtskilliga kilo mer. <BR><BR>Missförstå mig rätt. Jag trivs alldeles utmärkt på R-modellerna, och när man kört dem ett tag, vänjer man sig vid sidotippningen, som ju är konstruktionsbetingad - men att påstå, att den inte finns, anser jag vara att ta i. <BR><BR>(Alla vänjer sig inte. En kollega, som provkört en lätt boxermaskin, sade: "Aldrig i livet en boxer!" När han därefter fått provköra min hoj, var han ytterligt förundrad över, att den helt saknade märkbar sidotippning, så han har en sådan i kikaren, vad det lider.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-11-15/12:24

Bror Gårdelöf skrev:Intressant! Att raka sexor går mjukt är ju väl känt, men vad har Du för tekniskt/vetenskapligt belägg för, att en boxersexa inte blir lika bra? (Jag är inte ute efter att träta. Jag vill bara ha reda på fakta.) Boxerns stora principiella fördelar är rimligen låg tyngdpunkt, samt att påfrestningarna på vevaxel och -lager kommer från två diametralt motsatta håll, vilket borde ge förutsättningar för mycket fin utbalansering.

Nu riskerar jag väl att sätta igång en diskussion om tekniska och fysikaliska grundprinciper, men att en boxer-sexa skulle vara sämre utbalanserad än en rak sexa stämmer inte i min värld.
Då talar jag om en riktig boxermotor, alltså en motor där de motstående cylindrarna har varsin vevtapp, med 180 graders inbördes förskjutning.
Vet inte hur Hondas Guldvinge-motor är gjord, men det förekommer motorer som ser ut som boxers (alltså med motstående cylindrar), men har vevstakarna till motstående cylindrar monterade på samma vevtapp, så att kolvarna rör sig åt samma håll istället för att "boxas". Rent tekniskt är sådana konstruktioner V-motorer med 180 graders cylindervinkel, och inga äkta boxers, och har exakt samma möjlighet till utbalansering som vilken V-motor som helst (dålig, alltså).
En "äkta" boxer-sexa, däremot, blir per definition precis lika bra utbalanserad som en rak sexa med 120 graders förskjutning av vevtapparna. Rent dynamiskt är bägge konstruktionerna fullkomligt utbalanserade, om de är korrekt gjorda. Fördelarna med boxern är de Bror nämnt - låg tyngdpunkt, liten totallängd och minskad lagerbelastning. En annan fördel är att vevaxeln blir kort och därmed styv både mot böjning och torsion (vridning), vilket ökar hållbarheten och minskar risken för skadliga vibrationer.
Nackdelarna med boxern är bland annat större bredd, att det behövs två topplock och alltså dubbelt av många komponenter (dubbelt så många kamaxlar t ex, vilket ger ökade friktionsförluster), att sådant som insug- och avgasrör, kamdrivning och kylning tar mer plats och blir mer svårplacerat, samt att kostnaden blir högre.
Om man kikar på exemplen BMW K1600 och Honda GL1800, är den raka BMW-maskinen betydligt kompaktare och lättare än Hondas boxersexa (eller om det nu är en 180-graders V6, någon som har koll?).

Personligen tycker jag raka sexor är oslagbara vad gäller gångkultur och ljud, men det är mina personliga preferenser och inget annat. Vad gäller utbalansering och vibrationer är raka sexor och boxer-sexor likvärdiga, i princip överträffade endast av V12:or och boxertolvor (inte för att de är bättre utbalanserade, men för att de har fler tändimpulser per motorvarv). "Falska" boxermotorer är sämre.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Kovlingen » 2011-11-15/12:54

Gunnar Elmgren skrev:Nu riskerar jag väl att sätta igång en diskussion om tekniska och fysikaliska grundprinciper, .

Inte då :=))
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-11-15/14:26

Fast Gunnar: Det finns väl även V-åttor, där vevaxeln har åtta slängar? Jag vill minnas, att jag sett V-motorer i bilar, där cylinderbankarna är tydligt förskjutna i längsled, och någon annan förklaring än separata slängar har jag svårt att finna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-11-15/15:04

Bror Gårdelöf skrev:Fast Gunnar: Det finns väl även V-åttor, där vevaxeln har åtta slängar? Jag vill minnas, att jag sett V-motorer i bilar, där cylinderbankarna är tydligt förskjutna i längsled, och någon annan förklaring än separata slängar har jag svårt att finna.

Det stämmer - till exempel BMW:s moderna V8:or i bilarna har 8 vevslängar. Anledningen till det är, att man vill sprida tändimpulserna jämnt över varvet. Motorerna går jämnare och saknar det karakteristiska "hamrande" ljudet som t ex många amerikanska V8:or har. Men det är inga boxrar för det..... <br>
;)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav hedberg » 2011-11-15/17:16

Hej

Jag måste hålla med Fredrik, det känns inte alls ngn sido effect när man kör.I alla fall inte på min R11S, och då har jag ändå en K12 rs också som jag kan jämföra med.
Att den vrider sig lite när man står still är bara "gött"
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-11-15/19:26

Gunnar Elmgren skrev:Det stämmer - till exempel BMW:s moderna V8:or i bilarna har 8 vevslängar. ... Men det är inga boxrar för det.....

Nej, det tror tusan! En boxer har definitionsmässigt 180 grader mellan cylinderbankarna (eller cylindrarna, om det är en twin). <BR>Men det finns ju även motorcykel-v-twinnar, som har separata vevslängar. Jag tror, att samtliga(?) japanska märken har byggt glidartwinnar, där man ser, att cylindrarna är lite förskjutna i sidled, dvs veven har två slängar. Poängen är förstås, att en sådan motor kan byggas med valfri cylindervinkel och ändå ges en helt jämn gång, som en 360 graders parallelltwin, om man så önskar - eller "lagom ojämn", om nu det är målet.<BR><BR>När vi ändå är inne på det där med fint balanserade motorer, kan jag inte låta bli att tänka på Hondas VFR-spis (750-/800-modellerna) - som låter som en twin men går helt silkesmjukt, mycket mjukare än radfyror! Gissningsvis beror det på, att de fyra cylindrarna tänder parvis med 90 grader emellan, följt av en längre paus och sedan en ny parvis tändning med 90 grader emellan - och dessa parvisa tändningar uppfattar örat som en enda. <BR>Jag glömmer aldrig, när jag satte mig på svågerns VFR och av misstag kom åt Trottle Rockern, så att motorn varvade till rejält, medan friläget låg i. Jag såg varvräknarnålen göra ett svep rätt högt upp på tavlan och sedan återgå till tomgång - men det kändes nästan inte alls i maskinen! <BR>DET är motorbyggarkonst!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Dennis Johansson » 2011-11-15/20:43

Vet inte om det var den som skulle gå mjukast.
Men har för mig att HEMI v-8 motorn staterna tillverkar skulle ha en optimal vinkel för att få ur mycket effekt....
Men det där är en hörsägen jag hört.

JAg har inte letat så mycket, men sant är att GoldWing har en motor går oerhört jämt. I ett test i en mc tidning t.o.m. mjukare en K1600 motorn.

Att sedan VFR maskinen har en oerhört bra motor som saknar de otrevliga vibrationer jag märkt av på radfyror är grymt. Att den sedan saknar kamkedjor / remmar är ännu bättre och den har ej heller stötstänger. Kammarna är kugghjulsdrivna. Nu menar jag inte V-tec motorn...
De är ju grymt driftsäkra och flera märken har försökt kopiera mc:n förutom motorn då.
Tyvärr är deras crossover och sedan den där bjässen löjlig som skall ersätta varaderon.
Men en VFR motorn utan V- tec i en Africa twin ram.. .fräckt!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-11-15/20:59

Den mest mjuka, tysta och vibrationlösa motor jag upplevt satt
i en Packard-51 med rak sidventils-8 jag hade en gång. man fick
nästan lägga handen på huven för att märka att den var igång!
Torgeir
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-11-15/21:24

Torgeir Nilsen skrev:Den mest mjuka, tysta och vibrationlösa motor jag upplevt satt
i en Packard-51 med rak sidventils-8 jag hade en gång. man fick
nästan lägga handen på huven för att märka att den var igång!
Torgeir
Den motorn är kaxig..... i teorin inte fullt så perfekt utbalanserad som en rak sexa, men nästan. Och en lågkomprimerad, lågvarvig maskin med stor svängmassa (allt som K1600-motorn inte är...!) har goda förutsättningar att ha en lugn och jämn gång.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-11-16/10:07

"Hyper-OT" apropå tysta och vibrationsfria maskiner: De av Er, som har möjligheten - missa inte att någon vacker sommardag ta en tur med "S/S Boxholm II". Hon utgår från hamnen i Tranås och trafikerar den sagolikt vackra sjön Sommen (uttalas så, att det rimmar på "stommen"). Hon byggdes 1904 och har största delen av sin existens varit timmerbogserare åt Boxholms Skog, men är nu ombyggd för turisttrafik. Hennes vedeldade kompoundångmaskin är kvar i original. Inte ens vevlagren är utbytta, och den gå så tyst, att man utan problem kan föra ett lågmält samtal nere i maskinrummet! (Visar man intresse, brukar det gå bra att få komma ner.) Det enda, som hörs, är "klick-klick, klick-klick", medan man kan betrakta hela mekaniken i full gång. Fortare snurrar det inte. Att sedan smörjsystemet är delvis öppet, så att man kan se olja droppa från en ränna till en annan, gör ju inte saken sämre. (Det känns nästan, som att Professor Balthasar kunde ha suttit vid ritbordet.) En sann njutning för en teknikamatör. (Uppe på däck hörs alltså inget alls, och inga vibrationer känns, medan man lugnt stävar fram över Sommens blå vatten.) <BR><BR>Jag har varit nere i maskinrummet på "S/S Storskär" också - under en färd till Sandhamn. Det var rena hårdrockkonserten i jämförelse - men OK; "Storskär" är ett större flytetyg.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst