Kovlingen skrev:Myfunclub skrev:Det enda den fattige har gott om, är ont om pengar.
Inte låter det det som att du kommer att lida svältdöden om man ser till inköpslistan :=)
Det blir hårda förhandlingar.
Kovlingen skrev:Myfunclub skrev:Det enda den fattige har gott om, är ont om pengar.
Inte låter det det som att du kommer att lida svältdöden om man ser till inköpslistan :=)
Myfunclub skrev:Med tanke på Maries ovilja mot boxermotorer så hämtade jag detta på Wikipedia;
Boxermotorn har, gentemot V-motorn, fördelen att rörelsen blir fullständigt balanserad. Då kolven på ena sidan åker inåt, åker den inåt även på motsatt sida. Dessa motorer kan därför köras ganska mjukt och vibrationsfritt i fyrtakt, oavsett antalet cylindrar. Till Mimmi; jag har inte kontrollerat källan till påståendet,utan hänvisar till Wikipedia.
Kommentarer ?
Fredric Fredricson skrev:Myfunclub skrev:Med tanke på Maries ovilja mot boxermotorer så hämtade jag detta på Wikipedia;
Boxermotorn har, gentemot V-motorn, fördelen att rörelsen blir fullständigt balanserad. Då kolven på ena sidan åker inåt, åker den inåt även på motsatt sida. Dessa motorer kan därför köras ganska mjukt och vibrationsfritt i fyrtakt, oavsett antalet cylindrar. Till Mimmi; jag har inte kontrollerat källan till påståendet,utan hänvisar till Wikipedia.
Kommentarer ?
Teoretiskt gäller detta om kolvarna löper på samma linje men i praktiken är det svårt att åstadkomma en sådan boxer och BMW har inte lyckats. Om du tittar ovanifrån så ser du att cyllindrarna har en offset på 5-10 cm.
Vibrationer kommer också från att vevaxeln omväxlande accelererar och retarderar, och det är svårt att bygga bort vilken motor man än har men problemet minskar med ökande antal cylindrar.
/Fredric
Marie skrev:Fredric Fredricson skrev:Myfunclub skrev:
/Fredric
Helt klart är den vibrerande boxern ändå ett underverk av fin gångkultur jämfört med amerikanska skakelseverk i form av tvåcylindriga V-motorer....<br>
Allt handlar om vad man jämför med.
Marie skrev:Jag är väl miljöskadad av de professorer och föreläsare som undervisade mig en gång i tiden. För mig är en perfekt motor omärkbar frånsett effektutvecklingen. Den skal vara tyst och vibrationsfri i största möjliga utsträckning. Och det ljud som trots allt finns skall vara så fritt från märkbara förbränningspulser som möjligt. Vridmomentkurvan skall vara så flack som möjligt för bästa körbarhet, och i synnerhet skall den ligga mycket högt även vid varvtal strax över tomgångsvarv.<br>
Jag vet att en del tycker att sådana motorer känns intetsägande och "könlösa" och talar föraktfullt om "japanska symaskiner", men för mig är just den silkesmjuka karaktären det yttersta beviset på ett väl utfört ingenjörsjobb.
Tony Johansson skrev:Tänker också på ett kapell. Har läst på annanstans i forumet att Biltema har prisvärda sådana.
Marie skrev: En rak sexa är till sin natur bland det bästa man kan få för vettiga pengar, men även BMWs raka fyra i de klassiska K-maskinerna kan bli näst intill turbinlik med god spjällsynkning, detta tack vare att utgående axel i motorn, roterar motsatt mot vevaxeln. ...
Hade motorcykeln varit en prioriterad utgiftspost i min budget, så hade jag övervägt en hoj med rak sexa, alltså K1600GT/GTL.
Marie skrev:En boxer blir inte lika bra som en rak motor. Sen har tvärställda raka motorer en del svagheter, Dels blir de onödigt breda, dels blir de ännu bredare om de har torrlamellkoppling (vilket av naturliga skäl är att föredra framför våta kopplingar- onödig förorening av oljan t.ex.) och dels har man en onödig effektförlust genom en extra vinkelväxel.
Bror Gårdelöf skrev:Intressant! Att raka sexor går mjukt är ju väl känt, men vad har Du för tekniskt/vetenskapligt belägg för, att en boxersexa inte blir lika bra? (Jag är inte ute efter att träta. Jag vill bara ha reda på fakta.) Boxerns stora principiella fördelar är rimligen låg tyngdpunkt, samt att påfrestningarna på vevaxel och -lager kommer från två diametralt motsatta håll, vilket borde ge förutsättningar för mycket fin utbalansering.
Gunnar Elmgren skrev:Nu riskerar jag väl att sätta igång en diskussion om tekniska och fysikaliska grundprinciper, .
Bror Gårdelöf skrev:Fast Gunnar: Det finns väl även V-åttor, där vevaxeln har åtta slängar? Jag vill minnas, att jag sett V-motorer i bilar, där cylinderbankarna är tydligt förskjutna i längsled, och någon annan förklaring än separata slängar har jag svårt att finna.
Gunnar Elmgren skrev:Det stämmer - till exempel BMW:s moderna V8:or i bilarna har 8 vevslängar. ... Men det är inga boxrar för det.....
Den motorn är kaxig..... i teorin inte fullt så perfekt utbalanserad som en rak sexa, men nästan. Och en lågkomprimerad, lågvarvig maskin med stor svängmassa (allt som K1600-motorn inte är...!) har goda förutsättningar att ha en lugn och jämn gång.Torgeir Nilsen skrev:Den mest mjuka, tysta och vibrationlösa motor jag upplevt satt
i en Packard-51 med rak sidventils-8 jag hade en gång. man fick
nästan lägga handen på huven för att märka att den var igång!
Torgeir
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst