Tips inför kommande inköp av Mc.

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-15/14:02

Hej allihop !


Önskar få tips på vad man skall tänka på när man köper beg. Har (hade) för avsikt att köpa en ny R1200GS Adv, men eftersom den kostar 200 000 :- ny, fullutrustad och efter att tittat på blocket och där funnit en -10 (nästan fullutrustad) för 147 000:- vilken gått endast 950 mil så känns det som en kapitalförstöring att köpa en ny Hoj. Nu är det så här att det kan hända mycket på 950 mil, och huvudskälet till varför jag överväger att köpa en ny, är att då vet man att det inte hänt någonting med den. Tänker då i första hand på maskin. Kan kort nämna att jag aldrig tidigare köpt någon ny MC (eller bil heller, för den delen). Det senaste jag ägde (Mc) Var en Kawasaki LTD 750 -80, (som jag köpte beg.) men det var för 20 år sedan.


Tacksam för all hjälp;


Vänligen;


Myfunclub.

Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav rogerfolhammar » 2011-06-15/14:14

Det ska nog inte vara så stora problem med det. Du har väl garanti kvar på hojen??
Om hojen använta som demo- eller presshoj så kan man ju tänka sig att det gasats en del men de här rackarna tål en hel del av sådant.

Jag började också med en Kawa 750 LTD En twin (det fanns ju 4-pipiga 750 också) med beltdrive. en -84.
Sedan blev det V-Max, DragStar, Sportsrar och Road King innan jag äntligen kom till sans och köpte en GS.

Välkommen i GS-gänget!!
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Roger Molander » 2011-06-15/14:18

Det är ju fortfarande ett år kvar på garantin så jag skulle vara lugn. Kolla om 1000 mila servicen är gjord eller räkna med kostnaden för denna. Du skriver nästan fullutrustad - vad är det som saknas? ESA och ASC är måstegrejjer. ;)
2015 R1200GS LC | 2011 R1200R | 2008 F800ST
Användarvisningsbild
Roger Molander
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2009-01-22/23:59
Ort: Varberg

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-15/14:30

Hej och tack för svaren, det gick fort !
För att svara på vad som ingick så har jag kopierat texten som den ser ut i annonsen:

Mkt utrustning med original packväskor+toppbox, Komfortpaket (ESA-elektriskt justerbar fjädring, varselljus m m), larm, GPS-BMW original m m. Bakdäcket är slitet.

Kan nämna att jag inte svarat på denna annons,då jag inte har fullt kapital i dagsläget för att kunna köpa en hoj, tänkte vänta tills det att jag har hela summan kontant, då jag inte vill skuldsätta mig, men spåna kan man ju alltid göra :)

Sedan skall man ha Mc kläder, hjälm, ryggskydd, handskar och stövlar och det är ju som bekant inte gratis...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-15/14:43

Kan det sägas vara prisvärt ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Mimmi » 2011-06-15/19:45

Hej!<br><br>

Jag funderar på en sak i detta ämne. <br>Skiljer det inte något i utförandet mellan -10 och 11?
Kanske den "nya" motorn med överliggande kammar kom på GS redan till -10 års modell.<br><br>

För om det bara är smådetaljer av kosmetisk karaktär så spelar inte årsmodellen så stor roll. Och då är det nog prisvärt. Men om det är det förra utförandet på motorn skall ju priskillnaden vara rejäl. <br><br>

Bra att Du inte bara kalkylerar med inköpspriset på mc:n i sig, för saknar man personlig utrustning så är det ett rejält tag i portmonnän som erfordras, åtminstone om manskall ha bra grejor. Och köper man en bar mc, som en BMW är, så skall man ha bra saker i övrigt också, anser jag! <br>
"Det kostar att ligga på topp" :D <br> 15-20.000:- är inte svårt att lägga ut på kläderna... :shock:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-15/20:48

Hej Mimmi ! Vad roligt att just du har valt att kommentera denna min första tråd, sedan jag startade detta inlägg och medlemskap idag.

Varför jag tycker att det är roligt att just du svarat är för att jag tidigare idag läste en gammal tråd där en annan stundande och villrådig Mc- köpare bad om goda råd. På den tråden hade du lagt upp bilder på wolfgang (?) och OJ vad mäkta imponerad jag blev av se det arbete som du lagt ner på den Mc-n !!!
Oj,Oj,Oj ! Så skulle jag också vilja att min skulle se ut efter så många år, men det lär inte inträffa, dels är jag för lat och för det andra så är jag inte intresserad av att hålla på och meka mm.
Nåväl, jag skall väl fortsätta där jag började...

Syftet med mitt inköp av Mc är i första rummet för att kunna ta mig ut på kontinenten och dessutom kunna ta mig fram där asfalten tar slut s a s. Därav föll valet på R1200GS/Adv, efter det att jag läst lite om omdömet om den modellen av folk som förstår sig på. Den eller de av er som följt denna tråd från början förstår snabbt att min erfarenhet och kunskaper av detta ämne är starkt begränsad, och därför är jag naturligtvis intresserad att få andra infallsvinklar och kommentarer som kan vara mig behjälplig i ämnet. Bara det som Mimmi tog upp, att det kan vara skillnad på motorn,mellan -10 och -11 är en sak som måste vägas in i sammanhanget. detta hade jag inte en tanke på faktiskt !
Som du också säger Mimmi, att man skall ha bra grejjer till ,och jag hade nog uteslutande tänkt att satsa på originaltillbehör i den utsträckning det finns ett behov. Tillgång lär det väl inte saknas :D
Bomba mig !!! :shock:

Vänligen;

Myfunclub.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Roger Molander » 2011-06-15/22:01

GS'n fick nya motorn 2010. Det är R som fick den först till i år.

http://mobil.blocket.se/vasterbotten/BM ... ?ca=11&w=3

Samma pengar, nyservad, nya däck. Dessutom en handlare som kan förmedla en juste avbetalning. Köp!! Halva säsongen har ju redan passerat. ;)
2015 R1200GS LC | 2011 R1200R | 2008 F800ST
Användarvisningsbild
Roger Molander
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2009-01-22/23:59
Ort: Varberg

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Björn Johnson » 2011-06-15/22:05

Mig veterligen skedde den senaste motoruppdateringen i samband med 2010 och det skall därför inte vara någon skillnad mellan en 10:a eller 11:a. Jag tror att den hoj du är intresserad av (har kollat in den på Blocket) är ett bra köp och du behöver nog inte bli besviken. Garantin är som tidigare har nämnts fortfarande giltig så där finns inget att oroa sig för. Priset då? Tja, helt ok mht aktuellt skick men kanske kan du pruta lite. Fortsätt gärna skriva och berätta om det blev köp av denna hoj eller någon annan. För min del får du då gärna använda dig av ditt eget namn om du inte känner behov av att vara anonym.
<br><br>
Med vänlig hälsning,
<br><br>
Björn
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-15/22:17

Hej igen och återigen, tack för visat intresse. Njaa, jag har nog för avsikt att vänta till nästa år med inköp av Mc, då har jag troligtvis (om det faller ut sig på så sätt som jag planerat) tillräckligt med kapital för att köpa en (ny) eller bättre beg. kontant utan att behöva skuldsätta mig. Gillar inte att ha skulder ser ni. F ö har jag inget behov av att vara anonym, anledningen till att jag använder min signatur "Myfunclub" är att jag använder den i så många andra sammanhang att det har blivit slentrian. Avslutar med dessa rader, tackar för visat intresse och på återseende.

Vänligen;

Tony Johansson.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Björn Johnson » 2011-06-15/22:21

Hej igen Tony,
<br><br>
Väntar du tills nästa år kan det vara så att den nya vattenkylda motorn har kommit och då sjunker säkerligen priserna på de äldre motorkonstruktionerna. Lycka till oavsett när köpet blir av!
<br><br>
Björn
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-16/06:51

Tackar för de uppmuntrande orden. Ja, vi får se vart det bär hän. I vilket fall så är det inte frågan om,utan när,det blir av. Eftersom Björn nu tar upp detta här med vattenkyld motor, så kommer frågan naturligtvis upp vad det är för vinster med en vattenkyld motor, kontra en luftkyld dito. Vad jag har förstått så är bränsleförbrukningen lägre för en vattenkyld dito än en luftkyld, och orsaken till produktion av en vattenkyld motor skulle vara de högre utsläpps-kraven från EU, men jag undrar om det är hela sanningen. Någon som känner sig manad att bena ut och räta några frågetecken för undertecknad novis ?



Vänligen;
Tony Johansson.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav rogerfolhammar » 2011-06-16/08:32

Björn Johnson skrev:Hej igen Tony,
<br><br>
Väntar du tills nästa år kan det vara så att den nya vattenkylda motorn har kommit och då sjunker säkerligen priserna på de äldre motorkonstruktionerna. Lycka till oavsett när köpet blir av!
<br><br>
Björn


Eftersom BMW, H-D m fl hänger kvar vid 20-talskonstruktioner så verkar det ju finnas en icke helt obetydlig skara smått konservativa MC-köpare. Det kanske blir så att den "sista riktiga boxern" kommer att stå sig riktigt bra prismässigt.

Hoppas vi som just köpt en ny boxer.....
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-16/08:58

För mig är inte andrahandsvärdet avgörande. Om jag köper en helt ny Mc, så har jag för avsikt att behålla den,men om jag kan få, låt oss säga en helt ny -11 för 150 000 :- (fullutrustad) så blir jag inte ledsen för det :D . När det gäller larm; Kommentarer ?
En annan fråga som dyker upp är: Vad händer med de cyklar som inte blir sålda ?
Är det smältverket som gäller ? :mrgreen:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Björn Johnson » 2011-06-16/09:19

Får väl börja med att korrigera mig själv innan någon annan gör det, den nya motorn blir förstås vätskekyld (om än med i huvudsak vatten). Har skrivits en del om denna motor på forumet tidigare, bl.a. här.
<br><br>
Jag tror dock att motorcyklar med de luft/olje-kylda motorerna kommer att stå sig väl prismässigt men som alltid när det kommer en ny modell, oavsett byte av motor eller ej, sker det väl en smärre begagnatprisförändring nedåt. Kör själv en R1150GS idag som jag trivs utmärkt med men sneglar på 1200:an och tänkte kanske byta upp mig nästa år, inte nödvändigtvis till en vätskekyld. Får väl ringa till smältverket och rädda en av de osålda med den äldre motorkonstruktionen...
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-16/09:45

Rent spontant så trodde jag nog att en vätskekyld motor är mer ömtålig än en vattenkyld. Nu har jag fått det bekräftat. Det blir en luftkyld, så då var det problemet löst. Att en vattenkyld har längre livslängd, det bekymrar jag mig inte över, den luftkylda lär nog överleva mig i vart fall.

Tony Johansson
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Kovlingen » 2011-06-16/09:52

Myfunclub skrev: Vad händer med de cyklar som inte blir sålda ?
Är det smältverket som gäller ? :mrgreen:

Dom tar ur motorn och monterar dit en 1600cc i stället , ett par plastkåpor och ett GT-märke :=))
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Björn Johnson » 2011-06-16/09:53

Tony,
<br><br>
Beträffande larm så tycker jag själv att behovet av det är ringa. Vet inte om det reducerar självrisken vid stöld men sitter det inte redan originalmonterat på den cykel du tänker köpa så skulle i alla fall jag lägga de pengarna på något annat.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Mimmi » 2011-06-16/10:06

Myfunclub skrev:Rent spontant så trodde jag nog att en vätskekyld motor är mer ömtålig än en vattenkyld. Nu har jag fått det bekräftat. Det blir en luftkyld, så då var det problemet löst. Att en vattenkyld har längre livslängd, det bekymrar jag mig inte över, den luftkylda lär nog överleva mig i vart fall.

Tony Johansson
<br><br>


Hej!<br><br>

Tack för Ditt beröm om hur jag håller Wolfgang! :) (alla mina mc har varit i det skicket :shock: ) Det ÄR ett slit att hålla dom sådana, det skall jag inte sticka under stol med. Så jag förstår mer än väl att Du inte siktar på det.<br><br>
Skall Du ha en luftkyld BMW R-maskin, då får Du leta efter en gammal, de sista tillverkades på nittiotalet...<br>
Fyrventilsboxrarna har varit luft/oljekylda sedan 1992 nämligen...<br><br>

För övrigt förstår jag inte riktigt hur Du menar när Du delar på vätskekyld och vattenkyld. En vattenkyld motor är vätskekyld, och det är det uttrycket som används om man skall vara korrekt. Man kan i sin tur dela upp vätskekylningen beroende på vilken vätska som används, alltså oljekyld, vattenkyld osv.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav rogerfolhammar » 2011-06-16/10:34

Einmal Messerschmidt, immer Messerschmidt.... ;-)
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-16/21:09

"För övrigt förstår jag inte riktigt hur Du menar när Du delar på vätskekyld och vattenkyld. En vattenkyld motor är vätskekyld, och det är det uttrycket som används om man skall vara korrekt. Man kan i sin tur dela upp vätskekylningen beroende på vilken vätska som används, alltså oljekyld, vattenkyld osv."

Nä, det förstår jag också att du inte förstår,det skulle inte jag heller göra :lol: . När jag skrev det så var handen snabbare än tanken, tackar för att du uppmärksammat min felskrivning och givit mig en chans att rätta till det.
Nåväl, så här tänkte jag med vätskekyld; Vattenkylning och ingenting annat! Vad det avser luftkylning så menade jag att GS/A:n är luftkyld, men då hade jag glömt bort att den faktiskt är oljekyld, och olja är ju en vätska (om jag inte har fel igen) något som du också så tacksamt tillrättavisade mig på. Puh;det märks att man har med proffs att göra här, måste säga att detta forum är en veritabel guldgruva för mig, och jag är evigt tacksam för att ni tar er
tid och hjälper mig genom denna snåriga djungel som det visat sig vara !!


Tony Johansson
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-16/21:21

Sedan har jag en fråga som hamnar utanför själva sakfrågan som tråden började med och det är hur man går tillväga för att kunna använda valda delar av ett tidigare inlägg, i sitt eget svar som flera av er har gjort. Sedan undrar jag också hur man gör för att kunna få ett "citat " längst ner som de flesta av er har och som kommer med varje inlägg. Kan ni tipsa mig hur man gör i dessa saker, så skall jag återgå till trådens ursprung igen och inleder då med frågan, vad är boxer motorns förtjänst egentligen ? Jag har fått uppfattningen att den är tämligen vibrationsfri, men Marie tycks inte dela den uppfattningen.
Naturligtvis är jag ytterst tacksam för all hjälp jag får från er vänligt sinnade själar.


Mvh;
Tony Johansson
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Björn Johnson » 2011-06-16/21:50

För att få till en signatur går du in på kontrollpanelen. Enklast är att klicka på den gula on/off-symbolen uppe till höger i menyraden. Där går du sedan in på fliken "profil" och sedan "ändra signatur".
<br><br>
För att citera en vald del av ett tidigare inlägg klickar du på "citera"-knappen för detta inlägg och sedan tar du bort allt som du inte vill ha med. Dock ej klammrarna och vad som står däremellan, då blir det fel.
<br><br>
¿Comprende?
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Mimmi » 2011-06-16/21:59

Myfunclub skrev: //något som du också så tacksamt tillrättavisade mig på.//
Tony Johansson
<br><br>


Hej!<br><br>

Så bra att Du inte tog det som en allmän "besserwisserkommentar"! :) <br><br>

För det var inte alls meningen, jag tycker bara om korrekthet. Det är ju det som är så farligt med ett Forum, felaktigheter sprids så lätt i vår elektroniska värld. (Flashback är väl ett praktexempel) <br>
Det är många gånger jag hört rena galenskaperna och när jag frågat om ursprunget har jag fått svaret "det har jag läst på nätet". <br>
Källkritik behövs bland läsarna, och saklighet kräves i högsta grad av skribenterna. <br>
Det är åtminstone min åsikt, och är det någon som anser det vara en besserwisserattityd, så får det stå för den som tycker så.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Björn Johnson » 2011-06-16/22:05

Myfunclub skrev:Jag har fått uppfattningen att den är tämligen vibrationsfri, men Marie tycks inte dela den uppfattningen.

<br><br>
Allting är relativt och beträffande Marie och GS så är dessa två damer helt enkelt oförenliga. De vibrationer som finns hos en GS är enligt mitt tyckande endast "good vibrations". För övrigt tycker jag rätt bra om Marie också, även om vi har diametrala åsikter beträffande GS-modellen och boxermotorn.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-16/22:06

"Där går du sedan in på fliken "profil" och sedan "ändra signatur".
<br><br>
För att citera en vald del av ett tidigare inlägg klickar du på "citera"-knappen för detta inlägg och sedan tar du bort allt som du inte vill ha med. Dock ej klammrarna och vad som står däremellan, då blir det fel.
<br><br>
¿Comprende?"

Och då blir resultatet såhär då, om man gjort rätt ?
:)
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Björn Johnson » 2011-06-16/22:09

Myfunclub skrev:Och då blir resultatet såhär då, om man gjort rätt ?
:)

<br><br>
Nej, för då hade det framgått att det var mig du citerade. Försök igen!
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-16/22:14

Ok, jag får göra ett nytt försök imorgon när jag inte är så trött. Men citatet blev rätt i alla fall ! :)
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Kovlingen » 2011-06-17/07:18

Du kan även använda knappen "förhandsgranska" så ser du hur det kommer att se ut .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-17/09:02

Kovlingen skrev:Du kan även använda knappen "förhandsgranska" så ser du hur det kommer att se ut .

Och då blir resultatet det här !
:)
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Kovlingen » 2011-06-17/09:05

" Det tar sej " sa pyromanen :=))
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-17/09:17

Nåväl, för att fortsätta med vad jag inledde denna tråden med,inköp av Mc,så tänkte jag fråga er som vet när det är mest fördelaktigt att lägga en beställning på en ny Mc. För att utveckla mina tankegångar;
Det kommer nya modeller varje år och föregående modell måste lämna plats för de nya. Eftersom jag bestämt mig för en GS/A (-11) (nästan) fullutrustad, hjälm,stövlar,handskar,ryggskydd och jacka/byxa, så gäller det att få ett paket enligt ovanstående för en så bra peng som möjligt. I och med ovanstående förutsättningar så borde det finnas en tidpunkt på året då man som konsument har goda möjligketer för att kunna förhandla fram ett bra pris. Jag tänker handla på Bike i Trollhättan för att de har en så bra garanti (5 År). Låt oss säga att prislappen landar på 220 000:-
Hur mycket kan man pruta med ovan uppräknade förutsättningar ? Notera att jag tänker köpa kontant.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-17/09:18

Kovlingen skrev:" Det tar sej " sa pyromanen :=))

Eller hur ! :lol:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Björn Johnson » 2011-06-17/09:25

Under förutsättning kontant betalning och utan inbyte tycker jag du kan försöka med 200 000:- jämnt. Det är knappt 10% rabatt, är du en trogen kund blir det ju en bra affär för Bike.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-17/09:26

Myfunclub skrev:Nåväl, för att fortsätta med vad jag inledde denna tråden med,inköp av Mc,så tänkte jag fråga er som vet när det är mest fördelaktigt att lägga en beställning på en ny Mc. För att utveckla mina tankegångar;
Det kommer nya modeller varje år och föregående modell måste lämna plats för de nya. Eftersom jag bestämt mig för en GS/A (-11) (nästan) fullutrustad, hjälm,stövlar,handskar,ryggskydd och jacka/byxa, så gäller det att få ett paket enligt ovanstående för en så bra peng som möjligt. I och med ovanstående förutsättningar så borde det finnas en tidpunkt på året då man som konsument har goda möjligketer för att kunna förhandla fram ett bra pris. Jag tänker handla på Bike i Trollhättan för att de har en så bra garanti (5 År). Låt oss säga att prislappen landar på 220 000:-
Hur mycket kan man pruta med ovan uppräknade förutsättningar ? Notera att jag tänker köpa kontant.

Och jag har inte ens provsuttit en ens !!
Lika bra att låta bli och jämföra, har jag mer en ett alternativ så får jag våldsam beslutsångest :lol:
Det enda som jag (teoretiskt )saknar är en stereo! Hur skall jag klara mig utan musik, eller ens en radio !!! Det blir en prövning det, jag som är musikberoende !! :D
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-17/09:29

Björn Johnson skrev:Under förutsättning kontant betalning och utan inbyte tycker jag du kan försöka med 200 000:- jämnt. Det är knappt 10% rabatt, är du en trogen kund blir det ju en bra affär för Bike.

Jag har aldrig handlat där (eller någon annan stans heller!) Så att argumentera med att man är en trogen kund blir svårt... :cry: En annan sak; Jag räknar med att ha dessa pengar till sommaren nästa år (om inget oförutsett händer). Tror ni att denna modell fortfarande finns tillgänglig då ? (baserat på tidigare erfarenheter av Mc-köp).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Björn Johnson » 2011-06-17/09:37

Det jag menar är att du blir (eller får framställa dig) som en blivande trogen kund avseende service, tillbehör och framtida mc-köp. Tycker i alla fall att det bör finnas rejäl prutmån mht dina förutsättningar.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-17/09:39

Björn Johnson skrev:Det jag menar är att du blir (eller får framställa dig) som en blivande trogen kund avseende service, tillbehör och framtida mc-köp. Tycker i alla fall att det bör finnas rejäl prutmån mht dina förutsättningar.

Ok , jag är med, man får spela lite under täcket S A S.
;)
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Lindeberg » 2011-06-17/10:02

Myfunclub skrev:Det enda som jag (teoretiskt )saknar är en stereo! Hur skall jag klara mig utan musik, eller ens en radio !!! Det blir en prövning det, jag som är musikberoende !! :D


Gör såklart att lösa. Jag har monterat högtalare i min Nolanhjälm, och spelar musik från iPhone eller Ipod via en kabel upp till hjälmen. På detta sätt kan jag ändå ha ett par bra Apoteksöronproppar i öronen men ändå höra musiken. Annars finns det ju dämpande hörlurar också...
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-17/10:08

Lindeberg skrev:
Myfunclub skrev:Det enda som jag (teoretiskt )saknar är en stereo! Hur skall jag klara mig utan musik, eller ens en radio !!! Det blir en prövning det, jag som är musikberoende !! :D


Gör såklart att lösa. Jag har monterat högtalare i min Nolanhjälm, och spelar musik från iPhone eller Ipod via en kabel upp till hjälmen. På detta sätt kan jag ändå ha ett par bra Apoteksöronproppar i öronen men ändå höra musiken. Annars finns det ju dämpande hörlurar också...

Det är ju strålande ! jag får återkomma med de tekniska lösningarna när det blir aktuellt. Tack för tipset !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-17/10:37

Med tanke på Maries ovilja mot boxermotorer så hämtade jag detta på Wikipedia;
Boxermotorn har, gentemot V-motorn, fördelen att rörelsen blir fullständigt balanserad. Då kolven på ena sidan åker inåt, åker den inåt även på motsatt sida. Dessa motorer kan därför köras ganska mjukt och vibrationsfritt i fyrtakt, oavsett antalet cylindrar. Till Mimmi; jag har inte kontrollerat källan till påståendet,utan hänvisar till Wikipedia.

Kommentarer ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav JErkers » 2011-06-17/13:18

Myfunclub skrev:Och jag har inte ens provsuttit en ens !!
Lika bra att låta bli och jämföra, har jag mer en ett alternativ så får jag våldsam beslutsångest :lol:


Det måste vara påfrestande att sitta med en pizzalista eller annan meny - om du inte tidigare bestämt ayy Bussola är bäst! ;)

Myfunclub skrev:
Det enda som jag (teoretiskt )saknar är en stereo! Hur skall jag klara mig utan musik, eller ens en radio !!! Det blir en prövning det, jag som är musikberoende !! :D


Sen plussar du på ditt inköpspaket ovan med en navigator (BMW: egen eller, t ex Garmin Zumo 660 eller Garmin Oregon) samt en hjälm med intercom och både spelar musik och sköter dina bankaffärer från hojen.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-17/13:31

Jerkers skrev:
Myfunclub skrev:Och jag har inte ens provsuttit en ens !!
Lika bra att låta bli och jämföra, har jag mer en ett alternativ så får jag våldsam beslutsångest :lol:


Det måste vara påfrestande att sitta med en pizzalista eller annan meny - om du inte tidigare bestämt ayy Bussola är bäst! ;)


Sen plussar du på ditt inköpspaket ovan med en navigator (BMW: egen eller, t ex Garmin Zumo 660 eller Garmin Oregon) samt en hjälm med intercom och både spelar musik och sköter dina bankaffärer från hojen.
Kunde inte sagt det bättre själv. De tillfällen jag handlar pizza (och det är inte så ofta) ber jag om kockens rekommendation. Kanske därför mina pizzainköp alltid hamnar på så höga belopp !!
:lol:
Har redan bestämt att en GPS (BMW:s egen) skall ingå i utrustningen. Allt utom larm, (med reservation.)
Och en hjälm med intercom,klockrent (men svindyrt, kan jag tänka :cry: .)
Det enda den fattige har gott om, är ont om pengar. :)
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-17/14:23

Jerker:
McDonalds är ett säkert kort !
;)
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Inge K. » 2011-06-17/14:28

Myfunclub skrev:Har redan bestämt att en GPS (BMW:s egen) skall ingå i utrustningen. Allt utom larm, (med reservation.)

<br>
Hei!
<br>
<br>
Jeg vil vel sannsynligvis med dette legge nok en sten til byrden mht. din beslutningsangst.
<br>
Etter min mening vil en alarm betale seg selv hvis den blir utløst kun i et enkelt tilfelle på
<br>
tyveriforsøk av hele eller deler av sykkelen.
<br>
<br>
Slike tilfeller har en tendens til å dukke opp når en befinner seg X antall hundre mil hjemmefra,
<br>
når det eneste ledige hotellet du finner sent på den regntunge kvelden befinner seg i den
<br>
suspekte delen av byen, uten garasjemulighet.
<br>
<br>
Tenker ikke bare på at den betaler seg i kroner og øre, men også alle frustrasjoner, forklaringer,
<br>
papirarbeid og bortkastet tid en eventuellt vil spare seg for.
<br>
<br>
En alarm har også den positive egenskap at den virker meget beroligende på nattesøvnen
<br>
under de rette forutsetninger.
<br>
<br>
<br>
Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Kovlingen » 2011-06-17/14:35

Myfunclub skrev:Det enda den fattige har gott om, är ont om pengar. :)

Inte låter det det som att du kommer att lida svältdöden om man ser till inköpslistan :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-17/14:39

Blir det sååå dyrt ?
:roll:
"allt skämt åt sidan sa kärringen,och slängde ut gubben".
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Max Mad » 2011-06-17/14:47

Inge K:
Larm kostar ung. 2500:-. Med tanke på vad du framför i din argumentation för, ett larm synes kostnaden i kronor och ören i relation till alla problem som kommer att dyka upp i enlighet med Murpy`s lag, så är det inte någon stor kostnad att plussa på om man ser till det övriga.
Tackar dig för din reflektion, det är därför som ett sånt här forum är en så`n veritabel guldgruva för en novis som mig. Tänk vilken massa jag kommer att kunna den dagen jag kliver in på Bike i Trollhättan och skall till att köpa min MC: Allt på grund av er välvilja !
10 000 tack, på förhand !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Kovlingen » 2011-06-17/14:50

Myfunclub skrev:Blir det sååå dyrt ?
:roll:
"allt skämt åt sidan sa kärringen,och slängde ut gubben".

Bäst att jag håller mej i form då :=))
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Tips inför kommande inköp av Mc.

Inläggav Duvskog » 2011-06-17/14:51

Varför BMWs egen navigator?
Duvskog
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2008-03-10/01:00

Nästa

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst