Ström till GPS

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Ström till GPS

Inläggav Jarl Bellehed » 2011-06-18/07:56

Jag har köpt en Garmin 660 och den ska monteras på min K1200RS -03.


Var tar jag ström på hojen?


Vill gärna ha den kopplad över tändningen. Vad har ni för lösningar att dela med er av?


Tacksam för svar!  mvh. Jalle

Användarvisningsbild
Jarl Bellehed
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2006-11-09/13:22

Re: Ström till GPS

Inläggav Kjell » 2011-06-18/09:43

Hej.
Garmins MC fäste är känt för att oxidera på de små kontakterna som ansluter mot enheten.

För att förhindra detta rekomenderar jag att koppla in elen via en brytare och hängsäkring, direkt till batteriet, då minimeras risken för oxidbildning, som kan hända när Du kör utan gps enheten.

Med enheten direktkopplad till batteriet behöver du inte trycka på knappen att koppla över till batteridrift så fort tändningen stängs av. Du behöver heller inte vänta på att gps en skall starta om igen.

Lycka till

Kjell Kastensson
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00

Re: Ström till GPS

Inläggav Magnus von Melen » 2011-06-18/10:47

Kjell skrev:Hej.
Garmins MC fäste är känt för att oxidera på de små kontakterna som ansluter mot enheten.


Har någon råkat ut för det med 660? Jag vet att det hände med fästet till 550.
I övrigt har jag inget att invända mot arrangemanget i sig.
Jag har min 660 ansluten med ciggplugg till uttaget under sadeln på min r1200r och en 550 anslutet till parkeringsljuset på sambons Honda.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Ström till GPS

Inläggav JErkers » 2011-06-18/12:16

Jag har kopplat min Z660 via en kontakt från Kjell & Co, se denna tråd. Fungerar och är mycket snyggare än att ta strömmen från ciggpluggen. :-) Fördelen med detta är att jag själv väljer när och om Zumon ska ha extern ström oberoende av att tändningen är igång.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Ström till GPS

Inläggav Lennart Christianson » 2011-06-18/18:47

Jag har kopplat in den på samma ledningar som går till cigguttaget. Då startar GPS:en när jag vrider på nyckeln och stängs av när jag vrider på nyckeln åt andra hållet. Suveränt, tycker jag.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Ström till GPS

Inläggav Lindeberg » 2011-06-19/01:09

Originalkabeln direkt på batteriet. Inga problem, varken med nuvarande eller förra hojen.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Ström till GPS

Inläggav urmo » 2011-07-05/20:40

Hej,
Det har stötts och blöts men jag plockar upp den här tråden igen då jag har lite frågor.
Jag skall försöka koppla in min ZUMO 660 på min sprojlans nya R1200GSA (78 mil i skrivandes stund :)). Men vet inte riktigt hur jag skall gå till väga. På min förra MC så drog jag strömmen direkt på batteriet men det skall (på står endel) inte vara helt lämpligt att låta strömmen ligga på. Lösningen på det är att man sätter in en brytare - men då vet jag inte riktigt hur/var jag skall "ha" den. Jag har ingen lust att börja borra ut ett hål någonstans för att kunna plugga in en kontakt - åverkan på min nya skönhet lär komma tidsnog utan att jag gör det med flit :-P

Helst skulle jag vilja ha det styrt av tändningen men jag är osäker på vart man enklast kopplar in sig. Man kan ju koppla in i DIN-uttaget men då har man ju "förbrukat" det med en fast installation vilket inte känns optimalt.
Under sadeln så sitter det en rund "hylsa" (ca 5cm lång, 2cm bred) med trådar i ena ändan och skruvlock i andra. Det ser ut som någon typ av kontakt - kan man utnyttja den? Någon snubbe jag pratade med föreslog att jag skulle använda strömtjuvar bakom eluttaget under sadeln. Kan det ha varit den där "hylsan" han menade?
Ehum, vad är en strömtjuv när vi ändå är på det???

Som ni ser så är jag inte vidare tekniskt praktiskt begåvad men jag tror att jag kan roiland det själv om jag bara får lite guidning. Mest är jag nog bara rädd att sabba ngt på min gula skönhet.
urmo
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2009-06-15/16:33

Re: Ström till GPS

Inläggav Dennis Johansson » 2011-07-05/20:49

På min 100GS adv. fanns en kontakt nästan vid styrhuvudet med en special kontakt och skyddslock.
Den styra av CAn bus systemet och jag köpte en kabel hos touratech för att kunna koppla min Zumo 550 till den kontakten.
JAg ser inget behov för att ha den ledig, jag skall inte ha någon motordriven roadbookhållare eller liknande på den. Så kolla på en sådan, det är mitt förslag.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ström till GPS

Inläggav Andreas Norrby » 2011-07-05/22:03

Själv har jag satt två av dessa i vä tankkåpa så långt fram som möjligt. Strömbrytaren finns hos Kjell & Co. Den ena brytaren styr ett 12v uttag och den andra styr strömmen till Zumo´n. Jag kapade orginalkabeln till Zumo i lämplig längd och anslöt till brytaren. Ringen runt knappen lyser blå när brytaren är aktiverad. Båda är kopplade mot batteriet med hängsäkring.






Bild














Strömtjuvar är så vitt jag vet en typ av kabelsko (se nedan) som man snäpper över den kabel man vill ta ström ifrån.






Bild
//Fd. "Vilse på näset"
Andreas Norrby
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2010-07-24/07:18


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gerhard Petersson och 1 gäst