Hur fel bli rätt?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Hur fel bli rätt?

Inläggav ChEng » 2011-06-18/12:32

Har varit inbiten BMW fantast, bl a tre st GSA sen 2007 och har stortrivts med dessa, har kört ca 2200 mil med varje hoj men så nu har jag tagit ett steg ytterliggare, har övergett "omodernt" ESA mot verkligen elektriskt justerbar fjädring, övergett antispinn med tre olika känslighet mot ett antispinn med 8 olika justeringar, men tyvärr övergett kardan mot kedja men fått i alla fall en mycket smidigare hoj och en sak som överraskade mig, den är mer komfortabel denna italienska skönhet med längre serviceintervaller, innan Ni väljer ny GS/GSA ska Ni prova Ducati 1200 Multistrada, du får en smidigare, bekvämare och sportigare hoj, tyvärr med kedja och kanske lite lite sämre egenskaper i skogen,men hur ofta kör Ni där.
ChEng
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2010-10-03/14:52

Re: Hur fel bli rätt?

Inläggav Marie » 2011-06-18/12:48

Kedjedrift blev omodernt på bilar för 100 år sedan, det finns inga som helst skäl att bygga en motorcykel med kedja efter den tidpunkten heller. Men vill man åka med 1890-talskonstruktioner, så för all del....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Hur fel bli rätt?

Inläggav runeo » 2011-06-18/13:19

Marie skrev:Kedjedrift blev omodernt på bilar för 100 år sedan, det finns inga som helst skäl att bygga en motorcykel med kedja efter den tidpunkten heller. Men vill man åka med 1890-talskonstruktioner, så för all del....


Jo flera. Tyngd, ofjädrad vikt, kostnad, komplexitet, effektförlust mm! OCH "All chains ain't created equal"!
/Rune, ich bin ein besserer besserwisser
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Hur fel bli rätt?

Inläggav Max Mad » 2011-06-18/13:27

Har det smugit sig in en katt bland hermelinerna ?
:shock:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Hur fel bli rätt?

Inläggav ChEng » 2011-06-18/14:05

Ja, kedjedrift är omordernare, men är det de enda kriteriet du har på hoj??
Säger mer om dig än som MC åkare än om kunskapen hos dig.
ChEng
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2010-10-03/14:52

Re: Hur fel bli rätt?

Inläggav Marie » 2011-06-18/15:29

ChEng skrev:Ja, kedjedrift är omordernare, men är det de enda kriteriet du har på hoj??
Säger mer om dig än som MC åkare än om kunskapen hos dig.

Jag har en hel rad oeftergivliga krav på en hoj:<br>
1) Kardan för långa smörjintervaller (rem=håsebandsmoppe, och kedja är grisigt och kräver frekvent arbete)<br>
2) Minst fyra cylindrar för vibrationsfrihet och bra vridmoment även i bottenregistret. (Men ännu hellre en sexa eller åtta)<br>
3) Aerodynamiskt välutformad kåpa för långa dagsetapper på Autobahn och bästa komfort.<br>
4) Stabil som ett strykjärn till hastigheter över 200 km/h<br>
5) Byggd för att tåla marschhastigheter +200 km/h<br>
6) Rejäla packmöjligheter.<br>
Och enligt min erfarenhet så går en hoj/bil som är välavstämd för god komfort på långa autobahnetapper också utmärkt att förflytta sig med några mil på grusväg, om det nu inte skulle finnas någon mera komfortabel alternativ väg att välja. Grusvägar är ju ungefär lika omodernt som kedjedrift.<br><br>


runeo skrev:Jo flera. Tyngd, ofjädrad vikt, kostnad, komplexitet, effektförlust mm! OCH "All chains ain't created equal"!

*Tyngd är knappast något problem. Ett tiotal kilogram hit eller dit kvittar väl?...<br>
*Ofjädrad vikt - och? Var finns problemet? Inget jag någonsin lidit av.<br>
*Kostnad = försumbart på en hel hoj. <br>
*Komplexitet? det är väl mera komplext att behöva krypa på backen för jämnan och smörja, för att sen behöva krypa en gång till för att tvätta bort smörjan från resten av hojen?<br>
Jag vill inte behöva kröka rygg och försöka nå delar som befinner sig lägre än 0,5 meter över marken oftare än vid 1000-milsservicen.<br>
*Effektförlust fixas med lite mera motor, och så länge effekten räcker för marschfart runt 210 så är det fullt tillräckligt med effekt....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Hur fel bli rätt?

Inläggav Konsument » 2011-06-18/22:01

http://youtu.be/D1eLKgCdFfk vad nu den länken har i det här ämnet att göra... :roll:
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Hur fel bli rätt?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-06-28/22:00

Kan inte låta bl att citera Norman Hossack, som bland en del annat ritade BMW:s Duolevergaffel: <BR>"Open chain transmission lubricates the world, leaving the chain dry."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur fel bli rätt?

Inläggav Kalle_B » 2011-07-06/09:35

Provkörde en Multistrada en kortsväng på Barkaby förra våren. Det var mest en tillfällighet, visste inte vad det var för hoj innan jag testade den. Måste säga att jag föll för den, riktigt läcker. (Och enda gången jag fått framhjulslyft när jag kört hoj - men det var ofrivilligt - jag är ju annars van vid 70 hp, och då är det ju liksom bara att gasa på.)
Skulle jag byta hoj idag och hade jag tjockare plånbok skulle den absolut vara ett alternativ. :)

Dagens kedjor (X-ringkedjor eller vad dom nu heter.) är väl lite annat att köra med än kedjorna på 70- och 80-talet. Det har förmodligen hänt en hel del på den fronten. T.o.m. BMW har ju kedja på flera av sina nya modeller.

Provkörde också Kawasaki 1400GTR, och den är verkligen läcker att köra, slår BMW:s K-serie vad gäller körglädje. (Lite OT och mina egna åsikter.) Men det är ju lite annat stuk på hoj.
Användarvisningsbild
Kalle_B
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-10-27/01:00

Re: Hur fel bli rätt?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-07-06/13:19

Jodå - Du kan räkna med, att en kedja idag håller 2 000 mil, men sedan måste ju hela drivpaketet bytas, och det kostar en slant - varje gång. Dessutom måste Du ju sträcka kedjan sådär var 100:e mil, vartefter den slits, så det är en del pyssel med den lösningen. <BR><BR>Men gissningsvis köper man inte hojen (eller avstår från köp) pga sekundärtransmissionens konstruktion, utan det finns annat, som avgör. Som jag skrivit på annat ställe tidigare: Hade jag bott i närheten av Alingsås, hade Ducati (underbara hojar!) onekligen legat bra till, och hade jag bott i Nässjötrakten, hade det nog blivit Yamaha (som inte heller är direkt bortkomna. Tio år efter modelldebuten är FJR 1300 A fortfarande en modern hoj!)<BR><BR>Men nu bor jag i Linköping och har tillgång till en bra BMW-handlare med dito verkstad - och därmed är jag mer än nöjd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst