ChEng skrev:Ja, kedjedrift är omordernare, men är det de enda kriteriet du har på hoj??
Säger mer om dig än som MC åkare än om kunskapen hos dig.
Jag har en hel rad oeftergivliga krav på en hoj:<br>
1) Kardan för långa smörjintervaller (rem=håsebandsmoppe, och kedja är grisigt och kräver frekvent arbete)<br>
2) Minst fyra cylindrar för vibrationsfrihet och bra vridmoment även i bottenregistret. (Men ännu hellre en sexa eller åtta)<br>
3) Aerodynamiskt välutformad kåpa för långa dagsetapper på Autobahn och bästa komfort.<br>
4) Stabil som ett strykjärn till hastigheter över 200 km/h<br>
5) Byggd för att tåla marschhastigheter +200 km/h<br>
6) Rejäla packmöjligheter.<br>
Och enligt min erfarenhet så går en hoj/bil som är välavstämd för god komfort på långa autobahnetapper också utmärkt att förflytta sig med några mil på grusväg, om det nu inte skulle finnas någon mera komfortabel alternativ väg att välja. Grusvägar är ju ungefär lika omodernt som kedjedrift.<br><br>
runeo skrev:Jo flera. Tyngd, ofjädrad vikt, kostnad, komplexitet, effektförlust mm! OCH "All chains ain't created equal"!
*Tyngd är knappast något problem. Ett tiotal kilogram hit eller dit kvittar väl?...<br>
*Ofjädrad vikt - och? Var finns problemet? Inget jag någonsin lidit av.<br>
*Kostnad = försumbart på en hel hoj. <br>
*Komplexitet? det är väl mera komplext att behöva krypa på backen för jämnan och smörja, för att sen behöva krypa en gång till för att tvätta bort smörjan från resten av hojen?<br>
Jag vill inte behöva kröka rygg och försöka nå delar som befinner sig lägre än 0,5 meter över marken oftare än vid 1000-milsservicen.<br>
*Effektförlust fixas med lite mera motor, och så länge effekten räcker för marschfart runt 210 så är det fullt tillräckligt med effekt....