av Gunnar Elmgren » 2011-06-20/17:59
Vad roligt!<br>
Nu är det ju så att hoj köper man med hjärtat, och har Du förälskat Dig i K100LT så lär inga rationella argument kunna ändra på den saken.<br>
Dock skulle jag personligen hellre kika på en K1100LT, som går att få för nästan samma pengar men som är en rejält mycket modernare hoj i många stycken. Till att börja med har den bakhjulet i en Paralever, vilket ger ett stort lyft i både köregenskaper och komfort. Motorn är en 4-ventilare i K1100 mot K100:ans tvåventilare (jo, de sista K100 hade 4-ventilsmaskin, men jag tror inte K100LT fanns med den maskinen).
Visst går en K100-maskin ganska hyfsat, men K1100-maskinen är bara så mycket bättre.<br>
Kåpan på K1100LT ger för övrigt mer plats för knän och smalben, på K100LT (och RT) är det rätt trångt och man sitter gärna med knäna mot kåpan.<br>
Även bromsarna är uppgraderade på K1100, och såvitt jag förstått så har alla K1100LT ABS.<br><br>
Och så är K1100LT snyggare, särskilt om den har tvåtons-lack som Mimmis "Wolfgang" (men det är bara min personliga åsikt!).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24