Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav Gerre » 2011-06-29/22:12

Hej!


Det skulle vara av intresse att veta hur folk "håller i styret" - läs, kopplingshandtaget respektive bromshandtaget - när man är ute och åker. Själv håller jag alltid långfingret ovanpå bromshandtaget (och bromsar på detta sätt) och pek och långfinger ovanpå kopplingshandtaget (och frikopplar på detta sätt) vid stadskörning och tycker det funkar bra på en 1200gs. Man har ju då möjlighet att få stopp på fordonet direkt. Vid landsvägskörning, alla fingrar runt kopplingshandtaget och gashandtaget. Den hemska tanke som då dyker upp är ju att man klipper av fingrarna med handtagen vid maximal otur, om olyckan skulle vara framme? Vad har ni för erfarenheter? Vad säger sportentusiasterna inom de olika grenarna cross, roadracing etc ...?


 


Mvh Gerre,

Gerre
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-12-05/16:10

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav Kovlingen » 2011-06-30/06:35

Vanlig aktiv körning på kurviga vägar kör jag nog ofta med öppen hand med fingrarna liggande
på broms och kopplingshandtag . Med tätare trafik blir det väl ett par fingrar på bromsen .
Annars löst runt handtagen .
Men det är ju jag det . Jag är ju bara en rockie .
God Morgon på er alla !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav rogerfolhammar » 2011-06-30/06:45

När jag tog MC-kortet för 8 år sedan fick jag rådet att hålla "bromsberedskap" d v s att lägga pek- och långfinger på bromshandtaget i vissa situationer. T ex när man passerade obevakade övergångsställen och korsningar med dålig sikt.
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-06-30/08:51

För gat- och landsvägskörning har jag inte fingrarna rutinmässigt på kopplings- respektive bromshandtagen. Detta inte av "ideologiska" skäl, utan för att jag personligen kör bäst med "helt grepp". <BR>Men det skall inte mycket till i trafikmiljön, för att ett par fingrar på vardera handen skall åka ut på nämnda handtag, så fingrarna hålls i rörelse. I det fallet är Roger Sundling, hans trafiklärare och jag helt eniga.<BR><BR>Risken för att få fingrarna avklippta av kopplings- respektive bromshandtagen, ifall man har ett "helt grepp", och det smäller, bör vara försumbar. Jag har jobbat i 30 år på Universitetssjukhuset i Linköping och under dessa år sövt och bedövat patienter handskador utifrån de mest varierande orsaker, men jag har aldrig ens hört talas om, att en hojåkare fått fingrarna skadade på det sätt, som Du anger - än mindre amputerade.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav MiaSyrra » 2011-06-30/09:28

.
Senast redigerad av MiaSyrra 2011-07-08/13:19, redigerad totalt 3 gånger.
MiaSyrra
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2011-05-02/10:32

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav Kovlingen » 2011-06-30/09:30

Nu åker vi ju med lika olika förutsättningar . Hel integral , delintegral , ( ingen integral.:=)
trumbromsar , servo och allt annat som gör det lite svårt att ha en generell lösning .
Alla måste testa ut vad som känns bäst ( tror jag )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav Björn Johnson » 2011-06-30/10:14

Kovlingen skrev:Men det är ju jag det . Jag är ju bara en rockie.

<br><br>
Nu får du sluta upp att nedvärdera dig själv Håkan! Rookie är man ju bara under ett år (i idrottsvärlden i alla fall) och du har väl kört hoj och varit klubbmedlem längre än så, eller? Det är ju heller inte så att ens synpunkter per automatik skulle vara mindre värda bara för att man har begränsad erfarenhet.
<br><br>
Själv kör jag mestadels med pek- och långfingret i "beredskapsläge" på bromshandtaget men har inga fingrar på kopplingshandtaget annat än när jag använder det.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav Kovlingen » 2011-06-30/10:42

Har ju inte ens fått till en långresa ännu å i detta gäng så kommer jag nog inte
att komma ur detta stadium . ( Men jag läser , kör å lär ) :=)
Bara Nordkapsresan blir avklarad ska jag sluta med detta uttryck :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav cidair » 2011-06-30/10:54

" hålla "bromsberedskap" d v s att lägga pek- och långfinger på bromshandtaget i vissa situationer. T ex när man passerade obevakade övergångsställen och korsningar med dålig sikt. "

Så kör jag också, samt att fingrarna åker upp på kopplingshandtaget då någon " situation " verkar vara nära förestående.
Yamaha R1M
Yamaha MT-07
Yamaha RD350-73
Yamaha RD500-87
Yamaha TZR125R-91
Användarvisningsbild
cidair
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2011-05-22/10:11

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav Dennis L » 2011-06-30/11:45

I tisdags kväll på väg hem från Vetlanda så sprang det upp Ko med kalv framför motorcykeln ! Om jag inte hade haft två fingrar på bromsen så hadde det inte slutat lyckligt.. kör alltid med bromsberedskap.
Dennis L
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2005-06-09/01:00

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav Kovlingen » 2011-06-30/11:51

Dennis L skrev:I tisdags kväll på väg hem från Vetlanda så sprang det upp Ko med kalv framför motorcykeln ! Om jag inte hade haft två fingrar på bromsen så hadde det inte slutat lyckligt.. kör alltid med bromsberedskap.

Längre upp i detta land har bönderna sina kor i hagar . Får nog akta sej vid "söderresa" :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav Dennis L » 2011-07-02/10:34

Älgko med kalv ska det naturligtvis vara !!
Dennis L
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2005-06-09/01:00

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav Kovlingen » 2011-07-02/10:49

Tack ! Då är jag med igen :=))
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav Kalle_B » 2011-07-06/09:10

Jag tycker det är skitsvårt att ha ständig bromsberedskap - det blir så obekvämt grepp om gashandtaget. Kanske beror på att jag har ganska små händer? (Dessutom är handtagen på min hoj ganska tjocka vilket "minskar" fingerlängden ytterligare.)

Vet att jag borde - men jag faller för bekvämligheten. Det blir bara bromsberedskap när man är typ i stadstrafik.
Användarvisningsbild
Kalle_B
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-10-27/01:00

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav rogerfolhammar » 2011-07-06/18:55

Hade BMW haft vettiga blinkersreglage (som 90% av alla MC-tillverkare) så hade det varit enklare att sköta broms, koppling, gas och blinkers samtidigt. Jag ruttnar på dessa jäkla 3-knappssystem. När jag har gashanden i vissa positioner måste jag ibland släppa på gasen för att kunna stänga av blinkereländet.
Någon av konstruktörerna i Berlin borde spärras in!
Det är t om sämre än Harleys 2-knappssystem.
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav Duvskog » 2011-07-06/20:36

Jag gillar verkligen BMWs blinkersreglage. Men jag klarar ju av att göra många saker samtidigt.






;)
Duvskog
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2008-03-10/01:00

Re: Fingrarna

Inläggav Björn Johnson » 2011-07-06/21:31

Duvskog skrev:Jag gillar verkligen BMWs blinkersreglage.

<br><br>
Dito!
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-07-06/21:43

Nu har jag tänkt en stund! Skulle man inte kunna använda händerna för att visa
körriktning? Nää, det blir nog för svårt. På med tänkarmössan igen! Återkommer.
Torgeir
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav Kovlingen » 2011-07-06/22:47

Själv gillar jag knapparna men det tar lite tid att lära sej så det sitter .
Vid körning i mörker gäller det att trycka på rätt knapp så att det inte blir tutan :=)
Kan ju skrämma sej själv så man är nära att köra av vägen :=)))
( Jag lär väl inte vara ensam om detta )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-07-06/23:09

Nu börjar ju det här likna journalisternas omdöme om 3 knappssystemet, hittade dom
inget att klaga på så fanns ju alltid detta att klanka på. Personligen så tyckte jag om det
på mina GS och RT, och när man väl lärt sig så satt det ju i ryggmärgen. Då jag numera
också har 2 japsar och 1 K16 så är det ju lika över hela linjen. Praktiskt men inget jag
tänker på. Dä ä bare o blink. ;)
Torgeir
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav Kovlingen » 2011-07-07/00:24

Torgeir Nilsen skrev:Nu börjar ju det här likna journalisternas omdöme om 3 knappssystemet, hittade dom
inget att klaga på så fanns ju alltid detta att klanka på. Torgeir

Kanske var mej du menade men jag gillar detta knappsystem .MEN ! Jag är glad att jag inte har en ny hoj
för då det det ut som det har kommit ett tangentbord vid varje handtag :=))
Skulle inte förvåna mej om det inom ett par år sitter GPS-bilden och mer i rutan också .
Vart går gränsen och när sitter vi i soffan och kör hojen virituellt ( Stavningen ? ) och
far ut i värden på alla roliga platser ?
Vart går gränsen när knapparna styr den härliga turen på hoj ? ? ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fingrarna "på" broms & kopplingshantagen under färd?

Inläggav Kovlingen » 2011-08-04/23:04

Björn Johnson skrev:
Kovlingen skrev:Men det är ju jag det . Jag är ju bara en rockie.

<br><br>
Nu får du sluta upp att nedvärdera dig själv Håkan! Rookie är man ju bara under ett år (i idrottsvärlden i alla fall) och du har väl kört hoj och varit klubbmedlem längre än så, eller? Det är ju heller inte så att ens synpunkter per automatik skulle vara mindre värda bara för att man har begränsad erfarenhet.

Vad tror du Björn ! Kan och får jag kalla mej för "Knutte " nu när jag har gjort en längre tripp ? ? :?
Ex-Rockien 8-)
Skämt åsido .
Under denna resa får man tid att fundera lite och jag varierar mycket på hur jag håller fingrar
och händer . Ibland kör jag långa sträckor med öppen hand . Dels för att inte fingrarna ska sitta
fast i handtagen men mest för att vara beredd om nått dyker upp där tiondelarna kan vara dyrbar .
I Norge med ibland otroligt mycket kurvor vet man ju inte vad som döljer sej där bakom .
Har ju även en påverkan hur aktivt man kör för "tuffar" man fram så gör det väl ingen skillnad
hur man håller .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst