ABS I kontra ABS II

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

ABS I kontra ABS II

Inläggav Björne » 2011-07-06/10:35

Hej,


 


Går i funderingarna på en K 1100 LT och har läst lite om de olika ABS-systemen under 1993.


Alla menar att ABS II är bättre på alla sätt än ABS I. Kan någon klargöra på vilket sätt ??


Nästa fråga är om det brukar vara krångel med ABS-systemen och i så fall vad och hur dyrt sådant kan tänkas vara att reparera ???


 


Tacksam för svar.

Hälsningar

Björne

K 1600 GTL Exclusive-14
F 700 GS-13
K 1200 S-05
Björne
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2011-07-06/09:54

Re: ABS I kontra ABS II

Inläggav M-Anders » 2011-07-07/08:24

Björne skrev:<p>Hej,</p>
<p> </p>
<p>Går i funderingarna på en K 1100 LT och har läst lite om de olika ABS-systemen under 1993.</p>
<p>Alla menar att ABS II är bättre på alla sätt än ABS I. Kan någon klargöra på vilket sätt ??</p>
<p>Nästa fråga är om det brukar vara krångel med ABS-systemen och i så fall vad och hur dyrt sådant kan tänkas vara att reparera ???</p>
<p> </p>
<p>Tacksam för svar.</p>



Hej inte så stor skillnad för den som använder det till normalt bruk så att säga, enligt mig inget avgörande vid köp hade ABS1 och tyckte det fungerade bra.

jo det händer då och då att det är problem med styrenhet och ABS modulen....och då kostar det skjortan.

K1100lt är en super maskin alla kategorier, men det finns andra svagheter som är jobbiga, Vatten/oljepump brukar läcka, vevaxel tätning bakkant motor kan läcka, kopplingen blir då kladdig och fungerar dåligt, men om du har tur är dessa bytta och då är det många fina mil att njuta. Ovan nämda fel brukar inträffa runt 10000 mil +-
Framgaffel kan börja läcka men det är vanligt fel på många hojar, men K maskinen börjar bli till åren och då spricker packningarna och det har ofta kommit ner skit som gör att det läcker.

Bakväxeln kan läcka om den inte är skött ordentligt, Paralever lagret i bakaxeln brukar glappa, kan komma redan vid 5-6000 mil men är ganska enkelt att byta själv

Pris skillnaden brukar vara väldigt liten mellan k1100 och k 1200........
!200an är betydligt bättre enligt min åsikt då det är en vidar utveckling av 1100 motorn, men lite sprotigare och inte riktigt lika lätt att köra på grus med funkar.

Mvh och Lycka till

Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: ABS I kontra ABS II

Inläggav Björne » 2011-07-08/08:25

Tack för ett klart och uttömmande svar.

Har nu en K 1100 LT som är helt torr och fin och som går bra. En enorm skillnad i åkkomfort mot den "riskokare" jag hade innan.
Detta är min första BMW, men definitivt inte den sista :)
Hälsningar

Björne

K 1600 GTL Exclusive-14
F 700 GS-13
K 1200 S-05
Björne
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2011-07-06/09:54


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst