R 1200 GS 2006

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

R 1200 GS 2006

Inläggav Högakusten » 2011-07-06/14:46

Hej! Förhoppningsvis kommer jag inom kort att köpa en R1200GS, årsmodell -06. Ska jag vara uppmärksam på något specifkt? Skulle givetvis vilja ha en nyare årsmodell (frugan vill ha en sprillans 1200 RT...) men jag ser -06 som ett steg i den riktingen. Åker mer racerbetonad hoj idag.


Hojen som eventuellt blir aktuell är s a s ren, inga packväskor eller liknande.


Tacksam för lite råd.


Högakusten
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2011-07-06/14:33

Re: R 1200 GS 2006

Inläggav FlashGordon » 2011-07-06/15:21

Om ni tänkt åka längre turer så är väskor nästan nödvändigt och de är dyra.
De är inte heller helt lätta att få tag på begagnade. Så om ni
Så om ni känner för långturer och därmed väskor skall ni kanske hellre titta på en begagnad där de finns med.
För 2 personer bör man helst ha både sidoväskor, topbox och tankväska. Frun kommer säkert även med dessa klaga på att man inte får med sig alldeles för lite.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: R 1200 GS 2006

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-07-06/15:51

Fundera på, hur Du faktiskt tänker använda cykeln. Några av mina bekanta åker just RT, och de hävdar, att den cykeln inte alls är besvärlig på någorlunda anständig grusväg, även om den förstås inte byggts för det. Att den sedan är suverän på asfalt är självklart. <BR><BR>Vad man inte alltid tänker på vid köp efter en kort provtur, är turbulensbuller. Där har RT klara fördelar, eftersom kåpglaset är elektriskt ställbart, dvs det kan justeras steglöst hela 14 cm, medan man kör. En GS kräver, att man stannar och skruvar, och jag har läst fler inslag om turbulensbuller på GS än på RT. <BR><BR>Å andra sidan är ju GS år ut och år in BMW:s mest sålda modell, vilket borgar för dess mångsidighet, så vad Du än väljer, får Du en mycket fin maskin - med bekväm passagerarplats. <BR><BR>Skruvar man bort kåpor etc, gör man naturligtvis den föga sensationella upptäckten, att cyklarnas likheter är påtagliga. Det rör sig ju om två varianter på ett grundtema. Det visar då också, att RT SER tung ut, men skenet bedrar delvis. Kom också ihåg, att när Du jämför vikter, är RT:s vikt angiven med väskor (men utan toppbox), eftersom de ingår som standard, medan GS-väskorna inte är standard utan måste köpas till.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1200 GS 2006

Inläggav Högakusten » 2011-07-06/18:16

Hej, igen!
Tack för de snabba svaren. Har provat både GS:en och RT:en, alltså nya hojar och håller med om att RT:n klarar fartvinden otroligt bra. Båda hojarna är lättkörda. Som pendlingshoj till o från jobbet känns det som om GS är alternativet dock. Jag tror mig förstå att jag kommer uppleva viss skillnad i motorkapacitet från de nya hojar jag provat och motorn i -06:an som jag tittat på. Men, fart och fläkt har jag tänkt att lämna till förmån för upplevelser på både kortare och längre utflykter tillsammans med min hustru - som inte alls tyckte det var roligt att åka sporthoj. Har 2006 några kända problem? Har jag förstått det rätt, att "väskhållare" också är tllbehör?
Högakusten
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2011-07-06/14:33

Re: R 1200 GS 2006

Inläggav FlashGordon » 2011-07-06/18:31

Skulle vilja understryka vad Bror skriver. Nu grundar jag det på den enda RT jag haft.
En R1100RT. Den gick utmärkt på grusvägar, både mjuka sådan på våren och även i nylagt grus.
Nackdelen är givetvis de däck man normalt har på en sådan MC.
En K1200RS eller som jag nu har en K1200GT är klart sämre. Det beror nog både på att dessa maskiner är framtunga och att styret och sittställningen passar sämre för grusväg.
En GS är en fantastisk maskin men den har begränsningar vid långfärd. Farter över 120km på motorvägar börjar bli jobbigt.
Det gör att jag som gärna kör långt skulle välja en K-maskin eller en RT.
Fast var och en måste välja med sitt hjärta om vad som är rätt.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: R 1200 GS 2006

Inläggav Roland Johansson » 2011-07-06/18:46

Använder BMW:s topbox när frugan åker med och hon trivs med det ryggstöd den ger alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
Roland Johansson
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2008-02-06/01:00

Re: R 1200 GS 2006

Inläggav Roger Gross » 2011-07-06/18:55

Det cirkulerar olika uppgifter betr vad GS och RT väger.
BMW uppger följande (körklara) vikter enl DIN-norm:
GS 229 kg
GSA 256 kg
RT 259 kg
I samtliga fall UTAN väskor o toppbox.
Mvh
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R 1200 GS 2006

Inläggav Kovlingen » 2011-07-06/19:20

Mitt råd blir samma . Se till att få en håj med mycket utrustning . Om du inte
skulle behöva det många ggr. så blir den betydligt lättare att sälja den dag
du kanske vill byta till nått annat .
Tar lite OT på samma gång :=)
Du behöver ju å andra sidan inga packväskor till långfärder när du har så många
fina vägar uppe på "Höga-kusten" .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R 1200 GS 2006

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-07-06/19:25

Är Du BERGSÄKER på, att RT:s vikt anges utan väskor? Jag har nämligen fått rakt motsatt information - att just den vikt Du anger inkluderar väskorna och avser körklar hoj. Det stöds dessutom av, att R 1200 ST angavs ha en vikt, som var betydligt lägre än RT:s. Dessa två cyklar var ju tämligen lika varandra, och att ST:s mindre kåpor skulle göra SÅ stor skillnad, låter inte rimligt. Men ST:s vikt angavs utan sidoväskor, för de ingick inte i köpet - och då stämmer det betydligt bättre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1200 GS 2006

Inläggav Tomas H » 2011-07-06/19:54

Roger har rätt, både tomvikt & körklar vikt är utan väskor. Så anger alltid BMW de olika vikterna, så även för K-serien.

Nedan en text saxat från den tyska BMW sidan ang spec för R1200RT, vilket för övrigt är en jä... bra hoj :)


Leergewicht fahrfertig, vollgetankt 1) 259 kg
Trockengewicht 2) 229 kg
zulässiges Gesamtgewicht 495 kg
Zuladung (bei Serienausstattung) 236 kg
nutzbares Tankvolumen 25 l
davon Reserve ca. 4,0 l
Relevante Maße beziehen sich auf DIN-Leerlage
1) Gemäß Richtlinie 93/93/EWG mit allen Betriebsmitteln, betankt mit mindest. 90% des nutzbaren Tankvolumens. (ohne Koffer)
2) Leergewicht ohne Betriebsmittel (ohne Koffer)
"Livet är för viktigt för att tas seriöst"

Oscar Wilde
Tomas H
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-05-09/01:00

Re: R 1200 GS 2006

Inläggav Roger Gross » 2011-07-06/21:39

BMW Motorrad har från första modellår angivit RT:ns vikt UTAN väskor. Att sedan tidningar vid tester väger fram en högre vikt än av BMW angiven beror på att BMW alltid väger ett riktigt snålutrustat exemplar - allt för att det ska se bra ut i text utan att för den skull ljuga...
Mvh
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R 1200 GS 2006

Inläggav Kovlingen » 2011-07-06/22:36

Nu får jag nog citera "Marie" . Va spelar några kilo hit och dit för roll ?
Frågan är mer trivs man med hojen och känner att den passar en ? ? ?
Jag som gärna skulle åka den dunlätta R1200R:en men trivs med min 1150 .
Om du inte testat 1200 ST så gör det om tillfälle erbjuds . Både lite sportig
och samtidigt touringhoj . Snygg tycker jag .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R 1200 GS 2006

Inläggav Högakusten » 2011-07-07/07:14

Wow, vilket engagemang - roligt och tacksamt. Som Bror och Kovlingen säger bör jag kanske se om efter GS med sidoväskor, topbox och annat extra. Vad beträffar turbulens och vind/buler i övrigt så så jag allt i bröstet/hjälmen idag på min sporthoj, om jag inte kryper ihop. Fördel RT alltså. Som Flashgordon säger har väl GS:en en högsta och behagligt marschfart på 120 km/h, så sätt fördel RT. Trots detta och att jag, i varje fall tillfälligt, hamnar på minus hos frugan kommer jag nog att försöka hitta en GS inledningsvis. Detta främsta maa pris och vad jag just och närmaste framtiden kommer nyttja hojen till - mindre utflykter samt pendling till och från jobbet. De längre äventyren får vänta i varje fall 1 - 2 år (ni kanske vet hur det är att ha tonåringar, party, party...)

En sak är dock säker. En BMW och ett medlemskap i BMW-klubben får det bli. Detta tackvare Er och Ert vänliga och engagerade bemötande.

Återkommer när hojen stå uppfarten...
Högakusten
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2011-07-06/14:33

Re: R 1200 GS 2006

Inläggav Dennis Johansson » 2011-07-07/07:38

Det finns fina kåpglas på marknaden som gör att turbulensen försvinner. Det är många som rekomenderat ett från Givi.
Jag måste säga att jag är nöjd med min GS. Det är en 04:a som gått 8600 mil. Inga större grejer har hänt ännu. HAr en Secdem ruta på som är bättre en original, men tyvärr kan den bli väl hög.

För att sedan anpassa knarren till just ditt ändamål kan jag rekommendera Touratech och Wunderlich.
Den senare köper jag dock inte ifrån, då jag tyvärr aldrig valde tyska i skolan, å kan inte ett skit. Touratech finns i Lidköping och har tyvärr betydligt högre priser en Touratech i Tyskland.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: R 1200 GS 2006

Inläggav larswildmarker » 2011-08-16/17:17

Vad är den största skillnaden mellan R1200GS och R1150GS och ur servicekostnads synpunkt vilken av dessa modeller kostar minst.

Har läst dom flesta tester på R1200GS och är lite skeptisk ang att den på vissa exemplar så har växellådan behövt bytas vilket tydligen är rätt dyrt och för en sådan pass dyr hoj i begagnatmarknaden behöva byta olja 3 gånger på 1500 mils körning tycker jag låter lite mycket.

Dessa fakta är hämtade från Bikes begagnat lista från 2009 där det var ett test mellan R1200GS och KTM 950 Adventure.

Är det någon här som har haft dessa problem på sina R1200GS?
larswildmarker
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2011-05-03/21:12

Re: R 1200 GS 2006

Inläggav rogerfolhammar » 2011-08-16/18:25

Det förekommer faktist inte så sälan beg-annonser på BMW original Varioväskor och toppbox till vettiga priser. Jag misstänker att somliga köpte dem till hojen när den var ny men börjar sedan köra i allt mer oländig terräng och byter då till mindre men robustare väskor. Inte för att originalen är särskilt sköra men vill köra i skogen så är ju t ex adventure-modellens väskor och Touratechs och liknande ännu med slagtåliga.

Så om du hittar en juste GS utan väskor. No panic. Det går att lösa i efterhand. Håll ett öga på den här eminanta hemsidans köp/sälj-annonser och blocket så brukar det, förr eller senare, dyka upp nå't.

/Roger
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst