Fundering om framdäck och mjuk sadel på 08 LT

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Fundering om framdäck och mjuk sadel på 08 LT

Inläggav Laine Piteå » 2011-07-06/20:52

Min 08 LT har ny gått 1200 mil, ett märkligt slitage på brigstone orginal framdäck, det är i princip uppnött, har lite sprickor längt efter, men det har  bildas på något sätt ganska höga klackar(någon mm) på nötningen, som jag nu upptäcker efter 2 st 300 mil körningar. Drar man med fingret på däcket så känns mycket konstigt, men det känns inte direkt då man kör, (håller dom inte längre än 1200 mil till en LT?)men jag skall naturligtvis byta däcket, har någon ett bra förslag på ett bra och tyst framdäck till en LT.


En annan sak om sadeln, jag hade en LT 02a förut och kände aldrig att jag fick ont i bakan, men denna sadel till 08an kallad komfortsadel får jag stora problem med ont i ändan, den verkar vara lite för mjuk och man kommer ned för djupt i den så det klämmer på något sätt, jag måste lämna in den hos sadelmakare, det blir så pass besvärligt att det tar bort en hel del av njutningen av att åka LT längre sträckor, men det är inte så lätt då man inte direkt vet hur mycket man måste bunta på. är det någon mer som har samma problem som ev ni åtgärdat.


MVH Laine

Laine Piteå
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2009-09-27/21:37

Re: Fundering om framdäck och mjuk sadel på 08 LT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-07-07/08:17

Har Du alltså upptäckt sågtandsmönster i däcket? Dvs att om Du drar fingret längs slitbanan åt ena hållet, känns det inte konstigt, men om Du drar åt andra hållet, känns mönsterklackarna taggiga - dvs de är ojämnt slitna.<BR>Folk, som vet något om däck, hävdar, att detta beror på för lågt lufttryck - och de 2,5/2,9, som är rekommenderade tryck för min K 1200 RS är definitivt för låga. Jag kör numera med 3,0/3,2, vilket dels minskar trappstegsslitaget och dels får däcket att leverera 200 - 300 mil mer än tidigare. På köpet blir cykeln dessutom stabilare på vägen - exempelvis i turbulensen bakom en långtradare. <BR><BR>K 1200 LT är ju ännu tyngre än RS, så Du borde kunna prova samma lösning. <BR>Dessutom har på annan tråd här påpekats, att Metzeler gör en särskild version av Z 8, med extra styv stomme, och den är avsedd just för tunga hojar som våra.<BR><BR>Just idag har jag f.ö. korresponderat med företrädare för Michelin, som påpekar, att även Pilot Road 2 och 3 finns med vad de kallar B-stomme (= extra styv) till bakdäck, men om jag fattade honom rätt, finns inte motsvarande för framdäck.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst