Hög bränsleförbrukning?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Hög bränsleförbrukning?

Inläggav Magnus Brobeck » 2011-07-06/22:28

Hej alla


Jag har en fråga som rör min R12GSA-11 som jag har hunnit rulla några mil med nu (650 mil) och att jag tycker att den drar mer än jag hade förväntat mig.


Nu är det inte så många datapunkter som jag har så jag är ute och famlar lite efter information från er övriga. Här kommer fakta/uppleveleser:


1. Jag hade förväntat mig att kunna "maxxa" ut ca 60 mil ur en tank på 32 liter vilket stämmer ganska väl med vad jag empiriskt fick ur min RT (49 - 50 maximalt och normalt 45) när det var ca 1 -2 liter kvar i tanken. Det är ju 6 liter mer i GSA och lite sämre aerodynamik som både plus o minus.


2. Under de första 400 milen så låg jag runt 54 -55 mil vilket för mig var helt OK med tanke på att förbrukningen brukar sjunka gradvis under de första 1000 milen tills att är inkört.


3. Nu ligger jag på 51-52 mil med 98 och eftersom jag behövde trycka i 95 oktan så var det 49 mil med den blandningen. Förbrukningen har med andra ord ÖKAT!!!!


Är detta ett tecken på att jag har ett fel som är trasigt eller är det den här nya E10 miljösoppan som spökar. Är det någon annan som har några erfarenheter/tankar kring detta?



Tacksam för svar


MVH Magnus

There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Hög bränsleförbrukning?

Inläggav anonym1 » 2011-07-07/06:43

Jag svarar med en fråga...

Har du en sådan där "Accelerator module" monterad på hojen? (det är INTE ett BMW originaltillbehör).

Jag har en sån på min 2010 GS och upplever att den är något snålare på bränsle utöver att lågvarvsegenskaperna är bättre. Andra tycker att deras förbrukning har ökat något.
anonym1
 

Hög bränsleförbrukning?

Inläggav Duvskog » 2011-07-07/06:51

Hej.

Jag har också en GSA -11. 800 mil just nu. Kan till viss del hålla med om att den är törstig. Men sänker man rutan till det lägsta och, tråkigt nog, kör försiktigt med gashanden, så går det att komma långt på en tank 95. Men då gäller det att inte köra fortare än 90.......

Får se om något händer efter första servicen.

Mvh
Duvskog
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2008-03-10/01:00

Re: Hög bränsleförbrukning?

Inläggav Magnus Brobeck » 2011-07-07/10:14

Tack för svaren.

@pribus - Nej jag har ingen Accelerator module installerad.
@Duvskog - när du säger långt på en tank 95, vad innebär det i mil på ett ungefär?

För min del så är problemet/frågan - varför kommer jag bara ca 51 mil på en tank nu när det var 54-55 bara för ett par veckor sedan. Det borde gå uppåt och inte neråt. Det finns inga sådana dramatiska skillnader i körsätt.

Är det den nya etanolinblandningen som spökar?


MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Hög bränsleförbrukning?

Inläggav Szinbad » 2011-07-07/11:12

szinbad skrev:
Jag brydde mig inte alls om förbrukningen tills 3000 km. Min GSA (10) låg på blandad körning, 80% 2 pax, Europa utflykt "heavy heavy loaded" Alpvägar etc på 5,5-5,6 l /100 km. Jag har sedan Maj kört med Accelerator kabel. Förbrukningen har sjunkit till 5,1 liter med samma körstil. Kvaliten på bensinen är alltid ShellVpower eller högre i KOntinenten. Om accelerator kablen har vi pratat mycket, ja den sänker förbrukningen, Du får en mycket jämnare motor, och man spar in liksom en växling i stadstrafiken. Och nej Du förlorar ingen garanti ,jag har personligen kollat det med BMW Solna. Solidsolution.com säljer det, till GSA-n enligt Marc(uppfinnaren) lämpligare att använda den långa varianten, som man skall dra framåt. Installationen är döenkel. 2: Sedan finns en faktor som är ofrånkomlig...Din höger hand, Du vet den rotation som vi utför när vi drar på gashandtaget...hm... my2Cents Zsolt
Nu hojen har rullat 18.000 km på samma Metzler Tourance EXP däck, jag tror att 20.000 km kunde jag klämma ur, men vi skall på en ny långresa så byter jag däcken..
Zsolt :shock:
Senast redigerad av Szinbad 2011-07-07/11:23, redigerad totalt 1 gång.
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Hög bränsleförbrukning?

Inläggav Magnus Brobeck » 2011-07-07/17:15

szinbad skrev:szinbad skrev:
Jag brydde mig inte alls om förbrukningen tills 3000 km. Min GSA (10) låg på blandad körning, 80% 2 pax, Europa utflykt "heavy heavy loaded" Alpvägar etc på 5,5-5,6 l /100 km. Jag har sedan Maj kört med Accelerator kabel. Förbrukningen har sjunkit till 5,1 liter med samma körstil. Kvaliten på bensinen är alltid ShellVpower eller högre i KOntinenten. *SNIPP*


Hej Zsolt<br<br>

Det är just dessa nivåer som jag förväntade mig. Vid 5,6 l/100km (0,56/mil som jag skrev ovan) så kommer man strax över 56 mil på en tank och går man ner till 5,1 l /100km så blir det ca 61 mil innan man har en knapp liter kvar i tanken!!<br<br>

Jag får i bästa fall ut 51 mil på Shell VPower just nu eller 6,2 liter / 100km eller om jag kör på 95 oktan så blir det 6,3 l / 100km.<br<br>

Det är något som inte stämmer börjar jag inse om detta fortsätter med denna förbrukning. Jag är ingen "extrem gasare" så att jag skulle ligga så pass mycket över dig tar jag för uteslutet, speciellt om ni var två och jag ensam på hojen.<br<br>

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Hög bränsleförbrukning?

Inläggav FlashGordon » 2011-07-07/18:56

Jag har en liten app i min iPhone som heter Car Expert. Där kan man hålla koll på kostnader och service.
Jag har bara använt den för att hålla koll på bränsleförbrukningen på min MC.
Under cirka 1 år har jag haft koll på min K1200GT 2008 och vad den drar. Rapporten och diagrammen är en ganska intressant läsning. Jag har vid några tillfällen kört på 5.0/100km på en tank och som högst legat på 7.0/100km.
snittet under 1 år ligger på 5,8/100km.
De högre värdena är alltid när jag kört mycket stadskörning och av typen kör till jobbet körningar.
De lägre värdena är av typen jämn körning på krokiga vägar i Norge eller alperna där kurvorna hållit ner hastigheten.
Åkte förra året från Hamburg Altona i sällskap med 2 Kawasaki ER6 hem till Göteborg. Det gick i snabbtakt med normal marchfart på 150 upp till hastigheter på över 200.
Det intressanta var att dessa ER6 var tvungen att tanka väldigt ofta. Deras tank på 19 liter fick dem att stoppa för att tanka mellan 15 och 20 mil.
Med min 24 liters tank valde jag att tanka varannan gång.
Även när jag kört tillsammans med min son som har en Honda VFR så har jag kunnat konstatera att den är betydligt törstigare än min BMW.
Nu lär väl inte min K1200GT höra till de mindre törstiga modellerna bland utbudet från BMW.
En RT hade jag förväntat mig skulle dra klart mindre och är också vad jag sett i tester.
Så dina siffror verkar något underliga.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Hög bränsleförbrukning?

Inläggav RonnyB » 2011-07-08/23:48

Magnus Brobeck skrev:Tack för svaren.

@pribus - Nej jag har ingen Accelerator module installerad.
@Duvskog - när du säger långt på en tank 95, vad innebär det i mil på ett ungefär?

För min del så är problemet/frågan - varför kommer jag bara ca 51 mil på en tank nu när det var 54-55 bara för ett par veckor sedan. Det borde gå uppåt och inte neråt. Det finns inga sådana dramatiska skillnader i körsätt.

Är det den nya etanolinblandningen som spökar?


MVH Magnus


Tänk på högre temperatur på luften, syrehalten som sjunker och fukt i luft ställer till det en del med.

/Ronny
RonnyB
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-09-09/20:42

Re: Hög bränsleförbrukning?

Inläggav Kovlingen » 2011-07-09/00:08

Hej Magnus !
Det är väl inte så enkelt att du har blitt lite "varm i kläderna" och spänner bågen lite extra ?
Nää förlåt ! Det är väl många saker som kan påverka . Att den är extra känslig har väl delvis med
den hyfsat stora cylindervolymen att göra . Det är ju inga "moppekolvar" som i K-modellerna som
är lite lättare att få att gå likadant . Större CC/ cyl kräver sin dos av bränsleblandning och det krävs
nog små förändringar av både hoj och knutte för att påverka detta . Troligen inget fel men en
översyn och justering kan nog påverka förbrukningen . (men inte mycket)
Boxermotorn är en kompis som man gillar eller inte . Den lever sitt eget liv :=))
Hejos ! / Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hög bränsleförbrukning?

Inläggav Albert » 2011-07-10/09:27

Du beskriver ca 10% ökad förbrukning.´
<br>
Det är relativt lite, men du har säkert koll på körbeteendet och då skulle jag också reagera som dig.
<br>
<br>
Provade "Mimmi-Meter" en gång (ska göra en åt mig själv när det väl blir av). Soppaförbrukningen på min R80 gick från 0.65 till 0.58 bara tillföljd av finjusteringen mellan förgasarna; du har förvisso insprutning, men poängen är att lite obalans i blandningen kan resultera i 10% mer bränsleförbrukning.
<br>
<br>
Bensinen i Svedala... tja... V-power från Shell ger 5% mindre soppaförbrukning på min buss. Tyvärr blir resultatet kraftigt förändrat när man måste tankan annat... o 95-blyfri är rena döden för aktionsradien...
<br>
<br>
Du har kört 650mil skriver du. Gör en banal sak, byt motorolja och se vad det har för effekt. Om det inte ger någon effekt, byt transmissionsoljorna.
<br>
Skulle gissa/anta att du får bättre aktionsradie igen med nya fräscha oljor - trots det låga miltalet. På Bussen min brukar det ge ca 5% med ett motoroljebyte och 2-5% vid transmissionsoljebyte. Den är mycket känslig på olje"kvallitén" - kan skilja ca 10% vilket än idag förbryllar mig att likvärdig olja kan leda till så stora skillnader.
<br>
<br>
Se'n har du däcken - de kan ha slitits till en grad där de börjar rulla tungt. Har även varit med om att undra, precis som du, vad katten det tagit åt moppen. Då hade förbrukningen gått från 0.65 till 0.7-0.72 - lufttrycket hade ändrat sig i däcken... För lågt ringtryck ger med lätthet 10% ökad förbrukning...
<br>
<br>
Lätt ansättning av bromsklossar/bromsband ger kraftigt ökad bränsleförbrukning. Men det problemet har du väl inte på en så ny mope?
<br>
<br>
Har varit med om att vinden roat sig med att kantra mellan körriktningarna - å motvind jmf med medvind kan också gå flera %'s skillnad i bränsleförbrukningen.
<br>
<br>
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Hög bränsleförbrukning?

Inläggav Joen i Dalby » 2011-07-21/15:30

Hej!

Har följt denna tråden om bensinförbrukning med intresse! Har själv en K1100rs -96, som jag för det mesta kört på Shells "V-pulver" med en förbrukning nära eller strax under 0,5 lit/mil - med 95 oktan var förbrukningen straxt under eller =0,6 lit/mil. Med V-pulvret upplevde jag även bättre acceleration samt jämnare motorgång.

Inför denna säsong har jag monterat litium-stift (från MortorWorks). Motorn startar nu lättare och är varvvilligare, vidare är bränsleförbrukningen den samma trots att jag nu tankar 95 istället för Shells V-pulver. Det förefaller alltså att bytet till litium-stift i stort kompenserar bytet till "ful-soppa". Framgent kommer jag att tanka V-pulver för att kolla om bränsleförbrukningen går ner ytterligare - återkommer med rapport!
JoenWidmark
DO15
K1100RS-96
F650GS-09
UralRetro-06
Aprilia125cc
Suzuki125cc
Joen i Dalby
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2002-03-18/01:00

Re: Hög bränsleförbrukning?

Inläggav Inge K. » 2011-07-21/16:03

Joen i Dalby skrev:Inför denna säsong har jag monterat litium-stift (från MortorWorks).
<br>
Lyder intressant...tatt i betraktning av at litium har et smeltepunkt på 181 grader celsius.<br>
Skulle det tilfeldigvis være iridium?<br><br>

Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Hög bränsleförbrukning?

Inläggav Joen i Dalby » 2011-07-21/16:19

Jaa - IRIDIUM ska det det vara - silly me! :oops:
JoenWidmark
DO15
K1100RS-96
F650GS-09
UralRetro-06
Aprilia125cc
Suzuki125cc
Joen i Dalby
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2002-03-18/01:00

Re: Hög bränsleförbrukning?

Inläggav Konsument » 2011-07-21/17:19

Hade en insprutar-bil som gradvis ökade bränsleförbrukningen. Byte av luftfilter rådde bot på det.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Hög bränsleförbrukning?

Inläggav anonym1 » 2011-07-31/17:29

Efter en tripp till Hojrock i Västervik noterar jag att min R1200GS (2010) med passagerare och välfyllda vario-väskor (+stor tankväska) drar c:a 0,48 l/mil vid sansade landsvägshastigheter och inblandning av ganska mycket stadskörning.
<br><br>
Jag har en stor ruta (Givi AF330) och Accelerator module. Hade jag kört ensam utan packning så hade inte förbrukning blivit så värst mycket lägre, jag hade antagligen gasat något mera.
<br><br>
Jag har alltid kört på 95-oktanig bensin, förresten.
anonym1
 

Re: Hög bränsleförbrukning?

Inläggav julius » 2011-07-31/21:18

Ungefär samma förbrukning (0,48 l/mil) hade min hoj under en kort tripp till Öland och Skåne med liknande förutsättningar dvs passagerare och packning mm. Det är en 16 år gammal japan med förgasare och en tjänstevikt på ca 300kg och den körs på 95 oktan....
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Hög bränsleförbrukning?

Inläggav GS/A-07 » 2011-09-06/21:07

Hej, jag kan bara säja att från min -07a till nuvarande -10a så har bränsleförbrukningen ökat i låga hastigheter, runt 80 (som man åker högst i norge) nästan en halv dl/milen. Och i högre farter så är det nästan en dl/milen.

Men det är väl för att dom, ökat omkretsen på insuget, ökat på antal hk, och framförallt att den varvar mera nu med annan utväxling. Min -07a varvade mindre på 6:an! Tror det handlar om 4-500 varv, inte säker.
R1200GS/A-2010
Användarvisningsbild
GS/A-07
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2009-06-17/15:52

Re: Hög bränsleförbrukning?

Inläggav Lars Levén » 2011-09-06/22:24

Min GS -09 drog enligt färddatorn 0,49 på sommarsemestern 2010 i alperna och resa hem genom Tyskland UTAN accelerator cable. Två personer och full last inklusive tält och allt det drar med sig i packning. 2011 genom Sverige till Riksgränsen, Lofoten och hem till Göteborg MED accerator cable blev snittet detsamma, även denna gång två pers och full last.
Noteras kan att jag köp på 95 oktan. På motorväg brukar hålla ca 120 km/h, gasar man mer så ökar förbrukningen förmodligen en smula. Ingen aning om ev etanolinblandning utomlands. Jag är nöjd!
PS Jag talar om 1200 GS, inte 650 som på min bild :-) DS
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst