av Mast » 2011-07-27/07:36
Säger som tidigare inlägg, provkör och välj med hjärtat.<br><br>
Men fundera också på vad du kommer att använda cykeln till, ibland säger hjärtat att man vill ha en äventyrscykel och åka världen runt men man vet att det inte kommer att ske de närmsta åren.<br><br>
Har kört mina senaste 1400 mil med en 800 ST och är otroligt nöjd. För mig vore det bäst att ha tre motorcyklar, ett touringlok, en mindre äventyrshoj när grusvägen lockar och en sporthoj för de korta utflykterna hemmavid och banåkning. Det är väl ofta så kompromisserna börjar.<br>
ST:n fungerar utmärkt till det mesta men kanske allra bäst när man sätter framfoten på fotpinnarna, kanar bakåt i sadeln och böjer armar i nästan 90 grader och kör aktivt på kurviga vägar. Då är det skönt att vikten stannar på 209 kilo fulltankad.<br>
Långa etapper i högfart kan kännas lite blåsiga, i mitt fall hamnar luftströmmen vid halsen vilket minskar turbulensen och håller uppe överkroppen men blir lite högljutt. Vill man köra fort längre sträckor är man också tacksam över styrdämparen som gör att cykeln känns stabil även vid lite väl tilltagna hastigheter.<br>
Grusvägar är ju inget som denna cykel är avsedd för men om man hamnar vid en finns ingen anledning att vända, brett styre och möjlighet att sätta sig upprätt gör att man känner sig lugn. Vore ju roligt att sätta på riktiga grusdäck och se hur det skulle funka.<br><br>
Funderar ändå på att byta snart av flera anledningar, kanske kan äventyrsresan bli av, går det kanske inte lite för fort alltför ofta, fireblade är ju riktigt rolig på bana, supermotard va ju riktigt roligt, kanske skulle man lasta en gammal LT full och åka europa runt?<br>
Byta går ju alltid att göra om det skulle bli fel eller rättare sagt fel blir det nog inte, men om man vill prova nåt annat.<br><br>
Det bästa med ST:n? Lättsvängd och remdrift, men jag tror inte du blir besviken på kardan heller så lycka till med valet och provkör och provkör och provkör och...
MVH Mats Lööf