Underhåll av batteri

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Underhåll av batteri

Inläggav Högakusten » 2011-07-27/16:29

Hej!


Nu står 1200 GS:en årsmodell -06 på uppfarten. Har redan rullat 150 mil... Köpte till en topbox och kommer så snart någon kampanj eller begagnat dyker upp köpa till sidoväskorna. Vilken suverän motorcykel!


 


Ett par snabba? Kan jag använda någon av mina batteriladdare av märket Optimate III SP eller Optimate 4 eller måste jag köpa en BMW-batteriladdare? Det är ju så fiffigt med att alltid med snabbkopplingen kunna underhållsladda hojen då och då.


 


I instruktionsboken står att mc:n har ett eluttag – ser ut att vara framför tanken – har alla det? Med risk för att Ni alla nu skrattar, jag hittar ingen sådan...


 


Med vänlig hälsning


Högakusten

Högakusten
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2011-07-06/14:33

Re: Underhåll av batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-07-27/17:05

Grattis till hojen, och välkommen hit!
<br><br>
Till att börja med - eluttaget sitter troligen på vänster sida av motorn, på kåpan över startmotorn.<br>
Tyvärr kan Du inte ladda via det uttaget, om Du inte har en speciell BMW-laddare för det CanBus-elsystem Du har på hojen. Uttaget stängs av någon minut efter att tändningen slagits av, och det krävs en speciell styrsignal för att öppna det för laddning.<br>
Däremot går det alldeles utmärkt att montera en kabel med snabbkoppling direkt på batteriet - själv har jag satt dit extra 12V-uttag på våra hojar, kopplade direkt på batteriet via en 20A hängsäkring.<br>
Då kan Du enkel underhållsladda batteriet när som helst - en Optimate-laddare fungerar säkert, även om jag själv använder CTEK-laddare som kan sitta anslutna hur länge som helst utan att något tar skada.<br><br>

Sök på Forumet på "underhållsladdning" så hittar Du ett antal bra trådar i ämnet!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Underhåll av batteri

Inläggav Fredrik J » 2011-07-27/20:49

Ett hett tips angående sidoväskor billigt är ebay. Både på ebay.co.uk och ebay.de dyker det upp mycket av R1200 tillbehör, har man is i magen kan man göra fina klipp.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Underhåll av batteri

Inläggav Högakusten » 2011-07-31/19:00

Vill bara meddela att jag fann eluttaget, tack för infon. Ebay.de har en hel del som sagt till riktig bra priser. Turligt så har jag en granne tillika mycket god vän som reser mycket utrikes, förhoppningsvis kan jag hitta sidoväskor i anslutning till att han reser till Tyskland alt. England.

Fråga: Måste man köpa en låssats? Får man nycklar till väskorna. Har förstått att låsen går att koda om men inte riktigt greppat hur man går till väga.
Högakusten
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2011-07-06/14:33


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst