Two Wheels

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Two Wheels

Inläggav Peter K » 2011-08-03/21:22

OM någon funderar på att köpa (begagnad) hoj från Two Wheels så vill jag varna - den begagnade, och nyservade!, BMW jag köpte av dem visade sig vid efterföljande service vara ihopsatt med Loctite! I och för sig bra använda så att oljepluggen sitter fast ordentligt men nog känns det "lite" oseriöst av en auktoriserad märkesverkstad att sätta ihop hojarna med hjälp av Loctite... Å andra sidan kanske de inte alls använder Loctite, utan bara stämplar att tusenmilaservice utförts och sedan debiterar...?


Jag rekommenderar således att köpare av begagnad hoj från Two Wheels kollar på annan firma a/ att debiterat arbete utförts och b/ att det (eventuella) arbetet utförts professionellt. Och gör gärna det inom garantitiden, det gjorde inte jag eftersom jag litade på stämpeln...

Peter K
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-02-10/16:59

Re: Two Wheels

Inläggav Peter K » 2011-08-29/20:31

Lite kompletterande info:
Det fanns tecken på ytterligare ett antal brister- missfärgad bromsvätska, bränslefilter aldrig bytt, missfärgad och vattenbemängd kopplingsvätska... När detta upptäcktes hade jag kört en säsong till (första säsongen var den ju ordentligt genomgången och servad av Two Wheels, alltså i "toppskick" så då servade jag den inte - dumt nog) och det var ju omöjligt att säga att detta INTE berodde på mig eller uppstått under min tid som ägare men nog fick jag en liten misstanke om att Two Wheels inte bara fuskat med Loctite...

Nå, intressantast var den reaktion jag mötte. Janne P på Two Wheels svarade att det var tråkigt och att ansvarig säljare hade slutat (men de hade nog kvar samma välutbildade mekaniker) och erbjöd mig att komma tillbaka för en god affär. Eh, tack men nej tack.

Lennart Bäckström på Svenska BMW behagade svara mig efter lite påminnelser - att det är kunden som har ansvaret och att detta visade på BMWs kvalitet. Så dålig och eftersatt service och ändå gick hojen!

Och i dag då? Jodå, cykeln är ordentligt genomgången och går väldigt fint (drar inte mer än minimalt med olja!). Själv är jag mycket nöjd med BMWs motorcyklar, dock inte med BMWs företrädare... och nästan 25000:- fattigare. Se, det var en "riktigt bra affär" på Two Wheels det - för dem!

Ett sista, ytterligare, skäl att fortsätta med BMW är detta forum. Rena rama uppslagsboken, här finns svar på frågor jag inte ens visste om att jag hade...
Peter K
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-02-10/16:59

Re: Two Wheels

Inläggav ChEng » 2011-08-30/07:50

Peter K skrev:<p>OM någon funderar på att köpa (begagnad) hoj från Two Wheels så vill jag varna - den begagnade, och nyservade!, BMW jag köpte av dem visade sig vid efterföljande service vara ihopsatt med Loctite! I och för sig bra använda så att oljepluggen sitter fast ordentligt men nog känns det "lite" oseriöst av en auktoriserad märkesverkstad att sätta ihop hojarna med hjälp av Loctite... Å andra sidan kanske de inte alls använder Loctite, utan bara stämplar att tusenmilaservice utförts och sedan debiterar...?</p>
<p>Jag rekommenderar således att köpare av begagnad hoj från Two Wheels kollar på annan firma a/ att debiterat arbete utförts och b/ att det (eventuella) arbetet utförts professionellt. Och gör gärna det inom garantitiden, det gjorde inte jag eftersom jag litade på stämpeln...</p>


En undran, hur ska du ha det, först sätter de dit Loctite gänglåsning på oljepluggen, sen skriver du att de kanske bara stämplar i serviceboken???

Har de satt dit pluggen med gänglåsning så har de ju gjort oljebyte och service,eller tror du att de lossat pluggen, in med tummen,på med Loctite sen snabbt dit med pluggen igen???
ChEng
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2010-10-03/14:52

Re: Two Wheels

Inläggav PeterK » 2011-09-01/22:57

Grejen är ju att jag inte vet. Antingen byttes olja och pluggen "klistrades" fast eller så stämplade och debiterade Two Wheels för ett oljebyte som inte gjordes och således upptäckte de inte att förre ägaren använt Loctite. Trots att Two Wheels marknadsförde cykeln som en ovanligt välvårdad och fin GS...
För min del är det egalt, jag tycker att båda möjliga alternativen är oproffsiga. Helt enkelt inte i nivå med vad jag förväntade mig av en auktoriserad BMW-verkstad. Men det var uppenbarligen naivt av mig att ha sådana förväntningar.
PeterK
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-09-30/21:57

Re: Two Wheels

Inläggav kirre777 » 2011-09-02/17:29

Följde servicebok med och var den i så fall ifylld?
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst