Hackande k1300gt

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Hackande k1300gt

Inläggav Rolf Ekvall » 2011-08-05/16:54

HEJ ,har en k1300gt som också har börjat hacka på lägre varv,


någon som löst problemet?


Rolf Ekvall.

Rolf Ekvall
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-07-10/18:02

Re: Hackande k1300gt

Inläggav Roger Gross » 2011-08-05/19:16

Vad menar du med "börjat hacka"? Kan du beskriva lite exaktare, please...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Hackande k1300gt

Inläggav Rolf Ekvall » 2011-08-05/20:17

Roger Gross skrev:Vad menar du med "börjat hacka"? Kan du beskriva lite exaktare, please...
//Roger G

motorn hackar vid varvtal 1200-2500 ungefär som du slog tändningen till o från,den har gått 520mil
tack på förhand,
Rolf.
Rolf Ekvall
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-07-10/18:02

Re: Hackande k1300gt

Inläggav Bengt M » 2011-08-05/21:13

Intressant att det inte bara är min som hackar. Något fel är det. Jag har prövat det verkstan föreslagit. Kört 2 tankar med k-sprit; inte någon större skillnad, ev lite bättre. Därefter har jag tankat V-power och även kört en STP injector cleaner. Kanske lite bättre. Men fortfarante irritererande hackningar, misständningar på låga varv. Nu har jag jag kört nästa 400 mil sedan det började (har totalt gått ca 650 mil) och först nu efter senaste tankningen med V-power är det betydligt bättre men inte helt som det skall. I morgon skall jag lämna in till verkstan som skall ta sig an problemet under nästa vecka.
mvh Bengt
Användarvisningsbild
Bengt M
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-09-17/19:39

Re: Hackande k1300gt

Inläggav Roger Gross » 2011-08-06/08:04

Har erfarenhet från såväl K1300GT -09 som K1300S -11. Kör alltid på V-Power om jag kommer åt. Har inte upplevt de ryckningar ni pratar om. Men tomgångsvarvtalet är ju runt 1200-1300 varv och så lågt anser jag inte att motorn ska jobba. Det är trots allt en högtrimmad motor med liten roterande massa. Den mår helt klart bättre av att få jobba högre upp i varvskalan. För att få en bästa tänkbara analys är mitt tips att ni tar en sväng till Kenneths Mc-service i Göteborg och pratar med Martin.
Vänliga hälsningar
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Hackande k1300gt

Inläggav Bengt M » 2011-08-06/08:13

Hej Roger. Tack för dina synpunkter. Grejen är att detta hackande har tillkommit. Var inte där från början. Det märks speciellt när man kör på tex 2:an i en rondell och i stadstrafik när man måste krypköra. Varvtalet jag talar om är ca 1500-3000. Får se nu vad en vecka på verkstan gör. Jag återkommer.
mvh Bengt
Användarvisningsbild
Bengt M
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-09-17/19:39

Re: Hackande k1300gt

Inläggav Rolf Ekvall » 2011-08-06/09:01

Hej Bengt o Roger
det måste vara något annat problem än bensinen kör själv på 98 eller Vpower
en motor som inte har gått mer än 500mil ska inte behöva rensas med k-sprit eller injektor rens
jag vill inte köra min förrän den har varit på verkstad,för den är obehaglig att köra i låga farter
känns som man faller in i kurvorna (rondeller) när motorn hackar och delvis dör.
Mvh.Rolf.
Rolf Ekvall
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-07-10/18:02

En fikaträff för ägare av K1200-K1300...!?

Inläggav Roger Gross » 2011-08-06/14:32

Hej Bengt o Rolf,
Hoppas ni får ordning på era lågvarvsryckproblem. Instämmer helt i att en så ny motor inte behöver någon insprutningsrengörare. Speciellt som den körs på V-Power, där en av fördelarna är att den bensinen ger mindre avlagringar än övriga kvaliteter. Lite svårt att få förtroende för en mek som ger sådana rekommendationer...
Det vore trevligt om vi innan säsongen är över kunde ordna en liten anspråkslös fikaträff för att utbyta erfarenheter. Kanske finns ytterligare K-åkare som är intresserade!?
Vad sägs?
Mvh
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Hackande k1300gt

Inläggav FlashGordon » 2011-08-06/15:11

Bensinen är kanske inte var den varit.
PÅ väg hem tankade jag V-pover i Norge. När jag kom till stationen såg jag just tankbilen lämna.
På vägen hem på E6 gick det ganska fort och min K1200GT-II vibrerade och gick dåligt på högre varv.
Efter diskussion här fick jag rådet att köra en tank 95 med etanol för att dra ut eventuell fukt i bensinen av Gunnar.
Det fungerade klockrent. Efter 5-6 km med med den nya bensinen och några högfartsruscher gick hojen som vanligt.
I Juli har jag drabbats av liknande bekymmer vid låga varv som liknar de ni beskriver. Vid låga varv och snällt gasande ur rondeller eller i korsningar så bluddrade motorn och ville inte gå rent. Vid högre varv märktes inget.
Gjorde i samma veva 3000 mila service hos Kenneth´s. Hade glömt att nämna problemen för dem så ingen skugga över dem.
Efter jag hämtade moppen gjorde den igen samma sak när den var varm.
Jag körde tanken så tom jag vågade och fyllde sedan 98-oktan på Statoil. Efter några mil har jag inte känt av problemet igen trots jag försökt provocera fram det.
Denna gång var det 98-oktan från en nyrenoverad Preem mack som gav bekymret.
När en tankbil fyller stationens tankar så kan man ju tänka sig att sediment från botten rörs upp och man kan ha otur att få med både vatten och skräp när man tankar.
Har sett även på Tyska forum att de fått problem när de tankat just efter tankbilen var på plats.
Så kanske är även era problem att moppen fått fel foder?
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Hackande k1300gt

Inläggav Bengt M » 2011-08-06/18:01

Hej Flash Gordon och Roger, Vad är det som gör just K-motorn så känslig. Problemet med fukt/vatten måste ju i så fall drabba alla MC rakt över och mackarna måste ju i så fall ta fram åtgärdsplan:-) mot fukt/vatten i tankarna. Vet ni om andra märke har samma problem eller varför är BMW K-motor så känslig. Ingen har ju så vitt jag sett dryftat detta på forumet förr. Min Kawa Z 550 GT -83 som jag tankat flera gånger på samma mack går hur jämt och fint som helst. Inga tendenser alls. Varför BMW?

Håller med om en träff innan hösten vore trevligt, det K-an vi ju återkomma till

mvh
Bengt
Senast redigerad av Bengt M 2011-08-06/20:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bengt M
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-09-17/19:39

Re: Hackande k1300gt

Inläggav FlashGordon » 2011-08-06/19:14

Jag har kört MC under många år och egentligen aldrig haft problem med soppan.
Om K-rad motorerna av senare typ är extra känsliga vet jag inte men kanske någon mer tekniskt bevandrad kan ha en aning.
Personligen har jag en annan misstanke om problemen. Vid första tillfället hade tankbilen just varit och fyllt.
Vid det andra hade man just bytt pumpar och kanske också renoverat tankarna eftersom man grävt ordendligt.
Skall fråga dem nästa gång jag tankar. Annars ser vi ju alla hur mackarna förfaller i vårt land.
Vi vet alla att man inte tjänar storkovan på att sälja bensin utan intäkterna kommer från varmkorv, godis och mat.
Många av våra pumpar ser bedrövliga ut och man kan väl misstänka att underhållet under jord inte är bättre.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Hackande k1300gt

Inläggav Rolf Ekvall » 2011-08-07/10:00

Hej igen!
Hade ett Remus Hexacon på och den har gått fint med det,men när den började hacka så sa min tjej att det var avgasröret som var orsaken men det trodde inte jag för då skulle motorn börja hacka med detsamma menade jag
men jag monterade orginalröret och körde en liten runda motorn gick perfekt.
Vad jag kan förstå så är det motståndet i ljuddämparen som är problemet när mc:n gått ett antal mil så sätter ullen i dämparen sig ,så motståndet blir mindre(mina funderingar)
Ångående en träff så vore det trevligt,kom med förslag på tid och plats.
Mvh Rolf.
Rolf Ekvall
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-07-10/18:02

Re: Hackande k1300gt

Inläggav Roger Gross » 2011-08-07/11:53

Betr K1200-1300träff:
Vore trevligt om det finns flera intresserade. Mitt förslag är att vi kallar under rubriken AKTIVITETER, kanske också under K-RADMOTORER. Eftersom vi vill ha fint väder blir framförhållningen så lång som SMHI medger.
Betr REMUSdämparen: Den går ju att packa om. De flesta tillbehörsljuddämpare fungerar enl absorbtionsprincipen innebärande att ljudenergin "sugs upp" i glasull och med varje tändning blåser lite ull bort ur ljuddämparen. Originaldämpare fungerar enl reflexionsprincipen dvs ljudenergin tas upp genom att ljudet studsar från utrymme till utrymme inuti dämparen.
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Hackande k1300gt

Inläggav noh » 2011-08-07/14:07

Min 09 13 GT med nästan 2.6000 km på mätaren har aldrig hackat på lågt varv. Tur är det, för när jag, med frugan ombord, "besteg" Stelvio från nord ost denna sommar, hade jag antagligen stått på öronen om motorn tjuvstannat.

Däremot har jag studerat den amerikanska siten I-BMW.com och problemet, "stalling", är utbrett. Lösningen som BMW presenterat tycks vara en uppgradering av ECUn dock med vissa, inte alla särskilt lustiga, bieffekter. Dessa effekter är t.ex. högre tomgång, varvtalet som inte sjunker tillräckligt fort vid avslag etc.

Jag är helt övertygad om att problemet bottnar i dålig kvalitet på drivmedlet i kombination med att motorn körs på 95 oktan. Med det kompressionstal 13 motorn har måste en rejäl tändförställning till, för att undvika knackning. Lägg därtill en liten "svängmassa". Utrymmet för andra svagheter vid låga varvtal, så som undermåligt drivmedel, blir mycket litet. Vid högre varvtal märks det inte på samma sätt.

Undermåligt drivmedel kan vara vatten eller smutspartiklar i soppan, men också, vilket ofta tycks vara fallet i USA, dåligt destillerad etanol. Blandar man delar av "mäsken" i bensinen så får man ganska snart avlagringar i bl.a. insugshalsen. Det behövs bara lite avlagring vid spjällen för att motorstörningar vid lågvarv skall uppstå. Sådana avlagringar kan komma mycket fort. Att problemet dyker upp redan vid några hundra mil har flera ägare av K13 hojar fått erfara.

Förslaget att köra igenom injector cleaning är i mina öron inte fel. Men insugen kan behöva "handpåläggning"

Personligen kör jag så mycket som möjligt på 98 oktan och ser jag tankbilen vid macken, kör jag vidare till nästa ställe.

En träff i all anspråkslöshet, för K13 åkare, skulle jag kunna tänka mig att åka till. Bra initiativ!
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Hackande k1300gt

Inläggav Roger Gross » 2011-08-07/14:32

Hej noh,
Problemen de har med motorerna i USA är till största delen beroende på att man där har mycket stränga avgasregler. BMW mc i USA-utförande har därför en delvis annan avgasreningskonstruktion. Problemet med ryck o tjuvstannande tycks man ha löst med modifierad mjukvara i motorns styrdator.
Trevligt att du är positiv till en tvärK-cykelträff. Vi återkommer i frågan! Finns flera intresserade??
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Hackande k1300gt

Inläggav Rolf Ekvall » 2011-08-07/16:38

Hej tyvärr har den börjat hacka igen hjälpte inte länge med orginalröret.
Ska lämna in den 15/8 och återkommer om problemet blir löst.
Mvh Rolf.
Rolf Ekvall
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-07-10/18:02

Re: Hackande k1300gt

Inläggav Roger Gross » 2011-08-09/08:21

Betr hackande gång på (för) låga varv:
Har någon provat en s k accelerator cable på en K1300-motor? Erfarenheter?
(Jag har provat nämnda grej på min F800R och kan inte märka ngn skillnad. Den går lika bra med kabeln som utan...)
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Hackande k1300gt

Inläggav Bengt M » 2011-08-12/19:27

Hej alla intresserade!

Nu är min K1300GT fixad och går igen som en turbin. Hade den inne på verkstan en vecka och efter alla uppmätningar som inte visade några fel och inte heller några felkoder, samt senaste versionen av mjukvaran så var felet kvar. MEN när vi bytte alla 4 tändstiften så gick den igen som en turbin. !? Bränslet har alltså inte varit problemet.
Helt fantaskiskt. Nu kan man köra på alla varvtal i alla växlarna igen utan några hackningar:-). Kanon
mvh
Bengt
Användarvisningsbild
Bengt M
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-09-17/19:39


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst