av noh » 2011-08-07/14:07
Min 09 13 GT med nästan 2.6000 km på mätaren har aldrig hackat på lågt varv. Tur är det, för när jag, med frugan ombord, "besteg" Stelvio från nord ost denna sommar, hade jag antagligen stått på öronen om motorn tjuvstannat.
Däremot har jag studerat den amerikanska siten I-BMW.com och problemet, "stalling", är utbrett. Lösningen som BMW presenterat tycks vara en uppgradering av ECUn dock med vissa, inte alla särskilt lustiga, bieffekter. Dessa effekter är t.ex. högre tomgång, varvtalet som inte sjunker tillräckligt fort vid avslag etc.
Jag är helt övertygad om att problemet bottnar i dålig kvalitet på drivmedlet i kombination med att motorn körs på 95 oktan. Med det kompressionstal 13 motorn har måste en rejäl tändförställning till, för att undvika knackning. Lägg därtill en liten "svängmassa". Utrymmet för andra svagheter vid låga varvtal, så som undermåligt drivmedel, blir mycket litet. Vid högre varvtal märks det inte på samma sätt.
Undermåligt drivmedel kan vara vatten eller smutspartiklar i soppan, men också, vilket ofta tycks vara fallet i USA, dåligt destillerad etanol. Blandar man delar av "mäsken" i bensinen så får man ganska snart avlagringar i bl.a. insugshalsen. Det behövs bara lite avlagring vid spjällen för att motorstörningar vid lågvarv skall uppstå. Sådana avlagringar kan komma mycket fort. Att problemet dyker upp redan vid några hundra mil har flera ägare av K13 hojar fått erfara.
Förslaget att köra igenom injector cleaning är i mina öron inte fel. Men insugen kan behöva "handpåläggning"
Personligen kör jag så mycket som möjligt på 98 oktan och ser jag tankbilen vid macken, kör jag vidare till nästa ställe.
En träff i all anspråkslöshet, för K13 åkare, skulle jag kunna tänka mig att åka till. Bra initiativ!
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020