Intressant rapport från SMC

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Intressant rapport från SMC

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-08-12/08:41

/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Intressant rapport från SMC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-08-12/09:34

Hmmm! Om 53 % av motorcyklisterna kom från kollektivtrafiken, har jag svårt att se, att det skulle ha gjort så stor nytta. OK - tidsbesparingar kan man räkna med, men miljöeffekten är ju renodlat negativ, eftersom kollektivfordonen inte rimligen kommer att köras i mindre utsträckning än förr. <BR>Dessutom låter det konstigt med 0 minuter för att hitta parkering. Riktigt så bra är det nog ändå inte. <BR><BR>De, som skiftat från bil till mc, har naturligtvis däremot åstadkommit något positivt även ur miljösynpunkt, eftersom hojar som regel släpper ut mindre koldioxid än bilar. Dessutom minskar förstås trängseln på gatorna => mindre köer => mindre tomgångskörning => ännu mindre utsläpp.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Intressant rapport från SMC

Inläggav Magnus Jinstrand » 2011-08-12/09:42

Att söka p-plats i Frankrike har väl alltid tagit 0 i tid, man parkerar där man är, ibland i tredubbla rader...
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Intressant rapport från SMC

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-08-12/09:46

Nja Bror, om Du läser hela rapporten, så framgår det att busstrafiken faktiskt minskat och biltrafiken har minskat ännu mer. Spårbunden trafik har ökat.<br>
Den totala trafikvolymen har också ökat en hel del, så skulle inga tvåhjulingar förekomma hade det behövts avsevärda kapacitetsökningar i kollektivtrafiken.<br><br>

Man kan dessutom misstänka, att många av dem som gått över från kollektivtrafik till tvåhjuling gjort det för att få en tidsvinst - samtidigt har ju kapacitet friställts, så att f.d. bilister fått plats i kollektivtrafiken......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Intressant rapport från SMC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-08-12/09:58

OK. Minskar kollektivtrafiken med förbränningsmotorer, kan de totala utsläppen bli kvar på oförändrad nivå - eller t.o.m. sjunka, om fler går över till hoj (fast jag undrar ändå i mitt stilla sinne...). <BR><BR>Strunt samma; fler motorcyklar och färre bilar på storstädernas gator ger naturligtvis åtskilliga positiva effekter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Intressant rapport från SMC

Inläggav bem65 » 2011-08-13/07:38

Tveksamt vad man skall tänka om en sådan undersökning....

Baserad på beteende hos grodätare i en av europas största städer......
Vad vill SMC tolka studien till... Jo MC är bra för miljön.....
Inte kan man överföra de tolkningar man gillar bäst av förändringar i Paris till vad som i jämnförelse mest liknar en bondhåla med en korvkiosk på landet (Tjockhult).
Att det vi kallar MC skulle vara att föredra i miljöhänseende är nog mest outspädd lögn. I Paris är troligen den största delen tvåhjuliga motorfordon vad vi kallar mopeder.
Motorcycklar är kassa i miljöhänseende! Inte bara värdelösa i effekthänseende, de flesta nöjeskör mer än de nyttokör (aldrig jag förståss ;-)).

/Bludder från Lars
K100 1987 (tillverkad 1984)
Användarvisningsbild
bem65
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-06-13/12:32

Re: Intressant rapport från SMC

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-08-13/10:30

Den rimliga tolkningen är väl, att tvåhjulingar som används för jobbresor i en storstad som Paris ger en miljövinst. <br>
Självklart går inte det att överföra på nöjeskörning med stora, tunga och bränsleslukande motorcyklar i svensk trafik...... nöjeskörning kan aldrig någonsin bli en miljövinst - tänker man på det sättet ska man nog helst stanna hemma.<br>
Däremot har SMC en poäng i, att ett ökat användande av tvåhjulingar skulle ge en viss miljöfördel, och framförallt minska trängseln ge en tidsvinst, i våra större städer.
Trots att våra städer är små i jämförelse med Paris, så har vi rätt eländiga trafikproblem på sina håll (främst i Stockholm och Göteborg). Den som dagligen sitter i sniglande köer på Essingeleden eller vid Tingstadstunneln vet vad jag menar.<br>
Att vår MC-park i Sverige är allt annat än idealisk ur miljösynvinkel är väl ganska uppenbart - där får i alla fall BMW ett litet plus i kanten, som sedan länge har katalysator som standard på alla modeller.
Och varje dag en MC-ägare tar hojen istället för bilen till jobbet är en liten vinst för miljön.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Intressant rapport från SMC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-08-14/17:11

bem65 skrev: I Paris är troligen den största delen tvåhjuliga motorfordon vad vi kallar mopeder.
Motorcycklar är kassa i miljöhänseende!

Mja - snarare skotrar, såväl på 125 kubik som däröver. EU-mopparna är nog inte så vanliga på kontinenten som här hemma(?). <BR><BR>Och mja - Min K 1200 RS är relativt törstig, men den är klart snålare än vår bil - så varje gång jag tar den till jobbet i stället för bilen, blir det lite mindre utsläpp. <BR>Sedan är det en annan sak, att jag i regel använder trampcykeln - eller bussen - till och från jobbet. Den förra är ojämförligt billigast och nyttigast - för såväl midjemått och flås som plånbok och miljö - medan den senare naturligtvis går, vare sig jag åker med den eller ej. <BR>ERGO: Ingen ökning av utsläppen i någotdera fallet. <BR><BR>I övrigt är väl bara att konstatera, att för jobbpendling över korta/modesta avstånd, där cykel/kollektivtrafik inte är något fungerande alternativ, torde ju elskotern vara det givna miljöfordonet! Det skall bli spännande att se, om den slagit igenom på kontinenten - och måhända även i våra storstäder - om sådär tio år.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst