Periodvis batteriladdning

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Periodvis batteriladdning

Inläggav hemgren » 2011-08-28/19:47

Ska troligen vinterförvara hojen i ett garage med tidsstyrt eluttag. Alltså kommer uttaget att vara strömförande ca. 1 tim/dygn.


Min fråga är: Finns det några nackdelar med att låta batteriet få sin underhållsladdning via en ctek kopplat till ett sådant eluttag?


hemgren
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2011-03-02/12:56

Re: Periodvis batteriladdning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-08-28/20:07

Tycker det låter som en utmärkt lösning. Mer än 1 tim/dygn lär inte behövas för att hålla batteriet väl laddat, och CTEK:en håller kvar inställningarna så länge den är kopplad till batteriet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Periodvis batteriladdning

Inläggav Zeter » 2011-08-28/20:44

Gunnar Elmgren skrev:Tycker det låter som en utmärkt lösning. Mer än 1 tim/dygn lär inte behövas för att hålla batteriet väl laddat, och CTEK:en håller kvar inställningarna så länge den är kopplad till batteriet.

Gäller detta också BMW:s batteriladare?
/mvh
Honda CBR 1100 xx -98
BMW R 1200 GSA -16
Användarvisningsbild
Zeter
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2011-01-14/19:13

Re: Periodvis batteriladdning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-08-28/22:11

Zeter skrev:Gäller detta också BMW:s batteriladare?
<br>
Med reservation för hur den hanterar "strömavbrottet" - ja, men å andra sidan är det tveksamt om den laddaren är lämpad att ha ständigt ansluten. <br>
Jag har BMW-laddare av två utföranden - dels den gamla varianten för hijar utan Canbus, och dels den nyare "Canbus-laddaren" som jag fick med då jag köpte min K1600GT i våras.<br>
Använder ingen av dem, eftersom jag är allvarligt skeptisk till hur batteriet mår av att "pumpas" med ström från dessa ganska osofistikerade laddare. Såvitt jag kunnat utröna, är det enkla transformator-laddare med enbart simpel spänningsreglering - det finns ingen logik som tar ned laddaren i underhållsläge, ingen pulsladdning för att undvika sulfatering i batteriet, och dessutom har den i och med konstruktionen ett relativt stort spänningsrippel (som särskilt gel- och AGM-batterier tar mycket stryk av). <br>
Vill man ha vettig livslängd på sitt batteri, bör det underhållsladdas med en intelligent kvalitetsladdare med s.k. primärswitchning (dvs man tar upp ingående växelspänning på 50 Hz till 30-40 kHz, vilket dels gör att man kan ha en betydligt mindre och lättare transformator, dels att det är oerhört mycket lättare att filtrera bort skadligt spänningsrippel).<br><br>
En CTEK-laddare för 500 kr är oändligt mycket bättre än de överprisade "leksaksladdare" BMW säljer under eget märke. Det finns såklart andra märken än CTEK, men de jag känner till är betydligt dyrare - och så är ju CTEK ett svensk företag med tillverkning i Sverige, vilket känns bra.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Periodvis batteriladdning

Inläggav Tomas H » 2011-08-29/14:48

Intressant Gunnar!

Jag har en BMW laddare som du beskriver, och kan hålla med om dess tveksamma effekt/effektivitet.

Hur kopplar man in en C-TEK när man har canbus system på hojen?
"Livet är för viktigt för att tas seriöst"

Oscar Wilde
Tomas H
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-05-09/01:00

Re: Periodvis batteriladdning

Inläggav Dennis Johansson » 2011-08-31/08:21

På min GS kopplar jag min Ctek direkt på batteriet.
MAn kan rekommenderar dock att inte koppla på en sådan där grej man kan se hur batteriet mår när laddaren är bortkopplad, då den riskerar att ej släcka ner bussystemet då man slår av tändningen.
Det fick vi lära oss på BMW klubbens årsmöte.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst