Zeter skrev:Gäller detta också BMW:s batteriladare?
<br>
Med reservation för hur den hanterar "strömavbrottet" - ja, men å andra sidan är det tveksamt om den laddaren är lämpad att ha ständigt ansluten. <br>
Jag har BMW-laddare av två utföranden - dels den gamla varianten för hijar utan Canbus, och dels den nyare "Canbus-laddaren" som jag fick med då jag köpte min K1600GT i våras.<br>
Använder ingen av dem, eftersom jag är allvarligt skeptisk till hur batteriet mår av att "pumpas" med ström från dessa ganska osofistikerade laddare. Såvitt jag kunnat utröna, är det enkla transformator-laddare med enbart simpel spänningsreglering - det finns ingen logik som tar ned laddaren i underhållsläge, ingen pulsladdning för att undvika sulfatering i batteriet, och dessutom har den i och med konstruktionen ett relativt stort
spänningsrippel (som särskilt gel- och AGM-batterier tar mycket stryk av). <br>
Vill man ha vettig livslängd på sitt batteri, bör det underhållsladdas med en intelligent kvalitetsladdare med s.k. primärswitchning (dvs man tar upp ingående växelspänning på 50 Hz till 30-40 kHz, vilket dels gör att man kan ha en betydligt mindre och lättare transformator, dels att det är oerhört mycket lättare att filtrera bort skadligt spänningsrippel).<br><br>
En CTEK-laddare för 500 kr är oändligt mycket bättre än de överprisade "leksaksladdare" BMW säljer under eget märke. Det finns såklart andra märken än CTEK, men de jag känner till är betydligt dyrare - och så är ju CTEK ett svensk företag med tillverkning i Sverige, vilket känns bra.