Kostnader för ny BMW F650GS

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Kostnader för ny BMW F650GS

Inläggav Stockholmsnovis » 2011-08-30/19:43

Vad kostar egentligen en ny BMW F650/800GS i månaden de första åren om man tar hänsyn till värdeminskning och reparationer, är nedstående kostnader rimliga?




  • Försäkring: 375kr (denna har jag hyfsad koll på, BMW märkesförsäkring)

  • Reparationer/service: 500kr

  • Diverse oförutsedda kostnader: 225kr (hm, kanske för lite men ändå)

  • Värdeminskning: 1000kr (ingen aning om hur mycket de tappar första åren)




Tack för svar :)

Stockholmsnovis
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-03-07/05:42

Re: Kostnader för BMW F650GS

Inläggav Fredrik J » 2011-08-30/20:16

Jättesvårt att svara på, men ett par riktpunkter finns det ju.

Köper du en ny hoj får du nog räkna med att du tappar ordentligt i värdeminskning de första 2-3åren. Priset för extrautrustning får du aldrig igen, men utan dem kan den bli desto mer svårsåld.

Enklaste vägen att kolla är blocket. Kollade precis en 09 med 1600mil som borde kostat strax under 100k med utrustning ny. Ligger ute för 68k, kanske går för lite över 60k nu när september närmar sig. Men tillfälligheter kan avgöra sånt. Köper du begagnat med ett par år nacken kan du räkna med avsevärt mindre tapp, problemet som då riskerar att uppstå är om du köper en hoj med ett par tusen mil på mätaren, själv kör ett par tusen till och vips är du uppe i 5000mil + på mätare, och med den milnoja många köpare lider av och det begagnat utbud som finns kan det bli svårt att sälja.

Servicekostnader på verkstad med rutinservice för en F650GS el 800Gs torde vara likvärdig och snitta på 2-3000:- år utan däck.

Oförutsedda utgifter är väldigt lätta att förutse, dom blir nämligen lätt stora med köp av lite tillbehör och utrustning, speciellt i början av en mc-karriär. Risken med tiden är dock att man får smak på det och gör av med ännu mer pengar ;)

I och med att du titulerar dig själv novis gissar jag att det här rör sig om en första hoj och min rekommendation är då tveklöst att inte köpa nytt. Man behöver rätt många mil på hoj i kroppen och köra ganska många olika hojar innan man inser vad man egentligen vill ha. Tror inte det är många som behåller sin första hoj mer än ett år eller två.

Sen är pengar bara pengar och hojåkning är såpass roligt att det måste få kosta :) Men det är ju dumt att peta in så mycket pengar i hojen att man inte har råd att köra den eller behöva oroa sig för att lägga mil på mätaren och eventuellt andrahandsvärde.

Framför allt skall man ju dessutom ha en hoj man gillar.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst