BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Bengt M » 2011-09-02/20:09

I kväll kom jag i samhället och blinkade vänster för att svänga vänster givetvis. (1300GT-10). Men det sitter inte i ryggmärgen att man skall stänga av blinkern efter jag svängt, eftersom jag har en -83 års KAWA med enkelreglage som jag haft och kört sedan 86. Den stänger faktiskt av efter man tippat lite på hojen i svängen. Detta gör inte 2010-års BMW 1300 utan tydligen fortsätter att blinka så att när ja 150m efter svängen kommer in i en 4-vagskorsning och jag åker på huvudled, svänger en bil ut, jag bromsar argt in och tutar på den. Tjejen pekar och mimar att jag blinkar (vänster, hon kom från höger men hade lämna företräde), och det har hon faktiskt rätt i, men jag är omedveten om det. Livsfarligt alltså. Varför har inte BMW så som KAWA och säkert andra också hade för över 25 års sedan, automatiskt återgående blinkers efter man svängt.


 


 

Senast redigerad av Bengt M 2011-09-02/20:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bengt M
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-09-17/19:39

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav MichaelWa » 2011-09-02/20:16

Jag trodde alla Bmw mc hade auto stäng på blinkers, de 2 som jag ägt innan och den jag har nu fixar detta.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Bengt M » 2011-09-02/20:22

Jo det stämmer men det verkar som dom går på "sträcka" dvs stänger av efter en viss sträcka. Om man då börjat blinka nära en korsning för att man kör i ett samhälle, säg 50 m så ligger dom på några hundra meter efter svängen. och om det nu då händer som det gjorde för mig i kväll att det är en korsning igen efter 150 m, så är det ju inte en så lyckad lösning om man glömmer att trycka av blinkersen:-)
Användarvisningsbild
Bengt M
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-09-17/19:39

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Dennis Johansson » 2011-09-02/21:09

Det är inte så många märken som har sådana blinkers som stänger ner alls faktiskt
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Kovlingen » 2011-09-02/22:51

Det som inte sitter i ryggmärgen får man lära sej eller ?
Byter man märke så är det alltid nått som inte stämmer .
Själv har jag ingen auto. men jag lär mej .
( Förutom dom gånger jag glömmer )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Bengt M » 2011-09-03/05:54

Helt rätt Kovlingen, så är det. Men det är ju just när man glömmer och i kombination med ett sånt här fall när en korsning på huvudled snabbt kommer på. Hade den legat 300 m längre bort hade det varit OK och blinkersen hade stängt av av sig själv. Men jag tycker fortfarande att om det finns ASC, ESA, däcktryckskontroll, och alla andra moderniteter på hojen så skulle det ju även passa med helautomatiska blinkers;-). Vidare är det ju så att det är ju kunderna och användarna som också skall efterfråga förändring så att utvecklingen drivs framåt. Som sagt det finns på min KAWA -83.
Användarvisningsbild
Bengt M
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-09-17/19:39

BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Lindeberg » 2011-09-03/07:58

Aftonbladetrubrik... Ta för vana istället att trycka av blinkersen så fort du anser dig ha blinkat klart. För att undvika sånt här i framtiden
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Roger Gross » 2011-09-03/08:07

K1300 har automatiskt återgående blinkers. Kriterier för avstängning är tid eller körd vägsträcka som blinkersen är i funktion. Parametrarna justerbara med BMW servicedator hos auktoriserad BMW mc-verkstad. Dock är inte avstängningsautomatiken kopplad till en vinkelgivare eller liknande som känner av när motorcykeln återgått till lodrätt läge. Håller med kovlingen - man lär sig, men ibland glömmer man... Jag har tagit till vana att inte bry mig om automatiken utan stänga av blinkersen manuellt. Undviker härigenom missförstånd.
Vänliga hälsningar
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Bengt M » 2011-09-03/08:43

Ja så får det bli, Tack Roger och Lindeberg
Användarvisningsbild
Bengt M
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-09-17/19:39

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav K_N » 2011-09-03/09:09

Min 650GS har också automatiskt återgående blinkers efter viss tid eller körd vägsträcka. På tex. H-D så stängs blinkers av efter att efter att man vinklat hojen vid en sväng. Detta borde väl BMW också kunna ha i kombination med nuvarande automatik.
Men som tidigare sagts så är det flera hojar som inte har någon automatik alls.
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Börjesson » 2011-09-03/09:38

När GPS:en visar "sväng om 150m" så brukar jag slå på blinkersen, då stämmer det ganska bra. Kör man utan GPS så får man ju försöka att uppskatta avståndet till korsningen ;-)
Sven-Olof Börjesson
Götene/ D8

BMW R 1250 GSA -19
XTZ 660
GL1000 LTD
Börjesson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2009-09-11/18:57
Ort: D8 Götene

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Bengt M » 2011-09-03/09:59

Ja K_N det är ju det jag tycker och är förvånad över. Att man på en BMW idag, 2011 skall behöva köra en automatisk funktion manuellt, för att den skall vara säker. Detta medger utrymme för förbättring till nästa årsmodell:-).

Vad hade vi sagt om ASC, ESA och däcktryckskontrollen tex, skulle köras manuellt för att vara "säker"...? Hm?
Användarvisningsbild
Bengt M
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-09-17/19:39

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Bengt M » 2011-09-03/11:38

Ja, esso det är också ett bra sätt, men om man som jag i går körde i samhället och det inte kanske är mer än 50-75 meter mellan sidovägar/gator så är det lätt att det blir som det blev igår. mvh
Användarvisningsbild
Bengt M
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-09-17/19:39

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-09-03/11:43

Vänta nu.... automatik i all ära, men blinkers på ett fordon är unik i så motto att det inte direkt har med fordonet självt att göra - den är ett hjälpmedel att kommunicera förarens avsikter till medtrafikanterna. Det är svårt att automatisera Dina avsikter, minst sagt..... <br>
Bilar har förvisso "automatiskt" återgående blinkers, i så motto att de stängs av när ratten återgår i mittläge, men det fungerar inte alltid det heller. Det händer mig ganska ofta när jag kör bil, att blinkers slås av fast jag inte vill det, och jag får slå på den manuellt igen. Det finns också ganska många situationer, då den inte slås av automatiskt - efter ett körfältsbyte, t ex. <br>
BMW:s hojar har sedan ett antal år automatisk avstängning av blinkers - den är dock INTE konstruerad för automatisk återgång så att man ska kunna strunta i att stänga av manuellt, utan automatiken är en säkerhetsfunktion för att stänga av om man råkar glömma det. <br>
Alltför många (inte så mycket MC-förare, tack och lov) slarvar med blinkers i trafiken - man struntar i att ge tecken, man ger tecken åt helskotta för sent, eller man ger direkt felaktiga tecken (exempelvis blinkar vänster när man kör ur en cirkulationsplats). DET skapar farliga situationer, och det kan ingen återgångsautomatik i världen göra något åt. <br>
Jag betraktar blinkers som ett hjälpmedel att tala om vad jag tänker göra, av hänsyn och av ren självbevarelsedrift. Att både slå på och slå av den i rätt ögonblick är viktigt, och inget man kan överlämna åt automatiska funktioner.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav DaK » 2011-09-03/12:00

Instämmer med föregående "talare"
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav gorbra » 2011-09-03/14:47

Det är väl inget "fel" att blinka vänster innan du går in i en cirkulationsplats om du ska till vänster, bara du blinkar höger när du svänger ut. Betrakta cirkulationsplatsen som en T-korsning. Ska du höger blinkar du höger. Ska du rakt fram blinkar du höger när du svänger ut.
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Kovlingen » 2011-09-03/14:55

Jag blinkar bara när jag ska svänga ur rondellen . ( Höger alltså )
Vad säjer bilskolan ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Dennis Johansson » 2011-09-03/15:24

Kovlingen:
Lagen säger att man skall blinka när man svänger ur rondellen (höger), eller cirkulationsplatsen som det heter om man är onödigt petig.</BR>
Döremot får man blinka vänster i samma rondell för att få förtydliga.</BR>
</BR>
Sedan det Gunnar säger att vi knuttar är bättre på att använda körriktningsvisare är bara delvis rätt.</BR>
Det är nog rätt i BMW kretsar. Men jag ser ofta andra och känner även vänner som glömmer stänga av sina blinkrar i nästan hälften av fallen...</BR>
Så ngn form av automatik skulle nog kunna innebära färre tillbud.</BR>
själv skulle jag nog föredra en vinkelmätare. Hur ofta vill man inte vara tydlig inför korsningar etc eller omkörningar, eller som när man kör om och ligger kvar i mötande för att visa bakomavarande knuttar att det är fritt och man måste slå på den igen var 150 meter...</BR>
En vinkelmätare är bättre... Om den blinkar tills man lutat cykeln och sedan rätar upp den när man är färdig glömmer man den inte. Och ligger man i mötande är man så uppmärksam att man inte glömmer den..</BR>
</BR>
Finns en del för BMW att lära av andra...Mycket verkar just Blinkrar...
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Bengt M » 2011-09-03/16:38

Tack Dennis, skönt att nån håller med.

Gunnar, du diskuterar blinkers utifrån flera aspekter både före och efter man svängt, mm. Det som jag tog upp i denna tråd var just det du nämner i förbifarten "..utan automatiken är en säkerhetsfunktion för att stänga av om man råkar glömma det. " Och det är ju precis det jag vill dryfta. BMW säkerhetsfunktion för att stänga av blinkerna är inte tillräckligt säker om man "råkar glömma". Hade den varit det, så hade den slagit av för mig igår, innan jag kommit fram till nästa korsning ca100 m bort och den incident jag var med om, hade inte uppkommit. Idag har jag provkört denna gat/vägsträcka med både hojen igen och med min V70.
Jag kunde då konstatera att automatiken på hojen inte slog av förrän ca 75-100 meter efter den aktuella fyrvägskorsningen. När jag gjorde samma med V70 så slog den av ca 15-20 efter jag svängt och ca 50-60m före den "akutella korsningen". Samma skulle KAWAN gjort och tydligen en HD också:). Varför försvara denna gamla teknik på en hoj där övrig teknik är toppklass och benchmark för övriga MC tillverkare (OK inte riktigt alla).
-----------------------------
O of T
Sen ser jag inte att det kan uppstå en farlig situation om någon blinkar vänster i en cirkulationsplats när den kör ur dito. Möjligtvis blir föraren av fordonet i nästa infart till rondellen som står och väntar sur, för att han får vänta onödligt länge för han tror att "denne någon" skall fortsätta i rondellen.

Vid körfältsförflyttning håller jag bara ner/upp blinkers-spaken till "stopp" och när jag är färdig så släpper jag och då fjädrar b-spaken tillbaka till "neutral" och blinkersen släcks automatiskt:). Denna funktion har många bilmärken
--------------------------------------
Användarvisningsbild
Bengt M
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-09-17/19:39

BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-09-03/18:33

elva, jag "försvarar" ingenting - jag hävdar bara att det är Du som förare som har ansvaret att ge tecken i rätt tid, och att inte ge felaktiga/missvisande tecken.
Det Du råkat ut för (jag vet fler!) är att Du litat på att automatiken ska slå av blinkern i en situation den inte är konstruerad att ta hand om. Förarfel, om Du föredrar klarspråk - det står klart och tydligt i instruktionsboken hur blinkerautomatiken fungerar, och vad jag förstår har det fungerat som det är tänkt.
Och jag tycker det är utmärkt att Du tar upp frågan här på Forumet, kanske det hjälper några av oss att bli mer observanta på hur vi ger tecken och på hur blinkerautomatiken fungerar!
Självklart kan man önska sig att det ska fungera annorlunda, men min poäng är att hur man än konstruerar automatiken kommer det att finnas lägen där man som förare måste ingripa manuellt. Det är samma sak när man kör bil - ibland får man helt enkelt lov att stänga av manuellt. Det är väl inte svårare än att man tränar in det som inte sitter i ryggmärgen, som Kovlingen påpekade.... Allra enklast är väl att ta för vana att alltid stänga av blinkern när den inte behövs längre, så riskerar man inte att glömma det om man någon gång kör en annan hoj utan automatik.

För övrigt kan det visst skapa farliga situationer om van blinkar vänster istället för höger, när man kör ur en cirkulationsplats - t ex cyklister eller fotgängare som ska korsa den utfart man väljer, tolkar nog vänsterblink som att det är fritt fram....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Bengt M » 2011-09-03/18:56

Ja hursomhelst är jag säker på att det skulle hjälpa mer än stjälpa med en sk vinkelgivare på våra hojar:-)
Användarvisningsbild
Bengt M
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-09-17/19:39

BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-09-03/19:32

elva skrev:Ja hursomhelst är jag säker på att det skulle hjälpa mer än stjälpa med en sk vinkelgivare på våra hojar:-)

Nog tror jag att den hjälpt i den beskrivna situationen, om den fungerar som Du säger.
Nu har jag aldrig kört någon hoj med sådan automatik, men jag gissar att det finns situationer inte heller den automatiken klarar. Och andra lägen, där den kanske slår av fast man inte vill att den ska göra det.
Borde inte vara jättesvårt att efterutrusta en BMW med sådan automatik - för att slå av blinkersen är det bara att lägga spänning på en ledning.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Dennis Johansson » 2011-09-03/23:07

Gunnar. Det du sade om att det skulle kunna skapa en incident angående att blinka vänster, har jag inte tänkt på innan. Endast att det trögar ner systemet vid rondellkörning... men du har ju helt rätt i det...

Å andra sidan lär det garanterat behövas för att visa cyklister...reglerna för när de har företräde eller inte är inte helt solklar. fick lite ex av vägverket angående det och det klarnade inte mycket. Själva verkar de inte rädda om livet heller.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Kovlingen » 2011-09-04/00:16

När man åker in i rondell är man fortfarande på samma gata ända tills man väljer att vika av .

I fredags var det nära en incident på E4 mellan Sundsvall och Timrå när jag kom åkande i vänsterfil .
3 bilar i kö och åt helsike för nära varandra bestämmer sej en av dom att göra något åt detta .
Bil 2 svänger bara rakt ut i vänster körfält utan att blinka och som tur var insåg jag faran och
bromsade i tid . Ica 300 m ligger bilen mitt mellan filerna och vad ska man säja ? ? ?
Tittade på chaffören när jag passerade och "bäst före datum" hade med god marginal utgått .

Vakenhet , Varsamhet och Hänsyn räddar liv och lem .
-Tänk först ! ( Annars kan det göra jä--igt ont )
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav colsson » 2011-09-11/16:37

Jag hoppas inte att du på fullt allvar menar att motorcykeln är "livsfarlig" för att du tar något för givet och inte har satt dig in i hur din mc fungerar????

Då kan man alltså provköra en S1000RR och sen köpa en Honda Cb500 -72 och bli förvånad över att omkörningarna tar längre tid!?
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Kapten Stofil » 2011-09-11/18:49

Jag har relativt nyligen bytt till BMW från en Kawasaki. Jag måste säga att jag föredrar nog BMWs modell för blinkersreglage. Det tog mig inte alls lång tid att vänja mig, och jag föredrar att ha en knapp alldeles inom räckhåll för tummen framför att behöva flytta vänster tumme till blinkersknappen, och sedan flytta den igen för att stänga av. Vill jag kan jag låta numera låta automatiken stänga av blinkersen, det passar ofta ganska bra när man ska svänga i en korsning tycker jag. Det enda problemet jag upplever är att jag ibland tutar istället för att stänga av blinkersen, men det verkar jag ju vara långt ifrån ensam om. Jag skulle nog kanske hellre ha en annan placering av tutan, vilken har jag inte funderat så mycket på, men den är lätt att missa när man kanske måste varna någon ouppmärksam bilist som håller på att mosa en.
För övrigt är tutan i dess nuvarande utformning bättre än den på Kawan, som satt i en liten knapp kombinerad med ljustutan, och där det var lätt att ta fel. Den knappen var dessutom för liten.
Men på det hela taget föredrar jag BMW-reglagen, fastän jag bara kört BMW i knappt 3 månader mot Kawa i tre år.

/Jonas
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Putte Johansson » 2011-09-11/21:18

När jag för ett par år sedan skrev på SMC:s forum att jag som ny återfallsknutte störde mig på mig själv att jag upprepade gånger missat att stänga av blinkersen.
Fick en hejdlös sågning av någon som ansåg, att hade jag inte bättre koll skulle jag nog låta bli att köra hoj.
I takt med att jag vande mig vid hojåkat lyckades jag mer eller mindre göra till rutin att komma ihåg att stänga av den för det mesta.
När jag sedan köpte min F650GS uppskattade hade jag inget problem med att ta till mig BMW-tänkte med 3 blinkersknappar och det blev fort naturligt att efter varje blinkning trycka på avstängningsknappen.

Jag uppskattar automatavstängningen men inte den korta tid/sträcka den blinkar innan den bryter.
Jag tycker om att blinka i god tid - där jag finner det lämpligt - och då händer det allt som oftast att den slutar lagom när jag kommer fram till en korsning och då finns det då och då situationer där t.ex. mötande fordon inte får den infon jag vill ge....
Om man kunde klicka en gång till redan innan den slocknat och på så sätt förlänga hade varit bra, så är det inte.

Så jag är lite kluven till BMW:s automatik, i alla fall på min hoj. Skulle det vara omprogrameringsbart, skulle jag nog lägga på en 50 meter eller så.

Dock är automatiken för mig, endast en garanti, att jag inte glömmer stänga av den. Jag föredrar nog annars att slå på och bryta.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Kapten Stofil » 2011-09-11/22:46

På den förra hojen glömde jag inte alltför sällan att stänga av blinkersen. Det var bättre i början, när jag behövde tänka på allt jag gjorde.
<p><p>
Det går säkert att programmera om automatiken, åtminstone ifall den sköts av ett sånt där elektroniskt relä. Antagligen kan man byta någon komponent i den för att få längre blinktid. Men det kräver ju i så fall (elektronik)lödkunskap. Kan tänkas att jag skulle kunna rota i det i vinter om jag kommer ihåg, men då gäller det förstås att det är samma lösning på nyare hojar också. I alla fall i bilar har de reläer jag sett inte varit så märkvärdiga.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Björne » 2011-09-13/13:21

Hej,
Även jag har automatiskt återgående blinkers på min K1100LT från -92. Enligt instruktionsboken är det tid eller sträcka som gäller baserat på vilken hastighet man kör i. Vid motorvägskörning är det ena parametern och vid stadstrafik den andra. Kommer inte just nu ihåg vilket som styr vad.
Jag försöker också att stänga av manuellt och det är inte ofta man glömmer detta då blinkerindikatorn på instrumentpanelen är så stor, så att man nästan måste vara halvblind för att inte märka att blinkern är på. SKa alltså mycket till för att missa det. Har även kört en del riskokare innan med ett blinkersreglage åt båda håll. BMW-stuket med blinkersen på respektive sida kändes först lite avig, men efter några mil sitter det. Nu skulle jag inte vilja byta till ett enkelreglage :)
Hälsningar

Björne

K 1600 GTL Exclusive-14
F 700 GS-13
K 1200 S-05
Björne
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2011-07-06/09:54

Re: BMW Blinkers är näst intill livsfarliga....

Inläggav Kapten Stofil » 2011-09-13/13:35

Om de inte har ändrat konstruktionen sedan -84, så är det hastigheten som styr om jag inte minns fel. Under 50 km/tim är det 150 m och över 50 är det 10 sek, eller om det var tvärtom. Sträcka under 50 och tid över låter väl rimligast, då blir det ungefär samma sträcka i båda fallen antagligen. Jag har i alla fall konstaterat att när man kör om på motorväg i runt 110 så är det alldeles lagom att låta blinkersen stänga av sig själva, man hinner ungefär jämsides med den man kör om. Likadant stänger den av sig inte alltför sent efter ett gathörn om man inte gör det själv.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst